Koppeling slecht? Drukgroep?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Geus
4th Gear member

Vorige week bij mijn eigen garage geweest. De monteur zei al vrij snel dat hij de drukgroep verdenkt. Koppeling vond hij erg hoog zitten en abrubt aangrijpen. Hij adviseerde met de verkoper te bespreken om de bak los te halen en de boel te vervangen onder garantie. Volgens hem zou ik daarna de auto niet terugkennen.

Dus gisteren maar even gebeld met de verkoper. De monteur deed wel even vervelend: "En waar ga je daarna mee komen?", alsof ik voor de lol terugkom... Maar uiteindelijk wel een afspraak voor eind volgende week, gelukkig.

Ze gaan de koppelingspla(a)t(en) (is het er nou één of twee? ik dacht altijd twee, maar ik zie het vaak in enkelvoud), de drukgroep/lager en de keerring vervangen. Ik heb ergens ook gelezen dat er een paar assen zitten, die graag op de correcte manier ingevet willen worden, maar ik kan dat zo gauw niet terugvinden. Wie weet hoe die assen heten en wat is de correcte manier?

Ik had me eigenlijk al neergelegd bij die hoge en abrubte koppeling als zijnde Volvo-eigen. Maar dat schijnt dus ook anders te kunnen. Ik ben benieuwd...
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Geus
4th Gear member

Helaas pindakaas, koppeling, druklager en keerring zijn vervangen. Koppeling zit wat lager en voelt lekkerder, maar de klik is er nog steeds!!!

Vanwege de vervelende monteur ga ik niet meer terug naar de verkoper. Laat die garantie maar zitten, ik betaal liever wat meer voor een fatsoenlijke behandeling en laat mijn eigen garage er wel naar kijken.
arjen-440
3rd Gear member

ik denk dat je probleem iets anders is.
als ik rem en hard optrek heb ik ook zo'n klik.

Net of me blok kantelt.
Dit zou dan dus liggen aan je motorsteun(en)

Bij mij (440) is mijn blok hydraulisch gedempt met een soort schokdemper aan de zeikant. Deze is lurp en mij blok kan te gemakelijk bewegen (kantelen) in de motor ruimte.

Simpel te controleren. Open de motorkap (koude motor ;) )
pak het blok stevig vast. En probeer met je gehele gewicht je blok te verplaatsten.

Hoor je dan hetzelfde geluid...
dan weet je wat er mis is
devince
Starter

Ik heb zo te horen hetzelfde gehad.
Je rot schamen als je tussen huizen rijdt met ramen open.
En elke keer die metalige klap.
Ik heb de koppeling laten vervangen.
Bij mij was het het druklager (speling) en twee ingesleten veren in de drukgroep.
De andere veren kon je echt horen rammelen bij het schudden van de drukgroep.
Bij mij is het geluid met 80% verminderd.
Tja het blijven wel rumoerige versnellingsbakken bij lage toeren.
Succes
Devince (S70 98)
scania164
1st Gear member

Hallo
Zet hem eens in de 1e versnelling en beweeg met je knie de auto heen en weer en kijk dan of het ophangrubber aan de bovenzijde gescheurd is dus waar de motor in hangt!
Weet bijna zeker dat dit het is en anders vervang hem gewoon preventief dan weet je zeker dat dit goed is.

Gr Chris
M_Bruinsma
1st Gear member

Hallo,

Beetje kate reactie, maar is je probleem al opgelost?
zo nee, dan zou je eens moeten kijken naar je stabi stangen, bij mij was er een stuk en en dat merk je vreselijk.

auto opkrikken en onder de voorwiel ophanging een as steun (of blok hout) zetten en dan HEEL voorzichtig de auto iets laten zakken (zodat t gewicht op de assteun komt) de stabi zou je indien die niet goed meer is heen en weer kunnen bewegen (max 1cm)

Voor meer info even een pb.

Succes en groeten Maarten
MY06 S80 D5 >200pk & >450nm 190.300km &
MY90 V70 2,5D 388.750km
Geus
4th Gear member

Stabilisatorstang is het niet. Deze heb ik wel kapot gehad en is vervangen. Dat had inderdaad een slecht effect op de wegligging. Mijn probleem heeft dat verder niet. Motorsteunen zijn ook in orde.

Zelf denk ik dat bij het vervangen van de koppeling de drukgroep niet helemaal is vernieuwd. En dat is vanwege de kosten niet iets, dat je even laat controleren.

Ben ondertussen wel gewend aan de spelling. Het is eigenlijk alleen bij filerijden echt vervelend. Verder wacht ik wel tot ik het kan combineren met een andere reparatie of tot er een zak geld langskomt.

Bedankt voor het meedenken.
aertssenhjc
5th Gear member

Het probleem klinkt bekend. Hen je dat ook als je van zijn 3 naar zijn 2 gaat en zonder gas bij te geven "bokt"de auto even. tezamen dit klikkende geluid?

Je kan het ook goed horen als je de auto aan de linkerkant opkrikt, en het voorwiel (in de versnelling (2/3) ) met de draairichting heen en weer beweegt. zo hoor de de klik heel goed.

Ben ook wel benieuwd wat dit is. ben al bij de dealer geweest en die zei dat dit volstrekt normaal is.

Hou ons op de hoogte.

Groet,

Hans
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Graspony
1st Gear member

Dag Geus,

Heb je toevallig een oplossing gevonden voor jou probleem?

Ondertussen zit ik met hetzelfde probleem. Ik heb een ervaren volvo garagist er laten mee rijden en die zij dat dit volkomen normaal is. Ik vond dit een beetje raar omdat ik ook een fiat doblo camionet heb die op zijn minst 1000x beter schakelt :)

Heb het bovenste motor steun al vervangen en is iets beter, baksteun heb ik al liggen maar moet deze nog steken om alles terug iets teviger te maken.

Groetjes,
Steven
Volvo xc70 D5 2005 248000km.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”