Pagina 2 van 3
Geplaatst: 27.03.2007 - 00:57
door Fat Rat
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik praktisch elke auto zo in zou ruilen voor een "echte tank"
Ben dan ook helemaal gek van m'n 740, heb ook met plezier weleens in een 240 gereden. Tsja zo'n mooie vierkante wagen boezemt gewoon ergens ontzag in.
Lange ritten maken me allemaal niet uit zolang het maar in m'n eigen Volvo is.
Maar als je gewent ben een stillere auto te rijden dan de 240 met meer trekkracht en airco en een wat nettere audio instal, cruise control en nog betere stoelen en noem alles maar op, dan kan die pracht van een 240 je weleens vies tegenvallen ben ik bang.
En tenzij mijn idee van wat ik comfy vind heel erg gaat veranderen binnen nu en korte tijd, hoop ik nog zeer lange tijd van een Red Block RWD tank te kunnen genieten.
Nu een 740 estate , in de toekomst waarschijnlijk een 940 estate met hopelijk daarnaast een 740 Sedan(ja dat zijn de aller aller aller mooiste sorry 240 rijders...)
Geplaatst: 27.03.2007 - 09:14
door mhjvs
"Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken HF-11-KN".

Is hij niet meer?[/quote]
Nee helaas, had ik ook al gecheckt... Was een erg mooie 240...dat dan weer wel.
Geplaatst: 27.03.2007 - 10:12
door Henri144
Maar als je gewent ben een stillere auto te rijden dan de 240 met meer trekkracht en airco en een wat nettere audio instal, cruise control en nog betere stoelen en noem alles maar op, dan kan die pracht van een 240 je weleens vies tegenvallen ben ik bang.
Mag ik wellicht nog even vermelden dat de 240 in Haren (Groningen overigens) cruise control, airco en een puike audio-installatie heeft.....

Geplaatst: 27.03.2007 - 10:58
door geestschrijver
Het zal wel een slechte vergelijking zijn, maar ik heb even geleden een week in een "moderne" Hiejoendaai Sonata ofzo gereden - omdat de Volvo kapot was - en ik stapte er iedere keer doodmoe uit. Met de 240 rij ik liever nog een stukje om, als ik daar tijd voor heb... (en nee, ik heb nog nooit in een V70 gereden)
Airco heb ik trouwens ook gewoon, en waarom een auto stil moet zijn heb ik nooit begrepen.
Geplaatst: 27.03.2007 - 14:13
door mhjvs
Idd. heb genoeg auto's en km's gemaakt om te oordelen over een fris uitstap gevoel. Ook een 2.4JTD van Alfa gereden. Snelle auto maar ik was ook helemaal afgedraaid als ik uitstapte in Italie..
Geplaatst: 27.03.2007 - 19:33
door Fat Rat
Mij zal je ook nooit horen zeggen dat je moe uit een Volvo stapt, het zijn gewoon heelijke stoelen in praktisch iedere Volvo, ik vind het ook altijd jammer als ik weer aangekomen ben. Het is zelfs zo erg dat m'n vriendin en ik vaak nog blijven zitten kletsen in de auto omdat het toch eigelijk wel heerlijk zit.
Een auto hoeft ook niet perse stil te zijn, maar wanneer ik bij m'n pa in de auto zit lijkt het alsof je in een cabrio door een orkaan rijdt terwijl dat met de 740 helemaal niet is. Persoonlijk vind ik veel lawaai rond me als ik aan het ontspannen en genieten ben(sorry dat is Volvo rijden nou eenmaal) niet prettig, maar de 740 doet dat voor mij heel netjes.
Ik zou ook graag een airco zien in m'n wagen en cruise control. Maar dat zit er voorlopig nog niet in, de eerste eigenaren heb ongeveer als enige optie een lpg installatie genomen, en dat was niet voor de luxe maar om geld te besparen.
Toch wil ik het liefste een 740 sedan lpg als (toekomstig) oldtimer. Niks hightech gewoon oerdegelijk en betrouwbaar, en als beste zeer comfie en pracht design.
Ik heb niet echt iets met de 240, behalve de techniek. Was wel eerst van plan een 240 te gaan rijden, maar dat was puur vanwege het feit dat die 100 euri goedkoper in belasting zijn per jaar. Uiteindelijk was de aanschaf zoveel hoger dat het toch mijn eerste liefde werd en deze valt ook nog in dezelfde gunstige belasting groep als de 240.
Geplaatst: 28.03.2007 - 20:17
door volvorider
"Maar als je gewent ben een stillere auto te rijden dan de 240 met meer trekkracht en airco en een wat nettere audio instal, cruise control en nog betere stoelen en noem alles maar op, dan kan die pracht van een 240 je weleens vies tegenvallen ben ik bang."
Zit er allemaal op....(6 speakers origineel) Zo'n 240 rijdt geweldig, lange ritten zijn echt geen probleem qua comfort , enz....
Maar het gaat vooral om het karakter van de auto. Zo'n 240 heeft een heel ander karakter dan een moderne V70.
's morgens altijd moelijke keuze.......welke van de twee.
Geplaatst: 28.03.2007 - 22:05
door Fat Rat
Ja jij hebt kwa dat betreft helemaal een luxe probleem Volvorider. Dan zou ik het ook niet meer weten, en waarschijnlijk eerst met de V90 opstap te gaan en bij aan komst bedenken dat ik met de 240 wilde en die maar op gaan halen....
Ik vind het verschil moeilijk te beoordelen, maar is misschien een 940 lpt ofzo niet een optie, beetje het beste uit 2 werelden misschien, alhoewel dit natuurlijk vloeken is voor een hardcore 240 fan.
Geplaatst: 31.03.2007 - 20:36
door mhjvs
IK HEB HIERVOOR EEN 940 Estate gereden. Hele fijn eauto. Wel wat aanloop probleempes maar naar ff dooorbijten helemaal top. Alleen een grote maar... hij reed op benzine en als je ruim 750 km per week rijdt ga je daar los op. Vandaar een Diesel. Heb begrepen dat de 940 diesels niet zijn te vergelijken met de vernieuwd TDI's ???? LPG is mogelijk... ik denk dan meer aan een 960....
Geplaatst: 31.03.2007 - 22:14
door Fat Rat
Nah je krijgt een hele echte bestelbusmotor van vw ervoor terug als je een 2/7/9 serie diesel haalt. Daar zitten ongeblazen en geblazen LT28 vw motoren in.
Geplaatst: 01.04.2007 - 16:40
door Battlecruiser
En dat zijn, volgens de mensen die in zo'n LT gereden hebben, niet de beste VW-diesels. De diesels uit de VW-busjes waren veel beter.
Het is opvallend hoe weinig 240-diesels oldtimer geworden zijn (ze zijn dus zééér zeldzaam); dat zegt toch iets over de kwaliteit, vrees ik.
Geplaatst: 02.04.2007 - 09:29
door mhjvs
Mijn buurman had een LT diesel. Wat een waanzinig geluid kwam daaruit als hij wegreed. Ook een waanzinige bodemvervuiling op de plek waar hij stond. Nee een 240 / 940 diesel gaat het niet worden. Ben aan het rondkijken naar een betaalbare 240 als tweede auto. Leuk voor de hobby. Dus als iemand er een weet te staan met een beetje werk.. let me know.
Geplaatst: 02.04.2007 - 09:57
door edraket
Klinkt goed hè zo'n 6 cilinder diesel! Inderdaad jammer dat ze niet zo betrouwbaar zijn. Het probleem zit hem structureel in de krukas lagering. Hij heeft maar 5 hoofdlagers ipv 7, en daardoor worden de krukas lagers veel te zwaar belast. Daarnaast gaan de koppakkingen heel snel stuk.
Geplaatst: 03.04.2007 - 11:38
door Henri144
geestschrijver schreef:Het zal wel een slechte vergelijking zijn, maar ik heb even geleden een week in een "moderne" Hiejoendaai Sonata ofzo gereden - omdat de Volvo kapot was - en ik stapte er iedere keer doodmoe uit. Met de 240 rij ik liever nog een stukje om, als ik daar tijd voor heb... (en nee, ik heb nog nooit in een V70 gereden)
Airco heb ik trouwens ook gewoon, en waarom een auto stil moet zijn heb ik nooit begrepen.
Ik rijd tegenwoordig veel in Slopel Zafira's en Omega's, maar ik kan hier ook nog wel even kwijt dat mijn rug na zo'n dagje Slopel bijna volledig buiten werking is. Als ik dan weer in mijn 144 stap, dan weet ik weer wat wél goede stoelen zijn.....
Geplaatst: 03.04.2007 - 13:19
door mhjvs
Heb een tijdje een hele dikke Omega MV6 3.0 Sport in bezit gehad. Daar zaten wel super stoelen in.. De dikste Recaro's die je maar kan voorstellen. Waarschijnlijk is dit dan uniek..
Geplaatst: 03.04.2007 - 20:49
door oudegroen
Het is opvallend hoe weinig 240-diesels oldtimer geworden zijn (ze zijn dus zééér zeldzaam); dat zegt toch iets over de kwaliteit, vrees ik.
Weet je wat er met die moteren gebeurt? Die worden allemaal uitgebouwd om na 600.000 km dienst in een VW-busje te worden ingebouwd in een LT. De donor verdwijnt daarna naar de sloop. dat heeft dus niets met de kwaliteit te maken. Integendeel....
Geplaatst: 07.04.2007 - 14:26
door Pa
Ik sprak nog niet zolang geleden iemand die die motoren reviseert.
Die merkte op dat de D6 van Volvo wel een VW diesel is maar dat ze toch echt niet hetzelfde zijn. Kwalitatief schijnt er toch een enorm verschil te zijn. De contructie problemen die in die motor zitten zijn er nu eenmaal.
Maar de kwaliteit van de gebruikte materialen is anders.
Daardoor gebruiken ze inderdaad als donor voor een VW heeeeeeeel graag een D6 uit een Volvo.
Om een voorbeeld te geven van verschillen in kwaliteit.
Jaren geleden kreeg ik een rondleiding door de Opel fabriek in Bochum.
Daar werd de kadet gemaakt, maar ook de Vauxhal en nog motoren voor een of andere koreaan die toen al opel blokjes afnam.
Bij de kwaliteits controle van de zuigers stonden 4 bakken.
Opel
Vauxhal
export
afkeur
Dat zegt genoeg lijkt me
Zo gaat dat.
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:37
door Battlecruiser
Maar dan is het toch wel uiterst merkwaardig dat VW voor een ander merk een betere kwaliteit zou leveren dan voor het eigen merk...
Geplaatst: 10.04.2007 - 14:28
door Henri144
Battlecruiser S80 schreef:Maar dan is het toch wel uiterst merkwaardig dat VW voor een ander merk een betere kwaliteit zou leveren dan voor het eigen merk...
Ik kan het verkeerd hebben, maar is zo'n transporter-motor niet een 5-cylinder? En de Volvo een 6-cylinder? Wellicht dat daar het kwaliteitsverschil in zit...... (ik zeg ook maar wat hoor...

) Overigens is het wel weer zo, dat er weinig 6-cylinder-diesels van Volvo rondrijden (240 iig), ook niet voor niks?
Geplaatst: 10.04.2007 - 15:25
door V480-S60
mhjvs schreef:Heb een tijdje een hele dikke Omega MV6 3.0 Sport in bezit gehad. Daar zaten wel super stoelen in.. De dikste Recaro's die je maar kan voorstellen. Waarschijnlijk is dit dan uniek..
Ja, maar dat is ook een unieke wagen. Standaard Opel stoelen zijn waardeloos.
Pa schreef:
Ik sprak nog niet zolang geleden iemand die die motoren reviseert.
Die merkte op dat de D6 van Volvo wel een VW diesel is maar dat ze toch echt niet hetzelfde zijn. Kwalitatief schijnt er toch een enorm verschil te zijn. De contructie problemen die in die motor zitten zijn er nu eenmaal.
Maar de kwaliteit van de gebruikte materialen is anders.
Daardoor gebruiken ze inderdaad als donor voor een VW heeeeeeeel graag een D6 uit een Volvo.
Onzin.
De blokken kwamen allemaal van dezelfde band. Geen verschil in materiaal, Volkwagen zou wel gek zijn. (dure productiekosten!!)
Wel is het zo dat de blokken in de LT niet zo goed ingebouwd werden en veel meer last van trillingen hadden etc. En daarbij was de eerste LT eigenlijk een beetje een te zware auto voor die motor.
Maar omdat de VOLVO's beter bereden werden/worden en een betere ophanging hadden/hebben gingen en gaan ze minder gauw kapot. Maar kapot kunnen ze.
En omdat ze uit de LT bijna allemaal al kapot zijn worden nu de motoren uit de 200 en 700 serie gebruikt als vervanger.