Volvo stopt met R modellen

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33129
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar wat krijgen we er voor terug!

Zoals Audi op al zijn modellen een S-Line heeft komt Volvo met het R-Design...
Zie 2008 model folder C30
http://diplomat.volvocars.com/NR/rdonly ... 6_VCIC.pdf
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Zo erg vind ik het niet, de enige echte R is in mijn ogen toch de 850/v70 classic R en die zijn al uit produktie. En als je iets speciaals wilt is er altijd nog HEICO.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Paul schreef:Maar wat krijgen we er voor terug!

Zoals Audi op al zijn modellen een S-Line heeft komt Volvo met het R-Design...
Zie 2008 model folder C30
http://diplomat.volvocars.com/NR/rdonly ... 6_VCIC.pdf
Hoop niet dat dat gaat lijken op M-techniek delen op een BMW 316
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Ik heb een s60 t5 met 250 pk en 330 Nm. Dat is ook al behoorlijk snel. Ik de showroom was de S60 R toch nog 10-15 keuro duurder (zelfde leeftijd). Dat is hij denk ik niet waard. Als je toch sneller wil kan je chippen toch. Dan gaat hij naar 300Pk en 420 NM en dan kom je toch aardig in de buurt van het vermogen van de S60R. Maar ik vind mijn auto toch al snel genoeg hoor. Mijn vorige was een 2.0i 460 best pittig.... maar dit is toch echt een klasse sneller.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

300pk en 420 Nm op je voorwielen zal geen feest worden.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Christof
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 18.09.2004 - 12:46
Locatie: kortijk Belgie

Ah, je word alles gewoon. Mijn vorige volvo had 200pk en was toen ik hem net had super snel. Nu heb ik een R , en dat is nog sneller. Maar na een tijdje wordt je dat zodanig gewoon dat je het niet meer opmerkt. Enkele weken geleden reed ik met een M5(sorry) : dat is snel! Maar ik vermoed dat je na verloop van tijd dit ook gewoon gaat worden.

Wat dat bericht over het einde van de R-modellen betreft, vind ik heel spijtig want ik was al stilletjes aan het dromen van een waardige opvolger binnen de volvo's. Zal ik toch moeten vreemdgaan?
No risk, No fun
Gebruikersavatar
german
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 08.02.2007 - 21:33
Locatie: Gramsbergen

Waarom sorry voor die M5?
Is volgens mij ook niks mis mee :D
Persoonlijk had ik gehoopt dat er nog een keer een echt snelle versie van de T6 zou komen in bijv. de S60, als een concurrent voor de RS4 en de M3.
Aan de andere kant is het natuurlijk best wel een moedige beslissing om niet meer mee te doen aan de pk race. Toch geeft de productie van snelle superauto's iets extra's aan een automerk, wat het totaal aan verkopen ten goede komt, ondanks dat op die speciale modellen niks wordt verdiend. Althans ik denk dat dat zo is.
Volvo S60 T5
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41375
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

german schreef:Waarom sorry voor die M5?
Toch geeft de productie van snelle superauto's iets extra's aan een automerk, wat het totaal aan verkopen ten goede komt, ondanks dat op die speciale modellen niks wordt verdiend. Althans ik denk dat dat zo is.
Dat is leuk voor een 'groot' merk maar niet voor Volvo.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Ben schreef:
german schreef:Waarom sorry voor die M5?
Toch geeft de productie van snelle superauto's iets extra's aan een automerk, wat het totaal aan verkopen ten goede komt, ondanks dat op die speciale modellen niks wordt verdiend. Althans ik denk dat dat zo is.
Dat is leuk voor een 'groot' merk maar niet voor Volvo.
Volvo "is" een groot merk, en al helemaal als je bedenkt dat Ford erachter zit, en Ford zelf heeft ook nog steeds snelle modellen (met nota bene een volvo 5-pitter onder de motorkap). En zelfs een merk als Skoda maakt snelle modellen. Het hangt er maar net vanaf hoe je je wil profileren als merk. Ik blijf het persoonlijk jammer vinden.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het "R"concept blijkt in de praktijk gewoon achterhaald, als de verkopen ook overduidelijk uitwijzen dat het over is moet je ook stoppen.
Volvo for life
swiss nomad
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:39
Locatie: Emmenbrücke - Switzerland

power op de voorwielen is op zich best te doen; ik heb er, met mijn oude T5-R, nooit problemen mee gehad. De 'oude' T5-R en R modellen in de 850 waren nog grappig. Misschien dat ik dat alleen maar kan zeggen omdat ik nooit een nieuwe gekocht heb, alleen maar (goed) gebruikte.

De V70R classic, en dan met name de laser blue uitvoering, heeft me nog wel kunnen boeien; daar wist je van dat ze nog erg speciaal waren met hun AWD en volle uitvoering. Toen ik me wat meer ben gaan verdiepen in het tunen van de 850 resp. V70 classic begon ik langzaam te realiseren dat de R uitvoering soms wat meer nadeeltjes met zich meebracht dan voordeeltjes; door zo vol uitgevoerd te zijn waren ze ook een tikkie zwaarder en op het einde praat je toch over peekaas per kilogram.

Toen Volvo met de nieuwe V70R en S60R kwam was ik niet zo heel erg overtuigd, het is natuurlijk leuk om een auto te zien met ingefreesde R-etjes in de velgen en dergelijke maar ik heb in die tijd ook Johann gezien die met zijn V70R meer bij Rica stond omdat de wagen simpelweg niet haalde wat Volvo in zijn specs aangaf. Beetje een tegenvaller...
Als je de pk's hebben wilt zijn er simpelere oplossingen dan ineens zo'n zak geld op de toonbank te smijten in mijn ogen.

Neemt natuurlijk niet weg dat er nu een stukje prestige wegvalt bij Volvo met het verdwijnen van de R modellen ten opzichte van een Audi (RS) en een BMW (M) etc. Anderzijds; konden de R modellen zich uberhaupt meten met deze merken en uitvoeringen?

De T5-R had een reden gebouwd te worden: zonder de T5-R had Volvo nooit de homo-dinges (ken het woord niet eens meer, maar kwam er op neer dat ze 2000 auto's op de weg moesten zetten die gelijk waren aan het model om de BTCC te rijden in Engeland) gekregen om mee te rijden in een race event. De combinatie in die tijd met TWR was ook een leuk puntje aan dat verhaal waar menig T5-R rijder trots op is/was.

Ach, wie weet komt er ooit nog een C30 WRC? Het is er het model voor... :P
Ik heb zo'n hekel aan bumperklevers...
... laatst zat er wéér eentje voor me

240GL - 740TD - 245DL - 245GL - 760GLE - 745GLE - 440DL - amazon
850GLT - 340GL - 855T5 - 855T5R - V70TDI - 145 -
V70D5 - ST100 Pan European
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het is de markt die het allemaal bepaald, en die markt lijkt niet om een "R" te vragen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

MDA schreef:
Ben schreef:
german schreef:Waarom sorry voor die M5?
Toch geeft de productie van snelle superauto's iets extra's aan een automerk, wat het totaal aan verkopen ten goede komt, ondanks dat op die speciale modellen niks wordt verdiend. Althans ik denk dat dat zo is.
Dat is leuk voor een 'groot' merk maar niet voor Volvo.
Volvo "is" een groot merk, en al helemaal als je bedenkt dat Ford erachter zit, en Ford zelf heeft ook nog steeds snelle modellen (met nota bene een volvo 5-pitter onder de motorkap). En zelfs een merk als Skoda maakt snelle modellen. Het hangt er maar net vanaf hoe je je wil profileren als merk. Ik blijf het persoonlijk jammer vinden.
Het lijkt mij persoonlijk ook best triest als ik in de sterkste (hopelijk) V70 rijdt van ongeveer 80.000 en dan wordt ingehaald bij het stop licht door een Opel of skoda,.. damn !!

Ik denk juist dat volvo door de V70 R en S60 R grotendeels van het ouwe lullen tijdperk is afgekomen, al komt dat natuurlijk ook door de nieuwe vormgeving. Ik vindt her persoonlijk erg jammer dat volvo de R van de hand doet !! ..

Toch maar een gechipte S80 V8 ??(A)

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
swiss nomad
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:39
Locatie: Emmenbrücke - Switzerland

bart simpson schreef:Het is de markt die het allemaal bepaald, en die markt lijkt niet om een "R" te vragen
De markt vraagt zeker wel om een "R", maar dan wel een èchte R met spieRballen en niet om een R met amper 300pk wat de basismodellen van andere merken al ongeveer standaard aanbieden... :roll:

Wat is 300pk nu anno 2007 als volvo in 1995 al 240pk in de T5-R frotte en 245pk in de 850R? De tijd heeft niet stil gestaan, de ontwikkeling van de R misschien wel... :oops:
Ik heb zo'n hekel aan bumperklevers...
... laatst zat er wéér eentje voor me

240GL - 740TD - 245DL - 245GL - 760GLE - 745GLE - 440DL - amazon
850GLT - 340GL - 855T5 - 855T5R - V70TDI - 145 -
V70D5 - ST100 Pan European
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

swiss nomad schreef: Wat is 300pk nu anno 2007 als volvo in 1995 al 240pk in de T5-R frotte en 245pk in de 850R? De tijd heeft niet stil gestaan, de ontwikkeling van de R misschien wel... :oops:
Dat is dus van 1995 tot 2007 een procentueel grotere vermogenstoename dan bij de BMW M3.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het maakt allemaal niet echt uit, het boek is gewoon dicht nu.
(P.s. vind zelf 300pk's uit een 2.5ltr motor nog steeds erg netjes)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41375
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Misschien vraagt 'de markt' wel om een R maar niet in een zodanige mate dat Volvo bereid is er geld in te steken.
Volvo heeft, zoals eerder gemeld o.a. door Steve Mattin, andere prioriteiten.
Dat is dan jammer voor de liefhebbers van zeer snelle auto's. Er zijn maar weinig merken die zich wél in het 'snelle-auto-traject' willen begeven. Volvo heeft dat imago niet en heeft kennelijk ook niet (meer) de behoefte zich dat imago opnieuw aan te meten.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
hvl
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 15.09.2004 - 00:20
Locatie: gelderland

Als volvo weer gaat racen en een homelogatie nodig heeft zal er wel weer een R, glt, Rsport uit komen ,tot die tijd zal het afwachten zijn . :sleeping:


Dat is eigelijk altijd de rede geweest om dit soort auto's te leveren? :sleepy2:

Het zal afwachten zijn of ford dat wel wil en als dat zo is word het wel goed!!!
Volvo houd niet van half werk in deze brance
Volvo is het wordt het en blijft het
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ben schreef:Misschien vraagt 'de markt' wel om een R maar niet in een zodanige mate dat Volvo bereid is er geld in te steken.
Volvo wél, maar 'de markt' niet. :razz:
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

menjo schreef:
swiss nomad schreef: Wat is 300pk nu anno 2007 als volvo in 1995 al 240pk in de T5-R frotte en 245pk in de 850R? De tijd heeft niet stil gestaan, de ontwikkeling van de R misschien wel... :oops:
Dat is dus van 1995 tot 2007 een procentueel grotere vermogenstoename dan bij de BMW M3.
1995 M3 2006 M3
3.0 3.3
210 kW 252 kW
320 Nm 365 Nm
0-100 6,0s 5,2

1995 850 T-5 2006 S60R
2.3 2.5
166 kW 220 kW
300 Nm 400 Nm :shock:
0-100 7,5s 5,6

De BMW M3 is en blijft (en zal blijven) stukken beter als de S60R, en dan kijk ik niet alleen naar de cijfers maar ook naar de drijf eigenschappen (ik spreek niet uit mij zelf maar lees veel autobladen en programma's op TV...)

'' De tijd heeft niet stil gestaan, de ontwikkeling van de R misschien wel ''
Mee eens

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”