Pagina 2 van 6
Geplaatst: 13.09.2007 - 21:58
door Ben
Vanochtend zat ik bij
Pedro Hartog aan een bekertje verse Senseo.
Na lang wikken en wegen moest het er dan ntoch maar eens van komen. De verhalen gelezen hebbende moest het motormanagement van mijn D5 met 163 pk volgens de folder maar eens onderzocht worden.
Zoals eerder gemeld stoort mij vanaf het eerste moment dat ik de auto rijd, dat er als je gas geeft, altijd eerst heel even een dipje is voordat de motor echt tot leven komt. Pedro heeft me uitgelegd dat dat komt omdat de turbo van vrijwel stilstand in één klap naar heel veel toeren moet komen. Dat heeft even tijd nodig. Maar hij vertelde ook dat hij e.e.a. zo zou kunnen afstellen dat dat wat eerder zou gebeuren.
Daarnaast liet ik hem weten dat ik graag wat meer 'inhaalsnelheid' zou willen hebben. De 80-120 accelleratie dus.
Pedro ging met mijn auto eerst een testrit maken om de huidige situatie vast te stellen en vervolgens zou hij e.e.a. aanpassen.
Ik kreeg een auto van hem mee, zodat ik in de tussentijd toch nog wat werk op kantoor zou kunnen verrichten en we spraken af dat hij mij zou bellen als het leed geleden was.
Begin van de middag kwam het verlossende telefoontje. 'Hij loopt als een zonnetje'

Even wat werk afgerond en terug naar Broek in Waterland waar Pedro een grote ruime werkplaats heeft. Pedro kwam onder de motorkap van een Audi vandaan, tot aan z'n ellebogen onder de zwarte olie. Chiptuning is niet het enige dat hij kan, met een ervaring van vele jaren als chef werkplaats in een 'gewone' garage mag hij graag ook nog aan motoren sleutelen. Vooral als het de wat lastiger klussen zijn. En ja, dan krijg je vieze handen!
Met al weer een beker Senseo onder ahndbereik liet hij me zien wat er veranderd was. Hij heeft eerst twee testritten gemaakt en de gegevens daarvan vastgelegd. Daaruit bleek o.a. dat de door Volvo opgegeven 163 paarden er in werkelijkheid maar 156 zijn. Nadat hij de D5 onder hand had genomen maakt hij nogmaals 2 testritten en toen waren er ineens 189 pk actief! Een aanzienlijk verschil.
Hij vertelde verder dat hij e.e.a. zo had afgesteld dat de wagen beter 'aan het gas hangt'. Nou dat wilde ik wel eens voelen.
Maar voor dat ik dat deed gaf hij me een CD mee met alle instellingen, het originele chippie zit er ook bij en op papier een print van de testgegevens.
Daar komen ze:
Accelleratie van 0-100 was 10,57 sec en is nu 8,51 sec.
Accelleratie van 80-120 was 7,85 sec en is nu 6,06 sec.
dat zijn toch aardige verschillen. Op papier.... en hoe is dat dan in de praktijk?
Dat is een goed gevoel! Big smile gedurende de hele terugweg

Het zijn op papier maar een paar seconden en soms minder dan dat, maar in het verkeer maakt het een wereld van verschil. Even invoegen is geen probleem meer, je weet zeker dat er onmiddellijk een reactie uit het vooronder komt. Het geeft zoveel meer zekerheid dat er gebeurt wat je verwacht. Een geruststellende gedachte.
Dus, wat mij betreft van harte aanbevolen. Laat Pedro die D5 onder handen nemen en voel zelf het verschil. Ik heb jaren gedacht 'ach ik heb zo toch genoeg' maar 'ietsje meer' is gewoon veel beter!
Geplaatst: 13.09.2007 - 22:46
door Goofy07
Klinkt goed Ben! Ben het inmiddels ook aan het overwegen want heb alweer een paar benauwde momenten achter de rug dat ik dacht dat ik er wel even tussendoor kon piepen en dat de motor (turbo) daar anders overdacht.
Twijfel nog omdat ik een geartronic heb en daar wisselende verhalen over lees. Heb jij hand of geartronic?
Jeffrey
Geplaatst: 14.09.2007 - 07:57
door V480-S60
Mooi verhaal Ben. Dus duidelijk op maat gemaakt.
Ik had begrepen dat jij ook een roetfilter hebt laten monteren. Heeft Pedro Hartog daar nog wat over gezegd?
Want hoewel ik hier in Nederland heel goed uit de voeten kan (en de auto eigenlijk niet merkt dat er een caravan achter hangt) moest ik bij wat steilere hellingen in Zweden toch wat te veel gasgeven en terugschakelen naar mijn zin met de sleurhut erachter

.
Dus ik begin ook langzaam aan te overwegen dat het wat meer kan

::oops: ::oops: ::oops:
Geplaatst: 14.09.2007 - 08:39
door Ben
Goofy07 schreef:Twijfel nog omdat ik een geartronic heb en daar wisselende verhalen over lees. Heb jij hand of geartronic?
Jeffrey
Ik heb inderdaad een geartronic.
Waarbij ik de schakelfunctie nog nooit gebruikt heb. Ik rij dus gewoon automaat

Geplaatst: 14.09.2007 - 08:42
door Ben
V480-S60 schreef:Mooi verhaal Ben. Dus duidelijk op maat gemaakt.
Ik had begrepen dat jij ook een roetfilter hebt laten monteren. Heeft Pedro Hartog daar nog wat over gezegd?
Want hoewel ik hier in Nederland heel goed uit de voeten kan (en de auto eigenlijk niet merkt dat er een caravan achter hangt) moest ik bij wat steilere hellingen in Zweden toch wat te veel gasgeven en terugschakelen naar mijn zin met de sleurhut erachter

.
Dus ik begin ook langzaam aan te overwegen dat het wat meer kan

::oops: ::oops: ::oops:
Ja, er is begin dit jaar een roetfilter opgezet. Daarvan heb ik in de prestaties niets gemerkt. Als ik het goed begrepen heb van Pedro heeft hij wel z'n vraagtekens bij de werking op den duur van de achteraf ingebouwde filters. Uiteindelijk zal zo'n ding toch verstopt raken. Dat zou niet het geval zijn bij af-fabriek geleverde filters.
Geplaatst: 14.09.2007 - 09:24
door drowel
Klinkt als een goede tuning. Fijn dat iemand zo veel tijd wil besteden aan het leveren van maatwerk! Dan heb je teminste zekerheid! En de verschillen zijn behoorlijk moet ik zeggen. 2 seconden eraf op de sprint naar 100 is een mooie vooruitgang!
Geplaatst: 14.09.2007 - 09:27
door IkeV70
Mooi verhaal, wat ik alleen niet helemaal begrijp:
Ben schreef:Zoals eerder gemeld stoort mij vanaf het eerste moment dat ik de auto rijd, dat er als je gas geeft, altijd eerst heel even een dipje is voordat de motor echt tot leven komt. Pedro heeft me uitgelegd dat dat komt omdat de turbo van vrijwel stilstand in één klap naar heel veel toeren moet komen. Dat heeft even tijd nodig. Maar hij vertelde ook dat hij e.e.a. zo zou kunnen afstellen dat dat wat eerder zou gebeuren.
Hoe kun je er voor zorgen dat je turbo sneller op gang komt?
Geplaatst: 14.09.2007 - 09:37
door M'n eerste Volvo
Ben schreef: Als ik het goed begrepen heb van Pedro heeft hij wel z'n vraagtekens bij de werking op den duur van de achteraf ingebouwde filters. Uiteindelijk zal zo'n ding toch verstopt raken. Dat zou niet het geval zijn bij af-fabriek geleverde filters.
Ik begrijp dit niet helemaal. Waarom is dit achteraf aangebrachte roetfilter anders dan de af fabriek gemonteerde ? Andere leverancier ? Andere plek ? Andere werking ? Vreemd hoor. Als je nou bij een willekeurige andere garage een filter laat monteren, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dit gebeurt notabene bij de Volvo-dealer zelf.
PS. ik heb er zelf ook enige tijd geleden een laten monteren. Merk inderdaad geen enkel verschil in prestaties , maar ja, ik heb ook maar een ongechipte 2.4D ...

Geplaatst: 14.09.2007 - 09:37
door Edgar
Klinkt allemaal héél goed! En plezier zul je er zeker van beleven!
Geplaatst: 14.09.2007 - 10:09
door trompetje
M'n eerste Volvo schreef:Ben schreef: Als ik het goed begrepen heb van Pedro heeft hij wel z'n vraagtekens bij de werking op den duur van de achteraf ingebouwde filters. Uiteindelijk zal zo'n ding toch verstopt raken. Dat zou niet het geval zijn bij af-fabriek geleverde filters.
Ik begrijp dit niet helemaal. Waarom is dit achteraf aangebrachte roetfilter anders dan de af fabriek gemonteerde ? Andere leverancier ? Andere plek ? Andere werking ? Vreemd hoor. Als je nou bij een willekeurige andere garage een filter laat monteren, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dit gebeurt notabene bij de Volvo-dealer zelf.
PS. ik heb er zelf ook enige tijd geleden een laten monteren. Merk inderdaad geen enkel verschil in prestaties , maar ja, ik heb ook maar een ongechipte 2.4D ...

Achteraf ingebouwde roetfilters werken anders ivm ander motormanagement. dit is niet meer helemaal aan te passen.
Geplaatst: 14.09.2007 - 10:28
door Ben
IkeV70 schreef:Mooi verhaal, wat ik alleen niet helemaal begrijp:
Ben schreef:Zoals eerder gemeld stoort mij vanaf het eerste moment dat ik de auto rijd, dat er als je gas geeft, altijd eerst heel even een dipje is voordat de motor echt tot leven komt. Pedro heeft me uitgelegd dat dat komt omdat de turbo van vrijwel stilstand in één klap naar heel veel toeren moet komen. Dat heeft even tijd nodig. Maar hij vertelde ook dat hij e.e.a. zo zou kunnen afstellen dat dat wat eerder zou gebeuren.
Hoe kun je er voor zorgen dat je turbo sneller op gang komt?
Pedro heeft het me uitgelegd maar als analfatechnobeet heb ik het niet zo goed onthouden dat ik het hier foutloos kan herhalen.
Geplaatst: 14.09.2007 - 11:01
door Bart
Klinkt goed Ben, gefeliciteerd! Mag ik vragen wat de kosten zijn geweest van deze "verjongingskuur"?
Geplaatst: 14.09.2007 - 11:09
door M'n eerste Volvo
trompetje schreef:M'n eerste Volvo schreef:Ben schreef: Als ik het goed begrepen heb van Pedro heeft hij wel z'n vraagtekens bij de werking op den duur van de achteraf ingebouwde filters. Uiteindelijk zal zo'n ding toch verstopt raken. Dat zou niet het geval zijn bij af-fabriek geleverde filters.
Ik begrijp dit niet helemaal. Waarom is dit achteraf aangebrachte roetfilter anders dan de af fabriek gemonteerde ? Andere leverancier ? Andere plek ? Andere werking ? Vreemd hoor. Als je nou bij een willekeurige andere garage een filter laat monteren, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dit gebeurt notabene bij de Volvo-dealer zelf.
PS. ik heb er zelf ook enige tijd geleden een laten monteren. Merk inderdaad geen enkel verschil in prestaties , maar ja, ik heb ook maar een ongechipte 2.4D ...

Achteraf ingebouwde roetfilters werken anders ivm ander motormanagement. dit is niet meer helemaal aan te passen.
Even voor de duidelijkheid: Mijn S60 2.4D kwam ergens in 2003 in Gent van de band zonder roetfilter en met het standaard motormanagement. Achter hem (of ervoor) zou wel eens een S60 2.4D MET roetfilter (de rest is identiek) kunnen hebben gestaan, met aangepast motormanagement. Nu laat ik dat filter dus pas een paar jaar later monteren, dan laad ik toch gewoon dat motormanagement zoals dat van die andere, dan heb ik toch weer dezelfde situatie ? Ben ik nou zo dom of snap ik het echt niet

Geplaatst: 14.09.2007 - 11:21
door V480-S60
Ik heb exact dezelfde gedachte.
Maar eigenlijk zou ik hier Pedro Hartog over willen horen. (En ik denk dat we daarvoor een ander topic moeten openen.)
Maar ik wacht Ben zijn ervaringen op wat langere termijn ook wel af.
(Ik zal toch niet eerder dan volgend jaar aan een verandering van mijn motormanagement laten beginnen

)
Geplaatst: 14.09.2007 - 19:02
door mjeuring
Is niet alleen motormanagement, maar je moet ook de drukval over het filter meten om te constateren dat het filter vol raakt. Daarna zorgt het motormanagement er voor dat het filter weer schoongebrand wordt.
Hoe dit bij retrofit werkt weet ik niet.
marinus
Geplaatst: 14.09.2007 - 19:12
door NOS
Weet je ook hoeveel koppel je nu hebt?
En hoeveel kostte dat grapje?
Geplaatst: 14.09.2007 - 19:23
door Ben
NOS schreef:Weet je ook hoeveel koppel je nu hebt?
En hoeveel kostte dat grapje?
Koppel weet ik niet. het staat vast wel op het overzicht maar ik kan dat soort informatie niet lezen. (Analfdigitechnobeet

)
Vraag Pedro wat het tunen van 'jouw' auto kost. Het is vast niet voor elke auto hetzelfde.
Geplaatst: 14.09.2007 - 19:45
door NOS
Ben schreef:Maar vraag Pedro wat het tunen van 'jouw' auto kost. Het is vast niet voor elke auto hetzelfde.
Dat wil m'n vader nu ook wel eens weten

Geplaatst: 15.09.2007 - 09:45
door pedro sr.
Aan het turbogat is iets te doen, niet heel veel maar wel merkbaar.
Je moet het zo zien dat de turbo om druk op te kunnen bouwen eerst energie nodig heeft, energie die in de uitlaatgassen aanwezig is.
Tijdens optrekken heeft de turbo tijd nodig om een toerental te bereiken waarbij hij daadwerkelijk een fatsoenlijke overdruk in de inlaat kan pompne, dit toerental ligt boven de 100.000tpm!!
Als de turbo vanuit praktische stilstand naar 100.000 tpm. moet (wat je wilt tijdens vollast) dan heeft dit logischerwijs tijd nodig, hoe snel dit gebeurt is afhankelijk van veel factoren, waaronder formaat turbo en de hoeveelheid aangeleverde energie.
Als je de aangevoerde energie voor de turbo kunt verhogen doormiddel van extra inspuiting dan spoelt de turbo dus sneller op en heb je dus minder turbolag.
Doe je dit teveel gaat de motor roeten, het is dus zaak dit beperkt maar voldoende te doen, wat bij deze motoren goed te doen is.
De achteraf gemonteerd roetfilters zijn niet te vergelijken met de affabrieksystemen.
Een origineel systeem heeft een aangepast management welke de drukverschillen voor en na het roetfilter meet, is hij vervuild dan gaat de ecu regenereren, schoonbranden opdat het filter weer een minmum aan drukvershil heeft.
Een achteraf gemonteerd filter heeft deze functie niet, het is een roetfilter zonder extra managementaanpassingen/sensoren.
Dit filter is afhankelijk van de hitte in het uitlaatsysteem om schoon te branden, het filter is ook niet zo fijnmazig als het originele en werkt ook een stuk minder.
Je kunt je voorstellen dat als je veel korte stukjes en/of veel laag in toeren gaat rijden dit schoonbranden niet afdoenden gebeurt, er is een kans op het verstopt raken van het filter (misschien valt het mee, de tijd zal het leren).
Zeker door toepassing van uitlaatgastemperatuurverlagende maatregelen zoals de EGR, welke tevens voor een flinke vervuiling zorgt in het blok (ook carteronluchting werkt niet echt mee) heb ik m'n twijfels hoe het systeem na 3 jaar werkt, of het dan niet simpelweg verstopt zit.
Als je de wagen gaat tunen heb je het voordeel dat de uitlaatgastemp. iets hoger wordt, maar het nadeel dat de hoeveelheid uitlaatgas toeneemt, alsmede dehoeveelheid vaste deeltjes (roet), als het filter nu al niet te groot is kun je dus een extra probleem krijgen, het vertsoppen zal sneller gebeuren, aan de andere kant kan het door de toegenomen temperatuur en uitlaatdruk misschien best meevallen of zelfs beter worden, ik weet het nog niet.
Wat ik hier neerzet is " an educated guess ", ik weet niet hoe het systeem op termijn gaat werken of dat het problemen gaat geven, ik kan alleen zeggen dat we er erg voorzichtig mee zijn en over een aantal jaren misschien meer weten over dit nieuwe feneomeen.
Het tunen van een D5 kost normaal 500,- forummers krijgen 10% korting op dit bedrag.
Geplaatst: 15.09.2007 - 17:07
door V480-S60
Wat ik dus begrijp uit je verhaal is dit:
Tunen van een D5 met af-fabriek filter is naar verwachting beter en betrouwbaarder dan tunen van een D5 met retrofit filter.