Peter Uithoorn schreef:Hoi Peter,
Ook de standaard audio is niet van grote klasse, dus ook ik heb de upgrade naar High Performance genomen. Ik wilde eigenlijk Dynaudio hebben (ben een gepassioneerde beluisteraar), maar dit werd afgeraden door de dealer ivm met het nauwelijks hoorbare verschil tov de HP audio.
In mijn V70 heb ik de Dynaudio met de HU850 installatie, klinkt mooi en zuiver, maar het bas-geluid is niet zo fraai, ook niet met de subwoofer erbij. De HU850 zonder Dynaudio maar met gewone High Performance audio is in de V70 diep triest: bedompt geluid en ook matige bas-klanken. Daarentegen heeft voorganger HU803 een waanzinnig goed geluid, vooral in het lage tonen bereik. De HU850 is in mijn ogen de schuldige: bepaalde bas-frequenties lijken versterkt te worden, terwijl andere bas-frequenties sterk onderdrukt worden. En tussen het laag en het midden-tonen bereik lijkt ook een bepaalde frequentie-band onderdrukt te worden. Ik heb cd's getest die in deze kritische gebieden klanken hebben zitten, nou, die zijn bijna niet te horen op de HU850, ongeacht de High Performance of Dynaudio speakers/versterker. Daarentegen klonken ze op de HU803 wel goed.
De S80 High Performance audio vond ik bij de testrit (heb 6 verschillende cd's beluisterd) vrij behoorlijk klinken. Kwam redelijk in de buurt van mijn HU850 met Dynaudio in de V70, maar dan zonder Dolby Prologic. Heb in een nieuwe S80 Executive ook de Premium Dynaudio met één van mijn cd's beluisterd, die klonk netjes maar stak nou niet erg met kop en schouders boven de High Performance installatie uit die ik hoorde in de testrit wagen. Maar wederom, in de bas-tonen merkte ik dat een kritische cd, die altijd goed heeft geklonken in mijn eerste V70 (HU803 met High Performance), ook in de S80 tijdens de testrit niet helemaal vlekkeloos klonk. Gelukkig heeft de S80 een meerbands equalizer waarmee het geluidsbeeld redelijk naar smaak is bij te sturen. Dus een acceptabel niveau is wel te vinden, maar perfect is het zeker nog niet.