Pagina 2 van 3

Geplaatst: 09.08.2007 - 16:03
door cocacola
Met de Afbeeldinger tegen aan tikken.

Gast je krijgt het wel in elkaar gedraaid maar je afstelling is dan nog steeds verkeerd, ook bij je bron van info. (schade die bij omhoogstellen daargelaten)

Geplaatst: 09.08.2007 - 16:12
door cocacola
zat net even op The Reseller Marketplace te kijken. voor 200 euro heb je 2 x40 koplampen zilver met xenon er al ingebouwt (en met motortje, geen orgineel volo, wel leuk) een verloop koppel kost 18,- per lamp voor phase 1.

Bij auto rinema 275 voor 2 prima koplampen van orgineel volo+ stekkers voor je ombouw.

Geplaatst: 09.08.2007 - 16:39
door MDA
Zeg cocacola, doe eens een beetje rustig...

Je hebt je punt nu gemaakt: origineel is beter en goed te betalen, we hebben het begrepen.

Als je verder niets constructiefs te melden hebt, houd dan op met posten ok?

Geplaatst: 09.08.2007 - 19:48
door DarknessAwaits
Het 'probleem' van de moeren is opgelost, de ene moer moest de tegengestelde richting eruit gedraaid worden.

Net ook nog even een blik geworpen bij de bedrading van mijn auto en die is wezenlijk anders dan hier:
Afbeelding

Bij mij zit het als volgt:

5 draden links:
1. blauw geel
2. blauw wit
3. blauw oranje

4. zwart*
5. roze*

5 draden rechts:
1. blauw geel
2. blauw wit
3. blauw oranje

4. zwart*
5. oranje

De sterretjes zijn een match met de eerder opgegeven tekening.

Is het veilig om gewoon te meten met een multimeter? Lijkt me wel, maar omdat ik dingen als 'massa-geschakeld' her en der lees plaats ik er toch maar een vraagteken bij.

Iemand met Vadis die het partnummer van een 5 polige connector voor me kan opzoeken? Als ik goed begrepen heb werd die gebruikt bij de phaseI t4.

Alvast bedankt allemaal!

Geplaatst: 10.08.2007 - 14:18
door DarknessAwaits
Ondertussen zelf Vadis gedownload en aan de praat gekregen. De 4 polige connector is makkelijk te vinden maar de 5 polige is nergens te bekennen.

Uiteindelijk toch een 5 polige connector gevonden, onderdeelnummer 3923419.

Zojuist langs de dealer geweest en gevraagd of ze een 5 polige connector passend op de Depo-lamp hadden. Hadden ze niet, nog even bij een sloopauto gekeken en die had dezelfde kabelboom als de mijne, connectorloos dus. Daarna in de computer gekeken en ook daar geen 5 polige connector te vinden. Toen maar mijn eigengevonden onderdeelnummer opgegeven en laten bestellen.

Mocht iemand nou een 5 polige connector hebben zou ik alsnog graag willen weten of er een nummer o.i.d. opstaat.

Voorlopig bestelling afwachten en kijken of het gaat passen.

Geplaatst: 11.08.2007 - 14:36
door DarknessAwaits
Vandaag aan het meten gegaan en globaal komen daar de zelfde resultaten uit als bij het plaatje van general uit een ander topic. Afbeelding

Mijn resultaten (en conclusie) weergegeven in een plaatje:
Afbeelding

Logisch gevolg is dat als het grootlicht aangaat het dimlicht uitgaat. Nu staat er op deze Duitse site wel een beschrijving hoe je dat kunt omzeilen, maar eerlijk gezegd snap ik er (zelfs na vertaling) weinig van. Voornamelijk dit: "Er befindet sich im Gehäuse des Blinkerhebels" kan ik niet plaatsen.

Geplaatst: 11.08.2007 - 16:03
door laheije
"Er befindet sich im Gehäuse des Blinkerhebels" kan ik niet plaatsen.

Dat betekend dat dit in de richtingaanwijzer handel aan het stuur zit.

Gehäuse: betekend huis/ omhulsel.
Blinker = richtingaanwijzer/ hebel: betekend hefboom of in dit geval de bediening van de richtingaanwijzer aan het stuur.
Simpel toch he.
Dit ding dus.
Gr. Huub

Geplaatst: 12.08.2007 - 00:22
door DarknessAwaits
OK! Dat is van latere zorg, maar toch mooi dat het ook weer duidelijk is.

Hoe branden de lampen in een phaseII eigenlijk? Is dat ook of/of? Of brand grootlicht wel tegelijk met dimlicht?

Geplaatst: 12.08.2007 - 00:23
door herbie5251
ja,die branden tegelijk

Geplaatst: 12.08.2007 - 06:37
door laheije
Bij mijn phase 1 bj. 1999 branden deze ook tegelijk.
Huub

Geplaatst: 12.08.2007 - 14:25
door DarknessAwaits
laheije schreef:Bij mijn phase 1 bj. 1999 branden deze ook tegelijk.
Huub
Maar jij had sowieso al de 4 dradige versie van de koplampen, nietwaar?

Anyhow, ik zag net nog op de Duitse site dit onderdeel staan:

978150 Isolator (Steckergehäuse) 4,04 € 2

Kan 'm niet vinden in Vadis, maar aangezien 978149 de 4 polige stekker is, zou dit dan wellicht de 5 polige variant zijn? Zo ja dan heb ik in ieder geval de verkeerde stekker besteld bij de dealer. :?

(link)

Geplaatst: 12.08.2007 - 15:27
door DarknessAwaits
Goed, ben nu dus 99% zeker dat het inderdaad onderdeelnummer 978150 moet zijn. Ook in dit scandinavische forum (link) wordt er over gesproken bij een lampenwissel. Er staat ook bij dat het onderdeel van de 850 serie afkomt, dus ik ben gaan zoeken in Vadis bij de 850.

Resultaat:
Afbeelding
Stekker komt met een beetje fantasie goed overeen met de 4 polige gedocumenteerd door Arnoud (?) (link)

Nummer 10 & 12 refereren ook naar dezelfde onderdelen als bij de link beschreven. Dus dit móet 'm zijn.

Morgenochtend eerst naar de Volvo bellen, kijken of die andere stekkers nog geannuleerd kunnen worden.

Geplaatst: 14.08.2007 - 20:31
door DarknessAwaits
Vandaag de halve ochtend en gehele middag bezig geweest met het monteren van m'n lampen. Wat een drama.

Ik ben begonnen met de originele lampen eruit halen. Schroeven los van de bumper zoals beschreven staat in Vadis. Eenmaal die schroeven los leek de bumper toch niet echt veel losser te zitten maar toch maar de lampen losgeschroefd. Een beetje subtiel wrikken en toen kwamen ze eruit.

Dat viel niet tegen. Volgende klus: stelmoteren overzetten. Motor losdraaien op de oude lamp, losklikken en naar de nieuwe lamp. Daar erin steken, beetje pielen om het asje op de goede plaats te krijgen en klik hij zit.

Totdat ik de andere lamp wilde gaan doen. Met geen mogelijkheid erin te krijgen. Na nadere inspectie blijkt dat er een opstaande plastic rand de beweegruimte van de reflector in de weg zit. Lamp opengemaakt, en voorzichtig de platic rand wat afgevijld. Lamp weer dichtgemaakt en weer proberen. Paste nog nét niet.

Eventjes in de auto gaan kijken, blijken de lichten op '2' afgesteld te staan. Derhalve zijn de asjes dus op hun kortst. Even de motortjes aangesloten en naar 0 laten draaien. Toen pasten ze beiden.

Maar nu kwam het echte plezier pas:
De lampen pasten zelf niet. Bij de buitenste afdekkapjes liep nog een extra plastic rand rondom. Deze kwam tegen het plaatwerk van m'n auto. Toen ik hier eenmaal achter was heb ik een deel van de rand verwijderd met een kniptang. Weer gepast en nu bleek dat als ik 'm aanschroefde een deel van de behuizing vervormde. Wederom zat er een stuk auto in de weg. Lamp verwijderd (en dat doe je niet in 4 tellen) voor de 4e keer en met een dremel erop los gegaan. Paar milimeter weg kunnen slijpen en eindelijk paste het dan.

Behalve het motortje natuurlijk want die zou precies op de plek van de kabelboom komen... :-x

Kabelboom losgehaald en middels tywrap net ver genoeg kunnen verleggen om plaats te kunnen maken voor het motortje.

En toen kon ik aan de andere kant beginnen. :roll:

Afijn, eind van de middag zaten ze eindelijk allebei. Aangesloten met een tijdelijke oplossing:
Afbeelding
Hiervan de connectortjes eruit gehaald (lostikken met hamer), plat-
& pas gemaakt met tangetje en geisoleerd met het omhulsel van een stroomsnoer.

Eventjes getest uiteraard; ene licht scheen een heel stuk naar beneden. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik daar met de afstelling aan het prutsen was geweest om te kijken hoe het motortje zou passen. Eventjes op gelijke hoogte draaien dus. Kon ik direct ondervinden dat het tweede afstel mechanisme onder een deel van het interne plaatwerk zat.

:multi:

Enige wat erop zat was gaten erin boren zodat ik (en de garage) er toch bij kan komen.

Tot zover mijn verhaal. Het ging dus wel, maar mijn 01-'97 is absoluut niet plug&play met deze lampen.

Geplaatst: 15.08.2007 - 08:26
door locus
Yo, wat een verhaal man. Gelukkig heb je ze werkend en als ik het goed begrijp ook passend gekregen. Veel pezier ermee.

En ach een beetje tegenslag hoort bij het knutselen aan je auto toch? Ga je nog meer aan je auto veranderen of houdt je het nu voor gezien?

Geplaatst: 15.08.2007 - 11:11
door DarknessAwaits
In ieder geval nog de knipperlichten vervangen zodra ik die binnenkrijg... Heb ze vorige week dinsdag 'gekocht' op marktplaats maar de verkoper is niet zo snel.

Nu ze erin zitten begin ik eigenlijk te twijfelen of ik niet liever black duals had genomen, dus misschien komen ze er binnenkort weer uit om nieuwe frames in de lampen te doen. Ik heb verschillende how-to's gelezen dat je ze ook zelf kunt spuiten maar ik denk niet dat dat ooit echt netjes wordt zoals het van de fabriek komt. En dan natuurlijk ook een nieuw setje knippelichten.

Zal vanmiddag wel even wat foto's nemen van hoe het er momenteel uit ziet.

Verder zou ik nog wel een mooi setje licht metalen velgen eronder willen, maar daar is het budget op dit moment niet voor. En dan direct voor iets van 3-4cm verlagen. Maar goed, dat is toekomstmuziek.

Geplaatst: 15.08.2007 - 13:26
door DarknessAwaits
Toch maar even "Gehäuse des Blinkerhebels" opengemaakt om groot+dimlicht beide te kunnen laten branden.
Afbeelding

Werkt perfect, maar als ik het goed heb begrepen moet ik nu de zekering van m´n lampen vervangen door 30A ipv 20A?

Als die zekering enkel voor de voorlampen is (wat ik dus niet weet) dan was de oude situatie:

P=UxI -> I = P/U

I=(55+5)/12=5 Ampere, en dat 2 maal => 10 Ampere voor de voorlichten

Nieuwe situatie (groot+dim aan)

I=(110+5)/12=9,58 Ampere, 2 maal => 19,16 Ampere.

Dat zou inderdaad (te) krap zijn.

Geplaatst: 15.08.2007 - 17:44
door DarknessAwaits
Bij de automaterialenzaak hadden ze de 30 Ampere zekeringen niet, morgen weer een ritje naar de Volvo.

Ben er nu wel achter wat op die zekering is aangesloten, en dat is enkel dim+grootlicht. Dus 18,3 Ampere normaal gesproken. Nu ga ik toch niet rondrijden met beide lichten ontstoken dus kan het wel tot morgen wachten.

Zoals beloofd de foto's:
Afbeelding

Een van de problemen:
Afbeelding

Hier zie je hoe krap het nu nog zit:
Afbeelding

Gat voor afstellen:
Afbeelding

En een chronologisch overzicht (1 standaard, 2 met zwart gespoten grill & Valma plasticolor op plastic delen, 3 met koplampen):
Afbeelding

Geplaatst: 16.08.2007 - 11:39
door DarknessAwaits
Knipperlichten zijn ook binnen. Helaas met beschadiging aan het glas, daar waar hij tegen de koplamp raakt. Waarschijnlijk met schroevendraaier gedemonteerd ofzo...

Wat me ook direct opvalt is dat het chroom minder 'chroom' is, het is wat donkerder. Maar voorlopig zit het.

Geplaatst: 16.08.2007 - 12:12
door DarknessAwaits
Foto's van het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 16.08.2007 - 14:24
door DarknessAwaits
Stekkers zijn binnen (waren ze dinsdag al, maar na 1 keer bellen hadden ze het al opgegeven). Prijs valt me erg mee:

978150 - Contrastekker €2,90 2x
978261 - Kabelschoen €0,25 4x
978262 - Kabelschoen €0,25 6x
970772 - Kabelbescherming €0,05 4x
970773 - Kabelbescherming €0,05 6x

Totaal €8,80 ex. btw.

Daarnaast moest ik dus ook nog een 30A zekering hebben en surprise: die hadden ze dus niet. Staat dus ook weer op de bestelling.