Vermogen en verbruik 2.0d met roetfilter

Geleverd vanaf 2003
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Zeg Immaculatae,

Heb je wel eens gehoord van motorslijtage door het rijden met te lage toerentallen? Hoe mooi laag het verbruikscijfers er ook van word is een beetje toeren voor een motor echt niet verkeerd. niet onder de 2000tmp va 3e versnelling....
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Dus in 5e rijden aan 120 met 2600-2700 toeren is juist goed?? En verbruik is ook beter dan aan 120 te rijden in 6e aan 2100 toeren...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ze hebben de 2.0D voor modeljaar 2008 aangepast dat hij nu het zuinigheidslabel C heeft ipv D.
De versnellingsbak verhoudingen zijn gewijzigd. En de topsnelheid is naar 205 gegaan (was 210km/h)
Het verbruik van de auto zal door deze aanpassingen in de dagelijkse praktijk veel lager zijn als voorheen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Kunnen ze de modeljaat 2007 ook aanpassen? Via software of zo??
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Editiondriver1
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.02.2007 - 11:46

Ze hebben de 2.0D voor modeljaar 2008 aangepast dat hij nu het zuinigheidslabel C heeft ipv D.
Modeljaar 2007 had ook al label C icm roetfilter.
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Kunnen ze de modeljaat 2007 ook aanpassen? Via software of zo??

Tandwielen aanpassen met software????
Misschien kan je even een nieuwe versnellingsbak (modeljaar 2008) er onder laten schroeven.....
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Dus in 5e rijden aan 120 met 2600-2700 toeren is juist goed?? En verbruik is ook beter dan aan 120 te rijden in 6e aan 2100 toeren...
De tegenwoordige motorslijtage komt veel al voort uit het te laag rijden in de toeren.
Het blij dat ik rij clubje Het Nieuwe Rijden heeft daarom ook zijn adviezen aangepast. Het nieuwe rijden werd eerst geadviseerd om bij 2200 toeren op te schakelen (benzine motoren) maar dat is nu verhoogt naar 2500 toeren. Stevig gas geven en lage toerentallen zetten de zuigers stevig onder druk. In de toekomst dan dit een verhoogd olieverbruik tot gevolg hebben.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Volvorijden schreef:Zeg Immaculatae,

Heb je wel eens gehoord van motorslijtage door het rijden met te lage toerentallen? Hoe mooi laag het verbruikscijfers er ook van word is een beetje toeren voor een motor echt niet verkeerd. niet onder de 2000tmp va 3e versnelling....
Vandaag 540 km gereden vanuit nijmegen via zeist (binnendoor) naar almere (snelweg), Enkhuizen, afsluitdijk, drachten, zwolle, arnhem Nijmegen (vooral snelweg); 90 km per uur 6,1/100km.
De overheid geeft aan bij het nieuwe rijden dat schakelen bij 2000 toeren zuinig rijdt bij dieselmotoren. Neem aan dat zij zich goed hebben laten voorlichten.... 8)
Sinds 6 april 2006 v50 2.0d, edition 2 Deep Blue solid
Editiondriver1
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.02.2007 - 11:46

90 km per uur 6,1/100km.

Ik vind 6,1/100 bij 90 km/uur niet echt zuinig. Of is het over deze 540 km gemiddeld 90 km/uur.
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

90km gemiddeld over 540km. Snelweg 120-130 p/u, (in de 6) binnenweg 80 km per uur (in de 5), gewoon optrekken (en dat in de wetenschap dat ie na zo'n 10-20k ng zuiniger wordt.._
Sinds 6 april 2006 v50 2.0d, edition 2 Deep Blue solid
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Neem aan dat zij zich goed hebben laten voorlichten....
De overheid en goed voor laten lichten? Heb je wel eens van politiekspel gehoord? Weet je wie het nieuwerijden heeft ontwikkelt?............................Een politieagent....
Het is niet iets wat vanuit heren autofabriekanten is gekomen.....

Ik wilde je alleen een tipje je aan de hand doen voor een langere levensduur van je motor.......
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Ik vind 6,1/100 bij 90 km/uur niet echt zuinig.
Motorschade......
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

dank, alleen de vraag is wie je nu wel of niet kunt vertrouwen, de overheid, de anwb, de autoindustrie, de olieindustrie, enz. ze hebben allemaal hun eigen belangen.... :crazyeyes:
Sinds 6 april 2006 v50 2.0d, edition 2 Deep Blue solid
newfh
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46

Heb een van de eerste V50's met roetfilter en EGR, zgn euro4 (MY2006), en in het begin erg veel storingen t.a.v. de deellast zo rond de 2000 rpm. Lees: onregelmatig op de cruise bij zo'n 100-120 km/h. Na veel updates en zelfs nieuw ro(e)tfilter en EGR "loopt" ie nu als een zonnetje. Verbruik van 6,8 ltr/100 km nu (na 45.000 km) gezakt na rond de 6,0 ltr/100 km. Echter nu veel andere storingen, als airbag en temp. meter die vorige week -32 graden celcius aangaf. De dealer doet er alles aan om e.e.a. te verhelpen, nwe kabelboom voor airbag, nwe curtains, etc. Voor de rest erg fijne auto, maar ja als je zo vaak naar de wpl. toe moet........ :( :(



http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... roetfilter
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
newfh
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46

Oh ja, als anwoord op de vraag waarover dit onderwerp gaat kan ik niets anders zeggen als dat mijn V50 vanaf begin niet harder wil dan max. 201-203 km/h terwijl dit exact overeenkomt met hetgeen mijn Tomtom (GPS) aangeeft. Vergelijk dit met een 2.0D zonder EGR en roetfilter en je kunt simpel de conclusie stellen dat het aanzienlijk scheelt. Weet namelijk van een aantal collega's, en heb onlangs zelf de proef op de som genomen en een aantal dagen geruild, dat met deze variant makkelijk 210-215 km/h te halen is. Lang leve het milieu, maar dat is ook 1 van kernwaarden van dit Zweedse merk !!
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
immaculatae
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 30.12.2006 - 14:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

och vandaag was het weer eens de warmste aprildag sinds de metingen in 1795 plaats vonden... zal wel toeval zijn :roll:
Sinds 6 april 2006 v50 2.0d, edition 2 Deep Blue solid
voodoo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 01.02.2007 - 08:16

newfh schreef:Oh ja, als anwoord op de vraag waarover dit onderwerp gaat kan ik niets anders zeggen als dat mijn V50 vanaf begin niet harder wil dan max. 201-203 km/h terwijl dit exact overeenkomt met hetgeen mijn Tomtom (GPS) aangeeft. Vergelijk dit met een 2.0D zonder EGR en roetfilter en je kunt simpel de conclusie stellen dat het aanzienlijk scheelt. Weet namelijk van een aantal collega's, en heb onlangs zelf de proef op de som genomen en een aantal dagen geruild, dat met deze variant makkelijk 210-215 km/h te halen is. Lang leve het milieu, maar dat is ook 1 van kernwaarden van dit Zweedse merk !!
dus dit is een topic voor zelfmoordrijders die nog 12km/u extra willen... ik zou zeggen, trappers monteren en bijtrappen....
(maw, het extra verbruik van die roetfilter vind ik nog de moeite van het klagen waard maar geen 215km/u halen vind ik gewoon johnny-gedrag)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Iedere vorm van uitlaatgasreiniging kost vermogen en derhalve brandstof, daar heb je je simpel bij neer te leggen.
Volvo for life
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Heb een van de eerste V50's met roetfilter en EGR, zgn euro4 (MY2006), en in het begin erg veel storingen t.a.v. de deellast zo rond de 2000 rpm. Lees: onregelmatig op de cruise bij zo'n 100-120 km/h. Na veel updates en zelfs nieuw ro(e)tfilter en EGR "loopt" ie nu als een zonnetje. Verbruik van 6,8 ltr/100 km nu (na 45.000 km) gezakt na rond de 6,0 ltr/100 km. Echter nu veel andere storingen, als airbag en temp. meter die vorige week -32 graden celcius aangaf. De dealer doet er alles aan om e.e.a. te verhelpen, nwe kabelboom voor airbag, nwe curtains, etc. Voor de rest erg fijne auto, maar ja als je zo vaak naar de wpl. toe moet........
Had Ford daar ook geen last van.............
Alleen is het bij Mondeo's nooit opgelost.
Worden we toch nog familie met dat merk :(
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
newfh
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46

voodoo schreef:
newfh schreef:Oh ja, als anwoord op de vraag waarover dit onderwerp gaat kan ik niets anders zeggen als dat mijn V50 vanaf begin niet harder wil dan max. 201-203 km/h terwijl dit exact overeenkomt met hetgeen mijn Tomtom (GPS) aangeeft. Vergelijk dit met een 2.0D zonder EGR en roetfilter en je kunt simpel de conclusie stellen dat het aanzienlijk scheelt. Weet namelijk van een aantal collega's, en heb onlangs zelf de proef op de som genomen en een aantal dagen geruild, dat met deze variant makkelijk 210-215 km/h te halen is. Lang leve het milieu, maar dat is ook 1 van kernwaarden van dit Zweedse merk !!
dus dit is een topic voor zelfmoordrijders die nog 12km/u extra willen... ik zou zeggen, trappers monteren en bijtrappen....
(maw, het extra verbruik van die roetfilter vind ik nog de moeite van het klagen waard maar geen 215km/u halen vind ik gewoon johnny-gedrag)

Sorry, maar ik was even vergeten dat er ook mede-forummers zijn met een wat minder , laten we maar zeggen, "inbeeldingsvermogen". D.w.z. dat wanneer je iets van een product verwacht, en het ook in alle specificaties terugkomt, het dan ook geleverd zal moeten worden. Dit topic gaat over de vraag of er meerdere rijders van 2.0D´s zijn die een bepaalde ervaring hebben en niet over of het nu wel of niet zinvol is om harder dan 200 km/h te rijden. Woon bytheway op slechts 5 km van de grens met de republiek die Duitsland heet en alwaar je het rechterpedaal mag "vloeren" als je dat wilt en vooral kunt. Maar er zijn helaas altijd van die figuren die daar niet tegenkunnen...... :(
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”