Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15.10.2007 - 09:17
door viking_in_shorts
Ik denk dat een slipursus een goed idee voor je is. Ten eerste leer je je auto kennen (wat nooit slecht is) en ten tweede zal je merken dat je winterbanden meer nodig hebt bij het remmen dan bij het gasgeven!

Zodra je bij het wegrijden merkt dat je slipt, gas los en klaar. Zodra je bij het remmen merkt dat je slipt: wachten en hopen dat je niet ergens tegenaan komt. Rij al 6 seizoenen in de hoge sneeuw, rij al 6 seizoenen met winterbanden. Nooit meer zonder!

Geplaatst: 15.10.2007 - 10:20
door applex
Met onderstaande quote kan ik mij hellemaal vinden,

“Kijk mij eens 130 km/u bahnen in deze sneeuwstorm in mijn Audi Quattro met winterbanden. Dat kunnen jullie niet hè”, lijken ze uit te dragen. Met als gevolg dat juist die superveilige A6 even later in de greppel ligt.

Ik pas met mijn zomerbanden me wel aan aan de omstandigheden rij iets minder hard en houd afstand.
Die twee dagen dat het echt hard sneeuwt in NL werk ik thuis of neem lekker vrij om sneeuwballen te gooien, ik zoek zeker de omstandigheden niet op.

Met de winstersport pak ik de Landrover waar zich al een grof modderprofiel onder bevind.

Geplaatst: 15.10.2007 - 12:00
door Gast
Johan s60 schreef:
AlexV70 schreef: Er zijn blijkbaar toch nog mensen die deze onzin geloven. :cry:
HEEL JAMMER.
'Geen onzin, puur uit eigen ervaring.
Ik heb michelin winterbanden, deze hebben gewoon weinig grip als het nat is, en zeker minder grip als de zomerbanden van hetzelfde merk.

Misschien is het nog niet koud genoeg maar met de nederlandse winters zie ik er geen voordeel in :x-mas:
Heel vreemd, uit testen is namelijk gebleken dat de remweg bij nat (koud) weer aanmerkelijk korter is.

Ook ik heb deze ervaring, in de zomer rijdt ik op Michelin en in de winter op Dunlop.
Het verschil kan ik echt merken als ik bijvoorbeeld bij de verkeerslichten weg trek.
De Michelin wil dan wel eens doorspinnen. De Dunlops niet.

Daar bij komt dat het profiel van een winterband ook groffer is, waardoor een betere water afvoer.
Zeker met de komende natte periode dus minder kans op aquaplaning.
Hoewel, we hebben ook al een hele natte periode gehad. :P

Vraag me dan ook af waarom de leasebedrijven hun auto's op winterbanden zetten.
Zouden ze daar misschien over hebben nagedacht?

Geplaatst: 15.10.2007 - 12:02
door Paul
Nou ik heb toch met de T5 en winterbanden ook de ervaring dat als ik bij een stoplicht per ongeluk iets te hard weg wil gaan dat ik een deel van het rubber op het asvalt terug kan vinden.
Dat komt gewoon omdat het zachtere banden zijn.

Geplaatst: 15.10.2007 - 13:56
door Laptom
Ik heb zelfs een aantal keer getest bij dezelfde bochten en temperatuur (boven de 7 graden Celsius) en bleef altijd meer grip houden met mijn winterbanden dan met mijn zomerbanden. Als het standaard meer dan 10graden blijft en ik ga niet meer op wintersport dan gaan de zomerbanden er weer op. Bovendien is aquaplanning met winterbanden veel minder dan met zomerbanden, maakt niet uit met welke temperatuur naar mijn mening.

Ik weet de samenstelling van winterbanden niet, maar volgens mij zijn winterbanden, rubber met grotere waterafvoer kanalen (waar sneeuw ook niet zo makkelijk tussen plakt) en een zachtere compound. De redenen is om ze boven de 7 graden eraf te halen is alleen dat ze dan te hard gaan slijten.

Nadeel van mijn winterbanden is wel dat het iets meer afrolgeluid is, maar dit merk je eigenlijk alleen op de momenten van wisselen.

Slipcursus kan nooit kwaad naar mijn mening, zou eigenlijk wettelijk verplicht moeten zijn. En probeer aub winterbanden eens. Het is echt niet zoveel extra kosten aangezien je zomerbanden spaart, en daarnaast wellicht ook je auto. Afgelopen winter (2006/2007) ook een auto met abs achterop gehad in de regen (rij zelf zonder abs) en het irriteerde mij mateloos dat die persoon geen winterbanden eronder had. Veel plezier met je voiture!

Geplaatst: 15.10.2007 - 19:57
door Battlecruiser
Fabian schreef:Een winterband heeft pas meer grip onder de 7 graden en heeft meer grip in sneeuw dan een zomerband. Op een vol geregend wegdek heeft een zomerband meer grip dan een winterband. Iig mijn bevindingen met mijn 307 en nieuwe zomer/winter banden.

Voor de 5 dagen per jaar dat hier sneeuw licht is de winterband erg nuttig, maar je moet ze erg snel weer wisselen met de zomerbanden zodra het wat natter/warmer wordt.
Ook boven de 7 graden heeft een winterband meer grip dan een zomerband door het zachtere rubber. Alleen is de slijtage dan wat hoger dan een zomerband.
De 7 gradengrens wordt vooral geadviseerd omdat bij dat punt een zomerband zó hard wordt dat hij door te weinig soepelheid erg gevaarlijk is bij remmen en bochten. Het betekent andersom niet dat een winterband boven de 7 graden minder goed zou functioneren, integendeel.

Een winterband heeft óók meer grip op nat wegdek, niet alleen op sneeuw. Het contactoppervlak is weliswaar kleiner door de grotere openingen, maar door een hogere druk per vierkante centimeter én door de zachtere rubbercompound schuift de band minder snel door. Vooral in bochten en met remmen is dat goed merkbaar.

Geplaatst: 15.10.2007 - 22:42
door Johan s60
AlexV70 schreef:Ook ik heb deze ervaring, in de zomer rijdt ik op Michelin en in de winter op Dunlop.
Het verschil kan ik echt merken als ik bijvoorbeeld bij de verkeerslichten weg trek.
De Michelin wil dan wel eens doorspinnen. De Dunlops niet.

Daar bij komt dat het profiel van een winterband ook groffer is, waardoor een betere water afvoer.
Ik ga ook die dunlops proberen, ze komen goed uit de tests.
Met die michelin PA2 heb ik echt problemen op nat wegdek, en dan hoeven er echt geen grote plassen te staan want qua aquaplanning zit het wel goed. :lol:

Geplaatst: 18.11.2007 - 09:38
door marco doorn
winterbanden zijn in duitsland aanbevolen als er wat gebeurt (niet te hopen) ben jij de lul als je niet op winterbande rijd dus ik denk dat ze dat niet voor niks doen

Geplaatst: 19.11.2007 - 15:44
door josas
marco doorn schreef:winterbanden zijn in duitsland aanbevolen als er wat gebeurt (niet te hopen) ben jij de @#$ als je niet op winterbande rijd dus ik denk dat ze dat niet voor niks doen
Wat moet ik in Duitsland.....ik kom er nooit!!!

Geplaatst: 19.11.2007 - 16:58
door maestro200
Probleem met sneeuw en veel Pk,s?
Gewoon volgas en het tractiesysteem zijn/haar werk laten doen.
Of zoals al eerder aangegeven,goede winterbanden.
Ik heb stalen velgen+winterbanden+AWD dus dat moet lukken.
Let the fun begin

Geplaatst: 21.11.2007 - 15:26
door josas
Kan je in de winterstand met Geartronic (W) nu rijden of niet, of is dat alleen voor het wegrijden vanuit stilstand?
In mijn V40 automaat, reed ik er gewoon mee; met de automaat in 'W'...

Geplaatst: 21.11.2007 - 18:01
door gertsan
Al die verhalen ik denk dat het ook sterk aan het merk ligt. Maar inderdaad ben je in Duitsland al bijna verplichtg winterbanden te hebben alles ben je verantwoordelijk bij een ongeluk. Dus voor de wintersport naar Duitsland, dan winterbanden kopen. Verder ben ik er ook nog niet achter (nog geen winter gehad in mijn T5) wat die W nu precies is behalve dat hij bij glad weer gebruikt kan worden. Mijn gedachte is dat hij dan laagtoerig schakelt, maar ja dat doet hij toch altijd als je normaal rijdt. Ik moet zeggen dat de DSTC echt te gek werkt. Als ik met regen echt gas geeft houdt hij de wagen gewoon recht. Werkt perfect!!

Geplaatst: 21.11.2007 - 18:08
door IkeV70
gertsan schreef:Verder ben ik er ook nog niet achter (nog geen winter gehad in mijn T5) wat die W nu precies is behalve dat hij bij glad weer gebruikt kan worden.
W zorgt er toch voor dat hij optrekt in z'n 2e of 3e ipv 1e versnelling ?

Geplaatst: 22.11.2007 - 15:27
door josas
Ja,
Maar mag je er ook mee verder rijden?

Geplaatst: 24.11.2007 - 00:51
door Barlin
Het lijkt wel of er al in het hele land een pak sneeuw ligt en het verkeer zo onderhand volledig tot stilstand is gekomen. Ik heb in 6 jaar dat ik met veel PK's rijdt eigenlijk nog nooit de W gebruikt. Als het glad is gewoon niet als een gek wegrijden helpt het best. En o ja in scherpe bochten helpt de W echt niet en maakt het echt niet uit hoeveel PK je hebt daar vlieg je gewoon uit als je er te hard (glad of niet) door heen gaat.

Geplaatst: 30.11.2007 - 20:37
door J
om te beginnen zetten echt niet alles lease maatschappijen winterbanden onder hun auto (heb jaren leaseauto's gereden)
heb trouwens winterbanden onder m'n V40 gehad, en nu knappe bridgestone's maar die hebben echt meer grip in de regen dan de michelin winterbanden

Geplaatst: 30.11.2007 - 21:43
door Barlin
Vandaag de winterbanden erop en ik voel wel degelijk het verschil. Meer grip!

Geplaatst: 03.12.2007 - 20:02
door J
zegt misschien meer over de kwaliteit van je zomerbanden..

Geplaatst: 03.12.2007 - 21:05
door Barlin
Dat klopt! Die doen het in de winter niet zo goed. In de zomer zijn ze top!