Pagina 2 van 2

Geplaatst: 26.02.2007 - 11:33
door 740v70
Met mijn V70 classic uit 2000 2.4 170 pk automaat 9.2 l/100km hier zijn relatief veel ritten bij ,waarbij de bak veel schakeld ( B wegen)

Geplaatst: 26.02.2007 - 13:20
door ccvanmarion
Ik rij in een S60 T5, handgeschakeld uit 2002 met 110.000 km.

Mijn gemiddeld verbruik is 1 op 9 a 10 bij normaal rijden en geen files. Als ik lekker doortrek stijgt het benzineverbruik sterk. Ik heb er wel eens een tank met 1 op 7 doorheen gedraaid.

Als mijn vrouw de auto een tijdje heeft meegehad kan ik het echt merken aan de benzinemeter. Ik denk dat zij ongeveer 1 op 11 rijdt. Het kan dus wel......

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:45
door wimwerf
ccvanmarion schreef:Ik rij in een S60 T5, handgeschakeld uit 2002 met 110.000 km.

Mijn gemiddeld verbruik is 1 op 9 a 10 bij normaal rijden en geen files. Als ik lekker doortrek stijgt het benzineverbruik sterk. Ik heb er wel eens een tank met 1 op 7 doorheen gedraaid.

Als mijn vrouw de auto een tijdje heeft meegehad kan ik het echt merken aan de benzinemeter. Ik denk dat zij ongeveer 1 op 11 rijdt. Het kan dus wel......
Ok..er kan dus redelijk zuinig gereden worden met een t5.... :D

Geplaatst: 26.02.2007 - 16:12
door Gideon_XC90
ligt volledig aan je eigen rechtervoet, nietwaar?

Geplaatst: 26.02.2007 - 19:50
door maarten s60
met een S60 2001 2.4 140pk 1:10 gemiddeld veel stadsritten en woonwerk verkeer van 12,5 km. Als er langer gereden worden zie je het gemiddelde zakken. Ben benieuwd naar de 1e vakantie. Ben wel een rustige rijder geworden door de Volvo.

gemidddeld verbruik van de V70/S60

Geplaatst: 02.03.2007 - 22:25
door RalphF
De verbruiken verbazen mij nogal. Alleen het verbruik van Koos van Marion komt in de buurt van die van mij.

Mijn 2.5T uit 1998 (170.000) heeft gemiddeld 11,7 liter nodig voor 100 kilometer (1:8,5) bij een vlotte rijstijl (schakelen tussen 2700 en 3200 toeren; terugschakelen zonder veel remmen). 80 kilometer per dag provinciaal/snelweg.

Bij langdurig 130/140 km/uur (incl sprints) en warme motor neemt het verbruik af tot 9 a 10 liter per 100 kilometer (1:10/11).

NB. het zogenaamde "nieuwe rijden" (opschakelen bij 1800 toeren, terugschakelen onder de 1500 toeren) verhoogd het verbruik tot 12,5 liter per 100 kilometer (1:8,0). Mijn verklaring is dat het bij de lagere toeren allemaal wat minder soepel verloopt.

Geplaatst: 06.03.2007 - 19:56
door Campy
Een automaat is een tikje onzuiniger en ook de "oude" tienklepper lust een slokje meer dan de modernere 140 pk 20 klepper die erna kwam.

Met mijn S70 2.5 10 V automaat moet ik heeeel rustig aan doen om beter dan 1 op 10 te scoren. Alleen bij puur lange stukken en erg rustig rijden haal ik 1 op 10,2 a 1 op 10,5 ongeveer. Bij wat meer korte stukken wordt dat al snel 1 op 9,5.

gemiddeld verbruik van de v70/s60

Geplaatst: 06.03.2007 - 21:55
door RalphF
Dat betekent dat mijn 2.5T met 193pk relatief zuinig is in vergelijking met een 140pk'er en op snelwegen zelfs zuiniger. Ook hiervoor denk ik dat de verklaring ligt in het juist schakelen, namelijk bij toeren dat de motor effici"ent presteerd in relatie tot het vermogen. Wie heeft gelijke ervaringen?

Geplaatst: 07.03.2007 - 19:16
door Johan s60
Toen ik nog niet op gas reed, was het verbruik 1:10 (rustig rijden) en nu op gas 1: 9, ook nu rijd ik rustig.

2,4 170 pk

Geplaatst: 07.03.2007 - 23:27
door broker
Mijn S80 D5 uit 2004 met automaat gebruikt plus/minus 7,9 liter per 100km.
Geen zuinigheidswonder dus voor een moderne diesel vind ik, maar ja, dat zal dan wel aan mijn loden rechtervoet liggen.

Met mijn S90 3.0 automaat met OMVL dampgasinstallatie gebruikt gemiddeld 13,3 liter per 100km.

De 740 2.0 met 5-bak heeft 8,3 liter per 100km nodig.

Maar het zal me eigenlijk een worst zijn. De S80 en S90 zijn heerlijke rij-ijzers met flink wat vermogen vooral onderin en daar wil je toch ook volop van genieten.

Grtx, Jan.

Geplaatst: 08.03.2007 - 10:14
door edraket
Kay01 schreef:Hebben meer mensen ervaringen met V-power?
Heb gehoord dat inderdaad verbruik minder wordt.
De motor zou iets beter lopen en je hebt iets meer vermogen.
Ik weet niet of dit nou echt zo is of puur marketing.

Heb zelf maar V-power getankt voor de verandering om het te testen.
Ik heb laatst de proef op de som genomen. De tank nagenoeg leeg gereden en volgemikt met V-power diesel (D5). Normaal verbruik op de BC 5,4/100 km. In werkelijkheid is dat 1:15,5. Ik rijd veel lange stukken met snelheden van ong 120. Met V-power echt exact hetzelfde resultaat. Ook het roken is er niet minder op geworden. Voor mij geen V-power meer. Is gewoon marketing dat je auto er beter van gaat lopen en mensen geloven het ook nog. Shell wordt gedreven door de overheid dat er meer zwavelarme benzine moet worden verkocht. Hoe krijg je mensen daar nu aan terwijl het gewoon erg veel duurder is? Zeg je toch dat je auto er beter op loopt (vermgenswinst) en ook nog eens zuiniger. En als brave burgers ergens gevoelig voor zijn...
Is wel een leuk gesprek op een verjaardag: "Mijn kadet loopt nu ineens als een raket. Het was al geen trage auto, maar met V-power...."

Geplaatst: 08.03.2007 - 16:05
door rwendt
Helaas voor mij ::cry: rijdt mijn vrouw doordeweeks in onze T5, en dan redden we tussen de 10l/100km en 10,5l/100km. Dat zijn vooral snelweg kilometers.

De stukjes die ik rijd zijn meestal 'minder zuinig' (lees: sportiever) Het gemiddelde zakt dan al snel naar 11 tot 11,5 l/100km. Dat is dan ook wel meer stadsverkeer.
In de vakantie heb ik het negatief record van 14,3l/100km gered. Dat is toch wat minder en draagt niet echt bij aan de argumentatie waarom ik per sé die T5 wilde. :-$ Maargoed, dat was met veel kleine ritjes, stukjes van 230 over de spaanse snelwegen, en met cruisecontrol op 160 bergje op en af. Dat slurpt natuurlijk wel.

Geplaatst: 08.03.2007 - 16:13
door rwendt
Kay01 schreef:Hebben meer mensen ervaringen met V-power?
Heb gehoord dat inderdaad verbruik minder wordt.
De motor zou iets beter lopen en je hebt iets meer vermogen.
Ik weet niet of dit nou echt zo is of puur marketing.

Heb zelf maar V-power getankt voor de verandering om het te testen.
Ik las dit op een andere site:
Het verschil tussen V-Power en normale benzine is het octaangetal. Dit is bij normale benzine 95 of 98 en bij V-Power is dit 100. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Als een benzine klopvast is, dan wil dat zeggen dat er geen vroegtijdige verbranding in de motor plaatsvindt, en de verbranding in de cylinder gelijkmatiger is. Hoe klopvaster de benzine, hoe meer het benzine-luchtmengsel gecomprimeerd kan worden voordat de verbranding plaatsvindt. Hoe meer dit mengsel voor de verbranding gecomprimeerd is, hoe groter het vermogen van de motor. Alleen het tanken van V-Power verhoogt dus niet het vermogen van de motor; de motor zelf moet ook opnieuw ingesteld worden, zodat de verbranding later wordt gestart.
(http://www.chemieforum.nl/forum/index.p ... #entry5416)

Ik lees ergens anders dat RON 100 alleen in Duitsland wordt geserveerd. In Nederland is gekozen voor een RON van 97.

Geplaatst: 08.03.2007 - 16:18
door oudegroen
Mijn V70 2.5D (140pk) doet volgens de BC 5,9ltr op 100km, dat is met BP Ultimate. Als ik gewone diesel tank dan wordt het 6,3ltr op 100km
Voor mij geen V-power meer.
Hoe het met Shell zit weet ik niet, maar bij mij werkt de verrijkte diesel dus wel. Bovendien was het zo bij mijn vorige diesel (V40 1.9D, 95pk) dat ook ineens de uitstoot bij de roetmeting geweldig lager was dan voor ik Ultimate tankte
Ook het roken is er niet minder op geworden
Hij rookte, op het oog, inderdaad niet minder.

Dan ongevraagd nog het verbuik van mijn 240 GL. Die doet 1:11 met Ultimate en 1:10 op gewone benzine

Geplaatst: 08.03.2007 - 19:01
door Oceanracer
Afgelopen week de proef op de som genomen en ook V-Power getankt. Wat direct opviel bij het wegrijden bij de pomp dat de motor duidelijk makkelijker oppakt. De motor hangt beter aan het gaspedaal. Hoe het verbuik uit gaat vallen, weet ik volgende week, als de tank leeg is.

Er wordt overigens in Duitsland andere V-power verkocht dan in Nederland. De V-power daar is bedoeld om te kunnen blazen op de Autobahn en de V-power hier is om veel in de file te staan en veelvuldig op te trekken, dus zit er meer reiniginsmiddel in. Zie verder even de website van Shell.

Geplaatst: 08.03.2007 - 20:30
door oudegroen
De motor hangt beter aan het gaspedaal
Als je dat gaat gebruiken voorspel ik je dat het verbruik gaat tegenvallen.

Rustig aan! Laat het extra koppel z'n werk doen.........

Geplaatst: 05.05.2007 - 10:13
door Geus
Campy schreef:...de "oude" tienklepper lust een slokje meer dan de modernere 140 pk 20 klepper die erna kwam.
Is dat zo? Ik heb een 10v die inderdaad met moeite op de 1 op 11 te rijden is. Wat is het verschil in verbruik met een 20v? Zit het verschil tussen die motoren alleen in de cilinderkop, of ook in de rest van het blok, m.a.w. is een 10v op te waarderen naar 20v?

Geplaatst: 05.05.2007 - 12:10
door ccvanmarion
Volgens mij rij je met V-power echt zuiniger hoor. Het octaangehalte is niet het enige wat verschilt. Er worden andere benzinefracties bij gemengd met een hogere verbrandingswaarde. Hoe hoger de verbrandingswaarde, hoe meer energie een liter kan leveren. Als je dus dezelfde rijstijl er op na blijft houden kan je met de extra energie per liter dus verder rijden. Vandaar dat V-power zuiniger rijdt.

Het is wel wat duurder, maar doordat je meer op een liter kan rijden maakt het netto niet veel uit. Vandaar dat ik altijd V-power tank.

Geplaatst: 05.05.2007 - 13:00
door Oceanracer
Wanneer je "gewend" bent aan het soepeler zijn van de motor, daalt daarmee ook het brandstofverbruik weer. Volgens de BC zit ik nu 2 tienden lager dan voorheen.

Met de lesauto heb ik ook de proef op de som genomen. Aangezien ik daar zelf erg weinig in rijd, weet ik zeker dat het rijgedrag na het tanken van V-power diesel niet is veranderd. In m'n Golf heb ik geen BC, maar ik kan ruim 50 km meer op een tank rijden met V-Power diesel in de tank.

Mijn ervaring: V-power rijdt inderdaad zuiniger.