Pagina 2 van 5
Geplaatst: 20.10.2007 - 11:29
door Editiondriver1
Hierbij de foto's zoals ik mijn Tomtom en Parrot heb laten inbouwen. Tomtom heeft vaste 12-volt draad en een TMC-draad.
[img]
Geplaatst: 20.10.2007 - 14:35
door Bart
Dat is 3 keer supernetjes

!!
Geplaatst: 20.10.2007 - 17:20
door Editiondriver1
tja, ging niet helemaal goed, maar toch bedankt !
Geplaatst: 22.10.2007 - 11:38
door SaberOne
Editiondriver1 schreef:Hierbij de foto's zoals ik mijn Tomtom en Parrot heb laten inbouwen. Tomtom heeft vaste 12-volt draad en een TMC-draad.
[img]
Netjes. Zo wil ik het ook laten doen. Waar of door wie heb jij het laten inbouwen?
Geplaatst: 22.10.2007 - 11:46
door Editiondriver1
Ik heb zelf een TomTom 710 go. Deze heb ik vastgezet door bij optimount een adapter te bestellen.
www.optimount.nl, artikelnummer 511574.3. Het adapter heb ik samen met een constante stroomdraad en een TMC-RDS draad voor verkeersinformatie laten inbouwen door een inbouwbedrijf. Men heeft de adapter op een ijzeren plaatje gemonteerd die is vastgezet aan de onderkant van het dashboard, erg netjes. Dit kwam totaal uit op zo'n EUR 115,-, inclusief de adapter, die het bedrijf met korting kon bestellen bij optimount. In dit bedrag waren trouwens geen voorrijkosten opgenomen omdat ons bedrijf veel zaken met hun doet, ze hebben ook mijn parrot carkit ingebouwd.
Het bedrijf dat het heeft ingebouwd is trouwens IMC Car Electronics te Doetinchem, 0314-354454. Degene die het bij mij heeft ingebouwd is Patrick en ben er erg tevreden mee.
Als er nog vragen zijn, laat het maar weten.
Geplaatst: 22.10.2007 - 11:57
door eXite
Ik speen hem altijd vast links onder op mijn voorruit als ik hem nodig heb. Als ik 'm niet gebruik dan ligt ie gewoon in het dashboard kastje, zie je er helemaal niets van, ideaal.
Geplaatst: 29.10.2007 - 23:08
door Ernst64
Voor de bevestiging van de TT910 in m’n V50 heb ik de diverse fora afgezocht naar een degelijke esthetisch verantwoorde oplossing, helaas niet gevonden. Met uitzondering van de Noorman-bevestiging, vond ik de meeste te rommelig en ik wilde het liefst geen draden zien.
Bevestiging aan of bij het Watervalconsole deed afbreuk aan het console, dus bleef alleen bevestiging aan de linkerzijde over.
Buiten de voeding wilde ik ook een externe microfoon, de audiokabel en de TMC-ontvanger aansluiten.
Het resultaat in afbeelding 001 en 002.
Hoe is het zover gekomen?
Allereerst dank aan Noorman, hij heeft het basisidee van de ¾ “ wartel geleverd. De koppeling waarvan ik ben uitgegaan is een 15mm soldeerkoppeling (gas/water) met conische afdichting. De wartelmoer (messing-vernikkeld) komt van de tuinslang. De kogelkop is van de originele TT-raambevestiging.
Het zeskant van de koppeling heb ik verwijderd en een sleuf en gat voor de kabeldoorvoer aangebracht, ook de conisch boring iets uitgedraaid, zodat de kogel dieper kan wegzakken, echter niet zo diep dat het doorvoergat wordt afgedekt. Het gat in de wartelmoer iets vergroot (conisch), zodat de gehele schroefdraad wordt afgedekt en het contactvlak met de kogel wordt vergroot.
De steunpoot wordt gevormd door een stuk stalen hydrauliekbuis 15x1,5mm. Deze buis verdient de voorkeur boven koperen of CV-buis. Deze heb ik eerst gebogen en daarna aan één kant in de lengte open gezaagd gelijk aan de sleuf in de koppeling (diameter dikste kabel).
Vervolgens beide delen met tweecomponentenlijm samengevoegd.
Dan in de auto de gewenste positie bepalen, inkorten, haaks omzetten en pasmaken op het dashboard.
De buis heb ik bekleed met zwart leer (sleuf vrijhouden) en het geheel zwart gespoten (het staal eerst in de zinkcompound). De draden komen aan de onderzijde uit de niet zichtbare sleuf, onder het dashboard. Daar ligt het “ei” van de TMC, die ik via een coax kabel met de achterruitantenne heb verbonden. Voedings- en AUX-kabel lopen achter het dashboard naar de verbindingssteker van het tunnelconsole. Hier ligt ook de 12V-adapter. De TT-externe microfoon is op de originele plaats in interieurverlichtingspaneel aangebracht.
In de hoek van het zij-afdekpaneel heb ik een U-vormig gat gezaagd, ter plaatse van de steunpoot.
Het geheel is redelijk stabiel, maar niet onder alle omstandigheden trillingsvrij. Dat kan ook niet met de relatief grote massa van de TT910, de kogel blijft een zwak punt. Een verbetering heb ik nog kunnen bereiken door het asje uit de voet in de kogel te lijmen.
Geplaatst: 30.10.2007 - 09:59
door Bart
Veel werk, maar ziet er wel heel strak uit!
Geplaatst: 20.11.2007 - 17:18
door denivan
Strakke oplossing inderdaad.
Mijne is minder netjes, maar ik vind de zichtbaarheid en plaats goed zo, en is makkelijk mee te nemen als ik een andere leasebak krijg :
De PDA is een relatief oude Mio 168 met ingebouwde GPS, de PDA houder is een brodit. Hoef dus enkel de PDA in de houder te steken en hij laadt op , zonder nog losse kabeltjes te moeten inpluggen en zo.
P.S. Sorry voor de brakke foto's, in het donker doet hij het niet zo lekker
Ter vergelijking, zo had ik het in m'n vorige auto (Renault Clio) en dat vond ik toch minder lekker qua kijkhoek :

Geplaatst: 21.11.2007 - 09:41
door Wingless
Editiondriver1 schreef:Hierbij de foto's zoals ik mijn Tomtom en Parrot heb laten inbouwen. Tomtom heeft vaste 12-volt draad en een TMC-draad.
En als ik het goed begrijp is die TMC draad dus ook mooi in de dash weggewerkt? Welk merk clip is het eigenlijk Editiondriver1???
Geplaatst: 21.11.2007 - 10:52
door Battlecruiser
kennethbril schreef:Tof gevonden zo'n kussen. Maar ik denk echt dat het bij serieus bochtwerk wel van je dashboard kan flikkeren . En met mijn rijstijl ?
Het car Cushion is onlangs getest door Autovisie.
Het ding ligt zelfs bij de ruigste coureur muurvast op welk stukje dashboard dan ook.
Het kussentje berg je snel op buiten zicht van het dievengilde, zonder sporen na te laten.
Al die andere oplossingen hier geven dieven erg veel indicaties dat er wel eens iets leuks in de auto kan liggen.
Geplaatst: 21.11.2007 - 10:56
door Wingless
Jaren in een binnenstad gewoond, gewoon handschoenenkastje en middenconsole open achterlaten en een brieffie achter de ruit: "Geachte mijnheer junk, er ligt niets in deze auto". Nooit problemen gehad in vier jaar junkenstad Groningen.
Geplaatst: 21.11.2007 - 11:38
door Battlecruiser
Dan is zo'n Car Cushion dus het beste, want die haal je het snelst weg zonder sporen.
Alleen niet in jouw open kastje stoppen...
Geplaatst: 23.12.2007 - 12:19
door Smirky
Heb van de week even aan het knutselen geweest...
Het doel was mijn TomTom zo netjes mogelijk in te bouwen (vooral die lelijke draden wegwerken ), na even te plannen ben ik eraan begonnen.
Was even een pijnlijke zaak toen ik in het dashbord begon te snijden, ( uit angst dat het project zou mislukken ) maar uiteindelijk is alles goed gekomen.
Resultaat is als volgt:

Geplaatst: 23.12.2007 - 13:24
door Ernst64
Heel mooi, jammer dat je nu altijd de afstandsbediening moet gebruiken (en waar laat je die nu weer) of helemaal uit je stoel moet komen.
Geplaatst: 23.12.2007 - 20:16
door PaulV50
Eind januari komt mijn nieuwe V50 en daar wil ik een TomTom in gaan bouwen. Ik wil de steun gebruiken voor het (rechtse)middenrooster en de houder installeren met vaste voedingsaansluiting.
Waar kan ik het beste de + en - vandaan halen en zo min mogelijk kabels in het zicht hebben?
Alvast bedankt.
Groet,
Paul
Geplaatst: 25.12.2007 - 11:02
door Ernst64
Waar kan ik het beste de + en - vandaan halen en zo min mogelijk kabels in het zicht hebben?
Waar je met de kabel naar binnen gaat is moeilijk te adviseren. In hoeverre wil je in het dashboard boren en wat accepteer je qua zichtbaarheid van de kabel.
De + en - kan je het beste oppakken bij het begin van de tunnelconsole. Daar bevindt zich een connector met + en - en de AUX-ingang van de versterker. Ik heb op dit punt de Tomtom voedingsadaptor en de AUX-kabel aangesloten, werkt perfect. Tomtom schakelt mee met de accessoirestand van het contactslot.
Geplaatst: 25.12.2007 - 13:54
door xc90t6
Allemaal nette oplossingen. Mijn TomTom was veel minder netjes.
Geplaatst: 25.12.2007 - 14:09
door PaulV50
Ernst64 schreef:Waar kan ik het beste de + en - vandaan halen en zo min mogelijk kabels in het zicht hebben?
Waar je met de kabel naar binnen gaat is moeilijk te adviseren. In hoeverre wil je in het dashboard boren en wat accepteer je qua zichtbaarheid van de kabel.
De + en - kan je het beste oppakken bij het begin van de tunnelconsole. Daar bevindt zich een connector met + en - en de AUX-ingang van de versterker. Ik heb op dit punt de Tomtom voedingsadaptor en de AUX-kabel aangesloten, werkt perfect. Tomtom schakelt mee met de accessoirestand van het contactslot.
Dank voor je reactie!
Ik wil zo min mogelijk boren in het dashboard. Ik denk dat ik een klein doorvoer hoekje zal maken voor de kabel in het deel waar de luchtroosters in zitten, dat is te vervangen als de (lease) auto weer weggaat. De steun schijnt zonder boren etc vast te kunnen.
Bedoel je met het begin van de tunnelconsole onder/achter de watervalconsole (zie foto; waar telefoonhoorn zit) of bedoel je bij de pook waar ook de sigarettenaansteker zit?
Groet,
Paul
Geplaatst: 26.12.2007 - 09:45
door Ernst64
Bedoel je met het begin van de tunnelconsole onder/achter de watervalconsole (zie foto; waar telefoonhoorn zit) of bedoel je bij de pook waar ook de sigarettenaansteker zit?
De connector zit onder het bakje achter de watervalconsole.
Succes,
Ernst