V70 door Volvo terug geroepen

Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ferretje schreef:De softwareupgrade is bij mij inmiddels uitgevoerd, kostte me bij elkaar inclusief van naar de garage rijden 3 kwartier.

Natuurlijk gaat bij het ontwikkelen van een nieuw model wel eens wat fout, maar als een merk dat claimt uitvinder te zijn van veiligheid in relatie tot auto's een probleem heeft bij de werking van de airbags is dat zeker niet iets om trots op te zijn.........
Stond er in die brief dan dat ze "met trots kennis gaven" van een recall?
Probeer het gewoon in de juiste proporties te zien, ze hebben ontdekt dat er iets niet aan de Volvostandaards voldoet en dat willen ze zsm op nivo brengen.
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Via de URL van hansk precies deze brief gevonden (maar dan voor de XC70 voor de USA/CDN markt). Het gaat om Campagne nummer 184 van Oktober:

October 2007

TO: ALL VOLVO RETAILERS
RE: RECALL 184

Volvo Cars of North America, LLC (Volvo) and Volvo Cars of Canada Corp. have notified the National
Highway Traffic Safety Administration and Transport Canada that we will perform a Voluntary Safety
Recall on a limited number of 2008MY XC70s.
Vehicles remaining in retailer inventory must have this Safety Recall 184 performed prior to customer
delivery.
Volvo has found that due to an error in the software in the SRS control unit, the Inflatable Curtain (IC)
and Side Impact Protection System (SIPS) airbags may not deploy as intended during certain crash
situations. The error may also cause the "SRS Airbag - Service urgent" message and SRS warning light to
illuminate.
The corrective action will be a software upgrade of the SRS control unit.
Recall 184 affects approximately 3,000 vehicles in the U.S. and 500 in Canada.
OWNER NOTIFICATION
Owner notification is scheduled to begin late October.
RETAILER RESPONSIBILITIES
Retailers must perform this Recall Campaign on eligible vehicles regardless of miles/kilometers or
vehicle age. All work performed under this Recall Campaign is free of charge to the owner.
In the event that a customer does not have a notification letter, the owner is not to be refused this work.
Your regional representative will follow up to ensure that this Recall Campaign is proceeding smoothly.
A complete description of the Recall Campaign requirements and claim submission procedures will
follow.
It is the retailer’s responsibility to review the details provided in the materials listed below with all
involved personnel.
• Service Manager Bulletin
• Tech Net Note
• Parts Bulletin
Your cooperation in completing this important Recall is greatly appreciated.
Drive Safely,
Volvo Cars of North America, LLC and Volvo Cars of Canada Corporation
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

ferretje schreef: In normaal Nederlands betekent dat volgens mij:

Door een softwarefout kan het voorkomen dat bij een aanrijding het SRS/IC/SIPS-systeem niet werkt.

Gezien het feit dat Volvo zich profileert als de uitvinder van veiligheid i.c.m. auto's is dit natuurlijk een afgang van de bovenste orde.......

Ik ben benieuwd of ze dit via simulatie hebben ontdekt of dat er in het echie iemand z'n V/XC70 heeft opgevouwen terwijl de airbags het niet deden.....
Wat een belachelijke opstelling. Ik heb respect voor Volvo (maar ook voor alle andere automerken) die een nieuw model terugroept bij een geconstateerd probleem. Het zou juist onprofessioneel zijn indien ze dat niet zouden doen. Techniek kan nu eenmaal storen. Ik denk dat de meeste negatieve reacties op dit onderwerp komen van mensen die geen verstand van techniek hebben, en waarschijnlijk hun tijd verdoen achter een bureau. Frappant is dat de storing komt uit de software, en niet uit de "echte" techniek. En dat is nu precies de sector (ICT) waar van alles fout gaat, zonder dat de verantwoordelijken hiervan rekenschap over hoeven af te leggen. Miljoenen en miljoenen verslindende software die niet bruikbaar is (b.v. ziekenhuis informatiesystemen!!), besturingsystemen (Vista?!) die niet teruggenomen wordt, noem maar op.
Kortom, chapeau voor de terugroepactie van Volvo die zelfs op het gebied waar het merk o.a. groot door geworden is, veiligheid, het boetekleed durft aan te trekken.
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Het spijt me wel Volvo ik heb een godsvermogen betaald voor een Volvo vanwege het veiligheidsaspect. Na aankoop is gebleken dat de Bluetooth-carkit niet overweg kan met de modernste telefoons, in mijn geval de Nokia N95. Dat ze dat niet voor elkaar krijgen is Jammer maar niet van levensbelang.
Ik rijd dagelijks in mijn Volvo in druk verkeer in de Randstad en ben in de vier weken dat ik de auto nu heb twee keer bijna platgereden, van achteren.
Stel nu dat in de tussenliggende periode iemand zijn Volvo had platgereden en de airbags zouden niet zijn afgegaan. Dat zou voor Volvo een catastrofe van de bovenste plank zijn geweest. Gelukkig is het niet gebeurd en is het Volvo(rijders) bespaard gebleven.

Ik heb spreek geen lof uit voor Volvo dat ze naar buitengekomen zijn naar de berijders toe dat is niet meer dan normaal in deze situatie. Wat ik niet kan waarderen is dat ze in hun brief hebben over enkele Volvo's van het type V/XC 70 moeten worden teruggeroepen terwijl het alleen in Amerika al om 1000 auto's gaat en in Canada om 500. Op die manier bagatelliseren ze het probleem, net als Volvo doet.
Ik ben er van overtuigd dat alle in Nederland tot nu toe afgeleverde auto's nagezien worden.

Kortom ik ben blij met mijn auto, hij rijdt als een trein (maar dan zonder vierkante wielen en de gebruikelijke vertraging) blij dat Volvo het probleem heeft opgelost , tenminste daar vertrouw ik dan maar op.
Desalniettemin blijf ik van mening dat Volvo de softwareop dit aspect tot in den treure had moeten testen en dat dit niet had mogen gebeuren. Als ik een onveilige auto had gewild dan had ik wel zo'n Chinees gebakje gekocht.

Volvo, wij zullen het niet eens worden over deze kwestie dus ik stel voor dat we elkaar niet verder in de haren vliegen, ik heb er al zo weinig. :wink:
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Over de telefoon gesproken, op internet is keurig een lijst te verkrijgen met welke telefoon de blue-tooth-carkit kan communiceren.

Tevens kan het dadelijk ook nog een keer mechanisch voorkomen. Bij de XC90 werd na 2 jaar een Recall gedaan om fusee kogels te vervangen.

Over de software, die word bij wijze van iedere minuut ge-update. Een volvo die een dag later uit de fabriek komt kan net de nieuwe software hebben en hoeft niet te worden ge-update terwijl de jouwe dat wel kan. Kijk als voorbeeld naar je I-pod. Het komt tegenwoordig bij ieder merk voor.

In de brief staat verder dat de airbags misschien niet afgaan. Ze kunnen het wel doen, maar ook weer niet. Beetje spanning in het leven houd het leuk toch? ;). Nee doe mij ook maar veiligheid.
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

tsja, in elke keuken gaat wel eens iets mis, kun je beter de soep terugroepen met excuses voor de gasten racekakkend de tent uitrennen en nooit meer terugkomen, of niet soms? je kunt wel heel makkelijk commentaar leveren op zoiets als terugroepacties bij nieuwe auto's, maar de waarheid is dat er zoveel komt kijken bij de ontwikkeling van nieuwe auto's en er altijd tijdsdruk en kosten zijn die ook nog in het oog gehouden moeten worden. en vele teams die los van elkaar werken. en zo'n softwarefout is niet echt een onoverkomelijk probleem. ik kan me herinneren dat mercedes enkele jaren geleden nog veel ergere perikelen had met electronica. wij verwachten als consument steeds meer van auto's, dus wordt er op meer zaken gelet voor uiteindelijke aflevering maar het blijft mensenwerk en sommige dingen zijn nu eenmaal, ook weer met het oog op kosten en tijd, niet te voorzien. het is allemaal al zo verschrikkelijk duur!!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”