Pagina 2 van 3
Geplaatst: 06.11.2007 - 08:31
door MartijnEV
Het grote verschil tussen manual en Drive ontstaat, als je 110 - 120 rijdt, dan moet afremmen (in Nederland nogal vaak nodig...) voor een vrachtwagen of ander trager verkeer, en dan weer van 80 naar 120 optrekt (rustig, dus zonder kickdown):
- in Drive zal de lockup er af gaan en de bak in de slip gaan hangen (dus toeren maken en veel verlies via de koppelomvormer)
- in Manual zal de motor gewoon vanaf de 80 km/h gewoon van onderuit trekken, in de 5e versnelling, althans bij V-Power, maar bij Tinq/Tango spul moet je zelf terugschakelen naar 4, omdat anders de bak dan ook op de slip zal gaan hangen
Geplaatst: 06.11.2007 - 08:39
door surfroy01
Ik niesnapniemeer wel/geen lock up, wel niet manual/automatic?????
Geplaatst: 06.11.2007 - 08:59
door bart simpson
MartijnXC70 schreef:Het grote verschil tussen manual en Drive ontstaat, als je 110 - 120 rijdt, dan moet afremmen (in Nederland nogal vaak nodig...) voor een vrachtwagen of ander trager verkeer, en dan weer van 80 naar 120 optrekt (rustig, dus zonder kickdown):
- in Drive zal de lockup er af gaan en de bak in de slip gaan hangen (dus toeren maken en veel verlies via de koppelomvormer)
- in Manual zal de motor gewoon vanaf de 80 km/h gewoon van onderuit trekken, in de 5e versnelling, althans bij V-Power, maar bij Tinq/Tango spul moet je zelf terugschakelen naar 4, omdat anders de bak dan ook op de slip zal gaan hangen
En dat staat dan weer haaks op:
MartijnXC70 schreef:In het algemeen geldt dat in de manual stand (5e versnelling) bij lange stukken op de snelweg het verbruik lager is dan in Drive.
Geplaatst: 06.11.2007 - 13:42
door arieribbens
Dat is wel herkenbaar, die bak laat veel te snel zn lockup los, bij even inhalen op de snelweg zie je al snel je toeren omhoog vliegen terwijl die motor makkelijk weg moet kunnen komen met de lock erop vanaf 2000-2500 toeren ofzo.
(dit is overigens bij de gewone s60 170pk automaat)
Geplaatst: 06.11.2007 - 14:06
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 06.11.2007 - 14:11
door bart simpson
Dat is zo, imho is er geen GROOT verschil tussen het verbruik in Drive en 5 (of 6) met een gewone autmaat is 1 op 10 al gewoon haalbaar
Geplaatst: 06.11.2007 - 14:35
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 06.11.2007 - 14:43
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:Volgens mij ook niet en daarnaast is het heerlijk om flink er vandoor te gaan nadat die vrachtauto na 3 minuten weer naar rechts is gegaan tijdens een inhaalverbod voor vrachtauto's
Je rijdt een dikke dikke auto met dikke motor én automaat toch niet om handgeschakeld het wereldrecord zuinig rijden te verbeteren???
Maar goed, dit staat even los vwb de vraag over het verbruik :roll:
we zijn het eens!
Geplaatst: 06.11.2007 - 15:31
door Wim J
VolvoXC70 schreef:Volgens mij ook niet en daarnaast is het heerlijk om flink er vandoor te gaan nadat die vrachtauto na 3 minuten weer naar rechts is gegaan tijdens een inhaalverbod voor vrachtauto's
Je rijdt een dikke dikke auto met dikke motor én automaat toch niet om handgeschakeld het wereldrecord zuinig rijden te verbeteren???
Maar goed, dit staat even los vwb de vraag over het verbruik :roll:
Ik heb helemaal geen automaat, ik heb gewoon een klassieke versnellingsbak
Geplaatst: 06.11.2007 - 22:42
door MartijnEV
VolvoXC70 schreef:Volgens mij ook niet en daarnaast is het heerlijk om flink er vandoor te gaan nadat die vrachtauto na 3 minuten weer naar rechts is gegaan tijdens een inhaalverbod voor vrachtauto's
Je rijdt een dikke dikke auto met dikke motor én automaat toch niet om handgeschakeld het wereldrecord zuinig rijden te verbeteren???
Helemaal mee eens!
Gewoon lekker rijden!
Maar het topic heeft als onderwerp: verbruik en mijn punt daarbij was dat het mij opvalt dat de lock-up er minder snel af gaat als de bak in stand manual staat, en dat de auto dan minder verbruikt, zeker als je een betere benzine gebruikt.
Sorry voor de verwarring... :?
Geplaatst: 06.11.2007 - 22:53
door MartijnEV
arieribbens schreef:Dat is wel herkenbaar, die bak laat veel te snel zn lockup los, bij even inhalen op de snelweg zie je al snel je toeren omhoog vliegen terwijl die motor makkelijk weg moet kunnen komen met de lock erop vanaf 2000-2500 toeren ofzo.
(dit is overigens bij de gewone s60 170pk automaat)
Ook daar helemaal mee eens: deze mooie motor heeft een dik maximum koppel beschikbaar over een zeer breed toerenbereik, dus dan is het zonde als de lockup er te snel af gaat en vermogen wordt verloren in de koppelomvormer terwijl het makkelijk naar de wielen had kunnen gaan.
M'n D5 met 163pk en Geartronic had daar trouwens ook last van.
Geplaatst: 07.11.2007 - 06:25
door surfroy01
Concluderend is de 1:7 aan de hoge kant, ik zal bij de eerst volgende beurt eens vragen of ze iets kunnen vinden, maar ik denk alles opsommend dat het wel te verklaren valt, is het afwachten hoe ie het in NL gaat doen, met betere benzine (ik krijg V-power gesponsoord) en ander verkeerstype/klimaat.
Geplaatst: 08.11.2007 - 22:48
door xc90t6
1:10 is netjes voor een XC70 2.5T. M'n V70 2.4T (MY 2001) reed 1:10 maar daar reed ik heel pittig mee.
Geplaatst: 08.11.2007 - 23:09
door Thom
Naast een moderne 5 serie zou een moderne S80 horen, een S80 2.5T heeft een gemiddeld verbruik van 1:10,8 tegen 1: 10,5 voor de BMW 530
Excusez moi...maar deze vergelijking gaat volledig mank. De 530i is een ongekend veel krachtiger blok met meer cilinderinhoud en een 6 cilinder. Volvo moet heel vlot gaan komen met nieuwe, zuinigere motoren, want met name het vergelijk met de Efficient Dynamics (auto start/stop, meer vermogen i.c.m. minder verbruik) lijn van BMW verliezen ze op alle fronten...en dat voor een merk dat zegt duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben. Het is hard, maar 100% waar...
Thom
Geplaatst: 09.11.2007 - 07:43
door bart simpson
Was het geen Duits blad dat recent schreef dat onze Duitse vrienden in sommige gevallen wel tot 52% afweken van de geclaimde verbruiksgetallen?
Dat laat onverlet dat BMW structureel efficienter aan het worden is klopt wel, het mocht ook wel als je het verbruik van de recente V8-en in de 5 serie er even bijneemt, maar BMW is toch niet direct een grote concurrent, daarvoor is de aankoopprijs zeker voor de zakelijke rijder met zijn bijtelling (te) hoog aan het worden.
Geplaatst: 28.02.2008 - 07:13
door Wolfs XC
Mijn verbruik ligt rond de 1 op 9 en 1 op 10. Dit is een combinatie van stadsverkeer en snelweg uiteraard. Het is een schakelbak.
Op de snelweg bij een gangetje van 120 op de cc zo rond de 1 op 11,5 (8.8L/100km)
Op zich helemaal geen slechte waarden.
Geplaatst: 11.08.2008 - 21:01
door surfroy01
Welnu de XC70 is in NL en ik heb er denk ik nu 4 tanken mee gereden, en het verbruik ligt rond de 1:9, gelukkig beter dan de 1:7 in Qatar. Echter waar ik nog wel aan moet wennen is een volle tank voor 100 Euro dat kostte me nog geen tientje in Qatar........
Geplaatst: 11.08.2008 - 21:37
door Paul
Cool! Rij je hier nu nog met je Qatar kenteken?

Geplaatst: 12.08.2008 - 13:20
door Wolfs XC
Ik reed laatst over de Duitse Autobahn. Met snelheden van 200km a 215km per uur zat ik op een verbruik van 1 op 4,5 :roll:
Bussum Hamburg is 438 kilometer. Met een volle tank van huis en waar dat moest netjes aan de snelheidslimieten gehouden. Waar geen limieten waren heb ik het gas waar dat kon helemaal ingetrapt. Op 10km voor de bestemming begon het benzine lampje te branden :shock:
Geplaatst: 12.08.2008 - 13:24
door Hans
Interessant verhaal dit. Dit is de eerste keer dat ik een Geartronic bezit en moet nog wennen aan de daarbij horende kretologie.
Op de snelweg ga ik het zeker eens proberen om in manual te rijden. Moet er erg aan wennen dat de wagen zoveel toeren maakt als je even je gas los hebt gelaten en dan weer door wilt rijden.
Zal een gewenkwestie zijn.
@Surfroy01: Dat zal wennen voor je zijn...Hollands tanken en een Hollandse zomer!