Pagina 2 van 2
Geplaatst: 22.04.2007 - 22:57
door Auk
Hmm, dan ben ik toendertijd verkeert in(op)gelicht door mijn eigen Volvo dealer!!!
Galvanisatie is anders geweest, mij is toch echt verteld dat die kappen achterop de 480 gezeten hebben... Nou goed, het is goed dat de fouten verbeterd worden!
Het is voor mij in ieder geval belangrijk dat mijn 400 serie in eer gehouden wordt!
Geplaatst: 23.04.2007 - 22:47
door mightyspawn
Ja bij de 480 weet ik t niet, die zie ik ook veel minder vaak met die roest.
maar volgens mij mocht die wagen wat meer kosten in het productieproces itt de 440/460
Geplaatst: 24.04.2007 - 09:23
door bdh
dit is mijn eerste bericht! (registratie heeft ven geduurd, die inlogcode was niet te lezen...)
hallo allen! ik heb zojuist ook een volvo 440 gekocht, een 1.8i TOP-line met alles er op er eraan uit 1996. ben er erg blij mee, alleen inderdaad niet met een beginnend roest plekje rechtsachter op het spatbord. aangezien ik niet al te veel geld wil uitgeven om het helemaal te laten spuiten ed. is mijn vraag of je er zelf wat aan kunt doen om het zo min mogelijk verder te laten gaan. bij halfords zag ik bijvoorbeeld een spuitbus waarmee je het proces kan vertragen, zou dit gaan helpen? of heeft een pot vasceline ook al invloed omdat er dan niet zo makkelijk vocht bij kan.
Geplaatst: 24.04.2007 - 09:34
door V480-S60
Algemeen.
Ook de 480 kan daar roesten. En niet te zuinig ook. Ik heb er verschillende gezien waarbij het huilen mij nader stond dan het lachen. Ook afgelopen zaterdag weer tijdens de meeting van het 480 register, hij zag er op zich goed uit maar bij die randen, Ai Ai.
En dan antwoord op bdh.
Een pot vaseline helpt niet.
Eerst goed ontroesten (de oppervlakkige roest inclusief roestbobbels). Dan dat roestvertrager erop doen. Ik ken dat spul van de Halfords niet, maar er zijn inderdaad wel middeltjes om het een beetje te stoppen. (Maar niet helemaal. Wil je dat doen, dan moet je drastischer maatregelen treffen.).
Geplaatst: 24.04.2007 - 09:39
door bdh
ik wil gewoon 5 a 6 jaar door kunnen rijden, zonder dat mijn zijkant helemaal weg gaat roesten. profesioneel laten behandelen kost gewoon veel en roestplekje vind ik er ook weer niet zo erg uitzien. als het maar stopt :-x
en ontroesten kan dat gewoon met schuurpapier?
Geplaatst: 24.04.2007 - 09:51
door V480-S60
bdh schreef:ik wil gewoon 5 a 6 jaar door kunnen rijden, zonder dat mijn zijkant helemaal weg gaat roesten. profesioneel laten behandelen kost gewoon veel en roestplekje vind ik er ook weer niet zo erg uitzien. als het maar stopt :-x
en ontroesten kan dat gewoon met schuurpapier?
Nee, niet met alleen schuurpapier. Je zult toch iets drastischer met de staalborstel, dan wel de dremel tekeer moeten gaan.
Daarna dat roeststopper er op. Daarna met een spuitbusje bijspuiten.
Dan ben je voor circa 2 jaar onder de pannen. Dan weer herhalen. En natuurlijk zo goed mogelijk drooghouden.
Als je dat doet. Dan kan je die 6 jaar wel halen.
Geplaatst: 24.04.2007 - 15:52
door bdh
ik heb even gekeken bij halfords, ze hebben daar een flesje genaamd: noverox, grove roes moet verwijderd worden (dat zit er nog niet...) en je kan het er dan gewoon overheen smeren, de roest veranderd dan in een zwarte kleur en als het goed is beschermd het dan gelijk op verder doorroesten. ik denk dat dit wel een goed spulletjes is, of niet? iemand bekend mee?
Geplaatst: 24.04.2007 - 16:18
door V480-S60
'T is niet het beste maar wel bruikbaar.
Zeker indien je er naderhand nog met lak overheen gaat. Dan houdt het ongeveer 2 tot 3 jaar. (Ervaring bij een vorige auto)
Maar echt roest tot bijna het blanke metaal weghalen, dan de Noverox erop en dan in kleur lakken. Dat is het beste.
Geplaatst: 24.04.2007 - 17:06
door YannickvanRooyen
Roest is inderdaad een beetje als een virus, moet dus helemaal weg zijn om de kans op "infectie" te verkleinen.. het is jammer dat onze auto's deze kwaal hebben.. als je zoiets 10 jaar geleden als nieuwe eigenaar wist had je die rand wel met een dikke laag kit afgekit en bewerkt zodat er echt niets in kan komen.. maarja...
Geplaatst: 24.04.2007 - 20:34
door bdh
ik zit even te testen met die nevorox voor ik het op mijn auto smeer, heftig spulletje moet ik zeggen. het word inderdaad helemaal zwart. maar nu vraag ik mij af of ik het er nou af moet halen voordat ik de 2e laag erop smeer, en als de lagen erop zitten, moet je het er dan niet weer afhalen voordat je de lak erop doet?
Geplaatst: 24.04.2007 - 21:25
door mhjvs
Beste oplossing tegen de roest is stukken eruit slijpen en nieuwe er in lassen.
Er bestaan bij de betere automateriaalzaken paarse bortsels van 3M die je op de boormachine kan zetten. Hiermee kan je de roestplek heel aardig schoon krijgen. Ook de velsrand kan je hiermee mooi reinigen. Daarna de velsrand behandelen met zinkspray ( wel de echte kopen) daarna aflakken en goed schoon blijven houden de wielkastranden (binnen en buiten)
Ik heb sinds kort een 480 met drie kleine plekken op de wielranden. Ik zal foto's maken van hoe ik deze te lijf ga...
Geplaatst: 24.04.2007 - 23:15
door YannickvanRooyen
bij mij heb ik er op een kant een nieuw stuk op gelast, enige probleem is dat er aan de binnenkant op de oude stukken nog voldoende roest zit... ik ga denk ik wat van die roestomvormer (nevorox oid) in spuitvorm maken, de hele zooi van binnen (achterbak) uit op een of andere manier schuren, nevorox er op spuiten en dan lekker knus tectyleren, en dan isoleren

Geplaatst: 26.04.2007 - 08:29
door V480-S60
bdh schreef:ik zit even te testen met die nevorox voor ik het op mijn auto smeer, heftig spulletje moet ik zeggen. het word inderdaad helemaal zwart. maar nu vraag ik mij af of ik het er nou af moet halen voordat ik de 2e laag erop smeer, en als de lagen erop zitten, moet je het er dan niet weer afhalen voordat je de lak erop doet?
Nee, gewoon twee lagen Noverox over elkaar. Dan de lak erover.
(natuurlijk wel tussen de lagen door even "bijschuren")
Geplaatst: 26.04.2007 - 09:53
door NoNe
hier klein voorbeeld hoe je het moet gebruiken dat noverox
http://www.highgravity-productions.com/noverox1 succes ermee.
Geplaatst: 29.04.2007 - 13:34
door Vampie
Ok, ik heb het hele topic doorgelezen maar ik zie alleen wat je moet doen als je al roest hebt. Ik heb heel goed gekeken bij mij maar ik zie geen roest. Ik zie wel dat de vorige eigenaar er iets heeft opgesmeerd en dat het een beetje bobbelig is (geen roest doorschemering). Heeft iemand een idee wat ik nu zou moeten doen (en waar allemaal) om preventief roest te bestrijden. Wat, waar en hoe moet ik dingen los halen??!! En wat is het beste om erop te smeren, af te kitten, schoon te maken, etc..?? alvast bedankt

Geplaatst: 30.04.2007 - 23:15
door Caerbannog
Als het bobbelig wordt is het al roestiger dan je wilt meestal....
De roest komt van binnenuit, en duwt de binnen en buitenrand van elkaar. Daardoor wordt het bobbelig.
Als je de roest niet volledig weghaalt blijft het terugkomen, welk middeltje je er ook maar op smeert. Noverox helpt een tijdje, maar uiteindelijk komt de roest er weer doorheen.
Wil je zekerheid (voor plekjes met beginnende roest);
- Ga even naar een autoschadehersteller en vraag om rood-bruine primer, en een beetje verharder
- Ga nu op de roest schuren (bij oppervlakkige roest!! Er mogen geen gaten in vallen)
- Schuur door tot alle roest 100% weg is!! geen spatje mag je meer zien.
- Meng de primer met de verharder, en breng dit op het blanke metaal aan.
- Na ongeveer 10 minuten droog; evt nog een laag primer.
- Aflakken met lakstiftje
- Klaar! Dit is de enige manier om voorgoed van de roest af te zijn.
Als de roest te ver is vallen er gaten in het metaal bij het schuren. Enige remedie is dan; lassen!