Automaat houterig overschakelen rond 80 Km/uur...

Voor kenners: de "Roffel"
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

edraket schreef:
Frumpy schreef:
edraket schreef:Gewoon zelf doen. Als je de ruimte hebt is het prima zelf uit te voeren, en je leert je auto ook nog eens kennen. Kosten: 12 liter olie: 80 euro bij de dealer.
12 liter voor 80 euro? Heb je dan wel de goede die voor de "electronische bak" gebruikt moet worden?
Ik heb hier een rekening liggen van iemand die voor 5 liter een bedrag van 70,20 ex BTW ex korting moest betalen, bij de dealer. Onderdeelnummer 1161640, en dan aantal 1,2 = 5 liter.
Zal thuis eens kijken wat ik betaald heb bij de dealer. Ik herken het nummer van de olie volgens mij wel, en dit is de olie voor de 4 bak uit de 850 en V70 classic. De 5 bak heeft inderdaad hele dure olie nodig.
zal ik de kroon dan even spannen.
de eerste bakolie wissel heb ik bij de dealer laten doen, 7 liter gebruikt: 34 euro per liter atf. :shock:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zie dat het nummer toch anders is: 1161640 (4 liter) of 1161540 (1 liter). Dit is de juiste olie voor de 4 bak. Kost 34,20 ex btw voor 4 liter. Voor 87 euro excl btw ben je dus klaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Hmz.. die chefwerkplaats die zegt dat hij juist de bak niet wilt spoelen omdat de kans groot is dat het probleem erger wordt! Heb ik weer..

Effe voor de duidelijkheid.. Ik probeer het schakelmoment effe te omschrijven: als je langzaam gas geeft dan voel je de bak heel duidelijk en je hoort een lichte bonk. Ik noem dat houterige overgang.
V50 D5 GT edition II
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar wat wil je nu nog horen van ons.....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

edraket schreef:Maar wat wil je nu nog horen van ons.....
Wat denk je Ed.. dat ik me geen zorgen hoef te maken over die versnellingsbak ;) !! Nee zonder gein, ik hoop dat iemand dit schokken dusdanig herkent zodat ik ( nu ik nog garantie heb ) aktie bij de dealer kan ondernemen.

Ik verzamel de reacties , vat ze samen en trek een conclussie. Dit heeft me al een paar keer erg goed geholpen. :)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar voor de laatste keer: ik heb de oplossing toch al gegeven? Zeker als je garantie hebt. Spoelen dus die bak.
Wat ik overigens niet begrijp is dat de dealer aangeeft dat de olie bij 230.000 km is vervangen, maar dat hij zegt dat spoelen slecht is? Ik begrijp het niet. Als je de olie vervangt spoel je de bak ook, maar dan maar een klein beetje. Er zit 8 liter in, en er komt bij vervangen 2,5 liter uit. Het overige blijft erin zitten. Waarom zou spoelen slecht zijn en vervangen niet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Je zegt het goed.. jij geeft een oplossing waar de dealer het absoluut niet mee eens is. Deze is van mening dat de klacht alleen maar kan verergeren met spoelen. Men gooit het dus op een lichte vorm van slijtage. Ik weet niet of dit zo is vandaar dat ik hier om reacties vraag. De dealer heeft de olie vervangen omdat er met de volvo vaak met aanhanger gereden is.
V50 D5 GT edition II
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

lees dan eens ook op het 850 forum.
inmiddels zijn er zowat 50-60 man die de automaat (meermaals) gespoeld hebben tijdens georganiseerde flushdagen.
geen enkele heeft hier achteraf problemen mee gehad.
enkel goeie reacties over een soepelere schakelovergang...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nou, als de dealer vind dat het slijtage is monteert hij toch een nieuwe bak onder garantie!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Jep heb ik hem ook gezegd en toen zei hij.. rijdt de auto niet goed dan.. Nee Ed, de dealer zal geen nieuwe bak ( a 3000 euro incl volvo arbeidsuurtjes )monteren onder mijn auto uit 1999 waarvan de half jaar volvo garantie bijna is afgelopen. Dit zal ie doen als de bak een halve KM achter mijn bolide ligt :)
V50 D5 GT edition II
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maarja waar is de garantie dan nog voor. Ik denk toch dat je wat harder moet aandringen op een oplossing. De bak schakelt niet goed, dus ik zou het er zeker niet bij laten. En de dealer geeft zelf al aan dat het beginnende slijtage is. Lijkt mij geen fijn idee om met de bak te blijven rijden en de wetenschap dat binnen afzienbare tijd 3000 euro kan gaan aftikken.

Is het een Volvo dealer?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Jep is een volvo dealer en ze hebben al dik verlies geleden op onze v70.. ze hebben de auto moeten afleveren met een nieuwe distributieriem en waterpomp etc, voorts nieuwe banden voor en richten van de velgen ivm trillingen.. onlangs nieuwe vacuumpomp.. nieuwe stabilisatorstangetjes en stuurkogel :) remklauwen..op zich niets mis mee dat dit onder garantie gedaan is :). De bak echter schakelt op zich goed je voelt alleen die overgang bij de 80 KM/H. De bak is dus niet kapot en ik krijg dan te horen dat de auto reeds 278duizend KM gereden heeft en dat je dat altijd wel iets merkt. Ik vind het dus lastig om daar nu stennis over te gaan maken. Bij de laatste beurt hebben ze de olie dus gecontroleerd en de is zoals het hoort te zijn. Maar je hebt wel gelijk.. 3000 euro in het vooruitzicht is nou niet echt iets om vrolijk van te worden.. alleen kan dat binnen 25d km zijn of 2 ton..
V50 D5 GT edition II
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je handig bent zou ik gewoon zelf spoelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Nou, dat verlies lijden zal wel meevallen. Die V70 hebben ze ook ooit eens ingeruild neem ik aan. Een beetje dealer kan toch wel inschatten wat er voor werkelijke kosten aan een inruiler zitten.
En zaken als een stabilisatorstangetje, distributie en waterpomp zijn echt de kosten niet voor een dealerbedrijf.

Waar ik wel een beetje problemen mee zou hebben is het feit dat die dealer kennelijk verklaard heeft dat er slijtage in de bak zit.
Dat gegeven in combinatie met jouw eigen waarnemingen, dat de bak niet schakelt zoals het hoort, vormt voldoende reden om een reparatie onder garantie te verlangen. Dat het een dure reparatie is, is jammer voor de dealer, maar het is niet anders.
Als hij er niet aan wil, niet moeilijk doen, maar gewoon even een belletje naar Volvo Nederland. Mogelijk kunnen zij bemiddelen of verwijzen naar een andere dealer.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Wij hebben thuis de papieren nog eens op nageslagen en.. de laatste reparatie heeft de dealer buiten de garantie kosteloos gemaakt.. we rijden inmiddels al weer 7 maandjes in onze bolide.. tijd gaat iets te snel.
Ik zal het toch nog contact opnemen met de dealer over die bak.
V50 D5 GT edition II
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

denren schreef:
edraket schreef:Maar wat wil je nu nog horen van ons.....
!! Nee zonder gein, ik hoop dat iemand dit schokken dusdanig herkent zodat ik ( nu ik nog garantie heb ) aktie bij de dealer kan ondernemen.
Ik herken dit bij mijn 740: langzaam optrekken, met een bonk naar 2, snel optrekken geen last van merkbare overgang.
Garage Bonne route(amsterdam) gaf me een adres waar ik dit zou kunnen laten verhelpen:
Transmissie Service Holland bv
Wiltonstraat 54
3905 KW Veenendaal
T (0318) 521 521
F (0318) 510 410
E info@transmissieservice.nl

groet,

Jacow
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Jacow schreef:
denren schreef:
edraket schreef:Maar wat wil je nu nog horen van ons.....
!! Nee zonder gein, ik hoop dat iemand dit schokken dusdanig herkent zodat ik ( nu ik nog garantie heb ) aktie bij de dealer kan ondernemen.
Ik herken dit bij mijn 740: langzaam optrekken, met een bonk naar 2, snel optrekken geen last van merkbare overgang.
Garage Bonne route(amsterdam) gaf me een adres waar ik dit zou kunnen laten verhelpen:
Transmissie Service Holland bv
Wiltonstraat 54
3905 KW Veenendaal
T (0318) 521 521
F (0318) 510 410
E info@transmissieservice.nl

groet,

Jacow
Dat lijkt heel erg op wat ik heb met de automaat idd. Als ik gewoon gas geef is er niets aan de hand. De auto rijdt op dat moment super. Doe ik het heel rustig.. dan voel je dat de auto gewoon naar voren gepushd wordt op het moment dat ie overschakelt en dus die lichte bonk..

Heb je dat probleem nog steeds? Of inmiddels al laten verhelpen?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

als je écht zo twijfelt, ga dan eens naar de dealer.
die kan middels de Volvo Systeem Tester alle componenten even aansturen om te zien of alles correct werkt.
de olietemperatuur kan uitgelezen worden, evenals de systeemdruk etc...
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Ludo schreef:als je écht zo twijfelt, ga dan eens naar de dealer.
die kan middels de Volvo Systeem Tester alle componenten even aansturen om te zien of alles correct werkt.
de olietemperatuur kan uitgelezen worden, evenals de systeemdruk etc...
Hoi Ludo,

Dat heb ik dus gedaan en aan de hand daarvan hebben ze de software iets aangepast.. om zo de schakeling minimaal te voelen.. Ik heb reeds aangegeven wat de dealer gecontroleerd heeft. Olie etc. systeemdruk is allemaal in orde. De garantie is inmiddels verlopen gr. Maar goed genoeg erover. De auto rijdt nog steeds en het enige wat ik hoopte is dat iemand dit herkende van zijn V70.
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

denren schreef:
Jacow schreef:
denren schreef: Dat lijkt heel erg op wat ik heb met de automaat idd. Als ik gewoon gas geef is er niets aan de hand. De auto rijdt op dat moment super. Doe ik het heel rustig.. dan voel je dat de auto gewoon naar voren gepushd wordt op het moment dat ie overschakelt en dus die lichte bonk..

Heb je dat probleem nog steeds? Of inmiddels al laten verhelpen?
Nog niet...kijk, een 740 heeft een andere dagwaarde dan een 850 of V70.
Het ligt eraan wat het kost om de bak weer goed te krijgen...Wellicht als het echt gaat irriteren :roll:

groet,

Jacow
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”