Waar komt de Tomtom?

Geleverd vanaf 2003
Editiondriver1
1st Gear member

Hierbij de foto's zoals ik mijn Tomtom en Parrot heb laten inbouwen. Tomtom heeft vaste 12-volt draad en een TMC-draad.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 2.0d (2007) Edition 2, black sapphire, 17"; sculptor, roofrails
Bart
8th Gear member

Dat is 3 keer supernetjes ;-)!!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Editiondriver1
1st Gear member

tja, ging niet helemaal goed, maar toch bedankt !
SaberOne
1st Gear member

Editiondriver1 schreef:Hierbij de foto's zoals ik mijn Tomtom en Parrot heb laten inbouwen. Tomtom heeft vaste 12-volt draad en een TMC-draad.

Netjes. Zo wil ik het ook laten doen. Waar of door wie heb jij het laten inbouwen?
Editiondriver1
1st Gear member

Ik heb zelf een TomTom 710 go. Deze heb ik vastgezet door bij optimount een adapter te bestellen. www.optimount.nl, artikelnummer 511574.3. Het adapter heb ik samen met een constante stroomdraad en een TMC-RDS draad voor verkeersinformatie laten inbouwen door een inbouwbedrijf. Men heeft de adapter op een ijzeren plaatje gemonteerd die is vastgezet aan de onderkant van het dashboard, erg netjes. Dit kwam totaal uit op zo'n EUR 115,-, inclusief de adapter, die het bedrijf met korting kon bestellen bij optimount. In dit bedrag waren trouwens geen voorrijkosten opgenomen omdat ons bedrijf veel zaken met hun doet, ze hebben ook mijn parrot carkit ingebouwd.

Het bedrijf dat het heeft ingebouwd is trouwens IMC Car Electronics te Doetinchem, 0314-354454. Degene die het bij mij heeft ingebouwd is Patrick en ben er erg tevreden mee.

Als er nog vragen zijn, laat het maar weten.
eXite
4th Gear member

Ik speen hem altijd vast links onder op mijn voorruit als ik hem nodig heb. Als ik 'm niet gebruik dan ligt ie gewoon in het dashboard kastje, zie je er helemaal niets van, ideaal.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Ernst64
3rd Gear member

Voor de bevestiging van de TT910 in m’n V50 heb ik de diverse fora afgezocht naar een degelijke esthetisch verantwoorde oplossing, helaas niet gevonden. Met uitzondering van de Noorman-bevestiging, vond ik de meeste te rommelig en ik wilde het liefst geen draden zien.

Bevestiging aan of bij het Watervalconsole deed afbreuk aan het console, dus bleef alleen bevestiging aan de linkerzijde over.

Buiten de voeding wilde ik ook een externe microfoon, de audiokabel en de TMC-ontvanger aansluiten.

Het resultaat in afbeelding 001 en 002.

Hoe is het zover gekomen?
Allereerst dank aan Noorman, hij heeft het basisidee van de ¾ “ wartel geleverd. De koppeling waarvan ik ben uitgegaan is een 15mm soldeerkoppeling (gas/water) met conische afdichting. De wartelmoer (messing-vernikkeld) komt van de tuinslang. De kogelkop is van de originele TT-raambevestiging.
Het zeskant van de koppeling heb ik verwijderd en een sleuf en gat voor de kabeldoorvoer aangebracht, ook de conisch boring iets uitgedraaid, zodat de kogel dieper kan wegzakken, echter niet zo diep dat het doorvoergat wordt afgedekt. Het gat in de wartelmoer iets vergroot (conisch), zodat de gehele schroefdraad wordt afgedekt en het contactvlak met de kogel wordt vergroot.

De steunpoot wordt gevormd door een stuk stalen hydrauliekbuis 15x1,5mm. Deze buis verdient de voorkeur boven koperen of CV-buis. Deze heb ik eerst gebogen en daarna aan één kant in de lengte open gezaagd gelijk aan de sleuf in de koppeling (diameter dikste kabel).
Vervolgens beide delen met tweecomponentenlijm samengevoegd.

Dan in de auto de gewenste positie bepalen, inkorten, haaks omzetten en pasmaken op het dashboard.

De buis heb ik bekleed met zwart leer (sleuf vrijhouden) en het geheel zwart gespoten (het staal eerst in de zinkcompound). De draden komen aan de onderzijde uit de niet zichtbare sleuf, onder het dashboard. Daar ligt het “ei” van de TMC, die ik via een coax kabel met de achterruitantenne heb verbonden. Voedings- en AUX-kabel lopen achter het dashboard naar de verbindingssteker van het tunnelconsole. Hier ligt ook de 12V-adapter. De TT-externe microfoon is op de originele plaats in interieurverlichtingspaneel aangebracht.
In de hoek van het zij-afdekpaneel heb ik een U-vormig gat gezaagd, ter plaatse van de steunpoot.

Het geheel is redelijk stabiel, maar niet onder alle omstandigheden trillingsvrij. Dat kan ook niet met de relatief grote massa van de TT910, de kogel blijft een zwak punt. Een verbetering heb ik nog kunnen bereiken door het asje uit de voet in de kogel te lijmen.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Bart
8th Gear member

Veel werk, maar ziet er wel heel strak uit!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
denivan
2nd Gear member

Strakke oplossing inderdaad.

Mijne is minder netjes, maar ik vind de zichtbaarheid en plaats goed zo, en is makkelijk mee te nemen als ik een andere leasebak krijg :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De PDA is een relatief oude Mio 168 met ingebouwde GPS, de PDA houder is een brodit. Hoef dus enkel de PDA in de houder te steken en hij laadt op , zonder nog losse kabeltjes te moeten inpluggen en zo.

P.S. Sorry voor de brakke foto's, in het donker doet hij het niet zo lekker ;)

Ter vergelijking, zo had ik het in m'n vorige auto (Renault Clio) en dat vond ik toch minder lekker qua kijkhoek :

Afbeelding

Afbeelding
Wingless
1st Gear member

Editiondriver1 schreef:Hierbij de foto's zoals ik mijn Tomtom en Parrot heb laten inbouwen. Tomtom heeft vaste 12-volt draad en een TMC-draad.
En als ik het goed begrijp is die TMC draad dus ook mooi in de dash weggewerkt? Welk merk clip is het eigenlijk Editiondriver1???
Battlecruiser
8th Gear member

kennethbril schreef:Tof gevonden zo'n kussen. Maar ik denk echt dat het bij serieus bochtwerk wel van je dashboard kan flikkeren . En met mijn rijstijl ?
Het car Cushion is onlangs getest door Autovisie.

Het ding ligt zelfs bij de ruigste coureur muurvast op welk stukje dashboard dan ook.
Het kussentje berg je snel op buiten zicht van het dievengilde, zonder sporen na te laten.
Al die andere oplossingen hier geven dieven erg veel indicaties dat er wel eens iets leuks in de auto kan liggen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Wingless
1st Gear member

Jaren in een binnenstad gewoond, gewoon handschoenenkastje en middenconsole open achterlaten en een brieffie achter de ruit: "Geachte mijnheer junk, er ligt niets in deze auto". Nooit problemen gehad in vier jaar junkenstad Groningen.
Battlecruiser
8th Gear member

Dan is zo'n Car Cushion dus het beste, want die haal je het snelst weg zonder sporen.
Alleen niet in jouw open kastje stoppen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Smirky
2nd Gear member

Heb van de week even aan het knutselen geweest...
Het doel was mijn TomTom zo netjes mogelijk in te bouwen (vooral die lelijke draden wegwerken ), na even te plannen ben ik eraan begonnen.

Was even een pijnlijke zaak toen ik in het dashbord begon te snijden, ( uit angst dat het project zou mislukken ) maar uiteindelijk is alles goed gekomen.

Resultaat is als volgt:

Afbeelding
Volvo V50 MY06 1,6D Fasttech tuned
Momentum, Barentz Blue, 17inch Sculptor, Aluminium inleg, Spoiler, Parrot 3300 GPS, Trekhaak, Parkeersensoren, High performance audio, etc...
Ernst64
3rd Gear member

Heel mooi, jammer dat je nu altijd de afstandsbediening moet gebruiken (en waar laat je die nu weer) of helemaal uit je stoel moet komen.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
PaulV50
1st Gear member

Eind januari komt mijn nieuwe V50 en daar wil ik een TomTom in gaan bouwen. Ik wil de steun gebruiken voor het (rechtse)middenrooster en de houder installeren met vaste voedingsaansluiting.

Waar kan ik het beste de + en - vandaan halen en zo min mogelijk kabels in het zicht hebben?
Alvast bedankt.

Groet,

Paul
V50 MY08 - 1.6D Edition I - Season Line - Brilliant Blue Pearl
Ernst64
3rd Gear member

Waar kan ik het beste de + en - vandaan halen en zo min mogelijk kabels in het zicht hebben?
Waar je met de kabel naar binnen gaat is moeilijk te adviseren. In hoeverre wil je in het dashboard boren en wat accepteer je qua zichtbaarheid van de kabel.
De + en - kan je het beste oppakken bij het begin van de tunnelconsole. Daar bevindt zich een connector met + en - en de AUX-ingang van de versterker. Ik heb op dit punt de Tomtom voedingsadaptor en de AUX-kabel aangesloten, werkt perfect. Tomtom schakelt mee met de accessoirestand van het contactslot.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
xc90t6
4th Gear member
Contacteer:

Allemaal nette oplossingen. Mijn TomTom was veel minder netjes.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
PaulV50
1st Gear member

Ernst64 schreef:
Waar je met de kabel naar binnen gaat is moeilijk te adviseren. In hoeverre wil je in het dashboard boren en wat accepteer je qua zichtbaarheid van de kabel.
De + en - kan je het beste oppakken bij het begin van de tunnelconsole. Daar bevindt zich een connector met + en - en de AUX-ingang van de versterker. Ik heb op dit punt de Tomtom voedingsadaptor en de AUX-kabel aangesloten, werkt perfect. Tomtom schakelt mee met de accessoirestand van het contactslot.
Dank voor je reactie!
Ik wil zo min mogelijk boren in het dashboard. Ik denk dat ik een klein doorvoer hoekje zal maken voor de kabel in het deel waar de luchtroosters in zitten, dat is te vervangen als de (lease) auto weer weggaat. De steun schijnt zonder boren etc vast te kunnen.

Bedoel je met het begin van de tunnelconsole onder/achter de watervalconsole (zie foto; waar telefoonhoorn zit) of bedoel je bij de pook waar ook de sigarettenaansteker zit?

Groet,
Paul
V50 MY08 - 1.6D Edition I - Season Line - Brilliant Blue Pearl
Ernst64
3rd Gear member

Bedoel je met het begin van de tunnelconsole onder/achter de watervalconsole (zie foto; waar telefoonhoorn zit) of bedoel je bij de pook waar ook de sigarettenaansteker zit?
De connector zit onder het bakje achter de watervalconsole.
Succes,
Ernst
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”