Pagina 2 van 2
Geplaatst: 31.08.2007 - 17:42
door V70ORD5
C 30 T5 schreef:Wielbouten zijn na ongeveer 4 jaar versleten , dit geldt alleen maar als je zomer en winterbanden laat monteren na ongeveer 16 X op spanning zetten is de rek uit de wielbout.

Trek jij ze door tot aan de vloeigrens dan?
Geplaatst: 31.08.2007 - 22:07
door Quota
Ramon&Ramon schreef:er zijn nog wel meer oorzaken te bedenken waarom een wiel losloopt,maar het meest makkelijke is natuurlijk de monteur de schuld geven.
Welke mogelijkheden zijn er nog meer dan? Ik zou het graag weten als er iets mis is met de auto, ik bedoel een slordige monteur is geen prettige gedachte, maar maakt het wel iets makkelijker om over een week 3500 km met de auto te gaan rijden dan wanneer er echt iets mis zou zijn met de auto.
Geplaatst: 01.09.2007 - 14:29
door Hans
Het gebeurd gewoon. Heb 2 x nieuwe banden laten monteren bij Profile. Na ongeveer tweehonderd kilometer gerammel aan de voorkant. Heb toen ook alles opnieuw goed moeten aandraaien. Het gebeurd dus gewoon.
Geplaatst: 01.09.2007 - 14:56
door Ramon&Ramon
inderdaad,ik heb het ook weleens vergeten,komt vaak door de werkdruk die er ontstaat als je drie auto,s tegelijk moet repareren, natuurlijk is het uitermate slordig,maar het gebeurd gewoon.
Geplaatst: 03.09.2007 - 16:09
door Quota
Goed, ben vandaag bij de dealer geweest om het instructieboekje op te halen en even naar de voorwielen te laten kijken. Het instructieboekje staat in backorder, wat zoveel wil zeggen als dat men wacht tot (en of) er voldoende orders zijn om het boekje te laten herdrukken. Ben benieuwd of ik die ooit nog zie...
De chef werkplaats heeft naar de wielen gekeken en een minimale hoeveelheid corossie gevonden, wat eigenlijk geen verklaring leverde voor het loslopen van de wielmoeren. Desondanks zijn de velgen a/d binnenkant even opgeschuurt, evenals de naaf. Na de vakantie de wielen weer even na laten lopen. Op zich wel goed geholpen, alleen jammer dat het instructieboekje niet te bestellen is op dit moment.
Geplaatst: 03.09.2007 - 19:51
door safarigeel
Wat ook invloed kan hebben is het smeren van de wielbouten, dit mag je nooit doen.
Geplaatst: 03.09.2007 - 19:56
door Hans
Beetje kopervet eraan is toch prima?
Geplaatst: 03.09.2007 - 22:05
door ronald ce
koper vet niet maar lichtjes met olie invetten is wat ik altijd doe
Geplaatst: 04.09.2007 - 10:36
door safarigeel
Ik dacht ook eens: laat ik die dingen maar eens smeren, dan gaan ze niet vastzittten. Maar ze moeten toch eigenlijk (blijven) vastzitten?
Toch maar even zoeken op internet en ik las dit:
http://www.amt.nl/web/show/id=60004/contentid=995
Bij bougies min of meer hetzelfde verhaal. Met het vastzetten extra opletten ivm het aanhaalmoment
http://www.amt.nl/web/show/id=60004/contentid=1348
Geplaatst: 04.09.2007 - 11:16
door C 30 T5
We kunnen dus twee dingen onderscheiden;
A, schroefdraad smeren/invetten.
B, conisch draagvlak smeren/invetten.
Ik ben van meining dat de scrhoefdraad ligt ingevet mag worden met kopervet, dit omdat het moment van vastdraaien is bepaald met een schone niet vervuilde schroefdraad.
De praktijk ervaring leert dat wat ligt ingevette schroefdraad geen problemen geeft met losdraaien of ophopen van vuil op de schroefdraad.
Het invetten hoeft na mijn meinig alleen maar te gebeuren met de slotbout, dit omdat deze moeilijker te verwijderen zijn als een gewone wielbout.
Een normale bout gaat altijd wel los met wat "hulp" maar een slotbout kan nogal een probleem zijn.
Het invetten van het conisch vlak is uit den boze, dus niet doen !
Geplaatst: 04.09.2007 - 12:53
door Quota
Chef werkplaats heeft de naaf (?) behandeld met kopervet, maar de wielbouten zelf uiteraard niet.
Geplaatst: 04.09.2007 - 16:54
door C 30 T5
Invetten van de naaf is niets mis mee. Dit gaat vooral in de winter oxideren op de naaf icm met gietijzer ( naaf ) aluminium ( velg ) en pekel.
Ik bedoel dus het conische vlakje van de wielbout niet invetten dus.