Na lang wikken en wegen moest het er dan ntoch maar eens van komen. De verhalen gelezen hebbende moest het motormanagement van mijn D5 met 163 pk volgens de folder maar eens onderzocht worden.
Zoals eerder gemeld stoort mij vanaf het eerste moment dat ik de auto rijd, dat er als je gas geeft, altijd eerst heel even een dipje is voordat de motor echt tot leven komt. Pedro heeft me uitgelegd dat dat komt omdat de turbo van vrijwel stilstand in één klap naar heel veel toeren moet komen. Dat heeft even tijd nodig. Maar hij vertelde ook dat hij e.e.a. zo zou kunnen afstellen dat dat wat eerder zou gebeuren.
Daarnaast liet ik hem weten dat ik graag wat meer 'inhaalsnelheid' zou willen hebben. De 80-120 accelleratie dus.
Pedro ging met mijn auto eerst een testrit maken om de huidige situatie vast te stellen en vervolgens zou hij e.e.a. aanpassen.
Ik kreeg een auto van hem mee, zodat ik in de tussentijd toch nog wat werk op kantoor zou kunnen verrichten en we spraken af dat hij mij zou bellen als het leed geleden was.
Begin van de middag kwam het verlossende telefoontje. 'Hij loopt als een zonnetje'

Even wat werk afgerond en terug naar Broek in Waterland waar Pedro een grote ruime werkplaats heeft. Pedro kwam onder de motorkap van een Audi vandaan, tot aan z'n ellebogen onder de zwarte olie. Chiptuning is niet het enige dat hij kan, met een ervaring van vele jaren als chef werkplaats in een 'gewone' garage mag hij graag ook nog aan motoren sleutelen. Vooral als het de wat lastiger klussen zijn. En ja, dan krijg je vieze handen!
Met al weer een beker Senseo onder ahndbereik liet hij me zien wat er veranderd was. Hij heeft eerst twee testritten gemaakt en de gegevens daarvan vastgelegd. Daaruit bleek o.a. dat de door Volvo opgegeven 163 paarden er in werkelijkheid maar 156 zijn. Nadat hij de D5 onder hand had genomen maakt hij nogmaals 2 testritten en toen waren er ineens 189 pk actief! Een aanzienlijk verschil.
Hij vertelde verder dat hij e.e.a. zo had afgesteld dat de wagen beter 'aan het gas hangt'. Nou dat wilde ik wel eens voelen.
Maar voor dat ik dat deed gaf hij me een CD mee met alle instellingen, het originele chippie zit er ook bij en op papier een print van de testgegevens.
Daar komen ze:
Accelleratie van 0-100 was 10,57 sec en is nu 8,51 sec.
Accelleratie van 80-120 was 7,85 sec en is nu 6,06 sec.
dat zijn toch aardige verschillen. Op papier.... en hoe is dat dan in de praktijk?
Dat is een goed gevoel! Big smile gedurende de hele terugweg

Het zijn op papier maar een paar seconden en soms minder dan dat, maar in het verkeer maakt het een wereld van verschil. Even invoegen is geen probleem meer, je weet zeker dat er onmiddellijk een reactie uit het vooronder komt. Het geeft zoveel meer zekerheid dat er gebeurt wat je verwacht. Een geruststellende gedachte.
Dus, wat mij betreft van harte aanbevolen. Laat Pedro die D5 onder handen nemen en voel zelf het verschil. Ik heb jaren gedacht 'ach ik heb zo toch genoeg' maar 'ietsje meer' is gewoon veel beter!