Pagina 2 van 3

Geplaatst: 10.04.2007 - 21:41
door edraket
Emiel schreef:Sodeju...die is vies! Dit is het bochtje halverwege, na de IC voor het inlaatspruitstuk? Hoe heb je het schoongekregen?
Klopt helemaal. Is de slang in het midden van de foto hieronder en die daarvandaan naar rechtsonder wegloopt. Eerst met een schroevedraaier wegsteken, en dan met een doekje wasbenzine de rest. Het is nog vrij zacht allemaal.
Afbeelding

Geplaatst: 10.04.2007 - 21:46
door edraket
hunsow schreef:Kijk hier eens voor een mooie handleiding:
http://www.volvospeed.com/Repair/egr.php
http://www.geocities.com/ublatz/TDI-Probleme.htm
En op dit forum staan er legio discussies.
Desalniettemin zou een fotoverslag wel smullen zijn!

Ook ik heb een zwarte sluier achter me. Ik wil de EGR klep loshalen maar de bouten zaten muur-en muurvast. Met kruipolie ingespoten en volgend weekend maar weer eens proberen. Kan er niet eens een sleutelweekend georganiseerd worden??

Wat bedoel je met de inlaatbuizen? Het inlaatspruitstuk??

Enne... wat is VADIS?
De handleiding op Volvospeed is voor een benzine variant, en de duitse site voor de TDI motor. Bij de D5 zit de EGR heel diep weggestopt. Je kunt er erg slecht bij, en reinigen van de klep zelf is erg veel werk. Als ik nog wat tijd heb zal ik er aan beginnen, en een leuke "fotoshoot" maken. Vaak zijn dit van die klusjes dat je het de eerste keer een paar uurtjes mee zoet bent, en daarna doe je het fluitend in een uurtje. Vaak gaat het in de garage ook zo, maar wordt wel de volle mep gerekend. Wordt vervolgd dus...

Geplaatst: 10.04.2007 - 21:50
door hunsow
Bedankt voor je input.
Ik heb een 2.5 TDI, denk je dat ik alleen de EGR moet schoonmaken of is het inlaatspruitstuk ook aan de beurt?
Mechanisch reinigen of met een schoonmaakmiddel?

Geplaatst: 10.04.2007 - 22:52
door edraket
Inlaatspruitstuk kan niet veel kwaad om te reinigen, maar is een behoorlije operatie. Ik ben er niet zeker van, maar er zitten volgens mij geen bewegende delen in het spruitstuk, en dan kan het niet zoveel kwaad. De EGR is in essentie een klepje, en als deze vastzit krijg je een foutmelding. LAten reinigen bij de dealer is duur, en dan is voorkomen beter dan genezen. Want dat de klep gaat vastzitten is zeker, de vraag is alleen wanneer...

Geplaatst: 11.04.2007 - 12:44
door Woger
Hoe kom je eigenlijk aan Vadis? Aangezien ik steeds meer ga klussen aan mijn auto, lijkt me zo'n systeem wel erg handig. Of is dat voor insiders only?

Geplaatst: 11.04.2007 - 15:00
door NOS
Woger, je hebt een PM

Geplaatst: 11.04.2007 - 20:20
door Joep S.
@NOS, ik heb ook zeer veel interesse in Vadis. Kun jij er aan komen? Mail of PM me alsjeblieft even.

groeten, Joep

Geplaatst: 11.04.2007 - 21:36
door Gast
Woger schreef:Hoe kom je eigenlijk aan Vadis? Aangezien ik steeds meer ga klussen aan mijn auto, lijkt me zo'n systeem wel erg handig. Of is dat voor insiders only?
Kijk even bij handleidingen.
Even een pm naar persoon en wie weet. :wink:

Geplaatst: 11.04.2007 - 23:01
door arnoud
De meest recente Vadis is E2005 toch?

Geplaatst: 01.05.2007 - 22:06
door sbv
Ik heb gisteren bij mij deze slagen eens losgehaald en er kwam ca een 3/4 koffiebekertje aan troep uit, jakkes. Mijn handen zijn nog steeds wat smerig.

De rest volgt een andere keer nog wel.

Geplaatst: 01.05.2007 - 22:11
door Auk
Downloaden... Maar tegenwoordig gebruikt Volvo een ander programma geloof ik. Ik heb Vadis 2003, werkt goed ( heb t ook alleen maar nodig voor de 850 en de 480 )

Geplaatst: 01.05.2007 - 22:16
door sbv
Ik heb zelf de 2005 versie was ergens op internet te downloaden, een torrent ergens

Geplaatst: 20.10.2007 - 21:21
door toppertje
edraket schreef:
Billy Road schreef:Idd beschrijven hoe je eea zelf kun gaan doen?
Daarnaast evt. de EGR(klep) afsluiten?
Als ik het gedaan heb zal ik een fotoverslag maken. Onder voorbehoud, want de EGR is erg lastig te bereiken. Ik zal eerst eens Emiel zijn tip controleren.
en ben je er al aan toe gekomen?
ben benieuwd.

Geplaatst: 21.10.2007 - 09:10
door paQ
geen idee wat zo'n slang kost, maar is het niet fijner om dat ding gewoon te vervangen?
bij mij zittie ook helemaal vol met rotzooi, maare ik weet niet of ik de moeite zou nemen om alles eruit gaan zitten schrapen wanneer het onderdeel zelf erg betaalbaar is.
een luchtfilter ga je immers ook niet zitten uitspoelen en drogen

Geplaatst: 21.10.2007 - 10:15
door toppertje
die slang is het probleem niet.
die kun je schoonmaken of,vervangen,maar het gaat om de egr zelf.
je kunt hier niet echt makkelijk bij.

Geplaatst: 22.10.2007 - 13:02
door edraket
Nee nog geen tijd voor gehad. Binnenkort mezelf maar eens dwingen. Het is dat hij het probleemloos doet, en om dan een halve dag te gaan sleutelen...

Geplaatst: 22.10.2007 - 21:41
door toppertje
ik zit ook niet echt op dat klusje te wachten.
maar ja,voorkomen is beter en vooral goedkoper dan genezen

Geplaatst: 25.10.2007 - 15:24
door euerw
Misschien een tip om te proberen voordat je alles los gaat maken, zag dat "Wynn`s" een nieuwe product had hiervoor om de EGR te reinigen, ziet er wel hoopvol en schoon uit

Geplaatst: 26.10.2007 - 15:44
door edraket
No way dat ik dat ga gebruiken! Waar denk je dat het spul blijft? Precies via de inlaat zo de motor in. Lijkt me niet echt gezond voor je blok. Nee gewoon demonteren en handmatig schoonmaken die hap is in mijn ogen de enoge oplossing.

Geplaatst: 26.10.2007 - 20:50
door toppertje
idd,als je ziet wat er alleen al in de slang zit :crybaby:
als dit allemaal door dat wondermiddel opgelost wordt,dat kan nooit goed voor je motor zijn.
zoals ed al zei: gewoon verwijderen en egr reinigen