Pagina 2 van 2
Geplaatst: 31.05.2007 - 15:19
door Aantje
bart simpson schreef:ik zal het iets groter schrijven voor je: JE RIJDT ZEKER WEL IN 3 WEG, je dicht de AWD automaat mogelijkheden toe die deze zeker niet heeft, de automaat voor de AWD is exact dezelfde als voor de niet AWD.
Wat voor mogelijkheden dicht je dan toe?
Geplaatst: 31.05.2007 - 15:26
door bart simpson
Aantje schreef:bart simpson schreef:ik zal het iets groter schrijven voor je: JE RIJDT ZEKER WEL IN 3 WEG, je dicht de AWD automaat mogelijkheden toe die deze zeker niet heeft, de automaat voor de AWD is exact dezelfde als voor de niet AWD.
Wat voor mogelijkheden dicht je dan toe?
Ik dicht die automaat (de AWTF-80SC 6 trapsgeartronic) verder niets toe, dat deed je zelf.
Geplaatst: 31.05.2007 - 15:29
door Aantje
Oke mijn fout.
Geplaatst: 02.06.2007 - 07:47
door DrRossi
Ik neem aan dat je met de T6 in zijn twee vertrekt omdat deze er maar 4 heeft?
Ook eens gehoord dat men de turbodruk lager houd?
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 10:15
door raymond_XC90T6
Weet iemand nu precies hoe dit zit?
Ik kan me niet voorstellen dat je in een t6 in de 3 wegrijdt...
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 11:32
door OGA244
dat klopt toch wel, dat een T6 maar een 4 bak heeft ten spijt
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 12:30
door Msuidgeest
Ik heb een W-S-E-schakelaar op de automaat. Dat is een AW30-43 in een S90.
Winterstand voor wegrijden in hogere versnelling waardoor de koppelomvormer meer te verduren krijgt maar juist meer grip hebt bij wegrijden, Sportstand waarbij de automaat eerder terugschakelt bij versnellen en later opschakelt en tot slot de Economie-stand die zorgt voor een zo efficiënt mogelijk verbruik (200+ PK efficiënt?).
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 12:46
door lint
Msuidgeest schreef:
Ik heb een W-S-E-schakelaar op de automaat. Dat is een AW30-43 in een S90.
Winterstand voor wegrijden in hogere versnelling waardoor de koppelomvormer meer te verduren krijgt maar juist meer grip hebt bij wegrijden, Sportstand waarbij de automaat eerder terugschakelt bij versnellen en later opschakelt en tot slot de Economie-stand die zorgt voor een zo efficiënt mogelijk verbruik (200+ PK efficiënt?).
Gebruik je de diverse standen van de W-S-E schakelaar wel eens?
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 13:03
door diesel01
Met awd ben ik geen situatie tegen gekomen waarbij de winterstand toegevoegde waarde had..gewoon gas geven

Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 14:24
door Msuidgeest
Leo, ja zeker!
In de winter gaat de knop soms in W (pook in D) om slippen van de achterwielen te voorkomen bij wegrijden. En met de caravan soms ook om bij heuvel op geforceerd in de 2e versnelling te blijven. De pook staat dan in 3.
Bij heuvel op en je rijdt iets meer 40 km/h gaat de bak al naar 3 en dat is met een totaal gewicht van 3+ ton te veel van het goede: de motor heeft niet zoveel koppel onder 2500 toeren, dus laat ik de bak in 2 staan met de W-knop.
Toeren maken is niet erg (6 cilinders klinken mooi) en motor- of bakschade heb ik liever niet.
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 15:21
door lint
Dat is duidelijk, het systeem heeft dus zeker praktisch nut.
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 17:52
door Fredhead
Ik heb bij mijn S60 de W knop 1 keer gebruikt en dat was in de modder. Voorwielen sloegen door vanwege het koppel, dus in de W stand en je rijd zonder problemen weg
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 21.09.2014 - 18:34
door Ernst64
OGA244 schreef:
dat klopt toch wel, dat een T6 maar een 4 bak heeft ten spijt
De T6 heeft in de XC70 een 6 bak met sportstand, in de sportstand (schakelen bij hogere toerentallen en alertere reactie op het gaspedaal) kan je ook handmatig schakelen. Een W stand is er niet meer, aanbevolen wordt bij tractieproblemen in de 3 weg te rijden.
Re: w naast versnellings bak xC90
Geplaatst: 22.09.2014 - 06:53
door Rob Bakker
In mijn oude S80 was de W stand in de winter en bij veel regen zeer welkom.
En dat was een 4 traps, dus was de W stand de 2e versnelling.