Pagina 2 van 2

Geplaatst: 11.08.2007 - 10:16
door sbv
Heeft er iemand een blaadje met uitlijn gegevens van een recht lopende S60 ? Die van mij ligt ergens in huis, maar waar ????

Geplaatst: 11.08.2007 - 19:22
door Fast Roger
Ja ik heb een blaadje met uitlijngegevens van mijn S60 T5 1 maand geleden uitgevoerd door mijn volvo dealer.

Geplaatst: 11.08.2007 - 20:11
door edraket
Vreemd uitlijnrapport. Wat is de eenheid van toespoor? Zo te zien geen graden, maar wat dan wel? 1graad toespoor lijkt me wel erg veel namelijk! Zo krijg je wel een stabiele auto, maar slijten je banden superhard!

Geplaatst: 12.08.2007 - 12:27
door Fast Roger
Hmmm zo goed had ik er nog niet naar gekeken :roll:

Ik heb geen idee wat de eenheid hier is. En ik kan je 1 ding vertellen, de auto is niet stabiel met bovenstaande uitlijnrapport. Ook is het raar dat in de middenkolom niet aangegeven staat wat de specificatie waarden zijn.

Heb inmiddels 4dkm gereden maar kan niet zeggen dat ik banden slijtage zie.

1 ding kan ik wel zeggen en dat is dat ik niet tevreden ben en weer terug ga naar de Volvo Dealer.

Geplaatst: 12.08.2007 - 13:07
door edraket
Ik lijn mijn S60 gewoon zelf uit. Zo goed heeft ie nog niet gereden, is erg stabiel op snelheid. Heb nu 15.000 km gereden met de Michelins, en er is nauwelijks iets van het profiel verdwenen. Omdat de spoorbreedte v/a hetzelfde is dit prima te doen. Toespoor achter was veel te groot.

Belangrijkste uitlijn gegevens voor de S60:
Voorkant
Sporing: 0-6 minuten (m)
Camber: -1gr 12m tot +36m

Achterkant
Sporing: 0 tot 12m
Camber: -1gr tot +1gr

Askanteling is alleen te meten met een uitlijnapparaat, maar met een schadeloze auto is deze altijd in orde en niet af te stellen.

Geplaatst: 12.08.2007 - 14:10
door sbv
Hoe doe je dat zelf ? Op een vlakke vloer, maar verder ?

Geplaatst: 12.08.2007 - 15:17
door edraket
Heb het al eens gepost. Lang verhaal. Zal het even opzoeken.

Geplaatst: 12.08.2007 - 15:20
door edraket
Hier gevonden:

Gewoon met een touwtje. Omdat een S60 een sporing voor en achter gelijk heeft is dit zeer makkelijk uit te voeren. Iedereen staart zich blind op die mooie apparatuur, maar als je niet weet hoe je een auto moet uitlijnen wordt het nog niets. Het is zeker geen rocket-science en als je weet wat je doet is dit zeer eenvoudig zelf uit te voeren. Mijn auto lijn ik uit in 20 minuten. Vaak wordt alleen de sporing voor bijgesteld, maar naar de sporing achter en het camber wordt niet gekeken. daar betaal je dan wel 75 euro of meer voor en is het nog niet goed!

De S60 moet sporingsneutraal uitgelijnd worden (recht dus) tot een klein beetje toespoor (6 minuten voor en 12 minuten achter), en is niet echt kritisch. Als je zowel voor als achter een kleine mm toespoor geeft aan beide kanten is het goed. Bij 17" is 6 minuten gelijk aan 0,7 mm per wiel.
Achter is het toespoor nog eenvoudiger af te stellen als achter met excenter bouten.
Camber kun je gewoon zo ver mogelijk zetten met de standaard verpoten, dan staat het camber op ongeveer een halve graad negatief. Achter is het camber niet afstelbaar.

Zorg er overigens voor dat de auto op een vlakke ondergrond staat en de "spanning" uit de banden zijn. Een paar keer voor en achteruit duwen in rechtuit stand is dus nodig, ook na elke verandering.

Geplaatst: 12.08.2007 - 20:13
door sbv
Ahoi,

Dit stukje had ik al gevonden, echter kruip je dan onder de auto om wat af te stellen of op een krik. Duw je de veerpoten voor helemaal naar binnen ?

Morgen gaat de S60 weer even terug naar daar waar ik het van de week heb laten doen want de trek naar rechts is helaas gebleven.

Geplaatst: 12.08.2007 - 20:39
door edraket
De auto moet uiteraard gewoon op zijn pootjes staan als hij wordt uitgelijnd. De mijne trekt overigens ook een heel klein beetje naar rechts. Ik wijt dat zelf aan de soepele ophanging van de draagarmen icm de iets aflopende weg naar rechts. Omdat de ophanging zo soepel is voel je dat wat sterker dan bij een andere auto. Ik denk dat met de powerflex rubbers in de draagarmen dit fenomeen een stuk minder aanwezig is zoniet helemaal weg. Nog geen tijd gehad ze eronder te zetten.

Geplaatst: 14.08.2007 - 23:16
door ScubaBart
Beste heren,

Mijn V70 loopt prachtig rechtdoor neutraal bij constante snelheid. Bij het optrekken en/of versnellen trekt hij echter naar rechts. Ik heb mijn auto ook laten uitlijnen en heb verschillende banden geprobeerd. Ik rij nu op Michelin Pilot Sport PS2 235/40/18 (wat een plakkers zeg, geweldig!) en nog steeds is het probleem niet weg. Ik heb me er bij neergelegd, en denk te weten waarom mijn auto naar rechts trekt: Ik denk dat dit komt omdat de linker- en rechter aandrijfas van lengte verschillen, waardoor het wiel aan de "lange kant" door minimale grotere tordering dan de andere zijde een fractie later het koppel te verwerken krijgt dan de korte kant. Met zulke hoge vermogens lijkt mij het dan dus simpel te verklaren dat de auto tijdens het versnellen 1 kant op trekt. Dit corrigeren met uitlijnen betekent automatisch het naar links trekken tijdens constante snelheden en is dus geen optie.
Het is maar een theorie, wellicht hebben jullie hier andere ideen over..