Kleppen stellen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
thuuR
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

:shock: :shock:


Complimenten AlexV70! Ik heb wel eens met een aandrijfas in mijn handen gestaan, maar dit is wel wat complexer... Nice job 8)


Gr ;)
Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

is er toch wel iets veranderd de laatste jaren.......bij mijn Amazon zijn de kleppen in ca 20 minuten gesteld, inkl kleppendeksel (de)monteren en een kop koffie......
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Geweldig Alex, vooral die opmerking over "volvo vervangers".
Daar kan ik je helemaal in volgen, helaas zijn vele monteurs "gehersenspoeld" en bang gemaakt door Volvo.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Knap gedaan, en leuk voor je dat je geld over gehouden hebt, dit is alleen niet iedereen gegeven.
Maar.... bij de dealer kostte e.e.a. toch € 800,--? dit dan voor 1 dag werk qua arbeidsloon, wat onderdelen en 1 jaar garantie op de reparatie, voor de doorsnee Volvorijder toch te prefereren.
Wat kost jij doorgaans per uur? en waren de adviezen van de garage gratis?
Gebruikersavatar
volvoruud
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ach ja, we zijn en blijven Nederlanders natuurlijk :wink:

En € 800,00 blijft ook voor een Volvorijder veel geld.
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

volvoruud schreef:Ach ja, we zijn en blijven Nederlanders natuurlijk :wink:

En € 800,00 blijft ook voor een Volvorijder veel geld.
Dat mag zo zijn, maar een V70 op gas kost (gezien de jaarkilometrages doorgaans) nu eenmaal meer geld dan een 440, als je een drukke job hebt heb je meestal geen 10 uur over en doorgaans mis je ook nog eens de techische kennis om dit zo te gaan doen als AlexV70 gedaan heeft.
En als er b.v. door gebrek aan ervaring er onverhoopt iets mis gaat na zo'n "doe het zelf repair" moet je de kosten toch ook zelf ophoesten, ik denk dat dit alles voor een veelrijder al snel te hoog gegrepen is.
Maar dat laat onverlet dat ik het een knappe prestatie vind.
(ik ken trouwens een Volvo dealer die het doorgaans knap druk heeft en me recent zei dat hij nog capabele monteurs zoekt)
Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

AlexV780.

Heel knap dat je dit succesvol voor elkaar hebt gekregen.

Het is hiermee ook meteen duidelijk dat ik voor het stellen van mijn kleppen (mocht dat weer nodig zijn) er niet eens over ga denken of ik dat zelf doe.

Bart en Ramon hadden dus gelijk toen ze zeiden dat het een specialistisch werkje is. En bij deze hoor je voor mij tot die wereld van (top-)specialisten!
Greetz,

Lucien
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij het verwijderen van het deksel heb je dus geluk gehad dat hij niet gescheurd is!
Hoe heb je de speling gemeten dan?
Heb je de nokkenassen los op de kop gelegd en toen gemeten?
en het op tijd zetten van de nokkenassen?
hoe heb je dat gedaan?
Ben benieuwd.
Gast

Ik begrijp niet goed waarom ik geluk heb gehad bij het losdraaien van het deksel.
De Volvo garage gebruikt 2 steunen cq klemmen waardoor het deksel geleidelijk los gemaakt wordt dmv een speciale tang. Ook daar heb ik van gehoord indien de monter in één keer alle boutjes verwijderd het deksel ook scheurt. Waardoor scheurt een deksel? Als op een bepaald punt onevenredige veel spanning komt. Iemand die bijvoorbeeld sleutelt aan motorfietsen weet ook dat je bij het losdraaien van deksels, dit in etappes en voorzichtig moet doen. Dus volgens mij geen geluk!

De klepspeling heb ik vooraf gemeten, zoals dit wordt gedaan ter controle in de Volvo garage. Zoals je weet kan dit zeer nauwkeurig, als je maar zeker weet in welke stand de nok van de nokkenas staat (dus niet met het speciaalgereedschap die je achter op de nokkenas zet). Je kan zien in welke stand de nok staat als je gebruik maakt van een klein led lampje. Dit zie je dan door het ander gat van de in of uitlaatkleppen van de cilinder waar je aan werkt. Voor de nauwkeurigheid hoef je het niet te doen zoals je in mijn uitleg hebt kunnen lezen. Omdat Volvo niet over elke vervangende maat beschikt. Er blijkt een verschil te zijn tussen de Bifuel en de benzine uitvoering.

Het op tijd zetten van de nokken assen heeft te maken met nauwkeurig afmerken.
Mogelijk is dit nog nauwkeuriger als wat Volvo aangeeft. Want die geeft aan dat je het tandwiel 1 tand voor de markering op het bovenste distributiedeksel moet zetten. Dit vind ik zeer ruim, gezien de markeringen. Oja en natuurlijk niet tegen de klok indraaien, want dan kun je weer opnieuw beginnen. Werkt perfect en ik heb nu geen storingen meer.
Wat wil je nog meer.
Ik zou zeggen probeer het eens uit. Goed afmerken en dan volgens de Volvo methode weer op tijd zetten. Ik ben benieuwd, maar ik denk niet daar onoverkomelijke verschillen uitkomen.

Mocht toch nog iets niet duidelijk zijn, of wil je iets specifieker weten, ik zal alle vragen serieus beantwoorden.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

@AlexV70:

Mijn complimenten dat je dit complexe karwei geklaard hebt.

Weet jij, of iemand anders, wanneer het nodig is om bij een benzine motor 2,4 170 PK, Model 2002, de kleppen te laten stellen?
In een andere Thread (S80 T6 op gas) is gezegd dat het in principe niet nodig is, "voor het leven" ingesteld.

Maar ja, bij de ene rijdt de Volvo misschien wel 50.000 km per jaar en bij de ander maar 12.000.

Hoe merk je nou dat het nodig is, of bij welke km-stand is het raadzaam?
Gast

Hoe merk je nou dat het nodig is, of bij welke km-stand is het raadzaam?
Het motormangement lampje zal hoogst waarschijnlijk gaan branden.
Dit ontstaat door een slechte verbranding. Dus je zou er vanuit mogen gaan dat eerder niet nodig is. Misschien zijn er mensen op dit forum die andere ervaringen hebben.
In een andere Thread (S80 T6 op gas) is gezegd dat het in principe niet nodig is, "voor het leven" ingesteld.
Welk type motor wordt hierin gebruikt? (2,5)
Het gaat er om of je een mechanisch bediende kleppen hebt of hydraulische.

Mij is verteld dat de 2,4 motoren ivm de variabele kleptiming voorzien zijn mechanische bediende kleppen. 2,5 ook?

Dus, ik denk dat je, je nergens zorgen over behoeft te maken, zolang bij jou geen storingen worden aangegeven.
Bij de Volvo-specialist werd wel aangegeven dat het kleppen stellen wel steeds meer voor komt. Tja, oudere V70/S60, hogere km standen. Aantrekkelijke auto vanuit de lease.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

kleppen stellen kost bij mij 350 euro incl stoterbussen en andere delen!
Gast

Klasse Ramon&Ramon,
Frumpy dit is niet duur. Zeker als je er vanuit gaat dat alle stoterbussen vervangen (nieuw?) moeten worden.
Ramon, heb je een ruil systeem?
Ramon, waar heb je dit niet eerder aan gegeven?
Was ik ook bij je komen.

Kan ik er vanuit dat jij in het bezit bent van HET speciale gereedschap? Want daar wordt het wel een stuk makkelijker van en tijd besparend.
Zoja, hoe kom je er aan? Belangrijk: waar kan ik het kopen? Misschien huren/lenen?
Ik heb gekeken op amerikaanse site's, maar daar loopt het al gauw op naar 500 dollar, voor dat je een set thuis hebt.
Gebruikersavatar
Smoke
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 29.09.2005 - 18:07
Locatie: Belgie, gent

Verlies je ook vermogen als je kleppen niet perfect meer staan ??
Elke dag, is een volvo dag !
480 s 1993 2.0 I
Gast

Kan ik kort en krachtig in zijn: JA
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik heb zelf het gereedschap zoals alle gereedschappen voor Volvo.
En ook alle technische kennis uiterraard om het te doen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Geld alleen voor motoren van modeljaar 2000 en later
daarvoor waren ze hydraulisch,s
Gast

Enkele foto's van de klus, heeft even geduurd. Maar beter laat dan nooit. :lol:

Vervanging: 7-10-2008, ImageShack liet me weer in de steek dus dan maar zo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ericklei
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2005 - 21:07

Als ik het zo begrijp heeft de nieuwe versie V70 vanaf 2001 dus gewone kleppen en geen hydrolische. Deze moeten bijgesteld worden, althans met gas. Mijn vijfde cylinder heeft iets te veel speling gekregen. Nu 190000 km, dan zou dat toch wel wenselijk zijn. Nu is de vraag, van mij althans, welke garage (dealer of liefhebber garage) doet het uitstekend voor het minste geld. Wie heeft hiermee ervaringen? En dan wel in de omgeving ten noorden van Amsterdam
Volvo V70 2001 170PK LPI
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ericklei schreef:Als ik het zo begrijp heeft de nieuwe versie V70 vanaf 2001 dus gewone kleppen en geen hydrolische
Dat was al op de oude V70 vanaf medio mei-juni 1999, daar zaten de eerste nieuwe 2.4 20 kleppers reeds in.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”