Pagina 2 van 2

Geplaatst: 04.02.2007 - 16:16
door DannyB
Ludo schreef:
wimwerf schreef: Een inch is 2.54cm....dus zeker geen 16inch schijven..
16inch word genoemd naar de velgen die er minimaal moeten opzitten voor deze schijven.
voor de 302mm is dat 16" velgen.
voor de 320mm 17".
Bedankt Ludo, ik had het misschien moeten vermelden!

Geplaatst: 05.02.2007 - 11:55
door wimwerf
Ludo schreef:
wimwerf schreef: Een inch is 2.54cm....dus zeker geen 16inch schijven..
16inch word genoemd naar de velgen die er minimaal moeten opzitten voor deze schijven.
voor de 302mm is dat 16" velgen.
voor de 320mm 17".
Mooi verhaal Ludo...maar er staat toch echt 16inch schijven...anders moet men gewoon 16inch velgen zeggen...

Wil je remvermogen...dan moet men toch voor zoiets gaan...
Afbeelding

Iets wat een R model standaard heeft..

Geplaatst: 06.02.2007 - 10:16
door Henk-Jan
Denk dat het met de afstelling te maken heeft, mijn 440 had 2 maal een defecte remkrachtverdeler (hoofdmodule)... dat merk je (diep intrappen en weinig controle). Van S40 had meer remkracht, maar ook daar diep intrappen (met nieuwe remmen)... mijn nieuwe V70 (benzine) is een gevaar voor je bril, neus en tanden. Grote teen op het rempendaal resulteert direct in een zeer bevredigend ik-sta-stil-scenario. Hou wel rekening met het feit dat door het gewicht hij sneller door kan glijden op rot wegdek of zanderige omgevingen (maar ik heb STC, wat weer helpt).

Geplaatst: 06.02.2007 - 12:28
door DannyB
wimwerf schreef:
Ludo schreef:
wimwerf schreef: Een inch is 2.54cm....dus zeker geen 16inch schijven..
16inch word genoemd naar de velgen die er minimaal moeten opzitten voor deze schijven.
voor de 302mm is dat 16" velgen.
voor de 320mm 17".
Mooi verhaal Ludo...maar er staat toch echt 16inch schijven...anders moet men gewoon 16inch velgen zeggen...
Bij de dealer en ook in Vadis worden de remschijven benoemd als zijnde 15",16" en 17", hiermee wordt dus aangegeven vanaf welke velgen maat ze te gebruiken zijn. Zoals al eerder vermeld!

Geplaatst: 06.02.2007 - 19:35
door Oceanracer
Moet ik nu (met m'n 16" stalen velgen & winterbanden) andere schijven laten plaatsen dan 's zomers met m'n 17" LM-velgen? Kom jongens, even serieus. Wat maakt het nou uit hoe die dingen heten, dan wel genoemd worden. Het gaat TS meer om onze ervaringen met het remvermogen, niet om geruzie uit te lokken over wie gelijk heeft. Zucht. En ja, het antwoord om mijn vraag weet ik zelf ook wel te beantwoorden.

De andere reacties lezend, lijkt het voornamelijk het gevoel te zijn dat de auto niet voldoende remvermogen zou hebben. Zelf heb ik nog nooit hard geremd met de V70, dus ik kan nog niet beoorderelen of het wel of niet voldoende is. Maar ook ik ben van mening dat je om een beetje af te remmen, je inderdaad vrij hard op het pedaal moet trappen. Maar dit zal voor de meesten een kwestie van gewenning zijn. Wanneer je daar namelijk dagelijks in rijdt, zal je de manier van remmen van een Audi of VW zeker niet weten te waarderen, omdat je dat dan als bijzonder zenuwachtig zult ervaren.

Geplaatst: 06.02.2007 - 21:59
door oudegroen
Die (V70, 2.5D) van mij remt super. Ik hoef maar over het rempedaal te aaien en hij staat stil. Ik vind juist de vertraging van mijn 240 wat tegenvallen. Lijkt er dus op dat er ófwel grote verschillen zijn tussen onze Volvo's ófwel dat er grote perceptieverschillen zijn tussen ons Volvorijders...

Geplaatst: 26.02.2007 - 17:38
door Blackstone
ik heb een aantal modellen van volvo gereden de afgelopen jaren. het remvermogen van de 850 t5r die ik had was een drama. de bijna-ongelukken staan me nog helder op het netvlies. daarentegen vind ik het remvermogen van mijn huidige V70 T5 bj 2001 prima. ook bij een noodstop heb ik geen klagen. de remmen pakken direct, de kracht op het pedaal is goed te doseren.
er zit wel degelijk verschil in het onderhoud van de remmen. ik heb ook nog een 440 waarvan de remmen zijn gereviseerd. ook deze voldoen uitstekend. ooit een andere 440 gehad. deze had verschrikkelijk slechte remmen. was geen onderhoud aan gepleegd.
maar ik begrijp dat je de remmen hebt laten vervangen, olie vernieuwd etc. misschien is het mogelijk dat je eens in een andere V70 rijdt om het verschil te ervaren?

Geplaatst: 27.02.2007 - 00:03
door doubleyou7
Mijn 850 estate remde ook dramatisch slecht. Echter mijn vorige Volvo (S60 D5) en mijn huidige V70 remmen perfect. Wel heb ik met beide auto's een aantal slechte ervaringen met remmen op een gladde (sneeuw) of modderige ondergrond. Ik voel aan het rempedaal de remblokken 'klapperen' of 'verspringen'. Oorzaak bij mij onbekend. Iemand?

Geplaatst: 27.02.2007 - 08:21
door IkeV70
doubleyou7 schreef:Mijn 850 estate remde ook dramatisch slecht. Echter mijn vorige Volvo (S60 D5) en mijn huidige V70 remmen perfect. Wel heb ik met beide auto's een aantal slechte ervaringen met remmen op een gladde (sneeuw) of modderige ondergrond. Ik voel aan het rempedaal de remblokken 'klapperen' of 'verspringen'. Oorzaak bij mij onbekend. Iemand?
ABS

Geplaatst: 27.02.2007 - 08:54
door oudegroen
Ik voel aan het rempedaal de remblokken 'klapperen' of 'verspringen'. Oorzaak bij mij onbekend. Iemand?
Dat inderdaad het ABS, maakt een hard en krakend geluid toch?

het remvermogen van de 850 t5r die ik had was een drama. de bijna-ongelukken staan me nog helder op het netvlies
Mij ook! Wat gevaarllijk was dát bij zo'n, voor die tijd, snelle en zware auto.

Geplaatst: 27.02.2007 - 09:02
door bardos
Ik heb de afgelopen 7 1/2 jaar een Vito 110D gereden, en had heeeeel veel op die wagen aan te merken, maar o.a. de remmen waren geweldig.
Hierdoor valt het remvermogen van mijn V70 nu waarschijnlijk ook wat tegen, en ben ik er over een paar maanden aan gewend (hoop ik tenminste).

Geplaatst: 27.02.2007 - 11:05
door doubleyou7
Dat inderdaad het ABS, maakt een hard en krakend geluid toch?
Nee, niet echt hard. Het lijkt alsof de blokken springen in de veertjes. Na rem loslaten en weer intrappen (niet te hard) gaat het weer.
Hoe merk ik of ABS niet funktioneert op een gewoon wegdek? Zou toch een lampje moeten gaan branden?

Geplaatst: 27.02.2007 - 11:26
door oudegroen
Als het ABS niet functioneert gaat er een lampje branden, of blijft het branden nadat je de auto op contact het gezet. (als het lampje niet stuk is tenminste)

Blokken "springen niet in veertjes". Je remblokken zitten vast in de remtangen en worden opgesloten tussen de zuigers en de schijf. Ik denk toch echt dat het het ABS is en dat dat systeem juist erg goed werkt. Wat er namelijk gebeurt zodra je auto blokkeert is als het ware héél snel pompen, zo snel dat het op tikken lijkt. Je voelt het rempedaal dan ook trillen onder je voet.

Geplaatst: 27.02.2007 - 12:09
door doubleyou7
Ik denk toch echt dat het het ABS is en dat dat systeem juist erg goed werkt. Wat er namelijk gebeurt zodra je auto blokkeert is als het ware héél snel pompen, zo snel dat het op tikken lijkt. Je voelt het rempedaal dan ook trillen onder je voet.
Ja, ik heb dan het idee dat, wanneer ik het pedaal niet loslaat, het 'onder mijn voet wegspringt' en ik iets kapot maak door te blijven trappen. Het voelt in ieder geval niet als normaal.

Geplaatst: 27.02.2007 - 12:20
door oudegroen
Dan hoef je je geen enkele zorgen te maken. Dat is gewoon je ABS en dat werkt dus kennelijk naar behoren! Overigens vind ik dat je het bij een V70 wel meer merkt (met meer lawaai en gekraak) dan bij een V40......

Geplaatst: 27.02.2007 - 13:15
door doubleyou7
Dank je!

Geplaatst: 27.02.2007 - 14:06
door oudegroen
Graag gedaan!