Chiptuning:.......maar waar

Geproduceerd bij NedCar in Born
joost
7th Gear member

braziltraveller schreef:90pK --> 657pK :twisted:

Da's het noodlot tarten....maaaar stoplicht sprintje....kom maar op! 8)
Je kent die flauwe films toch wel waar de auto op zo´n moment in tweeen breekt?
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
exhonda
3rd Gear member

v40jlt4 schreef:Ik geloof meteen dat MTE geweldige tuners zijn dus de spullen die Marc gebruikt ook.

Maar 870 euro voor een "standaard tuning" (veel meer kan het niet zijn als je niets aan de motor hebt aangepast) vind ik te veel.
Indien ik mijn auto grondig aanpas, dan sta ik daar op de stoep.

Voor dat geld kun je bijna een TD04-14T turbo (nu heb je een 12T) kopen (ongeveer 500 euro)
EN chiptunen 400 euro, dan heb je een T4 en ongeveer 235PK.

Wacht, ik vergeet de montagekosten, pakmbeet 250 euro. (of 0 euro i.g.v. 2 rechterhanden)

Chippietunen 400 euro, ongeveer 200PK
turbo + chippitunen 1150 euro, ongeveer 235PK

Een andere turbo is ook een optie,kan ik dit bij de dealer laten doen.
Is dat vrij makelijk te doen ,en enkel de turbo vervangen hoeft er dan verder niks te veranderen?????.

Weet iemand wat dit gaat kosten en zijn daar grote risico s aan verbonden,
heb ik dan ook zo'n 200 pk?????.
PhysicalZen
3rd Gear member

Standaard zit er een Mitsubishi-turbo in. Ik weet alleen niet welk type?
Schijnt af te hangen van het bouwjaar. V40JLT4 schreef TD04-12T is te vervangen door een TD04-14T? of heb ik dat verkeerd begrepen?
Wat is trouwens de kwaliteit van de standaard turbo t.o.v. een Garett turbo?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
v40jlt4
2nd Gear member

Voor zover ik weet zit er in ALLE 2.0T's een 12T turbo. Op een gegeven moment kwam er een twin-scroll versie in, maar het was nog steeds een MHI 12T.

MHI turbo's zijn uitstekend. Garrett heeft mooie ball-baring turbo's tegenwoordig, maar er is er geeneen, die zomaar op een S/V40 past.
Da's het (financiele) probleem
Altijd heb je OF een ander uitlaatspruitstuk OF een adapterplaat nodig.
Voorts moet je ook de aansluiting op de uitlaat modificeren.
Allemaal niet erg, maar dat doe je niet voor een turbo die hetzelfde kan als een 14T. Wil je er een serieus grote turbo opzetten dan komt daar meer bij kijken zoals grotere injectoren, wellicht een andere benzinepomp, zeker een andere uitlaat. Misschien andere motor-internals (boven de 320PK/400NM ongeveer). Oh ja, ik weet niet wat voor een versnellingsbak er in een 2.0T zit. Een T4 heeft een M56, die is bere-sterk.

De 12T en de 14T zijn identiek qua vorm (buitenkant) Het enige verschil is dat de 14T een groter compressorwiel heeft.

Het is echt een kwestie van 12T eruit, 14T erin (pakkingen wel meenemen).

Ook is het opletten dat injectoren niet te klein zijn, maar dat denk ik niet (die van mij waren erg klein, 312cc/min grijs/zwarte siemens en die beginnen pas een bottleneck te vormen boven de 230PK)

Ik weet niet 100% zeker of je door ALLEEN de turbo aan te passen meteen 200PK hebt. Chiptunen erna is het beste, dan kom je dus op die 230 of 235 uit. Maar alleen de 14T erin, ik denk persoonlijk dat je verdomd dicht in de buurt van de 200PK zult uitkomen. Die turbo levert gewoon meer lucht, dat meet de MAF, die verteld het aan de ECU en die spuit weer meer benzine in.

Hoeveel de dealer vraag voor een 14T??? Geen idee,..

Inbouwen heeft mij (ik heb ooit een gebarste 14T laten vervangen) iets van 250 euro gekost (helaas heb ik maar 1 rechterhand)

W.b. de risico's, ik de states ken ik (van forums) al een stuk of 5 mensen die het probleemloos gedaan hebben.

Groeten,

Janis
Marinus
4th Gear member

exhonda schreef:Jesse bedankt :P .

Merijn wat zou jij doen ? :wink: .

Grinnikt, ik zou naar rica gaan, maar ja.... :D ik sluit niet uit een iets andere prijs betaald te hebben :wink: maar dat is niet overdraagbaar aan derden helaas.
Marinus
4th Gear member

braziltraveller schreef:In theorie kan ik mijn motor dus chippen?? 440 1.8i?? 'k Geloof 90pk -- dus --> 99pK :?:
Een clio 1 1.8 16v heeft na chiptuning dik 140 pk, en volgens mij zijn die volvo 440 blokken ook gewoon volvo blokken....dus er moet vast wel meer uit te peuteren zijn.
Marinus
4th Gear member

v40jlt4 schreef:De T4 waar jij het nu over hebt (1855cc) is sterk genoeg om zonder interne aanpassingen tot 340 PK 440NM op te fokken.
De M56 versnellingbak gaat zelfs ietsje verder.
Kun je me eens uit de doeken doen welke aanpassingen ik daarvoor zou moeten doen?

Want dat spreekt me wel aan! :D
jessev40
3rd Gear member
Contacteer:

dus als ik het zo goed begrijp, kan ik mijn V40 (1.8 16v, geen turbo) ook laten chippen met het resultaat dat ik ietsje meer vermogen heb? ( ik kan me herinneren dat ik in het begin toen ik m'n V40 net had ook bv naar Rica heb gebeld en die zeiden dat het alleen kon met een turbo, of ik heb het verkeerd begrepen. Want ik kant me voorstellen dat er toch wel wat meer uit zo'n blok te halen is. waar het op neer komt is dat ik net ietsje meer powert wil ;-) (..ja en dan zonder een andere te kopen, wise guys!)
laat me maar weten, tips zijn welkom!
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
life's a gamble, and we're all dice!
Marinus
4th Gear member

jesse schreef:dus als ik het zo goed begrijp, kan ik mijn V40 (1.8 16v, geen turbo) ook laten chippen met het resultaat dat ik ietsje meer vermogen heb? ( ik kan me herinneren dat ik in het begin toen ik m'n V40 net had ook bv naar Rica heb gebeld en die zeiden dat het alleen kon met een turbo, of ik heb het verkeerd begrepen. Want ik kant me voorstellen dat er toch wel wat meer uit zo'n blok te halen is. waar het op neer komt is dat ik net ietsje meer powert wil ;-) (..ja en dan zonder een andere te kopen, wise guys!)
laat me maar weten, tips zijn welkom!
Ding is heus wel te chippen, ik had het overigens over een 440 blok wat een totaal andere motor is hoor. Alleen kun je je afvragen, is het de moeite waard.

Als rica voor jouw auto apart een stukje software moet schrijven, omdat ze er geen software voor hebben liggen betaal je zoiezo de volle mep, terwijl je in verhouding zo weinig winst hebt, dat je erachteraf vast spijt van krijgt.

Dus dat kan best de reden geweest zijn dat ze hebben gezegd van 1.8, joh die chippen we niet. Het komt er op neer dat de kosten (prijskaartje) gewoon niet tegen de baten opwegen.

Die clioootjes, dan moet je voorstellen dat er een ander luchtfilter in komt, cold airintake, katvervanger, absorptie uitlaatdempers en chiptuning. Dus dan wil het wel knallen met zo'n autootje.

Maar een X40 is een leuk stukje zwaarder en dergelijke accesoires gemiddeld 3 tot 4 keer duurder en 2e hands niet of nauwelijks te krijgen. Nieuw zelfs vaak heel beroerd te krijgen.

Dus tjsa.....
v40jlt4
2nd Gear member

Marinus schreef:
v40jlt4 schreef:De T4 waar jij het nu over hebt (1855cc) is sterk genoeg om zonder interne aanpassingen tot 340 PK 440NM op te fokken.
De M56 versnellingbak gaat zelfs ietsje verder.
Kun je me eens uit de doeken doen welke aanpassingen ik daarvoor zou moeten doen?

Want dat spreekt me wel aan! :D
Ik ben me hier al een paar maanden in aan het verdiepen, maar krijg helaas de spullen niet op tijd (voordat Marco van MTE langskomt) geregeld:

Een recept voor pak'm beet 320PK. (let op, er zijn meerdere wegen naar Rome)

1) 3" downpipe met of zonder racekat. Catback-exhaust, 2.5" of 3"
2) Grotere benzineinjectoren. Ik hoopte dat 441cc/min genoeg zou zijn, maar ben bang dat je/ik naar 500 of 550cc/min moet.
3) Aangepaste inlaat, b.v. Cold air intake.
4) TD04HL-19T turbo (die uit de vorige 265PK V70R)
5) Die past niet, dus heb je weer wat nodig:
5a) Adapter plate om de turbo aan de uitlaat de monteren, te koop bij autotech in Zweden. Of een handige DIY-er. Moet op de downpipe gelast worden.
5b) Andere olieleidingen en olieretourleiding etc etc. Ook te koop bij autotech te Zweden. Of een handige DIY-er met T5 onderdelen.
5c) Helaas past de turbo niet op het uitlaatspruitstuk, dus moet je OF:
5c1) Een door MTE gemodificeerd S60R uitlaatspruitstuk kopen OF:
5c2) bij Autotech een adapterplate (veeeel goedkoper natuurlijk) Maar in dat geval moet je misschien (ben ik nog niet 100% achter) de turbo iets modificeren.
6) CHIPPIETUNEN!! het liefst door Marco van MTE want die is daar erg goed in. Conservatief getuned komt ie op 310 PK uit. Agressief :-) getuned op 340. Bye bye Porsche 911

Maar ja, helaas comuniceert die Marco zo goed als NIET, zeker niet via Email, dus ik ben nu te laat. Ook mijn schuld, niet agressief genoeg achteraan gegaan.
Ook zit ik nog te wachten op mijn uitlaat (komt van jt-tuning.se)

Dit is mogelijk zonder het blok zelf te modificeren,..

Andere, goedkopere optie die denk ik zo'n 290 PK moet opleveren:

Ik ken iemand in de US die een 14T kan modificeren zodat er een 17T compressor-wiel inpast, dan heb je dus geen adapterplates nodig etc,..

Ik heb nog geen uitsluitsel over een prijs. OF de gehele gemodificeerde turbo kost $625 (ex vervoer, invoer, btw) OF alleen het modificeren is zo duur. En dan gaat de boel al over de $1000 (en dus Euro 1000 vanwege de belasting- en invoer ellende).

Pffft, wat een getyp zeg.

Groeten

Janis
Marinus
4th Gear member

En de koppakking, het koelsysteem, en de bak blijven heel bij dergelijke MODs?

Natuurlijk moet het remsysteem dan stevig onder handen genomen worden, want zo'n T4 remt nu al voor geen touwtje en dan wordt het alleen maar erger!!!
v40jlt4
2nd Gear member

Marinus schreef:En de koppakking, het koelsysteem, en de bak blijven heel bij dergelijke MODs?

Natuurlijk moet het remsysteem dan stevig onder handen genomen worden, want zo'n T4 remt nu al voor geen touwtje en dan wordt het alleen maar erger!!!
Volgens Marco en wat jongens uit Zweden die dit gedaan hebben is die 320-340 de grens van hetgeen mogelijk zonder andere aanpassingen.

De M56 bak zat ook in de vorige V70R en kan heel wat aan.

De remmen hoeven niet aangepast te worden om meer vermogen te krijgen :D hahaha

Nee, flauw, je hebt helemaal gelijk, wie hard wil kunnen rijden moet er ook voor zorgen dat ie goed kan remmen. Goed punt :!:

Wacht, een grotere IC hoeft niet perse, maar er zijn er wel die het doen.
Ik zeker niet, want ik vertrouw op mijn water-injectie voor de extra koeling.

Janis
Marinus
4th Gear member

Ik ben erg benieuwd naar het effect van een chargecooler, maar ja, qua prijs kun je dan net zo goed een grotere IC kopen.

Een Chargecooler daarentegen schijnt behoorlijk effectiever te zijn.
exhonda
3rd Gear member

Jongens bedankt voor de info :D .
Gaat binnen kort even naar de dealert :shock: .
RICK S40
Starter

Eey mensen

ik ben net nieuw hier op het forum,
ik heb een S40 1.8 16v die van buiten al helemaal klaar is, een spoiler kit van realcar, maar nu, mijn vraag is of ik mijn mototr ook kan tunen, ik kan nergen iets vinden voor een 1800.

GreetZ Rick
Marinus
4th Gear member

Moet je in duitsland gaan sjoppen, er schijnen compressor kitjes te zijn, ik ben ze nog niet tegen gekomen, maar ze moeten er zijn.
PhysicalZen
3rd Gear member

Wie heeft er waterinjectie gemonteerd op zijn T4?? :tongue9:
Of bedoel je CO verneveling voor je intercooler? :D
Dat zijn ook opties die iets minder ingrijpend zijn dan de turbo vervangen (denk dan aan 16T of groter // als het past tussen de motor en het schutbord??).
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
v40jlt4
2nd Gear member

PhysicalZen schreef:Wie heeft er waterinjectie gemonteerd op zijn T4??
Ik
Of bedoel je CO verneveling voor je intercooler? :D
Nee hoor, ik bedoel dat ik een mengsel van water/methanol tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk injecteer.
Ik injecteer dus water in het blok :-)
Dat zijn ook opties die iets minder ingrijpend zijn dan de turbo vervangen (denk dan aan 16T of groter // als het past tussen de motor en het schutbord??).
Hoe bedoel je precies?

Een 16T pas ook niet zomaar hoor, zelfde issues als een 19T.

Ik ga het anders doen, inderdaad minder ingrijpend.

Er komt een td04-17T turbo op, die bestaat niet :-) Maar wat ze voor me doen is een 14T openslopen, uitfreezen (ja, wordt ie iets zwakker van, maar ja) en er een 17T compressorwiel in stoppen.

Die turbo ziet er dus van buiten uit als een 14T, maar zal wel veel meer lucht pompen. Met de juiste tuning zou het zo'n 290PK moeten kunnen opleveren, we gaan het zien,...
PhysicalZen
3rd Gear member

Ik bedoel dat het effect van de compressor vergroot wordt door een betere intercooler. In plaats van de compressor te vergroten kun je natuurlijk de gecomprimeerde lucht nog kouder maken waardoor het volume afneemt (door een grotere intercooler of 2 intercoolers of door CO te vernevelen buiten tegen de intercooler waardoor het koelend vermogen groter wordt). De tegendruk waartegen de compressor de lucht moet pompen wordt lager waardoor er meer lucht in kan (dat is ook de rede dat een intercooler gemonteerd is). Dit geeft een soortgelijk effect als de compressor te vergroten en alle andere hiervoor genoemde maatregelen niet treffen.
Trouwens, waterinjectie met methanol is ook een vullingoptimaliserende vorm van tuning. De methanol zorgt compenseert dan de extra benodigde calorien voor de verbranding (nadeeltje is dat de temperatuur in de cilinder een stuk hoger wordt waardoor je moet oppassen voor verbrande kleppen!!) :evil:

Heb jij een vermogensmeting laten uitvoeren voor en na inbouw van je waterinjectie?
PhysicalZen
3rd Gear member

Janis,
Wat heb je met je uitlaat en je luchtfilter gedaan? Toch niet origineel gelaten hoop ik :shock:
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”