Pagina 2 van 3

Geplaatst: 02.04.2007 - 09:43
door IkeV70
bardos schreef:In december brak de distributieketting van onze Vito terwijl we zo'n 30-40 km/u reden. Wel de koppeling in een reflex ingetrapt, maar het was al te laat. Geen coulance van dealer en zelfs pure hufterigheid en arrogantie van de importeur, dus bij ons nooit meer een ster voor de deur!!!
Maar dit moet me bij de D5 niet weer overkomen.......
Denk je met een ketting verlost te zijn van distributieproblemen...

Die coulance die Lispeltuut krijgt is overigens wel ongekend hoor. Een 4 jaar oude auto waarvan de motor volledig op kosten van de fabriek wordt vervangen? Kan haast niet. Het klinkt meer als een garantie geval.

Geplaatst: 02.04.2007 - 15:21
door bardos
Frumpy schreef:Je hebt toch zeker wel die schattige hondjes op ze afgestuurd?
Off topic:
Nee, zoals je in een andere topic in dit forum hebt kunnen lezen komen ze niet in de toptien van bijters voor........
Bovendien vinden ze nette pakken :glasses5: niet interessant, daar springen ze alleen maar tegen op. ::lol:

Geplaatst: 02.04.2007 - 19:56
door Lispeltuut
IkeV70 schreef:
bardos schreef:In december brak de distributieketting van onze Vito terwijl we zo'n 30-40 km/u reden. Wel de koppeling in een reflex ingetrapt, maar het was al te laat. Geen coulance van dealer en zelfs pure hufterigheid en arrogantie van de importeur, dus bij ons nooit meer een ster voor de deur!!!
Maar dit moet me bij de D5 niet weer overkomen.......
Denk je met een ketting verlost te zijn van distributieproblemen...

Die coulance die Lispeltuut krijgt is overigens wel ongekend hoor. Een 4 jaar oude auto waarvan de motor volledig op kosten van de fabriek wordt vervangen? Kan haast niet. Het klinkt meer als een garantie geval.
Hoho, drie-en-een-half hè. En weliswaar met een jaar garantie van de Duitse dealer maar die heeft er natuurlijk belang bij dat ik die niet inroep!

Geplaatst: 02.04.2007 - 20:16
door IkeV70
Lispeltuut schreef:
Hoho, drie-en-een-half hè. En weliswaar met een jaar garantie van de Duitse dealer maar die heeft er natuurlijk belang bij dat ik die niet inroep!
Dus je krijgt 50% korting? Je hebt de auto nu een maand of 4 a 5? Had je er nog garantie op?

Geplaatst: 02.04.2007 - 20:31
door Lispeltuut
IkeV70 schreef:
Lispeltuut schreef:
Hoho, drie-en-een-half hè. En weliswaar met een jaar garantie van de Duitse dealer maar die heeft er natuurlijk belang bij dat ik die niet inroep!
Dus je krijgt 50% korting? Je hebt de auto nu een maand of 4 a 5? Had je er nog garantie op?
Ik heb de auto sinds november. Het zit zo: de Duitse dealer heeft een jaar occasiongarantie gegeven, maar dat gaat volgens een aflopende staffel. Tussen 80.000 en 100.000 km moet je 40% van de reparatie (als die onder de garantiebepalingen valt) zelf betalen. Tussen 100.000 en 120.000 is het 30% enzoverder. De garantie gaat maximaal tot 5.000 euro (van de kant van de dealer). Maar dit is dus geen garantiegeval, maar valt onder een regeling van de fabriek (die ik zelf coulanceregeling noem), die erop neerkomt dat de motor kosteloos wordt vervangen. Daarvoor staan overigens 12 uren werk, en zoals ik begreep wordt er ook best veel overgebouwd, ik weet dus niet precies wat er onder "de motor" valt. Maar in elk geval is dit dus geen garantiegeval.

Geplaatst: 02.04.2007 - 20:46
door IkeV70
Ik ben een beetje traag van begrip...

De motor wordt kostenloos vervangen, bedoel je dat de arbeidsuren gratis zijn, dat je de motor zelf wel moet betalen?
Waarom valt dit niet onder garantie? Of zou dat gezien de staffel duurder uitpakken?
De staffel die je noemt is waarschijnlijk andersom, tenminste, het lijkt me logischer dat je bij lagere km standen minder hoeft mee te betalen aan reparaties.

Geplaatst: 02.04.2007 - 21:06
door Lispeltuut
IkeV70 schreef:Ik ben een beetje traag van begrip...

De motor wordt kostenloos vervangen, bedoel je dat de arbeidsuren gratis zijn, dat je de motor zelf wel moet betalen?
Waarom valt dit niet onder garantie? Of zou dat gezien de staffel duurder uitpakken?
De staffel die je noemt is waarschijnlijk andersom, tenminste, het lijkt me logischer dat je bij lagere km standen minder hoeft mee te betalen aan reparaties.
Nee, het kost mij helemaal niets, gar nichts dus!
Waarom het niet onder garantie valt? Met de garantie bedoel ik hier de door de dealer (voor zijn rekening) afgegeven occasiongarantie. Als fabriek het voor zijn rekening neemt, hoeft de dealer het niet onder de door hem afgegeven garantie te doen.

Voor de fabriek is dit kennelijk een bekend probleem. Naar ik van de wegenwacht begreep, loopt de V-riem 9 van de tien keer rechts van de onderste poelie af,maar komt het dus ook wel voor dat hij links van de onderste rol afloopt.,waardoor hij verstrikt raakt in de distributieriem die over dezelfde rol loopt met alle gevolgen van dien.

De fabriek ziet kennelijk in dat je van een d5 motor met 86.000 km iets ernstigs als dit niet hoeft te verwachten. Zeker als de oorzaak van dit alles een zwakke poelie is, althans een gebrek dat de fabriek heeft onderkend, vind ik het niet vreemd dat mij geen kosten in rekening worden gebracht.

Je hebt trouwens gelijk dat de staffel andersom is.

Geplaatst: 02.04.2007 - 21:45
door IkeV70
Ah, wel, dat is dan toch bijzonder coulant van de fabriek.

Geplaatst: 02.04.2007 - 22:59
door Oceanracer
Bij het wegrijden hoor ik altijd duidelijk de multiriem klapperen. Dit veroorzaakt een soort van gorgelend geluid. Volgens de dealer komt dit wel vaker voor en is er niet veel aan te doen. Het zou ook geen kwaad kunnen. Loop ik nou ook de kans dat de riem defect raakt en daarmee tevens m'n D-riem naar de vernieling helpt?

Geplaatst: 02.04.2007 - 23:07
door IkeV70
Oceanracer schreef:Bij het wegrijden hoor ik altijd duidelijk de multiriem klapperen. Dit veroorzaakt een soort van gorgelend geluid. Volgens de dealer komt dit wel vaker voor en is er niet veel aan te doen. Het zou ook geen kwaad kunnen. Loop ik nou ook de kans dat de riem defect raakt en daarmee tevens m'n D-riem naar de vernieling helpt?
Ik vermoed dat het probleem D5- / 2.4D -specifiek is.

Geplaatst: 02.04.2007 - 23:11
door Oceanracer
Dat hoop ik dan maar. Ik denk niet dat Volvo mij met m'n 228.000 km's (overigens wel nogsteeds bij de dealer onderhouden) kosteloos van een nieuw motorblok gaat voorzien.

Geplaatst: 06.04.2007 - 10:36
door Lispeltuut
Heb hem weer terug. Eerste 1000km rustig inrijden...
Ik heb ook de circulaire van de fabriek gezien waarin beschreven wordt wanneer de verlengde garantie geldt. De poelie waarover de multiriem loopt zit bij de motoren uit de series 73, 74 en 79 scheef, waardoor de multririem erafloopt met fatale gevolgen voor de multiriem en dus ook mogelijk de distributieriem. Ben zeer tevreden over hulp van Autohaus Merten in Delmenhorst en Garage Helpman in Groningen.

Geplaatst: 06.04.2007 - 10:44
door Frumpy
Heb je nu inderdaad een nieuw blok gekregen of een gemodificeerd deel van het blok (andere poelie) met een nieuwe kop?

Al met al keurig en snel opgelost.

Geplaatst: 06.04.2007 - 10:52
door Lispeltuut
Een heel nieuw blok. Startmotor, dynamo en dergelijke zijn (natuurlijk) wel overgebouwd. Ik krijg nog een "nulfactuur" als het administratief verwerkt is, daarop zullen de details wel staan.

Geplaatst: 06.04.2007 - 13:04
door edraket
Heel netjes opgelost. Wat bedoel je met motoren uit de serie 73, 74 en 79? Zijn dat de motornummers?

Geplaatst: 06.04.2007 - 13:11
door Lispeltuut
edraket schreef:Heel netjes opgelost. Wat bedoel je met motoren uit de serie 73, 74 en 79? Zijn dat de motornummers?
Ja, kun je checken bij de dealer. serie 79 bijvoorbeeld liep tot in 2005. Er is tot op heden geen terugroepactie voor deze series.

Geplaatst: 01.06.2008 - 18:15
door sbv
Hmm misschien dat mijn vader er dan wel last van gehad heeft net uit de verkeerde serie. Die van hem is uit 2004 met ca 88000 km. Hopelijk voor hem wordt het dan geheel vergoed.

Geplaatst: 01.06.2008 - 21:26
door bartv70
Is dat serie nummer ook nog ergens anders te vinden?
Lijkt me zeer nuttig dit mogelijke euvel te controleren.

BartV70

Geplaatst: 01.06.2008 - 21:57
door bart simpson
alle diesels met 5 bakken zonder rpf

Geplaatst: 01.06.2008 - 22:24
door sbv
ok, hij heeft roetfilter er later ondergezet met de actie van Volvo vorig jaar