D5 of 2.4D (163pk) laten chippen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
s60
2nd Gear member

De toonzetting van de topicstarter is dat hem groot en duur onrecht wordt aangedaan, en dat hij middels een slim fiscaal advies zomaar even € 9,-- p/mnd over gaat houden, ik zette deze miereneukerij even in de juiste proporties
Beste Bart Simson,
Ik krijg de indruk dat je moeite hebt mijn vraag te begrijpen en t.a.v. dit forum er een geheel eigen interpretatie aan geeft. Dat is jammer want deze discussie wil ik helemaal niet (met jouw) aangaan. Ik waardeer een reactie die een antwoord geeft op mijn vraag m.b.t. rijderservaringen, de rest ervaar ik als een nutteloze discussie en ik heb er spijt van dat ik deze vraag gesteld heb op dit forum.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Beste S60, start dan ook zelf geen nutteloze discussie (eerst bij je dealer en vervolgens op dit forum) over een "niet misselijke bijtelling" daarop reageer ik, een ander reageert dan mogelijk weer op het tunen als zodanig, ik zette e.e.a. ten aanzien van de door jou zelf geschreven "niet misselijke bijtelling" even in de juiste proporties, niet meer en niet minder.

Ik begrijp je vraag t.a.v. het tunen overigens uitstekend, ik ontraad het je o.a. vanwege garantieproblemen, en b.v. een leasemaatschappij verbiedt het je zeer waarschijnlijk omdat het jouw auto niet is (dat laatste gaat natuurlijk alleen op als je daadwerkelijk leased)

Alleen jouw in mijn ogen wat onzinnige motivatie om het te overwegen te weten die € 1.000,-- minder bijtelling begrijp ik niet helemaal goed, dit komt dan neer op € 9,53 netto per maand............. met het risico op mogelijke problemen met fabrieksgarantie, vind je dat zelf dan geen zeuren voor dat beetje geld?

Mijn verhaal over de bijtelling is tot op de cent correct, ik blijf dit geneuzel dus beledigend vinden voor mensen die zelf een Volvo (wel kunnen) betalen.
Markoes
2nd Gear member

Beste Bart Simpson, S60 vraagt naar ervaringen over het chippen en niet naar jou mening van wat jij over de bijtelling te melden hebt!! Dus stop met dat onnozele gedoe als er weer een vraag over chippen komt. Je bent er toch meteen negatief over dus die mening hoeven we niet meer!!!!
Later als ik groot ben komt er nog eens een S60R op de oprit
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Markoes schreef:Beste Bart Simpson, S60 vraagt naar ervaringen over het chippen en niet naar jou mening van wat jij over de bijtelling te melden hebt!! Dus stop met dat onnozele gedoe als er weer een vraag over chippen komt. Je bent er toch meteen negatief over dus die mening hoeven we niet meer!!!!
Beste Markoes, de vraag was middels de inleiding tweeledig, ik antwoord op het ene stuk, waarin ik de motivatie van S60 waarom hij het tunen te overweegt vanwege, de zo hoge fiscale bijtelling wat relativeer, het staat jou vrij op het andere stuk wat te antwoorden, gaat je dat lukken denk je?.

Je hebt mijn commentaar over tunen nergens echt goed begrepen ben ik bang, ik belicht een kant die niemand horen wil maar die er in de praktijk wel gewoon is, jij roept zelf tenslotte ook dat je dat niet meer horen wilt, maar mocht je na tunen met een tuninggerelateerd garantieprobleem staan mag ik je wel vertellen dat het JOU geld gaat kosten, jij denkt mogelijk dat ik dat leuk vind, ik weet dat ik dat niet leuk vind maar het is niet anders.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Jongens toch, wat een opwinding weer allemaal!

Deel 1 van de vraag (of eigenlijk een hartekreet van s60) werd met argumenten beantwoord.

Deel 2 van de vraag (of de eigenlijke vraag) werd door BS beantwoord, ook beargumenteerd.

Misschien zijn er nog meer Volvo rijders die een mening hebben over een voordeel van een gechipte 2.4d ten opzichte van een standaard D5?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Ehm... ja, ik had hier toch nog iets over.
1. de 2.4d waar hier over gesproken wordt is dit nou de 163 pk, 340 Nm of de 126 pk, 300 Nm

Ik sowieso zeggen dat de verschillen in trekkracht erg klein zijn. Je zult het altijd wel wat merken maar naar mijn idee niet heel erg. De 126 pk kan al behoorlijk meekomen in het verkeer de 163 pk kan heel goed meekomen en de 185 pk, 400 Nm is de 163 weer net wat de baas. Je voelt daarin het verschil wel maar om hem daar nou voor te gaan chippen en het risico te lopen om geen garantie meer te hebben lijkt het me niet waard.

Wat je anders kunt doen is eens een proefrit maken in de verschillende varianten.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
IkeV70
5th Gear member

Sorry, nog een puntje mbt bijtelling:

Hoe komen jullie toch aan die 9,53 per maand ??
1000,- bijtelling kost bij 52% 520,- / jaar, 43,33 per maand.

(ok, nog steeds niet veel, maar geen 9,53)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Oceanracer
Geartronic member

Ike, wel een beetje opletten:

Het prijsverschil tussen de 2.4D en de D5 is € 1000,00.
Daar moet je dan 22% van nemen, als bijtelling op je inkomstenbelasting. (dus € 220,00)
En daar dan 42% over belasting betalen. (dus € 92,40 per jaar, dus € 7,70 per maand)
Of als TS meer verdient, dus 52%. (dus € 114,40 per jaar, dus € 9,53 per maand)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
IkeV70
5th Gear member

Ok, ik lees in de eerste post 1000,- bijtelling, ik ging daarom uit van en prijsverschil van 4500,-
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het gaat idd over "net niks"
Volvo for life
Robert_T
2nd Gear member

geweldig!! :D
hans anesthesie schreef:Zal wel een Hollands trekje zijn om overal het goedkoopste te willen. (maar de buurman mag er niks van merken)
ok ontopic; chippen van een leaseauto mag gewoon niet, had je beter niet kunnen vermelden. Als je een S60 mag leasen zou je dat ook zelf kunnen bedenken. Kan je net zo goed vragen waar je de nieuwste RTI navigatie DVD's kan downloaden, die topics worden direct gesloten volgens mij.

Ontopic; waarom vraag je bij rica niet de specs op van een gechipte motor (NM+PK) en reken je even uit hoeveel verschil er in vermogen zit ten opzichte van die 185PK D5? Dan heb je een goed idee van wat je mag verwachten...

Suc6 met de leaseauto uitzoeken.
GerhardVolvoFan
1st Gear member
Contacteer:

Nog een vraag over het chippen dan maar. Om toch op een beetje ander onderwerp weer te komen. Ipv bijtelling en belasting en bla bla bla.... wat is het voordeel van chiptunen. Wordt je auto er zuiniger van?

Gr. Gerhard
Volvo 240 GL Sedan Automaat | Volvo The Swedish Pride!
Gast

GerhardVolvoFan schreef:Nog een vraag over het chippen dan maar. Om toch op een beetje ander onderwerp weer te komen. Ipv bijtelling en belasting en bla bla bla....
Het is weer eens hard tegen hard. Yes, houd het levendig! :P

En nu heeft @Bart weer eens een punt!
Het gaat over bijtelling en chiptunen en ik denk dat @bart duidelijk heeft uitgelegd waar je, je druk mag/moet/kan maken.
Juist 9 euro nog wat. Op een auto van 42.000 euro met volledige garantie!

Oke de wijze waarop.......................tja dat is @Bart
(@Bart als je dat nog eens afleert, dan wordt je misschien wat serieuzer genomen, want gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen) :wink:

Maar die S60 mag je morgen bij mij voor de deur neer zetten tegen de 52% belasting schaal.
Wees nu eens eerlijk, je rijdt toch voor niets!
Geen gedonder meer met onderhoud, giet er maar brandstof in, om de 3 à 4 jaar een nieuwe voor de deur. HEERLIJK.

GerhardVolvoFan schreef:wat is het voordeel van chiptunen. Wordt je auto er zuiniger van?
Gr. Gerhard
Oja, van chiptunen zuiniger? Ga je die extra pk's niet gebruiken dan?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Chiptunen kan op 2 manieren heb ik geleerd.
a. op prestatie
b. op soeplesse/comfort
Kijk eens bij Evenementen in het Fastech topic en vraag het Bover maar.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
NOS
7th Gear member

dat kan alleen bij een tuner die de computer echt aanpast aan jouw wensen, er zijn ook chipjesboeren die een programmatje van internet halen en op die manier op veel vermogen tunen.
Ludo
6th Gear member

NOS schreef:er zijn ook chipjesboeren die een programmatje van internet halen
geloof je dat nu zelf?.
NOS
7th Gear member

Omdat het erg vaak op het internet voorbij komt ben ik enigszins geneigd het te geloven.
Ludo
6th Gear member

geef eens wat linkjes dan.

de meeste tuners halen (of haalden) de software gewoon bij de 'grote tuners' vandaan voordat ze zelf gingen schrijven, of nog steeds doen.
zo ook Fasttech...
drive_a_legend
3rd Gear member

Wat ik mij afvraag van die tuning : gaat die r ook makkelijk terug af? Als je de auto nu bij de dealer doet, en die doet bvb een software-update, ben je die motortuning dan terug kwijt? Of is die veilig weggegstopt in de EEPROM of hoe heet dat?
Is die tuning trouwens niet doodgemakkelijk via de diagnosestekker te ontdekken ? (door verzekering, keuring, dealer ?)
NOS
7th Gear member

Ja, de software van de dealer overullet de tuning.
Chippers zeggen dat hun tuning niet te herkennen is, maar bij garages zijn ze er vaak zo achter.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”