1) Koop een Haynes manual voor jouw type wagen.
2) Registreer op het volvo850forum.nl en lees daar de technische artikels
3) Begin met simpele dingen zoals oliewissel, remblokjes. Daarna ga je naar remschijven etc. Als je een set degelijk gereedschap hebt kan je heel veel zelf doen.
4) Koop een seriele KKL obdII kabel van 20 euro en zoek ergens op het net vol-fcr. Lees nu zelf je foutcodes uit, zodat je daarvoor al niet meer naar de dealer moet.
5) Die afstandsbediening kan je veel goedkoper vinden op ebay. Werken perfect, je moet ze enkel registreren op je auto.
Iedereen die zelf aan zijn auto sleutelt is simpel begonnen, en eens de "vrees" voor het onbekende wat weg is dan sta je versteld van wat je allemaal zelf kan.
Roffel rijden, dure hobby, of goedkoop transport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 22:11
- Locatie: Almere
Ik ben (nog) geen Roffel kenner. Maar het lijkt me wel dat je daar een punt hebt hoor.Quota schreef:[ Wat mij tegenvalt is dat we een monteur van Garage Beemt (die ernaast zit in Oirschot) gevraagd hebben om naar de auto te kijken. Hij zei (en de chef werkp-laats haad dat al eerder bevestigd) dat de auto technisch perfect was, maar dat de bandjes minder waren (dat hadden we zelf ook al geconstateerd en wil ik hier ook even buiten beschouwing laten).
De remblokken zouden nog wel 15.000km meekunnen en de schijven zagen er goed uit. Geen speling op de stabilisatorstang geconstateerd, en ook de aandrijfhoezen e.d. zagen er goed uit. Sinds deze snelle controle (op 4 augustus) en het in ontvangst nemen van de auto hebben we er 2000 km mee gereden, het lijkt me sterk dat dit zoveel verschil maakt toch?
Eén van beide garages piest hier een beetje naast het potje. Ofwel de staat van je onderstel en remmerij is slechter dan ze hebben gezegd, ofwel je huidige garage probeert je een beetje voortijdig onderhoud aan te praten.
Los daarvan, wisselen van remvloeistof en het het vervangen van remschijven en blokken zou ik zelf doen. Dat zou je al een boel geld schelen. Heb ik bij al mijn auto's al eens gedaan en is heus niet zo moeilijk. Kun je voor hetzelfde geld ineens upgraden naar wel adequate remmerij.
Of sla ik nu de plank mis en is vervangen van de remmen erg lastig bij een 850/V70?
Edit:
ik zie inmiddels hierboven dat het inderdaad best te doen moet zijn.
Nog wat anders;
Vervangen van de stabilisatorstang??? Ik hoop c.q. vermoed dat ze alleen de uplinks (die stokjes aan de uiteinden) gaan vervangen.
Tegen de tijd dat je de stabi zelf hebt versleten of krom gereden is de rest van je Volvo echt niet zo fris en fruitig meer zal ik maar zeggen...
Volvo 850 T-5R estate LPI 1995
Volvo 740 2.3 GL blackline estate 1990
Volvo 740 2.3 GL estate automaat LPG 1988
Citroën AX 1.1 RE modifié
Peugeot 106 1.3 Rallye deformée
Volvo 740 2.3 GL blackline estate 1990
Volvo 740 2.3 GL estate automaat LPG 1988
Citroën AX 1.1 RE modifié
Peugeot 106 1.3 Rallye deformée
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 00:31
- Locatie: Heerlen
ga eens naar een simpel apk station. deze doen het liefst keuren en afmelden. eventueel eenvoudige reparaties willen ze ook wel eens doen. mijn inziens weet je op deze manier wat echt nodig is en wat kan wachten.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dat is enorm veel geld voor een 15000km beurtje Felix!.FelixB schreef:Het is mijn ervaring na 9 jaar 850 rijden, dat mijn jaarlijkse 15.000-beurt altijd wel € 1.000,- kostte, duzzz....
wat doen ze dan allemaal?.
nee hoor, is niet anders dan bij andere auto's, stelt 2x niks voor.KMvrtr schreef:Of sla ik nu de plank mis en is vervangen van de remmen erg lastig bij een 850/V70?
dat doe je met 2 vingers in de neus.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 22:11
- Locatie: Almere
Dan krijg je pas echt vieze vingers van het sleutelen...Ludo schreef: dat doe je met 2 vingers in de neus.

Volvo 850 T-5R estate LPI 1995
Volvo 740 2.3 GL blackline estate 1990
Volvo 740 2.3 GL estate automaat LPG 1988
Citroën AX 1.1 RE modifié
Peugeot 106 1.3 Rallye deformée
Volvo 740 2.3 GL blackline estate 1990
Volvo 740 2.3 GL estate automaat LPG 1988
Citroën AX 1.1 RE modifié
Peugeot 106 1.3 Rallye deformée
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ach weet je wat? Vanavond kunnen we de auto weer ophalen, dus morgen roffel ik er gewoon weer lekker op los, wedden dat ik het dan zo vergeten ben? 

Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Goed,
De roffel is weer terug op het honk, hij schijnt beter te remmen (volgens mijn lieftallige vriendin). Rekening ziet er overzichtelijk uit en bedroeg in totaal 1326 Euro. Helaas staat er wel weer ruitenwisservloeistof op de rekening, terwijl ik die de avond ervoor helemaal heb afgevuld :? (en dat vind ik dan wel weer jammer)
Wel netjes dat de auto is uitgezogen en door de wasstraat is gehaald (helaas heb ik nu kalkvlekken op de carosserie)
Ik zal morgen als ik wat meer tijd heb de rekening verder specificeren.
De roffel is weer terug op het honk, hij schijnt beter te remmen (volgens mijn lieftallige vriendin). Rekening ziet er overzichtelijk uit en bedroeg in totaal 1326 Euro. Helaas staat er wel weer ruitenwisservloeistof op de rekening, terwijl ik die de avond ervoor helemaal heb afgevuld :? (en dat vind ik dan wel weer jammer)
Wel netjes dat de auto is uitgezogen en door de wasstraat is gehaald (helaas heb ik nu kalkvlekken op de carosserie)
Ik zal morgen als ik wat meer tijd heb de rekening verder specificeren.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- volvoadventures
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10.08.2007 - 10:48
- Locatie: New Zealand
- Contacteer:
Ik ben het eens met het commentaar om zelf eens wat te werken aan je Volvo, het is niet zo moeilijk, het probleem voor de meeste is dat ze hun auto de volgende dag weer nodig hebben en/of dat ze geen eigen garage hebben om aan te werken. Ik heb nu genoeg autos en garages om aan te werken dus geen probleem, maar vroeger toen ik nog in Nederland woonde en maar een auto had en geen garage en moest sleutelen op straat dat was erg armoede. Als ik op onderdelen moet wachten die ik nu vaak in USA koop omdat ze daar goedkoper zijn dan hier in NZ is geen probleem.
Je kan enorm veel leren van Forums, Volvo Clubs en Manuals, zo ben ik ook begonnen, heleboel klussen zijn niet zo moeilijk, ofschoon je wel vaak speciaal gereedshap moet hebben, maar daar zijn Clubs voor die dat kunnen uitlenen. Ik ben wel erg geschrokken van de bedragen waar jullie in Nederland over praten voor onderhoud. Ik ga al jaaaaaaren niet meer naar Volvo dealers, dat durf ik niet, ik heb een zwak hart
Je kan enorm veel leren van Forums, Volvo Clubs en Manuals, zo ben ik ook begonnen, heleboel klussen zijn niet zo moeilijk, ofschoon je wel vaak speciaal gereedshap moet hebben, maar daar zijn Clubs voor die dat kunnen uitlenen. Ik ben wel erg geschrokken van de bedragen waar jullie in Nederland over praten voor onderhoud. Ik ga al jaaaaaaren niet meer naar Volvo dealers, dat durf ik niet, ik heb een zwak hart

-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ja, ik zou wat meer zelf kunnen doen, maar ik heb inderdaad geen garage, en misschien nog wel belangrijker, geen vertrouwen in mijn eigen technische kunde (welke in mijn optiek geheel ontbreekt).
Verder heb ik lol in het rijden, maar niet in het onderhouden. Voor een eerlijk vergelijk zou ik dan ook de tijd die ik er zelf aan zou spenderen ook in geld uit moeten drukken en dit op tellen bij de kosten van het materiaal (ik ga liever zeilen in mijn vrije tijd).
, en dan denk ik niet dat het heel lang duurt voordat de dealer toch weer een goedkopere oplossing vormt...
Verder heb ik lol in het rijden, maar niet in het onderhouden. Voor een eerlijk vergelijk zou ik dan ook de tijd die ik er zelf aan zou spenderen ook in geld uit moeten drukken en dit op tellen bij de kosten van het materiaal (ik ga liever zeilen in mijn vrije tijd).
, en dan denk ik niet dat het heel lang duurt voordat de dealer toch weer een goedkopere oplossing vormt...

Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
1324 lijkt me een redelijke prijs voor hetgeen er vervangen is.
remmelarij achter kost bij de dealer ongeveer 210 euro ex. Voorzijde moet je denken aan ongeveer 400 euro ex. Daarbij nog de beurt en de bandjes....
Ik zou niet klagen. (Het is natuurlijk nog steeds veel geld).
Wat natuurlijk wel dubieus is dat je vervacht nog minimaal 15000 km te kunnen rijden met de remmen en dat dit al na 2000km vervangen moet worden. De vraag is dan of de huidige dealer misschien denkt : die remmen gaan nog maar 10000km mee en de volgende service is 15000, dus die moeten nu vervangen worden. Het blijft een volvo dealer, dus die gaan voor veiligheid. Of zou de werkplaatschef in Oirschot onder 1 hoedje spelen met autopolar ?? Ik denk dat hij zich dat niet kan permiteren...
remmelarij achter kost bij de dealer ongeveer 210 euro ex. Voorzijde moet je denken aan ongeveer 400 euro ex. Daarbij nog de beurt en de bandjes....
Ik zou niet klagen. (Het is natuurlijk nog steeds veel geld).
Wat natuurlijk wel dubieus is dat je vervacht nog minimaal 15000 km te kunnen rijden met de remmen en dat dit al na 2000km vervangen moet worden. De vraag is dan of de huidige dealer misschien denkt : die remmen gaan nog maar 10000km mee en de volgende service is 15000, dus die moeten nu vervangen worden. Het blijft een volvo dealer, dus die gaan voor veiligheid. Of zou de werkplaatschef in Oirschot onder 1 hoedje spelen met autopolar ?? Ik denk dat hij zich dat niet kan permiteren...
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- volvoadventures
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10.08.2007 - 10:48
- Locatie: New Zealand
- Contacteer:
Garages zijn in de business om geld te verdienen, niet om jouw te helpen. Vaak werken de Service en Verkoop afdelingen onafhankelijk van elkaar . Ze hebben een hoop geld geinvesteerd in hun business. Ze kunnen wel een lange lijst maken van alles wat er volgens hun aan je auto moet gebeuren maar in the end is het up to you te besluiten wat je er aan gedaan wilt hebben. Ook kan je werk aan je auto bij andere specialisten laten doen. Mijn ervaring met Volvo garages is niet zo goed. Ik zal een paar voorbeelden geven:
Onze eerste Volvo was een 244GLT uit 1982, tweede hands gekocht (in NZ) Toen ik problemen had met olie verlies door keerringen (grote onkosten omdat de versnellingsbak steeds los gehaald moest worden,) werd mij verteld dat de motor gereviseerd moest worden, zuigers versleten, maar ik vond met mijn eigen compression tester (good investment) dat de motor OK was, ik vond later dat de Flametrap (Vlammendover ?) verstopt was and dat iemand (vorige eigenaar of een garage) heeft geprobeerd de Flametrap te ontstoppen en daarbij de oudere metalen flametrap helemaal in de oiltrap geduwd had, de garage kon dat niet vinden, ik wel. Nadat ik dat schoon gemaakt had, liep alles weer goed en oil lekkages waren verdwenen.
Later had ik een problem met starten wat ze ook niet konden vinden, ik wist al dat het iets met benzine toevoer te maken had, ondertussen hadden we twee Volvo 244s, en ik ben gewoon onderdelen gaan verwisselen van de ene naar de andere Volvo tot dat ik vond dat de benzine regelaar niet goed meer werkte. Ik vroeg een prijs voor een nieuwe regelaar van de Volvo Dealer en het koste $750. Dit was een gewone Bosch Fuel Regulator, dus ik vroeg een prijs bij een speciale Bosch dealer en kocht er een voor maar $240, zelf ingezet en presto, alles werkte weer goed.
Zo kan ik nog vele voorbeelden geven. Dit was 20 jaar geleden en ik ga nooit meer naar Volvo Dealers, alleen als ik echt geen andere keus heb. Dit will niet zeggen dat het nu nog zo is en Volvo Dealers in Nederland zijn misschien niet zo kortzichtig.
Deze Forums kunnen helpen om Volvo Dealers een betere service te laten verlenen, en misschien kunnen ze dan later eens een nieuwe Volvo verkopen.
Onze eerste Volvo was een 244GLT uit 1982, tweede hands gekocht (in NZ) Toen ik problemen had met olie verlies door keerringen (grote onkosten omdat de versnellingsbak steeds los gehaald moest worden,) werd mij verteld dat de motor gereviseerd moest worden, zuigers versleten, maar ik vond met mijn eigen compression tester (good investment) dat de motor OK was, ik vond later dat de Flametrap (Vlammendover ?) verstopt was and dat iemand (vorige eigenaar of een garage) heeft geprobeerd de Flametrap te ontstoppen en daarbij de oudere metalen flametrap helemaal in de oiltrap geduwd had, de garage kon dat niet vinden, ik wel. Nadat ik dat schoon gemaakt had, liep alles weer goed en oil lekkages waren verdwenen.
Later had ik een problem met starten wat ze ook niet konden vinden, ik wist al dat het iets met benzine toevoer te maken had, ondertussen hadden we twee Volvo 244s, en ik ben gewoon onderdelen gaan verwisselen van de ene naar de andere Volvo tot dat ik vond dat de benzine regelaar niet goed meer werkte. Ik vroeg een prijs voor een nieuwe regelaar van de Volvo Dealer en het koste $750. Dit was een gewone Bosch Fuel Regulator, dus ik vroeg een prijs bij een speciale Bosch dealer en kocht er een voor maar $240, zelf ingezet en presto, alles werkte weer goed.
Zo kan ik nog vele voorbeelden geven. Dit was 20 jaar geleden en ik ga nooit meer naar Volvo Dealers, alleen als ik echt geen andere keus heb. Dit will niet zeggen dat het nu nog zo is en Volvo Dealers in Nederland zijn misschien niet zo kortzichtig.
Deze Forums kunnen helpen om Volvo Dealers een betere service te laten verlenen, en misschien kunnen ze dan later eens een nieuwe Volvo verkopen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Okay, okay, het is een paar dagen later dan beloofd, maar hier volgt de rekening:
285000 km beurt, € 295,52
pakking
oliefilter
pollenfilter
olie
Milieuheffing € 4,50
Remvloeistof verversen € 69,90
Remvloeistof € 10,40
Afstandspen stabilisator voor vervangen € 26,10
Afstandssteun € 58,00
Remblokken achter vervangen € 52,20
Remblokset € 38,00
montageset € 12,55
Remblokken /schijven voor vervangen x2 € 87,00
Remschijven V geventileerd € 143,00
remblokset € 66,00
Remvloeistof € 0,26
Spanner brandstofpomp vervangen € 72,50
Riemspanner € 67,00
Koppelinspedaal uit- en inbouwen € 85,55
Koppelingspedaal € 46,80
Rep code vermis € 11,68
hulpmaterialen € 13,75
Totaal exclusief btw... € 1.160,71
285000 km beurt, € 295,52
pakking
oliefilter
pollenfilter
olie
Milieuheffing € 4,50
Remvloeistof verversen € 69,90
Remvloeistof € 10,40
Afstandspen stabilisator voor vervangen € 26,10
Afstandssteun € 58,00
Remblokken achter vervangen € 52,20
Remblokset € 38,00
montageset € 12,55
Remblokken /schijven voor vervangen x2 € 87,00
Remschijven V geventileerd € 143,00
remblokset € 66,00
Remvloeistof € 0,26
Spanner brandstofpomp vervangen € 72,50
Riemspanner € 67,00
Koppelinspedaal uit- en inbouwen € 85,55
Koppelingspedaal € 46,80
Rep code vermis € 11,68
hulpmaterialen € 13,75
Totaal exclusief btw... € 1.160,71
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
next time je auto in onderhoud doen bij de volvospecialist www.dezweed.nl scheelt wat centjes en onderdelen kan je kopen bij http://www.estateservices.nl volvodealer is helaas te duur geworden voor de particulier ik rij 45duizend km per jaar en ik ben één keer bij de dealer voor een 275duizend km beurt geweest... was 800 euro kwijt en dan waren er nog een aantal zaken onder garantie gedaan
V50 D5 GT edition II
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ludo, 295 voor een beurt is toch niet raar bij een volvo dealer ? Wat ik van Volvo begrijp is dat (volgens de publicatie die ik een poosje geleden via Volvo Assistance heb gekregen) moet je rekenen op rekeningen voor het onderhoud tussen de 339 en de 877 per beurt (afhankelijk van de km stand). Alleen de eerste beurt bij 10000km is 255 euro.Ludo schreef:afgezien van de beurt (die is absurd), zijn het min of meer normale cijfers.
je zou makkelijk +- 2/3 van dit totaal bedrag kunnen besparen als je het zelf zou kunnen/doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
nee dat klopt, raar is dat inderdaad niet, maar wel absurd.plim schreef:Ludo, 295 voor een beurt is toch niet raar bij een volvo dealer ?
uitgaande van dit:
wil ik even ruw tellen:Quota schreef: 285000 km beurt, € 295,52
pakking
oliefilter
pollenfilter
olie
een pakking 3 euro.
oliefilter 12 euro.
pollenfilter 35 euro.
6 liter olie (vol syntheet) 70 euro.
alles incl btw.
dan kom ik op 120 euro.
dit doe je (als amateur) binnen een uur tijd.
295-120= 175
een uurloon van 175 euro per uur vind ik dus absurd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Goed, ik heb geprobeerd om hier een informatieve thread van te maken door hier de rekeningen te posten van beurten, waardoor je je kunt orienteren op de kosten een reparatie.
Helaas is het nu verzand in een discussie over wat iemand zelf kan doen en niet, en waarom je eigenlijk een dief van je eigen portomonee bent als je je auto niet zelf onderhoudt....
Ik denk dat we dit draadje maar even moeten laten sterven.
Helaas is het nu verzand in een discussie over wat iemand zelf kan doen en niet, en waarom je eigenlijk een dief van je eigen portomonee bent als je je auto niet zelf onderhoudt....
Ik denk dat we dit draadje maar even moeten laten sterven.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04.06.2007 - 15:15
- Contacteer:
Met de olie ga je helemaal de mist in. Een litertje Shell 5w40 voll syntheet gaat voor +/- € 20.- over de toonbank. En een onderhoudsbeurt is meer dan het vervangen van de filters. Er zit ook nog controle e.d. bij. Uurloon is bij 'ons' € 65.- excl. btw maar ik weet ook van andere dealers ( in het westen van NL ) dat die richting de € 80.- gaan.Ludo schreef:nee dat klopt, raar is dat inderdaad niet, maar wel absurd.plim schreef:Ludo, 295 voor een beurt is toch niet raar bij een volvo dealer ?
uitgaande van dit:wil ik even ruw tellen:Quota schreef: 285000 km beurt, € 295,52
pakking
oliefilter
pollenfilter
olie
een pakking 3 euro.
oliefilter 12 euro.
pollenfilter 35 euro.
6 liter olie (vol syntheet) 70 euro.
alles incl btw.
dan kom ik op 120 euro.
dit doe je (als amateur) binnen een uur tijd.
295-120= 175
een uurloon van 175 euro per uur vind ik dus absurd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
nou Rick, waar jij je olie haalt weet ik niet, maar weet wel dat je te veel betaald als je zegt dat die voor 20 euro over de toonbank gaat.
Shell Helix 5w40 kost bij de automaterialenhandel doorgaans rond de 12-13 euro/liter. (zoek maar eens in google)
zelfs langs de autoweg in de tankstations vind je em voor +- 14 euro.
die prijzen zitten zowat overal in het land in dezelfde buurt.
en de controle klopt ook wel, maar verder houd het totaal niks in om daar een uur voor aan te rekenen.
die controle kan je zelf ook uitvoeren, als er iets mis is merk je dat vanzelf als je je auto kent.
op het 850 forum en meetings is dit ook vaker voorgekomen, de resultaten zijn zo dat je bij de ene dealer een pak euro's méér mag neerleggen dan bij een andere, voor dezelfde beurt!.
Shell Helix 5w40 kost bij de automaterialenhandel doorgaans rond de 12-13 euro/liter. (zoek maar eens in google)
zelfs langs de autoweg in de tankstations vind je em voor +- 14 euro.
die prijzen zitten zowat overal in het land in dezelfde buurt.
en de controle klopt ook wel, maar verder houd het totaal niks in om daar een uur voor aan te rekenen.
die controle kan je zelf ook uitvoeren, als er iets mis is merk je dat vanzelf als je je auto kent.
je wil dus een nutteloze tread?.Quota schreef:Goed, ik heb geprobeerd om hier een informatieve thread van te maken door hier de rekeningen te posten van beurten, waardoor je je kunt orienteren op de kosten een reparatie.
op het 850 forum en meetings is dit ook vaker voorgekomen, de resultaten zijn zo dat je bij de ene dealer een pak euro's méér mag neerleggen dan bij een andere, voor dezelfde beurt!.