Geplaatst: 03.07.2005 - 22:50
Octaangetal, niet gehalte... = waar, zat idd niet op te letten. :oops:

www.porsche.nl schreef:
Porsche en V-Power
Shell V-Power is de merknaam voor de speciale benzine van Shell, die inmiddels in 50 landen op de markt is. De samenstelling van V-Power is niet in alle landen identiek, maar wordt per land specifiek bepaald. Gemeenschappelijk zijn de unieke reinigende eigenschappen, de zeer goede verbrandingseigenschappen en het lage zwavelgehalte. Per land wordt onder meer het octaangetal bepaald.
In deze afweging wordt rekening gehouden met de samenstelling van het wagenpark (aantallen DISI motoren en motoren met actieve pingelsensor), rijstijl en rittenpatroon, tankgedrag, capaciteit van de raffinaderij en CO2 uitstoot in relatie met het octaangetal van de geproduceerde benzine en de productiekosten.
Voor de Nederlandse markt is hierbij naar voren gekomen, dat op dit moment een octaangetal van 97 het maximale voordeel oplevert.
Shell V-Power is voor alle benzinemotoren de beste benzine, maar levert vooral in motoren met een actieve pingelsensor en met name direct ingespoten motoren voordeel ten opzichte van Euro95 door het hogere octaangetal en het ontbreken van zwavel, waardoor de katalysator optimaal werkt en minimaal hoeft te regenereren.
98 octaan
De meeste moderne motoren, waarvoor een brandstof met een octaangetal van 98 is voorgeschreven, zullen op V-Power beter presteren, dan op een handelskwaliteit Super Plus 98. Door de combinatie van octaangetal, betere vlamsnelheid en reinigende werking, zal de motor zich uiteindelijk inregelen op het maximale prestatieniveau.
Risico bij overschakeling bij motoren van na 1992 is er niet. Zou de motor zich door langdurig gebruik van een handelskwaliteit Super Plus benzine toch hebben ingeregeld op een octaanbehoefte boven de 97 van de Nederlandse V-Power, dan regelt de pingelsensor terug tot onder de detonatiegrens. Na enkele tankvullingen V-Power zal de motor zich op het maximum prestatieniveau instellen.
Bij motoren van voor 1992 moet men wat voorzichtiger zijn. Wanneer een motor zonder pingelsensor een daadwerkelijke octaanbehoefte heeft van 98, dan is er geen bescherming van de elektronica en kan veiligheidshalve beter Super Plus worden gebruikt.
www.wetenschapsforum.nl schreef:Ik kan 95 tanken, rijdt ie lekker, als ik 98 tank rijdt ie gewoon beter, merk je best wel, en als ik in Duitsland de V-Power ga tanken ( woon aan de grens ) dan rijdt ie Geweldig, want ik Duitsland zit er 100 octane in de V-Power, tegen 97 in Nederland.
www.autoexperience.nl schreef: Voor welke auto's is V-Power geschikt?
V-Power heeft een octaangetal van 97. Alle auto's die op Euro 95 rijden, kunnen probleemloos overstappen op V-Power. De leeftijd van de auto speelt geen enkele rol. Je hoeft zelfs de tank niet eerst leeg te rijden. Shell V-Power kan ook probleemloos worden gemengd met andere benzines.
