Ook een te hoge kogeldruk (boven de 75kg) kan slingeren veroorzaken. Kijk maar:
Bij de meeste auto´s ligt de maximale kogeldruk tussen de 50 en de 75 kilo. Dit word meestal aangegeven op de trekhaak zelf en anders in het instruktieboekje van uw auto.
Een overdruk kan ontstaan door het verkeerd of overbeladen van uw aanhangwagen maar hierdoor kan ook een onderdruk ontstaan en dat is ook niet goed. Bij overdruk gaat namelijk het trekkendvoertuig gevaarlijk “in de kont hangen” waardoor de grip van de voorwielen sterk vermindert en het sturen en remmen van de combinatie zeer moeilijk en gevaarlijk word. De combinatie heeft dan de neiging om te scharen bij minste rem beweging.
Ingeval van onderdruk heeft de aanhanger de neiging om de auto van achteren op te tillen waardoor de grip van de achterwielen minder word. De kans is dan groot dat de aanhanger de combinatie gaat sturen,d.w.z. hij tilt de achterkant van de auto op en duwt die opzij bij een rem beweging. Resultaat een geschaarde combinatie of nog erger een gekantelde auto.
http://www.bktrailers.nl/faq2.html#kogel
Althans, volgens de aanhangerwereld...
vakantie-ervaringen met de S80
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je kogeldruk te hoog is (meer dan 75 kg) moet je inderdaad beter (be)laden. Maar je moet daarbij geen (zware) spullen verplaasen van de voor- naar de achterkant van de caravan maar verplaatsen tussen de disselbak en de as van de caravan. Door (zware) spullen te verplaatsen tot (ver) achter de as wordt de kans op slingeren van de aanhanger vergroot. Wanneer het verplaatsen niet mogelijk blijkt of niet het gewenste resultaat geeft, zul je de lading moeten verdelen tussen de aanhanger/caravan en de auto. En dan bij voorkeur tussen de assen van de auto in en niet alles in de achterbak.
Ik ben het met je eens als je meldt dat ook een te hoge kogeldruk het slingeren van de combinatie tot gevolg kan hebben, door de verminderde asdruk aan de voorzijde van de auto. Met andere woorden: Te laag is niet goed en te hoog is niet goed.
Ik ben het met je eens als je meldt dat ook een te hoge kogeldruk het slingeren van de combinatie tot gevolg kan hebben, door de verminderde asdruk aan de voorzijde van de auto. Met andere woorden: Te laag is niet goed en te hoog is niet goed.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
Eerlijk is eerlijk doe mij dat eerste dan maar. De achterwielen blijven het belangrijkste in de wegstabiliteit. Dus dat eerste lijkt mij beter dan dat laatste. De "meeste" dealers zeggen voor niets Beste banden achter, OOK bij voorwielaandrijvers.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Niet helemaal waar. Bij een voorwielaandrijver gebeuren veel ongelukken door een te hoge kogeldruk.
In normale omstandigheden heeft een voorwielaandrijver vaak (bij hellinkjes) tractieproblemen. Met een aanhanger al helemaal om nog maar te zwijgen over de bandenslijtage.
Bij een vol beladen aanhanger met te hoog gewicht voorin (dus te hoge kogeldruk) is het het meest effectief om gewicht naar achter te verplaatsen: dus lichtere spullen met zwaardere uitruilen. Dat is alles wat ik adviseerde. Het meest effect heeft het om de zwaarste spullen juist niet ver voorin maar een stukje achter de achteras te doen.
Bij caravans met veel ongevulde ruimte is de belading anders dan bij een volledig gevulde aanhanger. Mijn advies betreft een aanhanger waarin je heel anders belaadt dan in een caravan.
Kortom: overdrijven met je kogeldruk naar voren is onverstandig en een negatieve kogeldruk (zoals reeds gezegd door Oceanracer) is weer het andere uiterste. Door één van beide te overdrijven kun je problemen krijgen, vooral met een lichte auto.
In normale omstandigheden heeft een voorwielaandrijver vaak (bij hellinkjes) tractieproblemen. Met een aanhanger al helemaal om nog maar te zwijgen over de bandenslijtage.
Bij een vol beladen aanhanger met te hoog gewicht voorin (dus te hoge kogeldruk) is het het meest effectief om gewicht naar achter te verplaatsen: dus lichtere spullen met zwaardere uitruilen. Dat is alles wat ik adviseerde. Het meest effect heeft het om de zwaarste spullen juist niet ver voorin maar een stukje achter de achteras te doen.
Bij caravans met veel ongevulde ruimte is de belading anders dan bij een volledig gevulde aanhanger. Mijn advies betreft een aanhanger waarin je heel anders belaadt dan in een caravan.
Kortom: overdrijven met je kogeldruk naar voren is onverstandig en een negatieve kogeldruk (zoals reeds gezegd door Oceanracer) is weer het andere uiterste. Door één van beide te overdrijven kun je problemen krijgen, vooral met een lichte auto.
Volvo Rules the Road
- Skywalker
- 3rd Gear member
- Contacteer:
[quote="Battlecruiser S80"]Mijn advies betreft een aanhanger waarin je heel anders belaadt dan in een caravan. quote]
Oh :?: wat is er dan zo anders? Bij mijn caravan zit het belangrijkste extra gewicht (keuken, kk en toilet) boven de as, ook zwaardere spullen worden in de kastjes op of "rondom" de as geplaatst.
Natuurlijk is het makkerlijker een aanhanger iets gelijkmatiger te beladen maar de principes blijven toch gelijk???
Oh :?: wat is er dan zo anders? Bij mijn caravan zit het belangrijkste extra gewicht (keuken, kk en toilet) boven de as, ook zwaardere spullen worden in de kastjes op of "rondom" de as geplaatst.
Natuurlijk is het makkerlijker een aanhanger iets gelijkmatiger te beladen maar de principes blijven toch gelijk???
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
- Oceanracer
- Geartronic member
Toch ben ik het met Battlecruiser eens dat er wel degelijk verschil zit tussen het beladen van een aanhanger/tenttrailer en een caravan.
Allereerst is de verhouding tussen de aanhanger/caravan en het trekkend voertuig al niet te vergelijken. De gewichtsverhouding valt bij een caravan veel ongunstiger uit. Zo weegt in die situatie over het algemeen de auto net zo veel (of soms zelfs minder!!!) dan de caravan en anders is de auto qua gewicht vaak het dubbele van de aanhanger/tentrailer.
Ten tweede is het zwaartepunt bij een aanhanger/tenttrailer veel lager, en dus gunstiger voor de wegligging. Ook dit is dus ten nadele van de auto-caravan combinatie.
Ten derde is de oversteek naar de dissel en naar de achterzijde vanaf de as gemeten vele meters korter, waardoor de kans op slingeren (door de centrufigaalkracht) vele malen kleiner is. Alle gewicht is dus al geconcentreerd op en rond de as.
Al met al is de kans dat het mis gaat bij een aanhanger/tentrailer om bovengenoemde redenen al vele malen kleiner dan bij een caravan. Bovendien: Als het dan ook mis gaat is een naar verhouding lichte aanhanger veel makkelijker in het gareel te houden dan een zwaardere caravancombinatie. In deze laatste situatie is het belang van een juiste kogeldruk dan ook veel groter dan bij een aanhanger/tenttrailer.
Allereerst is de verhouding tussen de aanhanger/caravan en het trekkend voertuig al niet te vergelijken. De gewichtsverhouding valt bij een caravan veel ongunstiger uit. Zo weegt in die situatie over het algemeen de auto net zo veel (of soms zelfs minder!!!) dan de caravan en anders is de auto qua gewicht vaak het dubbele van de aanhanger/tentrailer.
Ten tweede is het zwaartepunt bij een aanhanger/tenttrailer veel lager, en dus gunstiger voor de wegligging. Ook dit is dus ten nadele van de auto-caravan combinatie.
Ten derde is de oversteek naar de dissel en naar de achterzijde vanaf de as gemeten vele meters korter, waardoor de kans op slingeren (door de centrufigaalkracht) vele malen kleiner is. Alle gewicht is dus al geconcentreerd op en rond de as.
Al met al is de kans dat het mis gaat bij een aanhanger/tentrailer om bovengenoemde redenen al vele malen kleiner dan bij een caravan. Bovendien: Als het dan ook mis gaat is een naar verhouding lichte aanhanger veel makkelijker in het gareel te houden dan een zwaardere caravancombinatie. In deze laatste situatie is het belang van een juiste kogeldruk dan ook veel groter dan bij een aanhanger/tenttrailer.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Geheel mee eens.
Ik zou er nog aan toe willen voegen (wellicht een variant op het 3e punt) dat een aanhanger gewoonlijk helemaal vol zit en het totaal volume van een caravan niet. Daardoor kan/moet je in een caravan het meeste extra gewicht in de buurt van de as/assen plaatsen. Veel gewicht aan de uiterste zijden (of nog gekker: bij het dak) is het tegenovergestelde daarvan.
Een aanhanger/bagagewagen zit gewoonlijk helemaal vol spullen. Dan kan je niet alles bij de as plaatsen en dan moet je met beleid omgaan met de lichte en zware spullen om een goede gewichtsverdeling te krijgen.
in mijn geval staat de as van de aanhanger niet exact in het midden van de bak maar een centimeter of 30 naar achter. Daardoor heeft ie bij 0 kg belading voldoende kogeldruk, maar de keerzijde is dat bij het "neutraal" beladen er een enorme kogeldruk ontstaat. In dat geval moet je dus veel gewicht achterin leggen en de lichtste spullen voorin.
Al mijn flessen Italiaanse whiskey, Sambuca en wijn liggen dus altijd achterin te klotsen...
Ik zou er nog aan toe willen voegen (wellicht een variant op het 3e punt) dat een aanhanger gewoonlijk helemaal vol zit en het totaal volume van een caravan niet. Daardoor kan/moet je in een caravan het meeste extra gewicht in de buurt van de as/assen plaatsen. Veel gewicht aan de uiterste zijden (of nog gekker: bij het dak) is het tegenovergestelde daarvan.
Een aanhanger/bagagewagen zit gewoonlijk helemaal vol spullen. Dan kan je niet alles bij de as plaatsen en dan moet je met beleid omgaan met de lichte en zware spullen om een goede gewichtsverdeling te krijgen.
in mijn geval staat de as van de aanhanger niet exact in het midden van de bak maar een centimeter of 30 naar achter. Daardoor heeft ie bij 0 kg belading voldoende kogeldruk, maar de keerzijde is dat bij het "neutraal" beladen er een enorme kogeldruk ontstaat. In dat geval moet je dus veel gewicht achterin leggen en de lichtste spullen voorin.
Al mijn flessen Italiaanse whiskey, Sambuca en wijn liggen dus altijd achterin te klotsen...
Volvo Rules the Road
- DrRossi
- 4th Gear member
En hoe zit het nu met het euvel van de geknikte leiding?
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- Oceanracer
- Geartronic member
Als onze V70 op een helling staat of de tank bijna leeg is, hebben we nog wel eens startproblemen. Zou dus kunnen dat onder bepaalde omstandigheden bij ons ook de leiding knikt.
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Ik heb altijd geleerd het meeste gewicht op de as van de caravan. Zo laag mogelijk. kogeldruk tussen de 50 en 75 kg. En ervoor zorgen dat het gewicht niet ver van de as van de caravan ligt. Dat voorkomt slingeren en dergelijke.
Fietsen hoog achter op de caravan is mijnsinziens vragen om problemen.
Ik rijdt al jaren met onze caravan zonder problemen. En zie regelmatig caravans met fietsen slingerend voorbij komen met 120km/uur in frankrijk.
Aangezien ik een perfecte combinatie heb s80 2.5D met een caravan van 900kg heb ik nergens problemen mee en rijdt in frankrijk gewoon in de 4e versnelling zonder enig probleem.
Fietsen hoog achter op de caravan is mijnsinziens vragen om problemen.
Ik rijdt al jaren met onze caravan zonder problemen. En zie regelmatig caravans met fietsen slingerend voorbij komen met 120km/uur in frankrijk.
Aangezien ik een perfecte combinatie heb s80 2.5D met een caravan van 900kg heb ik nergens problemen mee en rijdt in frankrijk gewoon in de 4e versnelling zonder enig probleem.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
- Skywalker
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ja, de uitgangspunten die Streetie beschrijft volg ik ook en dat gaat gelukkig al jarenlang erg goed. Mijn caravan is iets zwaarder, desondanks is het een geweldige combinatie met de tdi!
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
-
- 2nd Gear member
Leuke verhalen allemaal over de kogeldruk e.d.. Maar volgens mij is het van veel dingen afhankelijk. Hoe zwaarder hetgeen er achter hangt, hoe hoger de kogeldruk. Zie het kleine fotootje, die wipkip weegt max. 1500kg met 60/65 kg op de kogel en 'loopt' dan ideaal. Met een lichtere aanhanger is dat weer teveel. En zo ga je maar door.
Verdeel de belading. Dus links ongeveer evenveel als rechts en dat doe je ook zo met voor en achter. Daarbij altijd de zwaarste dingen zo dicht mogelijk bij de as van het te trekken voertuig EN zo laag mogelijk bij de grond. ('verdeel en heers').
Veel plezier de komende zomervakantie. Wij gaan Kroatie opzoeken, eind juli, begin augustus. CU maybe onderweg.
Gr. Wil
Verdeel de belading. Dus links ongeveer evenveel als rechts en dat doe je ook zo met voor en achter. Daarbij altijd de zwaarste dingen zo dicht mogelijk bij de as van het te trekken voertuig EN zo laag mogelijk bij de grond. ('verdeel en heers').
Veel plezier de komende zomervakantie. Wij gaan Kroatie opzoeken, eind juli, begin augustus. CU maybe onderweg.
Gr. Wil