Pagina 2 van 4

Geplaatst: 24.04.2007 - 20:14
door Oceanracer
edraket schreef:Ik denk ook niet dat de dealer niet eerlijk is, maar er worden vaak onderdelen voor niets vervangen. Als ik bij de laatste beurt niet had opgelet hadden ze ook mijn condensor vervangen terwijl deze helemaal niet stuk is (900,-). Er sleutelen gewoon mensen zonder technisch inzicht aan je auto. Ook bij de dealer wordt gebruik gemaakt van jonge mensen die het vak nog moeten leren, en die kijken niet altijd verder dan hun neus lang is.

Politie rubbers kan ook, maar ook die scheuren weer, al schijnt het iets langer te duren. Powerflex zit er voor het leven in.
Ik heb dat topic ook gevolgd. Maar ook bij een andere garage is die kans aanwezig. Misschien ook wel groter.

Die rubbers laat ik wel vervangen als ik er nieuwe banden onder leg.

En die estate-service? Wie/wat is dat?

Geplaatst: 24.04.2007 - 20:17
door IkeV70

Geplaatst: 24.04.2007 - 22:59
door swiss nomad
Hey Oceanracer

Eventjes een paar centjes van deze kant (niet als financiële bijdrage maar in 'menings-vorm')

Ik weet dus niet hoe handig je bent of hoe je gesteld bent op je volvo assistance maar ik zou in jouw geval, eens een beetje uit gaan kijken naar een wat goedkopere volvo-expert of een collega sleutelaar.

Je conclusie over Profile kan ik alleen maar delen; 4 punts uitlijning zou me even 90 eu kosten en toen ik de wagen twee uur bij profile heb laten staan was er nog niets aan gebeurt; de laatste keer toen ik in Nederland was ben ik even bij Siba in Uden (eindje sturen voor je) voorbij gegaan en voor 30 euro staat alles weer recht en was goed verzorgd (ook gratis koffie trouwens, die wèl te drinken was)

Ik ben zelf een voorstander van jonge schokbrekers onder de wagen; ik heb voor de mijne een nieuwe set rondom besteld, origineel volvo, en ben voor alleen achter 200 euro kwijt, monteren doe ik zelf, maar heb dan ook de beschiking over een volvo-expert mèt brug waar ik terecht kan in de avonduren/weekenden. Ik stap van nivomats over naar gewone schokdempers, iets wat ik je met een 1300kg wegende sleurhut niet aan kan raden trouwens, maar vaak krijgen de volvo-experts toch net wat scherpere prijzen door de hoeveelheid die ze bij de dealers afnemen...

Vliegwiel klinkt als een pittige klus, maar ook daarvoor zou ik zeggen; zoek een expert buiten je dealer om.

Ik heb niks tegen volvo dealers of de monteurs die daar werken; ik heb alleen een 'probleempje' met de prijzen en ik vind het zelf ook veel te leuk om aan mijn eigen auto te werken.

Verkopen of oprijden...
Eerst mijn vraag; wat is 'op rijden'? Rijden tot ie stopt? toch nog verkopen met 4- of 6 ton op de klok? Tis net wat je zelf onder oprijden verstaat. Ter illustratie; pa rijdt een V70tdi (2001, maar classic model) en heeft momenteel ,een kleine 5,5 ton op de klok. De auto stuurt nog prima, rookt ietsje meer bij fors optrekken maar heeft ook zo zijn voordelen, men rijdt niet zo achter op zijn bumper :wink: Hij wil er ook niet vanaf al vind ie wel dat mijn D5 wel erg verleidelijk is.

Ik heb altijd zoiets gehad; als de prijs die geboden word goed is dan denk ik niet verder na, ik wil niet tè diep de boot in schieten en op den duur komt aan alles een einde, we praten ten slotte niet over een katterug of amazone, toch?

Hou je ogen open voor wat leuks, laat af en toe vallen dat de huidige best wel van baasje mag veranderen, tzt en kijk wat er op je pad komt. Mocht je nog info willen hebben mbt zelf sleutelen of experts die je kunnen/willen helpen dan horen we het wel hier...

Succes en veel veilige kilometers!


.....
Kleine toevoeging; die powerflex polyethuraan, of hoe dat moeilijke woord ook geschreven mag worden, vervang bussen voor de rubbers hebben voor en nadelen: voordeel is dat de auto wat directer reageert en dat ze niet of niet snel slijten, nadeel is dat meer trillingen worden doorgegeven en dat ze stukken duurder zijn... Maar; twee ton is toch een mooi getal om eens de Ocean Race op nieuw rubber en nieuwe dempers te zetten??

Re: Wat te doen: oprijden of inruilen?

Geplaatst: 24.04.2007 - 23:43
door 945i
Oceanracer schreef:Volvo-vrienden!

Vanmiddag de V70 weer (netjes gewassen) opgehaald bij de dealer na de 220.000 km beurt.

Behalve het gebruikelijke onderhoud bij deze beurt zijn de volgende extra werkzaamheden uitgevoerd:

- remvloeistof ververst
- motorsteun onder vervangen
- remvoering parkeerrem vervangen
- voorremmen gereinigd Achterremmen ?
Verder kreeg ik als opmerkingen de volgende opsomming:

- schokbrekers voor ( € 640,00) en achter ( € 1340,00) worden minder
- eind- en middendemper worden minder (totaal € 680,00)
- draagarmrubbers ingescheurd (€ 350,00)

Wat ik zelf al had geconstateerd:

- vliegwiel is uit balans, moet op termijn vervangen worden ?
- multieriem klappert dat het een lieve lust is Waarom niet vervangen bij de beurt, of wachten tot hij knapt..
Kosten voor de beurt van vandaag: € 750,00
Kosten voor verwacht onderhoud: € 3000,00
Kosten voor vervanging vliegwiel + koppeling + multieriem en spanner: € 1850,00
Kosten voor 2 nieuwe banden: € 400,00
TOTAAL: € 6.000,00


Edit: Ik heb voor de duidelijkheid even de bedragen gespecificeerd. Prijs is incl montage en BTW
Als je bereid bent deze pijzen te betalen voor onderhoud aan een auto van 5 jaar oud, dan vind je het lekker om genaaid te worden of je hebt geld teveel.

Geplaatst: 25.04.2007 - 07:46
door Oceanracer
@ Swiss Nomad,

Volvo's Assistance is natuurlijk vervangbaar door Route Mobiel of ANWB Wegenwacht. Verder biedt ook mijn verzekeraar een pechhulp aan, dus dat is zeker niet de reden.

Verder zullen er zeker verschillen zitten in de Profile verstigingen. Voorheen ging ik voor banden altijd naar Euromaster in Hoevelaken, maar sinds mijn verhuizing naar Groningen ben ik voor veel zaken nog een beetje zoekende, zo ook voor een goede bandenboer. Ik had bewust voor Profile gekozen, omdat ik de niet nader te noemen snelfitters niet zo hoog heb staan. Bij de dealer betaal je de hoofdprijs (geeft de dealer overigens ook toe), dus ik ben momenteel wat aan het rondkijken, omdat eerdaags 2 banden moeten worden vervangen.

Voor wat betreft de vervangende bedrijven voor de dealer, hoor ik veel tegengestelde berichten. Veel gehoorde namen bij mij in de buurt zijn Autohus Haren en Roelfsema Zuidlaren. Sommigen komen er al jaren, anderen komen er nooit meer. Het blijft moeilijk. Omdat de dealer mij opzich wel bevalt, zal ik niet heel snel naar een andere garage overstappen, maar de prijzen die bij de dealer worden gehandeert rijzen wel de pan uit.

Helemaal oprijden zal niet echt iets voor mij zijn. Als er allerhande lampjes gaan (en blijven) branden, de auto gaat rammelen dat het een lieve lust is en er zo nu en dan gewoon iets uitvalt, klinkt dat allemaal erg nostalgisch maar is absoluut niets voor mij. Op zich heb ik er niets op tegen de wagen voorbij de 3 ton te rijden, omdat ie er nogsteeds wel zeer fraai uitziet. Wie weet is ook 4 ton wel haalbaar. Ik rijd ruim 30.000 km per jaar, dus nog 6 jaar is mogelijk. Al moet ik wel zeggen, dat ik nog nooit een auto langer dan 4 jaar heb gehouden. Meestal gaat de auto weg, als ik een beter (lees: mooier en completer) alternatief tegen kom. De kans dat ik dit aantref is vrij klein, temeer ik erg gehecht ben aan de OceanRace-uitvoering. Eigenlijk moet ik het dus nog ten minste rekken tot 2008 of 2009 en dan een OceanRace uit 2005/2006 kopen. Ik loop dan echter wel de kans dat ik de meeste zaken die hierboven staan vermeld ondertussen heb (laten) vervangen en dat ik bij mijn "nieuwe" OceanRace weer van vooraf aan kan beginnen...

@ 945i

Kennelijk was reiniging van de achterremmen niet noodzakelijk. Wel moest daar de remvoering van de parkeerrem vervangen worden. Vorigjaar zomer zijn voor de schijven en blokken vervangen. Kennelijk heeft zich nadien remstof opgehoopt in/op de remklauwen, wat de gangbaarheid zou kunnen gaan belemmeren.

De multiriem klappert nogal hinderlijk. Dit geeft bij het wegrijden een raar gorgelend geluid vanonder de motorkap. Kan ook verder geen kwaad, vandaar dat ik hem maar laat klapperen. Overigens is de riem netjes op de 160.000 vervangen, inclusief spanner maar waarom ie dan toch klappert is mij een raadsel.

Verder ben ik van mening dat een auto van 5 jaar oud economisch nog niet is afgeschreven en wanneer je de auto langer wilt houden, goed onderhoud essentieel is voor de bedrijfszekerheid. Goed onderhoud hoeft echter niet altijd bij de dealer te worden uitgevoerd. Vandaar ook deze topic. Als ik geld te veel zou hebben, zou ik Ben een grote donatie doen voor het forum en mezelf een nieuwe XC90 kado doen. Of misschien wel een Range Rover Sport. Die vind ik mooier en schijnt ook beter te zijn...

Geplaatst: 25.04.2007 - 09:06
door Frumpy
Oceanracer schreef:

De multiriem klappert nogal hinderlijk. Dit geeft bij het wegrijden een raar gorgelend geluid vanonder de motorkap. Kan ook verder geen kwaad, vandaar dat ik hem maar laat klapperen. Overigens is de riem netjes op de 160.000 vervangen, inclusief spanner maar waarom ie dan toch klappert is mij een raadsel.
Distributie- en multiriem hebben naast de spanrol ook nog geleiderollen. Deze kunnen na verloop van tijd ook het loodje leggen. De ene monteur vindt het wat eerder nodig dan de ander om te vervangen. Maar op het moment dat jij klapperende riemen hebt, is het hoog tijd om e.e.a. te onderzoeken, want dit hoort niet.

Geplaatst: 25.04.2007 - 11:53
door edraket
Nog even over die multiriem: het zou goed kunnen dat je dynamo poelie stuk is. Ik weet niet 100% zeker of hier een vrijloop koppeling in zit (sommigen hebben dat wel, anderen weer niet). Als er een vrijloop koppeling in zit is dat voor 99% zeker het probleem. Poelie vervangen en het probleem is over. Het kan wel eens lastig zijn om een losse poelie te krijgen. Voor somige dynamo's is namlijk bij de dealer geen losse poelie te krijgen. De dealer wil dan graag de gehele dynamo vervangen. De losse poelie kost ongeveer een dikke 100 euro, en is makkelijk te vervangen, de dynamo al snel 400 euro, en dan met hij er ook nog op. Bij een V70II zit hij lekker bovenop, dus moet wel vrij makkelijk te vervangen zijn.

Geplaatst: 25.04.2007 - 13:05
door Oceanracer
Even voor de goede orde:

Het klapperen kan dus behalve door een defecte spanrol ook worden veroorzaakt door:

- defecte geleiderollen. Zijn deze makkelijk en los van elkaar te vervangen of moet daar "alles" voor los voor dat je kunt zien of deze defect zijn?
- defecte dynamopoelie. Hoe kom ik er achter of ik zo'n vrijlooppoelie heb en hoe controleer ik of deze nog goed is of niet. En als ik bij de dealer niet aan een losse poelie kan komen, wie levert die spullen dan wel?

Voor de banden en voor de vervanging van de draagarmrubbers heb ik een prijsopgaaf gevraagd bij de plaatselijke schadehersteller. Ben benieuwd. Met het defecte slot aan bestuurderszijde was ie net zo duur als de dealer.

Geplaatst: 25.04.2007 - 13:46
door edraket
De geleiderollen zijn allemaal los te vervangen. Ik denk overigens niet dat een slechte rol voor het klapperen zorgt, meestal maken deze dan geluid bij een koude motor. Deze zijn te controleren door de riem te demonteren en de rollen stuk voor stuk te inspecteren. Er zitten twee rollen op: één op de spanner, en één omkeerrol. Inspectie is niet zoveel werk.
Een vaste poelie is wat kleiner, bij een vrijlooppoelie zit er dus een klein koppelingetje in. Deze heeft een wat groter huis. Als de multiriem los is moet je het kunnen voelen door aan de poelie te draaien.

Geplaatst: 26.04.2007 - 11:15
door oudegroen
lijdt echt een luxeleventje
Leidt bedoel je? Of heeft jouw Volvo onder luxe te lijden......... :drinking:

Geplaatst: 26.04.2007 - 23:18
door Gast
Houden die bak :P en goedkoper onderhoudadres zoeken.
Vervang eerst de rubbers (idd door politie rubbers), dan stuurt hij vast al beter.
Niveauregeling bij ruim 2 ton versleten? Onzin!
Uitlaat pas vervangen als die lawaai gaat maken. En wat is daar dan precies slecht aan?
400 euro voor 2 banden, daar koop ik er 4 voor!
Wat een prijzen, ga je hun nieuwe showroom sponseren? :wink:

Wat mij verbaast is de ruime uitleg van alles en nog wat, maar niet het probleem van het klapperen verwoorden. cq oplossen.

Oja, laat je niet bang maken. :? Of heb je specifiek gevraagd naar al die dingen?

Geplaatst: 27.04.2007 - 07:34
door Oceanracer
De uitlaat wordt, zo is mij medegedeeld, dunner. Vervangen hoeft niet direct, maar ik moest er rekening mee houden dat die er aan zit te komen.

De schokbrekers zouden minder worden, omdat de monteur van mening was dat de auto minder strak stuurt/reageert dan andere wagens. Dit is slechts een persoonlijke waarneming, geen controle.

De draagarmrubbers laat ik vervangen, als ik nieuwe banden laat monteren. Banden zitten nog op 3 -4 mm, dus kan wel najaar worden.

Banden kosten jou € 87 Euro ex BTW en montage, toch? Ik gebruik de auto prive dus kan de BTW niet verrekenen en de banden kan ik ook niet zelf om de velg leggen, laat staan balanceren.

Voor het klapperen heb ik bij de voorlaatste beurt gevraagd hoe of wat. Ze hebben er nu met geen woord over gerept, maar toen ik er vorige keer naar vroeg, kreeg ik als antwoord dat het wel vaker voorkwam en het geen kwaad kan. Ik stoor me echter behoorlijk aan het geklapper, maar ik wordt een beetje zat van de kosten die alles repareren met zich meebrengt.

Voor als nog is het inderdaad ook mijn bedoeling de auto te houden en elders te informeren naar de kosten voor reparatie/vervaningen van onderdelen op het moment dat het ook echt nodig is. Zal ook eens in Stadskanaal informeren.

Geplaatst: 27.04.2007 - 10:30
door Jan W
@oceanracer:

Na alles wat inmiddels de revue gepasseerd is kan ik alleen zeggen: laat de reparatie- c.q. onderhoudskosten maar komen, laat één en ander lekker door een als vakkundig & betrouwbaar bekend staand Volvospecialist uitvoeren en blijf lekker rijden!!!

Volgens mij vééééééééél goedkoper dan inruilen.......
.....er vanuitgaande dat de auto c.q. motor c.q. versnellingsbak "an sich" goed zijn.

Succes!

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 27.04.2007 - 12:47
door Oceanracer
Carrosserie en interieur is niets mis mee, hooguit een enkel krasje of andere kleine beschadeging. Maar dat mag ook wel na 5 jaar en 2 ton op de teller.

Motor en bak zijn voor zover mijn kennis reikt nog in orde. Ik zou haast zeggen, dat ik niet anders verwacht, maar helaas kan ik dat niet meer zo stellig zeggen gezien mijn ervaring met andere onderdelen.

Laten we proberen het positief te zien, en dat alleen de reeds genoemde onderdelen voor vervanging in aanmerking komen voor het komende jaar en dat ik dan weer eens een jaar of 3 zonder bijkomende kosten zou kunnen rijden. Dan is doorrijden inderdaad voordeliger dan inruilen.

Geplaatst: 27.04.2007 - 18:25
door mhjvs
Je zou haast denken dat de dealer je een andere (lees: nieuwe) Volvo wil verkopen.......
In ieder geval succes met je beslissing ( welke van de twee dat dan ook mag zijn)

Geplaatst: 05.05.2007 - 21:22
door Arie V70
OPRIJDEN.....!!!!
Ga boven de twee ton maar eens rond shoppen, dan kom je al snel bij "nog even doorrijden" uit. De mijne staat nu op 258.000 en die gaat gelijk naar de handel. Dan weet je het wel.
Maar die riem die klappert, daar zou ik toch voorzichtig mee zijn !!! bij m'n vorige V70 met de bekende VW Transporter motor is de anndrijf poelie defect geraakt met bijna 1800 eu schade. ::cry: De aandrijf poelie (is dit het vliegwiel..?) moet strak ronddraaien en niet slingeren. dit wordt in alle onderdelen die aangedreven worden doorgegeven en hier overmatige slijtage veroorzaken. Trouwens stond ik bij Zwolle Noord toen dit gebeurde, dus vlak bij de Volvo EZB. Werd daar goed geholpen. Ze hadden/hebben hier ook Rover. De Volvo monteurs grapten onder elkaar dat als je niet je best deed, stond je de volgende dag in een groene overall...

Geplaatst: 05.05.2007 - 21:35
door ...
...

Geplaatst: 06.05.2007 - 09:52
door Oceanracer
Ik heb via een andere topic vele tips gekregen over andere (Volvo-)garagebedrijven. De komende tijd ga ik daar langs, om een indruk te krijgen van die bedrijven. Ik zal daar de reparatiebedragen opvragen voor de bij de laatste beurt door de dealer aangegeven te vervangen onderdelen. Tevens zal ik ze allemaal naar hun mening vragen betreffende de multieriem. De reslutaten zal ik hier weer posten.

De bedrijven die mij in elk geval kunnen verwachten zijn:

- Combigarage in Westerbroek
- Garage Autofix in Zevenhuizen
- Van de Hemmen in Zuidbroek
- AutoSpan in Groningen

Bedrijven waar ik (vooralsnog) geen bezoekje aan zal brengen om ik daar minder positieve berichten over hoor zijn:

- Scandinavian Cars
- Autohus Haren

Verder ben ik gistermiddag even wezen kijken bij Esbe in Groningen. Daar staat een V70 2002 D5. Hoewel ik de BMW 320 Touring die hij heeft staan ook erg fraai vind, blijft het gat wat aangevuld moet worden voor beide wagens behoorlijk groot. Toegegeven: Hij bood wel voldoende voor m'n huidige V70. Maar ja, er moet nog wel bijna 10 mille bijgelegd worden... Dat is natuurlijk bijna 2 keer zoveel als wat ik kwijt zou zijn als ik de mijne laat oplappen. Beide zijn dan wel diesels, wat het rijden per km financieel wel aantrekkelijker maakt. Voorlopig nog maar geen beslissing nemen.

Geplaatst: 06.05.2007 - 21:41
door Gast
Van een 2002 naar een 2002? Ik begrijp even je redenering niet meer.
Wat ga je er dan op vooruit?
Spaar maar even door en zorg dan dat je minimaal een sprong maakt van 3 jaar.

Geplaatst: 06.05.2007 - 22:08
door Oceanracer
D5 heeft bijna een ton minder km's. En is van MY 2002. Deze zou beter zijn dan de mijne. En rijdt voordeliger per km.
Als ik eerst nog € 6.000,00 in m'n huidige V70 moet inversteren blijft er van m'n spaargeld ook niet veel over. :(