Pagina 2 van 8
Geplaatst: 17.03.2007 - 15:59
door 945i
Ja, moet je vooral doen.
Als je wil glibberen en glijen van de zomer, lekker op winterbanden rijden.....
tsjongejongejonge........ :evil:
Geplaatst: 17.03.2007 - 16:48
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 17.03.2007 - 16:51
door 945i
Ik bedoel maar...
(om nog maar te zwijgen over wegligging)
Geplaatst: 17.03.2007 - 17:19
door Gertjan R
Je hoort mij niet zeggen dat winterbanden veiliger zijn dan zomerbanden, maar ik vind ze wel opvallend stiller en comfortabeler. :pain10:
Mickelin Alpin PA2 <------> Michelin Pilot Primacy beide 16 inch
Geplaatst: 17.03.2007 - 18:55
door Battlecruiser
VolvoXC70 schreef:945i schreef:Ja, moet je vooral doen.
Als je wil glibberen en glijen van de zomer, lekker op winterbanden rijden.....
tsjongejongejonge........ :evil:
Met winterbanden de zomer door, kan dat ?
We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.
Oftewel, hoe ruk je gegevens uit verband.
De auto zou 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen, maar altijd nog korter dan de afstand, nodig met zomerbanden.
Geplaatst: 17.03.2007 - 18:56
door Battlecruiser
945i schreef:Ja, moet je vooral doen.
Als je wil glibberen en glijen van de zomer, lekker op winterbanden rijden.....
tsjongejongejonge........ :evil:
Urban legend...
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:01
door V70ORD5
a.s. maandag de weersvoorspelling:
sneeuw, hagel winterse buien.
Temperatuur 7 graden.......
Voor Nederlandse begrippen " hartje winter "
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:09
door Oceanracer
Battlecruiser S80 schreef: De auto zou 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen, maar alyijd nog korter dan de afstand, nodig met zomerbanden.
Ton, met zomerbanden staat ie met 12 meter al stil.
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:09
door Battlecruiser
Inderdaad, voorlopig is het uiterst onverstandig om de winterbanden eraf te doen. Als je dat nu zou doen, had men ze beter niet aan kunnen schaffen...
Maar wel typisch voor een stedelijke samenleving: als er een paar dagen leuk voorjaarsweer is, denken stedelingen altijd dat het meteen zomer wordt...
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:09
door 945i
Lezen is moeilijk....
Straks zit er zo'n.... achterop mijn auto met die winterbanden wijsheid van sommige hier. :protest:
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:10
door Battlecruiser
Inderdaad, want de remweg van winterbanden is korter...
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:11
door Battlecruiser
945i schreef:Lezen is moeilijk....
Straks zit er zo'n.... achterop mijn auto met die winterbanden wijsheid van sommige hier. :protest:
Schrijven blijkbaar ook...
Geplaatst: 17.03.2007 - 19:34
door 945i
Als iemand echt denkt dat winterbanden voor elk jaargetijde de beste band is, dan heeft diegene geen verstand (van auto's zeker niet).
(ik hou het maar algemeen, en niet op de man)
Geplaatst: 17.03.2007 - 20:43
door Battlecruiser
PS-amazon werkt (of werkte) in de bandenbranche. Die weet dus wel wat van banden.
Bovendien zeggen ANWB, ADAC en TüV dat je wél met winterbanden 's zomers kan rijden. Als je maar één set banden door het hele jaar wil rijden, dan zijn, volgens hen, winterbanden de juiste keuze. Het kleine nadeel van iets minder stabiliteit 's zomers wordt ruimschoots goedgemaakt door remgedrag (ook al is het verschil tussen winterband en zomerband 's zomers minder groot dan 's winters).
Geplaatst: 17.03.2007 - 20:49
door 945i
http://www.autobild.de/test/reifen/arti ... l_id=12460
Ik weet niet of je duits goed is, maar lees maar eens. Of anders, probeer het eens uit

Geplaatst: 17.03.2007 - 20:54
door Battlecruiser
Haha, 1 april!
Het is een onzintestje en een onzinartikeltje. Al vele malen is in ONAFHANKELIJKE tests aangetoond dat winterbanden bij temperaturen rond het nulpunt zelfs tientallen meters kortere remwegen hebben dan zomerbanden. En in dit artikeltje willen ze je doen geloven dat zomerbanden zelfs beter scoren bij 0 graden celsius dan winterbanden.
Laat je niet gek maken!
Geplaatst: 17.03.2007 - 20:59
door 945i
Dat kan ik beter tegen jullie zeggen!
5 jaar geleden had nog niemand er van gehoord, en nu kan je niet meer zonder...
Als je 'in de banden' zit, natuurlijk dat je dan deze (uitstekend gelukte campagne) ondersteund.
Geplaatst: 18.03.2007 - 10:05
door Battlecruiser
Geplaatst: 18.03.2007 - 10:26
door 945i
De pdf van Autokampioen, heeft het goed.
Dat is wat ik ook zeg, met sneeuw en ijs--winterbanden
stukken beter.
voor de rest---zomerbanden.
Daarom, met de huidige winters in nederland zijn ze dus redelijk overbodig.
Tenzij je naar wintersport gaat, dan is het natuurlijk wel slim om ze te monteren.
(hoewel het dit jaar ook kl*te was)
Maar probeer het gewoon is, rij lekker door, en ga eens wat remproefjes doen met winterbanden (en dan wel trappen hé, want de meeste durven dat niet), Dan kom je er wel achter...
Geplaatst: 18.03.2007 - 10:49
door 945i
Battlecruiser S80 schreef:VolvoXC70 schreef:945i schreef:Ja, moet je vooral doen.
Als je wil glibberen en glijen van de zomer, lekker op winterbanden rijden.....
tsjongejongejonge........ :evil:
Met winterbanden de zomer door, kan dat ?
We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.
Oftewel, hoe ruk je gegevens uit verband.
De auto zou 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen, maar altijd nog korter dan de afstand, nodig met zomerbanden.
......... :!: