S 80 2,9 6-cyl. Is ie echt zo goed?!?!

NOS
7th Gear member

Maar eh, in de folder van de S80 staat toch echt dat de 2.9 een LPT is :?
Gast

In welke folder staat dat dan NOS?? De 2.9 is toch echt een motor zónder turbo, ik rij er al 2,5 jaar een.
NOS
7th Gear member

Ja, gewoon het foldertje van ik denk MY'04 of'05
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

NOS schreef:Ja, gewoon het foldertje van ik denk MY'04 of'05
je had toen een 210pk 2.5 lpt en een 210pk 2.9 zonder turbo.
NOS
7th Gear member

Ok, dan staat het verkeerd in de folder.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

NOS schreef:Ja, gewoon het foldertje van ik denk MY'04 of'05
, die 2.5T met 5 trapsautomaat maakte de 2.9 met 4 trapsautomaat min of meer overbodig.
Tijs Jansen
1st Gear member

Zijn er nog mensen met een 2,9 6cyl. met LPI. Dat de T6 goed gaat op LPI is duidelijk, maar deze is toch weer een stuk zwaarder van zichzelf, draaicirkel nog iets groter. Dit maakt de vaste lasten ook weer duurder, en de nieuwwaarde ligt fors hoger, ruiken ze bij de verzekering ook weer de winst.
Desondanks blijft de verleiding van de T6 erg groot. Ik zal maar zeggen, het kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar als het iets minder kost en je hebt toch nog zat, is dat eigenlijk ook prima, toch ?!
Hoeveel extra kilo's brengt de LPI installatie eigenlijk in de schaal?
Ludo
6th Gear member

Tijs Jansen schreef:Hoeveel extra kilo's brengt de LPI installatie eigenlijk in de schaal?
een volledige lege installatie zit rond 55 kilo.
Bertje B
Starter

Overmorgen gaat mijn S80 2.9 de deur uit voor een 2.4T V70. Het 6-cylinder geluid is prachtig en op benzine altijd rond de 1 op 10,5.

Groot nadeel (daarom gaat ie ook weg), het was een handbak en dat past niet bij de auto.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Die 6 cilinder bestaat al sinds 1991 en is goed doorontwikkeld.
Ik had een eerste 960 met een B6304F en nu een B6254F (kleinere boring en slag) en het rijdt gewoon heerlijk, op benzine dan. En ook een 2,5 liter wil goed van z'n plek maar is niet echt een auto om petjes mee te pesten.
Eerder een auto om heerlijk en hard mee te rijden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
plim
4th Gear member

Msuidgeest schreef:Die 6 cilinder bestaat al sinds 1991 en is goed doorontwikkeld.
Ik had een eerste 960 met een B6304F en nu een B6254F (kleinere boring en slag) en het rijdt gewoon heerlijk, op benzine dan. En ook een 2,5 liter wil goed van z'n plek maar is niet echt een auto om petjes mee te pesten.
Als ik het goed heb, zijn de vijf en de zes cylinder nauw aan elkaar verwant (allemaal uit de N-series motoren en tegelijk ontwikkeld). Echter van de vijf zijn er veeeeel meer geproduceerd. Je zou dan zeggen dat zo'n vijf cylinder meer doorontwikkeld is. Ik wil overigens niet zeggen dat de zes cylinder daarom, of überhaupt een mindere motor is dan de vijf cylinder motoren.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Gast

Ik rij al 2,5 jaar met een S80 2.9. Motorisch heb ik er nooit wat mee, wel de nodige bekende storingen gehad (ABS enz.) maar nooit ernstig. De 5-cilinder is een hele goede en fraai klinkende motor maar een 6-cilinder draait nog net wat fraaier. Daar ga je gerust even naar staan luisteren met de motorkap open, je kunt bij wijze van spreke een euromunt op z'n kant op het blok zetten zonder dat die omvalt. Over de 4-bak automaat ben ik wat minder te spreken, die is soms wat zenuwachtig met overschakelen. Als je bij zo'n 100 á 110 km/h een beetje gas bijgeeft schakelt hij soms wat abrupt terug. Dan merk je dat een verzetje extra niet verkeerd zou zijn, ter vergelijking. Mijn vader rijd een BMW 523i automaat die ook van '99 is en die heeft dat gedrag niet. Verder niets dan lof over de stoelen en het comfort van een S80, je glijd over de weg. Er gaat wat dat betreft niets boven een grote auto!
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Helemaal mee eens met de vorige spreker!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Battlecruiser
8th Gear member

plim schreef:
Msuidgeest schreef:Die 6 cilinder bestaat al sinds 1991 en is goed doorontwikkeld.
Als ik het goed heb, zijn de vijf en de zes cylinder nauw aan elkaar verwant (allemaal uit de N-series motoren en tegelijk ontwikkeld). Echter van de vijf zijn er veeeeel meer geproduceerd. Je zou dan zeggen dat zo'n vijf cylinder meer doorontwikkeld is. Ik wil overigens niet zeggen dat de zes cylinder daarom, of überhaupt een mindere motor is dan de vijf cylinder motoren.
Omdat vele technische specificaties van de 5- en 6-cilinder hetzelfde zijn (boring en slag e.d.), worden ze tegelijkertijd doorontwikkeld. De 6-cilinder is immers een 5-cilinder met eentje extra eraan vast.
Dat er van de 5-cilinders veeeel meer geproduceerd worden, valt wel mee, want op sommige markten zoals Noord-Amerika wil men vooral een 6-c. en minder graag een 5-c.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gast

Inderdaad, in Amerika en Canada werd de 5-cilinder niet eens geleverd in de S80, alleen de 2.9 en de T6 staan daar in de brochure.
Michael Oud
5th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:
plim schreef:
Omdat vele technische specificaties van de 5- en 6-cilinder hetzelfde zijn (boring en slag e.d.), worden ze tegelijkertijd doorontwikkeld. De 6-cilinder is immers een 5-cilinder met eentje extra eraan vast.Dat er van de 5-cilinders veeeel meer geproduceerd worden, valt wel mee, want op sommige markten zoals Noord-Amerika wil men vooral een 6-c. en minder graag een 5-c.
Nee, de 6cilinder is een 4 cilinder met twee eraan vast. De 5 cilinder is een zescilinder met 1 eraf.
Volvo 940 SE
Battlecruiser
8th Gear member

Nee, de 6 cilinder is ouder dan je denkt. Het blok stamt al uit de jaren 30 !!! Ooit door aston Martin bedacht met 2922cc en dezelfde boring en slag. Veel later heeft Volvo het mogen overnemen en het gebruikt in de 960 en vervolgens zijn er 4 cilinder en 5 cilinders van afgeleid.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gast

Dan heb ik een oerdegelijke motor in m'n slagschip liggen! Dat die 6-cilinder er al lang is wist ik maar zo lang! Nee, dat wist ik niet.
Michael Oud
5th Gear member

Maar dan dus niet de 4 cilinders uit de 900 serie. Die stammen af van de 4 pitter uit de euhm, amazon? Nog verder terug? Ik dacht altijd dat boring en slag van 2 liter viercilinder, 3 liter zescilinder en 2.5 vijcilinder ook allemaal t zelfde waren.?
Volvo 940 SE
plim
4th Gear member

lingsper schreef:Inderdaad, in Amerika en Canada werd de 5-cilinder niet eens geleverd in de S80, alleen de 2.9 en de T6 staan daar in de brochure.
Vergeet niet dat de gehele 850 S/V/X70 serie alleen met 5 cylinders is geleverd. Ook in de US en Canada. Van de S80 6 cylinder zijn nooit meer geproduceerd dan alle 850 S/V/X70 bijelkaar.

ik denk echt dat er veeeel meer 5 cylinders zijn geproduceerd.

Wie zou de aantallen kunnen opvragen ??? Want op deze manier weten we het nooit zeker.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Plaats reactie

Terug naar “S80”