Pagina 2 van 4

Geplaatst: 07.04.2007 - 19:57
door BlackSapphire
Eh, meer van het KS-subsidiefonds.

Geplaatst: 08.04.2007 - 15:11
door Battersea
Bedankt voor alle info, ik zal ook met allebei de versies gaan rijden. Wat ik verder uit jullie reacties haal, is dat de "oudere" versie van de D5 een stuk zuiniger is dan de nieuwere en de huidige... Dat verbaast me zeer... Je zou toch zeggen dat een fabriekant (en zeker Volvo) die zuinigheid zou moeten kunnen vasthouden en sterker nog zouden moeten kunnen verbeteren...

T.o.v. de Bi-Fuel, ik hoor en lees dat de oudere V70 van voor 2000 of 2001 een betere motor voor LPG heeft dan daarna, hoe zit dat dan met de motoren van de Bi-Fuel's?

Geplaatst: 08.04.2007 - 15:53
door Gast
Verschil tussen de oude en de nieuwe motoren:
Voor 2000, voorzien van hydraulische kleppenstoters. Maar ook in oude type's (V70 classic) willen wel eens de "nieuwe" motoren liggen.
Na 2000 voorzien van vaste klepstoters.
Volvo zou dit aangepast hebben om aan de milieueisen te kunnen voldoen.
Heel jammer.

BiFuel heeft een gaskop wat inhoud dat er o.a. andere klepzittingen zijn gemonteerd.
Over het algemeen hoor je weinig klachten over BiFuels tav de de kleppen.
Ik heb toevallig pech gehad, één lekke klep. Ik heb dit nog niet meer gehoord op dit forum.
Verbruik van mijn BiFuel is ongeveer 1:9,5 en bij een D5 is het gemiddelde, wat ik lees op dit forum, toch 1:14.

Nadeel (is persoonlijk) geen reserve wiel. Ik heb een thuiskomer in de kofferbak liggen.
Wil hem ooit nog eens recht op bouwen aan de rechterkant, maar dan moet ik een stuk uit de vloer zagen, tja......
Ander nadeel kan zijn de benzine tank van 30 liter, niet meer naar Denemarken, toch een mooi vakantieland. :P
Het onderhoud zal iets hoger zijn tov een benzine uitvoering, maarja er zitten dan ook meer onderdelen op.

BiFuels zijn gemaakt (geleverd) t/m 2005, toen ging de subsidie eraf.
Zijn standaard voorzien van niveauregeling.

Succes met je keuze

Geplaatst: 08.04.2007 - 22:58
door Battersea
@Alex, Tanx voor de info! Wat bedoel je precies met; "Ander nadeel kan zijn de benzine tank van 30 liter, niet meer naar Denemarken, toch een mooi vakantieland."?

Wij gaan altijd in Scandinavie op vakantie, waarom zou dit een probleem moeten zijn? Vanwege het feit dat ze daar geen/nauwelijks gas verkopen en de actieradius? Dat zou voor ons nml nogal een probleem zijn...

Geplaatst: 09.04.2007 - 10:25
door BlackSapphire
Battersea schreef: Vanwege het feit dat ze daar geen/nauwelijks gas verkopen en de actieradius? Dat zou voor ons nml nogal een probleem zijn...
Ik denk dat Alex dat inderdaad bedoelt. Hier zie je het aantal stations dat Denemarken bezit:

klik hier

Geplaatst: 09.04.2007 - 17:09
door Gast
Klopt, ik ben ooit met een andere gas-auto naar Denemarken geweest en idd, weinig gaspompen.
Gelukkig zat daar een normale benzinetank onder en voor financieel voordeel hoef je er ook geen gas te tanken, maar dat is weer iets anders.

Vorig jaar met een kapotte ETM uit Belgie gekomen, wilde wel op benzine, maar niet meer op gas.
Moest om de 180 km tanken en daar wordt je niet vrolijk van.

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:10
door Battersea
180km...? Ik dacht dat er een 25 liter benzinetank in zat? Op de autoweek site staat dat er een 70 liter tank in de Bi-Fuel zit, er staat echter geen verdeling bij wat er gas en wat er benzine is... Maar in de Volvo garage begreep ik dat er een 45 liter gastank in zit, dus concludeerde ik dat er minimaal een 25 liter tank in zou zitten... Maar als je daar maar 180km mee kan rijden!?

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:31
door bart simpson
70 (bruto) liter gas en 29 ltr benzine

Geplaatst: 09.04.2007 - 21:17
door Gideon_XC90
70 bruto? Hoe kan het zijn dat ik er dan maar maximaal 45L ingepompt krijg, dat is 65% tankvulling.

Geplaatst: 09.04.2007 - 21:23
door Gast
Er is een 69 liter LPG tank gemonteerd bij een BiFuel.

Afbeelding

Dus dat zou betekenen netto ongeveer 55 liter tanken.
Ik heb nooit meer als 44 liter kunnen tanken.
Dus daar ga ik nog mee aan het werk, vermoed dat de 80% beveiliging niet geheel juist is.
Dit zou dan gelden voor alle BiFuel's, want ik hoor het wel meer dat ze zo weinig kunnen tanken. :?

Oja, met de caravan er achter neemt die ongeveer 1:7, dus 180 km klopt dan wel. :cry:

Geplaatst: 10.04.2007 - 09:57
door Battersea
Hmmm, extra beveiliging van Volvo? Maar om nou maar +/- 65% te kunnen tanken, is wel een beetje overdreven in mijn ogen...

1:7 met caravan op benzine, wat doet die op gas dan? 1:5 / 1:6?

Geplaatst: 10.04.2007 - 15:45
door Gideon_XC90
Wij rijden met een normale rijstijl, gemiddeld 1 op 9 op gas, waarvan veel stads kilometers anders 1op10 voor alleen lange afstanden.
Met de caravan gaan we in juni testen, proefdraaien leerde 1 op 7

Geplaatst: 10.04.2007 - 16:07
door V480-S60
Het maakt mij niet uit wat je koopt. Maar het is waar jij het juiste gevoel bij hebt.
Een Bi-fuel is niet per definitie goedkoper dan een D5.

Een voordeel van de Diesel is gewoon dat je overal (ook in Scandinavië) kunt tanken en dat je een grotere actieradius hebt.
Voor caravantrekken is naast het hogere vermogen ook het koppel in het voordeel.

De Diesel is hier gewoon de fijnere caravantrekker.

Een voordeel van de Bi-fuel is dat ie schoner en daardoor dus minder belastend voor het milieu is.

En een Bi-fuel is (zoals gezegd) minder gemakkelijk te vinden.

Geplaatst: 12.04.2007 - 00:04
door Battersea
Allen hartelijk dank voor alle info!! Ik ga proberen met allebei de types te rijden en als D5 gaat mijn interesse, vooral vanwege het verbruik, eerder uit naar de 163PK versie dan de 185PK...

Ik ontdekte vandaag Milano uit Dorderecht als ex-lease auto dealer, is er iemand met ervaring bij deze "garage"? Of moet ik dit ergens anders vragen (of misschien wel helemaal niet)?

Geplaatst: 12.04.2007 - 08:50
door V480-S60
Voor Alfa's was Milano altijd wel goed.
Het schijnt echter een probleem te zijn om daar een proefrit te mogen maken.
Prijzen lijken mij oké. Maar natuurlijk garantie tot aan de deur. (oké twee weken op draaiende delen van de motor)

Geplaatst: 12.04.2007 - 09:03
door Okke
Prijzen zitten idd redelijk tegen "particulier" aan, daar is de garantie (=niet dus) waarschijnlijk ook naar. Je kan mazzel hebben...kijk of alles er bij zit (qua historie) en bel de garage waar ie in onderhoud was. Zelfs dan is het verstandig om wat extra's te reserveren.

Geplaatst: 12.04.2007 - 09:12
door V480-S60
Met de onderhoudshistorie zit het wel goed. Dat is bij elke auto aanwezig. (Ex lease hè).

Tja wat wil je: Een beetje risico lopen door "goedkoop" een mooie auto te scoren zonder garantie en dan maar hopen dat de dure reparaties niet gedaan hoeven te worden.

Of extra betalen voor garantie bij een Dealer.

Of het verschil dat je overhoudt door daar te kopen en niet bij de dealer te reserveren voor de eerstvolgende grote beurt en eventueel vervangen van onderdelen die alsnog kapot gaan. Waarbij je dus geluk kan hebben.

Is een moeilijke beslissing.

Geplaatst: 12.04.2007 - 09:17
door Okke
Ik heb tijdens mijn zoektocht toch vaak meegemaakt dat boekjes "verdwenen" waren, of dat er gewoon beurten ontbraken. Dan neem ik niet eens de moeite meer om te gaan bellen naar de dealer die 'm onderhouden heeft. Zegt namelijk wel wat over de laksheid van de vorige berijder.

Geplaatst: 12.04.2007 - 13:42
door NOS
Ik zou een VOLVO altijd met garantie kopen!

Geplaatst: 12.04.2007 - 17:58
door Battersea
@NOS, heb je daar een speciale reden voor? De reactie is nml nogal expliciet... Hoelang zou die garantie moeten zijn in jou ogen? Meestal zit er 6 maanden garage of Bovag garantie op. In de prijsklasse waarin ik aan het zoeken ben (16K - 19K) is de kilometerstand meestal zo dat er in ieder geval een nieuwe distributieriem omheen zou moeten (en de rest...) en dat kun je vergeten bij een club als Milano... Goedkoop is dan wrs al snel duurkoop...