Pagina 2 van 2

Geplaatst: 24.05.2007 - 10:16
door edraket
Bij de V70 classic is de draagarm er heel makkelijk onder weg te halen, door alleen de fuseekogel los te halen en de g=draagarm aan de binnenzijde. Dat lukt dus niet bij de S60 zo te lezen. Thanks.

Geplaatst: 24.05.2007 - 20:15
door Gast
Wel even de aandrijfas begrenzen. Zie foto.
Demonteren wil meestal nog wel.
Bij monteren wil het wel eens fout gaan, bouten goed voor de gaten krijgen enz....
Eén goed aantrekken en................. je hebt tommytommy's probleem. :cry:

Geplaatst: 24.05.2007 - 22:41
door edraket
ij zijn overigens de aandrijfassen verlijmd omdat het knakte. Zijn ze dan verlijmd op de splines van het wiellager? Dat betekent dat ik de assen er met fusee en al uit moet halen.

Geplaatst: 27.05.2007 - 14:38
door tommytommy
deleted

Geplaatst: 27.05.2007 - 15:54
door robertslaat
Ik zou hem gewoon inruilen.

Geplaatst: 27.05.2007 - 18:01
door arnoud
Jeemig, dat gaat goed daar... :(

Sterkte ermee....

En inruilen is het ondertussen natuurlijk al erg laat voor, dat kun je dan beter doen voordat je ergens mee begint te verbouwen?

Geplaatst: 09.10.2007 - 07:03
door Frumpy
AlexV70 schreef:Ook gehad, is alleen bijna niet te doen.
Met twee man, de kogels één voor één er indrukken, door draaien en onder een hoek zetten van de as.
Misschien te laat, want volgens mij had je NU al willen rijden. Toch?

Beter was geweest om dit te doen:
Afbeelding

Ook als je alles weer in elkaar hebt; dit doen, valt zo weer uit elkaar.
Wordt trouwens in VADIS ook voor gewaarschuwd.

Succes
Hoi Alex,
Wat is de werkwijze om de steekassen op een veilige en verantwoorde manier uit te bouwen en de boel op zijn plaats te houden?
IJzerdraad en slangklemmen? Sorry, ik kan het op de foto niet zo goed herkennen.

Alvast bedankt.

Geplaatst: 09.10.2007 - 14:41
door tommytommy
deleted

Geplaatst: 09.10.2007 - 17:25
door Ramon&Ramon
als je de draagarmen vervangt kun je het
beste de aandrijfasbout demonteren en de as naar binnen drukken.
de homokineet past maar op een manier,die is namelijk asimetrisch,s bij een nieuw model V70.

Kopervet hoort natuurlijk niet in een homokineet.
al met al is dit normaal een uurtje werk per kant, als je het rustig aan doet ,om die armen te vervangen.

twee assen vervangen is 600 euro incl monteren.

Geplaatst: 09.10.2007 - 21:59
door Gast
Ramon&Ramon schreef:als je de draagarmen vervangt kun je het
beste de aandrijfasbout demonteren en de as naar binnen drukken.
de homokineet past maar op een manier,die is namelijk asimetrisch,s bij een nieuw model V70.
Hier heb je gelijk aan, maar uit ervaring weet ik inmiddels dat je met het monteren en demonteren toch wel ongecontroleerde bewegingen kan krijgen.
Dan is het bij mij toch; beter voorkomen dan genezen..

T.a.v. @Frumpy, op de plaats waar de klemmen om de rubbers van de aandrijfassen worden geklemd, zit een "oog".
Je wil voorkomen dat de assen verder uit elkaar gaan als normaal, dus een ijzer draad zorgt dan voor deze beperking.

Ik ken het verhaal van @tommytommy en dat kan iedereen overkomen.
Als je niet weet dat er geen blokkering in de homokoneten zit. (zelfs als je het weet kan het je overkomen :P )
Maar het is heel goed weer in elkaar te zetten (het is mij ook gelukt).
Wat er bij @tommytommy fout is gegaan is mij niet duidelijk.

Geplaatst: 10.10.2007 - 18:55
door Frumpy
Bedankt voor de toelichtingen. :wink:

Schrale troost, zelfs in de werkplaatsen bij dealers donderen de homokineten wel eens uitelkaar.
Waarom zou Volvo voor een dergelijk borgloos syateem gekozen hebben? Kleine moeite in het ontwerp- en produktieproces, zou je denken.:roll:

Heb het zelf tot op heden gelukkig nog niet hoeven mee te maken, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus voortaan ook maar het ijzerdraadje spannen.

Geplaatst: 02.12.2007 - 13:51
door plim
Een beetje een late reactie, maar het volgende: Afgelopen week mijn auto voor een beurt en APK keuring naar de dealer gebracht. Daar bleek de balg om de as te lekken, waardoor APK afkeur zou volgen. Deze moest vervangen worden. Dat kan alleen door, je raad het al: de steekas te verwijderen. Kosten om dit te doen zijn 107 euro ex. btw.
De balgset kost dan nog eens 74,50 ex.btw

Toen ze me belden van de garage, moest ik aan het bericht van tommytommy denken. Er was geen moment dat ik dacht: "doe ik zelf wel even". Bedankt voor het delen van je ervaring tommytommy !