xc70 motorbrand

Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

ON-TOPIC

Een motorbrand kan maar twee oorzaken hebben kortsluiting van electonika of een brandstoflekkage, als de brand ver genoeg doorgaat is het bijna niet te achterhalen wat de oorzaak is omdat de isolatie van kabels af fikt en de kunstof/rubberen leidingen ook niet tegen brand kunnen en gewoon wegsmelten.


OFF-TOPIC

Als je met een automaat en een sluurhut achter de auto en berg op gaat en ook nog op de cruise rijdt is het verstandig dat je de toeren van de motor dmv handmatig in een lagere versneling te zetten boven de 3000 rpm houd, dit is beter voor de koeling van de bak en dus levensduur.( Tech onderbouwd automaat koelt dmv toeren maken en stroming van olie hoe meer toeren hoe meer koeling van daar.)
Staat volgens mijn ook nog ergens ik het instruktie boekje met aanhanger of caravan niet in de D rijden.
kleizen
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22.08.2007 - 20:47
Locatie: Hengelo

Ik kan me voorstellen dat als je een lange helling van 10% beklimt zoiets kan gebeuren maar de hellingen in noord frankrijk zijn niet lang en niet meer dan 3 tot 4%. Daarbij komt dat we nog geen 200 km hebben gereden die dag, de vorige dag hebben we 800 km gereden en er was niets aan het handje. waarschijnlijk dus kortsluiting
In iedergeval bedankt
Gebruikersavatar
pedro sr.
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
Contacteer:

C 30 T5 schreef:ON-TOPIC

Een motorbrand kan maar twee oorzaken hebben kortsluiting van electonika of een brandstoflekkage, als de brand ver genoeg doorgaat is het bijna niet te achterhalen wat de oorzaak is omdat de isolatie van kabels af fikt en de kunstof/rubberen leidingen ook niet tegen brand kunnen en gewoon wegsmelten.

Niet dat het uitmaakt, de auto is toch al geblust, maar je hebt het fout.

Motorbrand is in 90% het gevolg van olielekkage en bijna nooit brandstof.
Electronica is er ook zelden de oorzaak van, lage spanningen en stromen veroorzaken dit niet, meestal is het een sluiting in de dikke electrakabels voor bijvoorbeeld de stramotor, dynamo e.d..
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

pedro sr. schreef:
C 30 T5 schreef:ON-TOPIC

Een motorbrand kan maar twee oorzaken hebben kortsluiting van electonika of een brandstoflekkage, als de brand ver genoeg doorgaat is het bijna niet te achterhalen wat de oorzaak is omdat de isolatie van kabels af fikt en de kunstof/rubberen leidingen ook niet tegen brand kunnen en gewoon wegsmelten.

Niet dat het uitmaakt, de auto is toch al geblust, maar je hebt het fout.

Motorbrand is in 90% het gevolg van olielekkage en bijna nooit brandstof.
Electronica is er ook zelden de oorzaak van, lage spanningen en stromen veroorzaken dit niet, meestal is het een sluiting in de dikke electrakabels voor bijvoorbeeld de stramotor, dynamo e.d..
Ja, die bedoel ik eigenlijk ook,was niet erg duidelijk in het opschrijven, en inderdaad olielekkage kan ook nog een oorzaak zijn, maar meestal als het een direkte lekkage op de turbo/uitlaatspruitstuk is.
Gast

lkort schreef:Ja power zat, heb een XC D5 geartronic en een flinke caravan.
Gaat perfect totdat de helling te lang duurt, koelvloeistof temperatuur schiet omhoog, de melding motorservice vereist verschijnt in beeld en hij loopt enkel nog stationair. Dealer is er mee bezig.
Even off Topic :P temp. koelvloeistof.

Er wil wel eens een schoep (stukje) van de waterpomp af zijn.
In NL geen probleem, maar in de bergen en een caravan erachter kan dat net teveel van het goede zijn.

T.a.v. motorbrand.
Was de tank nagenoeg leeg (moest immers tanken)?
Ik heb eerder zo'n verhaal gelezen.
mennie
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.10.2010 - 17:38
Locatie: Drenthe

gisteren met mijn V70 D5 automaat uit 2004 in Frankrijk ook hetzelfde probleem gehad. Ik rijdt 90% bij het rijden met caravan in de manueel zodat de motor wat toeren maakt. De temp meter staat meestal rond de 80 graden en liep ook gisteren hooguit 5 graden op. Echter bij het tanken bleek ineens het motorcompartiment in de brand te staan. Het ging om de isolatie tussen de motor en het pasagiersgedeelte en het plastic van de kap welke de bovenkant van de motor beschermd. Mbv een aanwezige poederblusser gelukkig de brand kunnen blussen. Echter wat nu de oorzaak is. Soms twijfel ik aan de temp meter, drukt de motorkap misschien te hard op het beschermplastic dat dan misschien de motor raakt.....

Wie heeft een tip. Ik ben gelukkig wel gewoon thuis gekomen maar moet nog bij de garage langs
Volvo V70 D5 2004 Black Sapphire Edition
Ford C-Max 2.0 D 136pk 2005
Renault Megane 1.9 D 120pk 2004
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Met een poederblusser? :shock:

Die meuk vreet overal doorheen, dus ik zou de boel zsm flink naspoelen als ik jou was!

De isolatiemat wordt in de loop de jaren wat slapper én het lijkt wel of die montagepunten stuk voor stuk het loodje leggen. Het viel mij namelijk laatst ook op, maar verder geen acht op geslagen omdat ik er van uit ging dat dit wel brandwerend materiaal zou zijn. Niet dus! Ik ga er morgen gelijk even naar kijken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40997
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
@mennie, je mailadres doet het niet. Graag even aanpassen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14821
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik ben benieuwd naar het vervolg van de brand. Is de oorzaak al vastgesteld en wat dat heeft te maken met de afscherming hitteschild?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”