V40 T4 afgeschreven:( ! Brandje+Foto's

Geproduceerd bij NedCar in Born
Brutus
1st Gear member

PhysicalZen schreef:Yup, een van de eerste! heb er een dik half jaar op moeten wachten!

Vanochtend weer bijna stil gestaan!! Kon net de dealer bereiken en dit is de eerste keer dat de chefmonteur het fenomeen zelf heeft kunnen waarnemen. Zijn conclusie was (net als ikzelf al had gehoopt) dat de bobines defect waren.

Kenmerkend is dat als je constant gas rijdt de auto goed loopt (redelijk goed met minimale schokjes), het gas is dan zo weinig dat de snelheid heel langzaam terugloopt. Geef je gas bij, begint hij behoorlijk te schokken en loopt de snelheid vlugger terug!!
Dit kenmerk hadden alle autos met een defecte bobine!
Ik dacht me iets te herinneren en heb het even op dit forum opgezocht maar op 10 mei heb je een onderwerp geplaatst over uitval T4, heb je toen ook je bobines vervangen? of is het nu pas zeker dat het de bobines zijn?
Marinus
4th Gear member

Ik heb bobines vervangen door nieuwe, maar dat verandere helemaal niks, maar die stappenmotor des te meer :D Bij jou ook dus.
PhysicalZen
3rd Gear member

Vanochtend weer!!
Net bij de dealer gekomen. Met de chef werkplaats een half uur rondjes liggen toeren over het industrieterrein met uitlezing op de ECU!!

Conclusie...........de bobines waren het niet (hoewel alles daarop wees).
Het was een zwaar vervuild brandstoffilter!!!!!!!!!!!!!
Filter vervangen, stond een behoorlijke druk op (monteur helemaal onder :lol: ) en er kwam brandstof uit die zwarter was dan afgewerkte olie!!
Tot nu toe (100 km later) rijdt hij als een speer en niks meer te merken!! Perfect :D

(het brandstofsysteem was (naast een mogelijk defecte ECU, maar dat paste niet in onze diagnose) nog de enige mogelijkheid waar het aan kon liggen en het brandstoffilter is snel uitgewisseld) 8)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
PhysicalZen
3rd Gear member

Al met al gemengde gevoelens gehad maar....................
heeeeel veeeel ervaring erbij gekregen en.....................
het probleem opgelost :D 8)
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
menjo
7th Gear member

Hoe kwam dat brandstoffilter zo vervuild dan?
Marinus
4th Gear member

PhysicalZen schreef:Al met al gemengde gevoelens gehad maar....................
heeeeel veeeel ervaring erbij gekregen en.....................
het probleem opgelost :D 8)

Waar zit dat filter? En wat heb je er voor terug gezet?
Dat wil ik ook gelijk even fiksen.
PhysicalZen
3rd Gear member

Goede vraag marinus!!!!!!!!!

Te vroeg gejuigd :cry:

Vandaag gaan we de tank openmaken. we vermoeden water en vuil in de tank!

Het ging 100 km perfect en toen begon het weer en.....het werd (weer) steeds erger. Vooral bij deelgas en vanuit een bocht weer rechtuit gaat het met horten en stoten. Als ik hem dan stevig de toeren injaag gaat het ineens weer goed............tot ik weer even deelgas rijdt!!!

Wordt er echt een beetje moedeloos van.........iemand nog andere ideeen???
Brutus
1st Gear member

PhysicalZen schreef:Goede vraag marinus!!!!!!!!!

Te vroeg gejuigd :cry:

Vandaag gaan we de tank openmaken. we vermoeden water en vuil in de tank!

Het ging 100 km perfect en toen begon het weer en.....het werd (weer) steeds erger. Vooral bij deelgas en vanuit een bocht weer rechtuit gaat het met horten en stoten. Als ik hem dan stevig de toeren injaag gaat het ineens weer goed............tot ik weer even deelgas rijdt!!!

Wordt er echt een beetje moedeloos van.........iemand nog andere ideeen???
Ik weet niet of je het inmiddels al een keer gedaan hebt maar de klachten die jij omschrijft kunnen veroorzaakt worden door je stappenmotor die het stationair toerental regeld deze even reinigen maakte bij mij een wereld van verschil.
Mark
2nd Gear member

Waar zit de stappenmotor en hoe te demonteren en reinigen?
Phase I V40 T4
Marinus
4th Gear member

*grinnikt* voor op het gasklephuis. 2 torxjes en een cylindervormig geval met 2 kruiskopjes en een stekker, en 1 pakkinkje. Reinigen met remreiniger tot je geen zwarte vloeistof meer ziet.......:D

Laat het pakkinkje niet wegvliegen en loop gelijk je turboslangen op haarscheurtjes en afgekloven randjes na.
PhysicalZen
3rd Gear member

Brandstoftank was schoon!!
brandstofdruk was echter 0,7 bar lager dan normaal (3,1 bar)!!
de vacuumslang zat grotendeels dicht van het drukregelventiel. Deze vervangen en de druk was nu goed. De brandstofpomp heeft een brom in zich. Dit hoeft niks te betekenen maar we gaan dit weekend testen, met de uitleescomputer eraan, en maandag weten we meer!!
Komt het fenomeen weer voor, kunnen we alleen nog maar de brandstofpomp verwisselen!! :?

Heeft iemand ervaring met defecte o-ringen van de verstuivers??
Brutus
1st Gear member

PhysicalZen schreef:Brandstoftank was schoon!!
brandstofdruk was echter 0,7 bar lager dan normaal (3,1 bar)!!
de vacuumslang zat grotendeels dicht van het drukregelventiel. Deze vervangen en de druk was nu goed. De brandstofpomp heeft een brom in zich. Dit hoeft niks te betekenen maar we gaan dit weekend testen, met de uitleescomputer eraan, en maandag weten we meer!!
Komt het fenomeen weer voor, kunnen we alleen nog maar de brandstofpomp verwisselen!! :?

Heeft iemand ervaring met defecte o-ringen van de verstuivers??
Brom of geen brom als de druk goed is die er geleverd word niet vervangen, O-ringen van de verstuivers zijn bij mij vervangen en heeft niet geholpen, op een ander forum heb ik gelezen dat er een koudestartversteller ergens moet zitten (ik weet niet waar) deze heeft ook invloed op het hele intake circuit en kan ook de boel beïnvloeden.
Wellicht weet die monteur er meer van te vertellen, ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte.
Brutus
1st Gear member

Vandaag heb ik de injectoren gedemonteerd om ze ultrasoon te kunnen laten reinigen, helaas is bij deze actie de brandstofdruk regelaar afgebroken die moet ik nu gelijk vervangen.
Ik ben heel benieuwd wat het effect gaat zijn van de reiniging.
Bij demontage heb ik wel ontdekt dat de injector van de 4e cilinder niet helemaal in het spruitstuk gedrukt zat, bij het loshalen van de injectorrail wipte de injector direct naar buiten toe terwijl ik de anderen er echt uit moest trekken, het kan zijn dat dit het euvel (stotteren) veroorzaakt heeft. Ik laat het wel weer weten wat het resultaat is geworden.
:oops: :-x :P

Oke vandaag de injectoren weer gemonteerd inclusief nieuwe O ringen en hij loopt als een zonnetje ik hoop dat het nu zo blijft.
In ieder geval is nu alles aan de intake kant schoon en of vernieuwd.
Nieuw brandstoffilter, stappenmotor gereinigd, benzinedrukregelaar gereinigd, injectoren gereinigd.
In ieder geval is het stotteren weg en ook bij vol gas gaat hij zonder haperingen door, dat was wel anders het leek wel een drietraps turbo.

Dus ik zou zeggen als je van het haperen af wilt volg bovenstaande stappen.
joost
7th Gear member

Het mag allemaal wat kosten, zo´n hobby! :razz:

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Brutus
1st Gear member

joost schreef:Het mag allemaal wat kosten, zo´n hobby! :razz:

Joost.
Ja Ja Joost mag het weten :P :P
Brutus
1st Gear member

Jammer maar helaas alle inspanningen ten spijt, ik moet zeggen de auto reageert als een beest en eerlijkheid gebiedende moet ik zeggen dat het mogelijk is dat een ander het niet opvalt als die erin rijdt maar, de motor vertoont nog steeds of weer stotteringen en alleen wanneer ik een constante snelheid ga rijden, het meest voelbaar tussen de 2 en 3000 toeren.
Zou het dan toch een instabiele ECU zijn snif :(
Ik ga maar een nieuw topic starten over het vervangen van een ECU denk ik.
Martax
1st Gear member

Hmm, ik heb ook van die kleine stotters. Volgens mij ook voornamelijk als ik een constante snelheid rijd. S40 uit '98 op LPG.
Helaas ben ik niet zo'n motortechneut, dus geen idee of dat hetzelfde probleem kan zijn als bij een benzine auto?
ja, echt waar
Marinus
4th Gear member

Vaag probleem zeg.

Echt matig. Dus stappenmotor gereinigd, injectoren, benzinefilter en nog niet goed?

Al je turboslangen en je druk gecontroleerd?
Brutus
1st Gear member

Wat het stotteren dan ook geweest mag zijn, hij of zij zal nooit meer stotteren. Vanavond op weg naar huis op de ring A10 richting zaandam voor de coentunnel vloog de auto spontaan in de brand :shock: , rook uit het dasboard remmende auto's voor mij ik denk remmen en naar rechts, helaas de remmen deden niets meer :roll: (vreemde gewaarwording als iets waar je blind op vertrouwd het niet meer doet) het enige wat ik kon bedenken was handrem erop en dan weet je wel wat er gebeurd de auto breekt uit :? ik heb uit alle macht gebrobeerd de auto op de linker baan te houden (de rechter stond vol met auto's) dat is gelukt hoewel er een soort van carambool (biljardterm) is geweest met de betonnen wand in de middenberm, een keer rond gegaan geen andere auto's geraakt door mijn inspanning en bij stilstand direct mijn spullen uit het dashboard kastje en de rest van de spullen uit de auto.
Dikke rookwolken en vette vlammen slaan uit de auto een flinke file veroorzakend. :twisted:
Brandweer, Ambulance, Politie en uiteindelijk een bergingsauto.
Iemand heeft foto's gemaakt en ik heb mijn e-mail adres gegeven dus hopelijk kan ik die nog eens plaatsen.
Wat bij mij overblijft is de vraag wat heeft de brand veroorzaakt? volgens de politie is het aan de bestuurders zijde begonnen ter hoogte van het remvloeistof reservoir en had ik daarom geen remmen meer ???

Helaas van mensen op dit forum lees ik een hoop goede berichten over VOLVO maar voor mij is het niets dan ellende geweest.
Ik ben WA extra verzekerd (brand en diefstal) ik hoop dat dit dus vergoed wordt.
Groeten Brutus. :evil:
Gast

Wat een verhaal! Gelukkig dat je het allemaal nog kan navertellen. Dit had wel heel anders kunnen aflopen!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”