koplampen uit, alarmsignaal

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
olav
3rd Gear member

Oceanracer schreef:
olav schreef:... Dit lijkt me gezien de kleur zilver van de auto tijdens daglicht nogal overbodig ...
Sorry Olav, maar dan had je een rode moeten kopen. Je hebt nu een van de minst opvallende auto's in het verkeer; een grijze! Ik zou voor je eigen veiligheid je lampenschakelaar gewoon laten functioneren zoals ie nu doet. En dan standaard op "aan" laten staan.
Ga ik doen. Ik kan er altijd nog rode stippen op zetten. Moet trouwens wel zeggen dat ik dacht dat zilver toch wel aardig zichtbaar was, donkere kleuren lijken me nog veel lastiger te zien op het asfalt. Maar ik zal er eens op letten, ik zal wel verblind zijn geweest door de glans die de dealer nog heeft geregeld. Maar ik realiseer me ondertussen dat zodra deze er weer af is een brandend setje koplampen misschien toch wel aardig is. Zeker wanneer deze vanzelf uitgaan wanneer je uitstapt en de wagen op slot zet.

Groet, Olav
Paul
Geartronic member

Je lichten gaan echt gewoon aan zoals hier gezegd wordt.
Alleen als je hem op stadslicht/parkeerlicht zet blijft het aan.

Wil je toch gewoon zonder lichten rijden, dan kan je dit gewoon software matig uit zetten.

Waarom die knop erzit, is omdat het in sommige landen niet software matig aan staat. Zoals Duitsland en Spanje.
Wij hebben deze aanpassing ook gedaan op de XC70 omdat we vaak in Spanje zitten en dan iedereen loopt te seinen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

paQ schreef:
bart simpson schreef:@PaQ, nee hoor, als je in Nederland woont is het voeren van stadslicht al vele jaren verboden, we zijn op een Nederlands Volvo forum, en je woont toch in Nederland?
voeren van stadslicht is helemaal niet verboden.
Hoe kom je daar nou bij?

Zo lang het voeren van dimlicht niet nodig is (zeer slecht weer, mist, regen of donker) dan mag je gewoon met stadslicht aan rijden.
Ik twijffel er zeer aan of jij de definitie wel kent van "stadslicht", het voeren daarvan is al meer dan 10 jaar niet toegestaan, uitsluitend dimlicht is toegestaan
paQ
4th Gear member

onzin
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

paQ schreef:onzin
je hebt ooit wel een Nederlands rijbewijs gehaalt?
paQ
4th Gear member

bart simpson schreef:
paQ schreef:onzin
je hebt ooit wel een Nederlands rijbewijs gehaalt?
het voeren van stadslicht wordt NERGENS verboden.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

even speciaal voor PaQ uit www.GratisTheorie.nl:
Auto - Gebruik van lichten Stadslicht, dimlicht en grootlicht

Als je lichten aan moet hebben, dan is dit minimaal dimlicht. Gelijktijdig met stads, dim of grootlicht moeten de achterlichten en verlichting van de achterkentekenplaat branden. Grootlicht mag je in sommige situaties niet aanhebben.

Mocht je je rijbewijs nog moeten halen ga je daarop dus zakken!
drive_a_legend
3rd Gear member

paQ schreef:

aiaiaiaiai...

als je iets op die manier roept, zorg er dan toch voor dat het juist is wat je zegt...
Ook bij daglicht is rijden met stads/parkeerlichten verboden...
Okke
4th Gear member

RVV 1990:

Artikel 32
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.

Maar: indien dus het dimlicht niet nodig is, is het niet verboden stadslicht te voeren. Het is natuurlijk gewoon altijd veiliger, is al heel vaak onderzoek naar geweest. Toch maar aanlaten dat dimlicht!
V40
SpeedyZ
2nd Gear member

Het voeren van enkel stadslicht als je rijdt is verboden in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikelen 32 t/m 39). Het is wel toegestaan stadslicht te voeren tijdens het rijden in combinatie met dimlicht, grootlicht of mistlicht.

Daarnaast is het verplicht stadslicht te voeren als het voertuig buiten de bebouwde kom stilstaat bij nacht, of als het zicht ernstig wordt belemmerd.
paQ
4th Gear member

drive_a_legend schreef:
paQ schreef:

aiaiaiaiai...

als je iets op die manier roept, zorg er dan toch voor dat het juist is wat je zegt...
Ook bij daglicht is rijden met stads/parkeerlichten verboden...
dat is dus niet juist

bart simpson schreef:even speciaal voor PaQ uit www.GratisTheorie.nl:
Auto - Gebruik van lichten Stadslicht, dimlicht en grootlicht

Als je lichten aan moet hebben, dan is dit minimaal dimlicht. Gelijktijdig met stads, dim of grootlicht moeten de achterlichten en verlichting van de achterkentekenplaat branden. Grootlicht mag je in sommige situaties niet aanhebben.

Mocht je je rijbewijs nog moeten halen ga je daarop dus zakken!
wat is nu je punt?

lees het eerste zinsdeel van de definitie nog eens.

Als je lichten aan moet hebben

dat heb ik dus ook precies zo gezegd in mijn post..

verder staat op dezelfde pagina (!)
Stadslicht mag je alleen aan hebben op momenten dat je geen lichten hoeft aan te hebben.
Okke
4th Gear member

Je hebt ook gelijk. Goed lezen is een kunst ;-)
V40
SpeedyZ
2nd Gear member

Het argument dat het voeren van stadslicht niet wordt verboden gaat helaas niet op. Het voeren van verlichting zoals vermeld in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 is limitatief. Dat wil zeggen dat het alleen toegestaan is verlichting te voeren zoals omschreven in het Reglement.
paQ
4th Gear member

er staat in het reglement dat je bij bepaalde omstandigheden VERPLICHT bent bepaald licht te voeren.
er staat ook dat sommige van die het zicht kunnen belemmeren in bepaalde omstandigheden en dan dus verboden zijn.

meer niet.
SpeedyZ
2nd Gear member

Whatever. Kom niet zeuren als je een bekeuring hebt gehad wegens rijden met enkel stadslicht :roll:
paQ
4th Gear member

nog zo'n opmerking

gezellig forum he
Okke
4th Gear member

SpeedyZ schreef:Het voeren van verlichting zoals vermeld in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 is limitatief. Dat wil zeggen dat het alleen toegestaan is verlichting te voeren zoals omschreven in het Reglement.
Wellicht heb je gelijk. Kan je de bron vermelden? Dan kan ik eventueel mijn standpunt aanpassen.
SpeedyZ schreef:Whatever. Kom niet zeuren als je een bekeuring hebt gehad wegens rijden met enkel stadslicht.
Komop...dit is een beetje jammer he. Zo doen we dat niet hier. Maar laten we elkaar er van doordringen dan altijd met dimlicht aan rijden gewoon veel veiliger is!
V40
paQ
4th Gear member

stadslichten hebben (hadden) de functie om de breedte van de auto aan te geven en niet iets te verlichten, net als je sidemarkers.
overdag met superzonnig weer zul je ze nieteens zien branden.

er is dus ook geen enkele grond om ze te verbieden.
want dan zou je sidemarkers overdag ook moeten verbieden.
paQ
4th Gear member

lees hier de uitleg op artikels 30 t/m 32 van een rijsintructeur mbt het voeren van stadslicht:

http://www.verkeersforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=2339
oudegroen
3rd Gear member
Contacteer:

Over het wel of niet voeren van stadslicht wil ik het eigenlijk niet hebben, hoewel ik er wel andere opvattingen over heb dan hier worden vermeld.

Mijn V70 2.5D uit Italië beschikt wél over de mogelijkheid om het dimlicht te doven in stand 0. Nog even los van welke kleur je auto heeft is mijn mening dat je significant bijdraag aan de verkeersveiligheid als je ook overdag dimlicht voert. Bovendien zie ik op mijn boordcomputer niets veranderen als ik tijdens het rijden mijn verlichting uitschakel. Mijn tip is dus, ook al kán je dimlicht uit, niet doen!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km

......... en voor de rally: