Pagina 2 van 5

Geplaatst: 05.09.2007 - 10:25
door menjo
Ben schreef:Als automobilist kan ik me in veel van het bovenstaande Als fietser:
3. auto's die geen ruimte laten als ze voorgesorteerd voor rechts staan
Ik neem aan dat je ruimte aan de linkerkant bedoelt?
Mijn rijleraar heeft mij geleerd geen ruimte te geven aan de kant waar je naartoe afslaat.

Geplaatst: 05.09.2007 - 10:26
door geestschrijver
Cojones schreef: 4. Mensen die consequent 10km/h te zacht rijden
Los van het feit dat we geen minimumsnelheid meer kennen: denk aan de afwijkingen in tellers. Als ik op mijn TomTom afga, rij ik 100 als mijn teller 120 aangeeft...

Mijn top 5, zo uit de losse pols:

1. Te hard door woonwijken/straten met spelende kinderen (of waar je die kinderen in ieder geval kan verwachten) rijden;
2. Midden op de weg parkeren (om iets te lossen bijvoorbeeld) terwijl er parkeerplek zat is;
3. Bumperkleven (en nee, ik rij NIET onnodig links);
4. Onnodig links rijden;
5. Te laat richting aangeven.

En zo zijn er nog wel een paar (niet ritsen, invoegen terwijl het helemaal niet kan). Ik doe mijn best niet meer kwaad te worden, alleen bij mijn nummer 1 vind ik het gerechtvaardigd de automobilist in kwestie uit de auto te slepen en de spelende kinderen in kwestie over hem/haar heen te laten fietsen...
menjo schreef: Mijn rijleraar heeft mij geleerd geen ruimte te geven aan de kant waar je naartoe afslaat.
Ja, die van mij ook. Voor de veiligheid van de fietser.

Geplaatst: 05.09.2007 - 10:32
door v700r
geestschrijver schreef:5. Te laat richting aangeven.

Dus aan helemaal geen richting aangeven erger jij je dus niet?

Geplaatst: 05.09.2007 - 10:36
door Ben
menjo schreef:
Ben schreef:Als automobilist kan ik me in veel van het bovenstaande Als fietser:
3. auto's die geen ruimte laten als ze voorgesorteerd voor rechts staan
Ik neem aan dat je ruimte aan de linkerkant bedoelt?
Mijn rijleraar heeft mij geleerd geen ruimte te geven aan de kant waar je naartoe afslaat.
Nee, aan de rechterkant als ze rechtsaf slaan.
Voorbeeld: Rijtje van 4 auto's staan voor het stoplicht te wachten 1, 2 en 3 laten ruimte tussen de auto en de troittoirband. Auto vier plakt z'n wielen tegen de troittoirband aan. Als fietser moet je dan of, de berm in om naar voren te kunnen, of achter auto 4 blijven staan om z'n uitlaatgassen in te ademen.
Linksaf heb je als fietser meestal ruimte genoeg.

Geplaatst: 05.09.2007 - 10:44
door menjo
Alleen auto 4 doet het goed m.i. Inhalen moet altijd links, auto 4 geeft je daar de ruimte voor en zorgt er tevens voor dat er geen kans is dat hij over een fietser in zijn dode hoek heen rijdt.

Geplaatst: 05.09.2007 - 10:50
door Battlecruiser
Of van die leuke automobilisten die fietsers inhalen met zó weinig tussenruimte, dat je als fietser wel moet gaan slingeren of op z'n minst je het leplazerus schrikt.

Geplaatst: 05.09.2007 - 11:20
door geestschrijver
v700r schreef: Dus aan helemaal geen richting aangeven erger jij je dus niet?
Nou ja, niet... hij staat niet in de top 5. Dus minder. Ik hoopte al dat iemand dat ging vragen (en had eerlijk gezegd vooral op jou gerekend...)

Als iemand eerst op de strook voor rechtsaf gaat staan en dan pas richting aangeeft, of als iemand eerst boven op zijn rem gaat staan, dan richting aangeeft en afslaat, dan denk ik: doe het dan helemaal niet. Het schiet zijn doel volkomen voorbij.

Geplaatst: 05.09.2007 - 11:29
door M'n eerste Volvo
Als autobestuurder:
- te weinig afstand bewaren (grote verkeersdrukte, beide rijbanen veel verkeer en dan vlak achter iemand gaan rijden en helemaal links, zo van ga eens aan de kant allemaal want ik kom eraan)
- te weinig afstand creeren (van rijbaan wisselen door in de veilige remafstand van twee auto's te schieten)
- niet anticiperen (als je weet dat je de afrit moet hebben, waarom dan nog snel links van alles inhalen en op het allerlaatste moment naar rechts schieten)
- niet met het verkeer bezig zijn (handsfree (of niet zelfs) een gesprek voeren en intussen allerlei documenten raadplegen, die op de bijrijdersstoel liggen)
- valse zuinigheid (hele dure auto (> 40.000 euro) rijden en dan geen carkit hebben (<100 euro) en dus niets handsfree bellen)
- macho rijders ((dikke) auto met veel vermogen en dat continu moeten demonstreren door in te halen als het eigenlijk niet verantwoord is en zo)

Ik kan zo nog lang doorgaan ......

Als fietser:
- geen afstand houden (te dicht langs fietsers afscheuren door automobilisten)
- geen verlichting voeren (doen maar weinig fietsers :wink: )
- moeders met volle bepakking (twee boodschappentassen aan het stuur, kind voorop in stuurstoeltje en kind achterop in stoeltje en dan slingerend naar huis)
- tussen overige verkeer door scheuren (spreekt voor zich, lijkt me)
- kinderen op fietsjes (vader "begeleidt" twee kinderen op kinderfietsjes. Eentje rechts van hem en eentje voor hem, beiden slingeren enorm.... )

Afijn, als je zo doorgaat, kun je concluderen dat het een wonder is dat er niet vaker erge ongelukken gebeuren. Zal wel aan het anticiperende gedrag van de Volvo-rijders liggen :D

Geplaatst: 05.09.2007 - 11:48
door MaXX99
1. op een rotonde de buitenband aanhouden als je de 3de afrit moet hebben, dat alles bij voorkeur zonder richtingaanwijzers.
2. wielertoeristen die stelselmatig het fietspad negeren
3. linksrijders
4. Al wat een hoofddeksel draagt : bompa met de pet, johnny met de pet, opgetutte dames met de hoed enz ...
5. met alles bezig zijn behalve autorijden, dat gaat van zich optutten, bellen, de krant lezen, sms'en, roken, eten, neuspulken, ...

Geplaatst: 05.09.2007 - 11:53
door eXite
geestschrijver schreef:Los van het feit dat we geen minimumsnelheid meer kennen: denk aan de afwijkingen in tellers. Als ik op mijn TomTom afga, rij ik 100 als mijn teller 120 aangeeft...
Rij je auto in de sloot en laat hem daar lekker liggen. 20% afwijking op je tacho, dan kun je net zo goed geen tacho hebben...

Geplaatst: 05.09.2007 - 12:50
door M'n eerste Volvo
Uhm, 120 aangeven en in werkelijkheid 100 rijden is geen 20% afwijking, maar ongeveer 17%.... :shock:

Desalniettemin wel erg grote afwijking ! Maar om daarvoor de auto nou in de sloot te rijden .... :D

Geplaatst: 05.09.2007 - 12:55
door eXite
Je rijdt 100 en je teller heeft 20% afwijking. Wat geeft je teller aan?

Ik denk 120 Ron, wat jij? ;)

Geplaatst: 05.09.2007 - 13:20
door Oceanracer
Om even in te haken op het rechts voorsorteren:

Voorsorteren is bedoeld om de verkeersdoorstroming (dus ook die van fietsers) te bevorderen. Bovendien zal de tegenwoordige fietser (assertief als ze zijn) echt niet achter jouw auto blijven wachten tot het VK-licht groen is, maar jou links passeren om daarna weer naar rechts te sturen. Daarbij loop je (bij het nemen van de bocht) zelfs de kans de fietser linksvoor te raken, omdat deze krapper door de bocht stuurt als jij met je auto.

Verder is voorsorteren niet verplicht (slechts wenselijk), m.u.v. voorsorteerstroken. In een voorsorteerstrook zelf sta je met je auto in het midden, waardoor er voldoende ruimte is voor fietsers om je rechts te passeren. Voorts is voorsorteren op een fietsstrook met doorgetrokken streep verboden en met onderbroken streep slechts toegestaan wanneer de fietser gewoon door kan fietsen. Lukt dit laatste niet, dan tegen de onderbroken streep aan voorsorteren.

De ergenis van Ben (als fietser) is dus volkomen terecht.

Oceanracer, tevens rij-instructeur

Geplaatst: 05.09.2007 - 13:52
door M'n eerste Volvo
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Verkeerde kant op geredeneerd ... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik ga vanavond echt op tijd naar bed !

Geplaatst: 05.09.2007 - 15:16
door geestschrijver
MaXX99 schreef: 4. Al wat een hoofddeksel draagt : bompa met de pet, johnny met de pet, opgetutte dames met de hoed enz
Maar verder geen vooroordelen?
eXite schreef: Rij je auto in de sloot en laat hem daar lekker liggen.
Je hebt gelijk, dat ga ik meteen doen. Dat ik daar nou zelf niet ben opgekomen. Bedankt!

Geplaatst: 05.09.2007 - 19:04
door Bart
Altijd leuk, dit soort rijtjes...

1. Onnodig links rijden. Ja, ik rijd stevig door (kan ook op de A1 in het oosten van het land), maar daar hoeft niemand behalve de hermandad mij voor te "straffen".
2. De spitsstrook niet gebruiken. Dacht toch dat die groene pijlen boven de weg wel duidelijk waren...
3. Vrachtwagens die inhalen tijdens het inhaalverbod. Ik heb er best begrip voor dat ze niet de hele tijd tegen dezelfde trailer willen kijken, maar dan wel alleen wanneer toegestaan.
4. Parkeerplaatszoekende mensen, die zonder waarschuwing (en zonder richtingaanwijzer) op de rem gaan staan voor een vrij parkeerplaatsje.
5. Te oude mensen achter het stuur, die het hedendaagse verkeer niet meer kunnen volgen, gevaarlijk langzaam rijden en dit altijd op drukkere momenten van de dag lijken te doen..

He, dat lucht op!

Geplaatst: 05.09.2007 - 19:41
door menjo
Oceanracer schreef: De ergenis van Ben (als fietser) is dus volkomen terecht.
Ah ok, duidelijk. Toch heeft mijn rijinstructeur het me anders geleerd en ik vind eigenlijk wel dat hij een punt had. Maar Ben mag zich ergeren aan me ;)

Geplaatst: 05.09.2007 - 19:58
door Ben
Afbeelding

Geplaatst: 05.09.2007 - 21:05
door MartijnEV
1. mensen die zich kennelijk (door te bumperkleven) ergeren aan het feit dat iemand links rijdt terwijl 4 auto's voor hem/haar op de linkerbaan ook niet harder rijden dan hij/zijzelf en zij met z'n allen dus niet naar rechts gaan, zeker niet achter een vrachtwagen, ookal zou men naar rechts terug willen, omdat men anders nooit meer naar links komt omdat de 7 auto's achter hem/haar achterlijk kort op elkaar rijden zodat hij/zij er never nooit zonder als aso bestempeld te worden weer tussen zou kunnen komen
2. mensen die gaan bumperkleven omdat ze denken dat, als iemand, zoals het hoort, 2 tellen afstand houdt van zijn/haar voorganger, hij/zij langzamer zou rijden dan die voorganger terwijl hij/zij in werkelijkheid even snel rijdt
3. mensen die loeihard komen aanrijden op de linkerbaan en vlak achter een auto remmen die rustig met 120 een vrachtauto die keurig 80 op de rechterbaan rijdt inhaalt, en vervolgens de linkerstreep aanstippend alvast 'om' de auto heen sturen
4. mensen die bij een invoegsituatie in het spitsuur niet rustig ritsen en anderen de ruimte geven (om en om invoegen)
5. mensen die halverwege de twee rijbanen gaan hangen om tussen de auto's door te 'kijken' waarom het voor hen niet doorrijdt
6. mensen die senioren in kleine Daihatsu's of Kia's opjagen en tot doodangsten toe nerveus maken: zo iemand zou zich moeten inbeelden hoe het zou zijn als het zijn/haar eigen opa of oma zou zijn geweest

Kortom: mensen denken vaak dat de ander het negatief bedoelt, niet kan rijden gewoon niet doorrijdt, of een spontaan ongevraagd autorijlesje van een medeburger moet krijgen, en gaan daardoor bumperkleven of een ander afsnijden. Terwijl die ander gewoon goed anticipeert of het verkeer voor hem/haar en de doorstroming en veiligheid juist probeert te bevorderen.

Oftewel asociaal verkeersdeelnemed Nederland zou op de weg eens uit moeten gaan van Positieve intenties in plaats van negatieve, Afstand houden, Vriendelijk zijn voor elkaar en een beetje Rekening met elkaar houden!

Het is druk in Nederland, de autosnelweg is geen racebaan. Hou het veilig.

Alle asociale Nederlandse automobilisten zouden verplicht eens een keer in de USA, Zweden, Duitsland, en zelfs België moeten gaan rijden: daar is men niet zo aso op de weg!

Geplaatst: 05.09.2007 - 21:18
door MaXX99
Alle asociale Nederlandse automobilisten zouden verplicht eens een keer in de USA, Zweden, Duitsland, en zelfs België moeten gaan rijden: daar is men niet zo aso op de weg!
Euh ik ben zelf belg en vind het er hier ook wel erg associaal aan toe gaan ... voergenoemde punten klinken allen heel bekend, ook hier.