EGR afsluiten

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

aaah :D

dan ziet ie er nog redelijk uit vind ik ..

zelf heb ik er juist net iets over de 20.000
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

Het inhouden is ook beter nu met stekker op EGR-klep.
Heb er een inleg K&N luchtfilter ingelegd.
En ben al een week goed aan doortrekken tot juist voor rood.(Wel opletten voor boetes en verbruik gaat ook goed omhoog) maar soit.
Dit op aanraden van iemand die op Volvo GENT Werkt. Als Statistical Process Controller al heeft hij zelf de EGR van zijn auto afgesloten. Die heeft daar wat rond gevraagd ivm EGR en dit stelde ze hem voor dat ik moet goed optrekken tot rood. Om eens alles goed te kuisen binnen in.? :twisted: :twisted: :twisted:
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Mooie foto maarrr... wat zien we daar allemaal? Is dit de EGR klep? is de nippel een soort onderdrukmeting? en wat zijn de draadjes rechts? luchtmassa oid?
Trouwens Bassie, trek jij bijna elke avond na thuiskomst je kap los en gaat weer een paar schroeven verder met je onderzoeken? ;-) Ik sleutel ook graag zelf, maar moet eerlijk bekennen dat ik van dit soort onderdelen afblijf zolang het gaat. Aan de andere kant heb ik ook al wel eens zitten denken om vanaf dit punt het inlaatkanaal eens te checken. wat me daarvan weerhoudt is dat ik nog maar een klein jaar geleden een nieuwe klep heb gekregen waarbij volgens factuur ook een en ander was "schoongemaakt". Mijn klachten zijn daarvoor ook net niet erg genoeg. Bij warme motor geen problemen namelijk.
Overigens dat doortrekken zal op zich geen kwaad kunnen (mits op temperatuur) maar mijn ervaring is dat juist een langere tocht op hoge snelheid ( Duitsland, 700km bijna non stop) met daarbij af en toe een periode even terug in versnelling en daarbij even lekker doortrekken (bergop) ook helpt de zaak weer soepel te krijgen. Overigens kreeg ik afgelopen febr juist 1 week na zo'n tocht zoveel problemen met de EGR dat ie toen is vervangen. Als je daar dan weer naar kijkt helpt het forse rijden dus helemaal niks...... (als gezegd, EGR werkt alleen in deellast)... wel ben ik er van overtuigd dat door een lange rit het uitlaattraject lekker schoonbrandt.
maar allee, ik hou je bevindingen hier in de gaten!! suc6!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

B@ssie schreef:Het inhouden is ook beter nu met stekker op EGR-klep.
Heb er een inleg K&N luchtfilter ingelegd.
En ben al een week goed aan doortrekken tot juist voor rood.(Wel opletten voor boetes en verbruik gaat ook goed omhoog) maar soit.
Dit op aanraden van iemand die op Volvo GENT Werkt. Als Statistical Process Controller al heeft hij zelf de EGR van zijn auto afgesloten. Die heeft daar wat rond gevraagd ivm EGR en dit stelde ze hem voor dat ik moet goed optrekken tot rood. Om eens alles goed te kuisen binnen in.? :twisted: :twisted: :twisted:


k&n zit er bij mij ook in ;)
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

Nu chiptunig en spel is hespe.
Voor de Hollanders...... En klaar is Kees

Hahaha :P :P :P
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

sanco schreef:Mooie foto maarrr... wat zien we daar allemaal? Is dit de EGR klep? is de nippel een soort onderdrukmeting? en wat zijn de draadjes rechts? luchtmassa oid?
Dit is geen EGR-klep en ook niet de luchtmassa oid.
Dit is juist in het begin van het inlaatsruitstuk waar het in 4 delen split en zo naar de arbeidkamers gaan. Naar de cilinders dus.

Na de klep komt de EGR chroom buis binnen zo foto hier onder.
Die oid die je zie is die groene stekker naast de oliepijlmeter , die na die klep zit maar niet de EGR klep is, dat zie je op de foto.
Zelf weet ik ook niet wat dit is.
Afbeelding
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ok Bas, ik snap nu waar je de foto hebt gemaakt. Overigens, in feite kijk je dus in het inlaatkanaal nog voor de recirculatiegassen erbij komen. Als je dus nog voor de klep rotzooi vindt, dan kan dat toch niet vanuit de chroompijp afkomstig zijn?
Los daarvan, de echte luchtmassa meter zie je volgens mij rechts direkt na het luchtfilter.
Ik meende dat er vorig jaar ook een foto op dit forum heeft gestaan van een "oude" EGR klep die bij iemand was vervangen. Ik meen me te herinneren dat dit een soort van klep was zoals een thermostaat, dus geen draaiklep, maar een klep in een zitting. Daar, en dan aan de uitlaatkant van de klep, zou je eigenlijk een plaat moeten steken denk ik, maar ik weet niet of dat constructief mogelijk is (ruimte, vorm) daarvoor moest je eigenlijk even weer die oude foto hebben. Het zit er zodanig krap achter tussen blok en schutbord dat het geen fijn sleutelkarweitje is om het geheel er eens even voor de fun uit te halen voor een snelle inspectie. Het blijft echter een paardemiddel.
Uiteindelijk denk ik dat ook jouw wagen, met een goede , schone klep ook probleemloos kan functioneren. Ze moeten bij een dealer kunnen zien of je inmiddels de gemodificeerde klep hebt. zo niet, dan zou ik daar eerst eens op aandringen (deels garantie)
veel plezier met je bolide Bas, want ze bollen lekker, die karren van ons!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

wnr ga je hem laten chippen en waar ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

vandaag voor klein onderhoud gewest (20.000 km )

bij de uitlezing geen foutmeldingen , zelfs niet van de egr klep ... (fishe zat er wel terug in )

alleen 3 foutmeldingen van 3 luidsprekers (heb de mijne vervangen door pioneer)

het probleem van het schokken hebben ze nog niet gehoort .. ben de eerste daar in de garage ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Dan hebben ze er vast en zeker niet veel van verkocht, of die persoon is er pas in dienst.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

die man werkt er al een tijdje .. .


kleine volvo garage hier in lier (scancar)

in de showroom kunnen max 5 auto's binnen ...


de klant moet het ook ngo melden dat er een probleem is .. en dan rijden er meestal nog met een 1.6 diesel motor ..


zo héél veel 2.0D zie je niet vind ik ...

meestal zijn het 1.6d volvo's
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

[quote="B@ssie]
Afbeelding[/quote]

is dit echt jouw automoter uit 2005 dit is die van mij uit 2003. Wat heb je uitgespookt met die van jou??

Afbeelding
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

gertsan

Mijn wagen is wel en Diesel 2.0
Uwen is en T5 zeker
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

pieter007 schreef:wnr ga je hem laten chippen en waar ?
Bij Autotune Heinz in Aalst in Belgie zeer bekent in deze streek.
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

B@ssie schreef:gertsan

Mijn wagen is wel en Diesel 2.0
Uwen is en T5 zeker
inderdaad zo als je kunt zien (onderschrift) een T5, maar is dat de verklaring?
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

gertsan schreef:
B@ssie schreef:gertsan

Mijn wagen is wel en Diesel 2.0
Uwen is en T5 zeker
maar is dat de verklaring?
zal wel zijn zeker benzine en diesel zijn niet dezelfde motoren hé.
Ik heb er geen andere motor laten inbouwen.
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Gertsan,

Mag een monteur wel aan jouw auto werken, of moet ie voor en tijdens de werkzaamheden steeds zijn handen wassen? ::lol:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

Oceanracer schreef:Gertsan,

Mag een monteur wel aan jouw auto werken, of moet ie voor en tijdens de werkzaamheden steeds zijn handen wassen? ::lol:
:salute: :salute:

aaaaaaaaaaa zoooooooooo het is omdat de mijne zo vuil is.
ik was nog niet mee :P :P :P :P

tja ik heb de mijne nog maar pas 4 weken nu de vorige eigenaar zal en vuil manneke geweest zijn hé.

Er zit wel nog een volledig zwarte beschermkap over ook hé die er nu wel van is.
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

B@ssie schreef:
ppFreddy schreef: 2 kleine laspuntjes, motortje blokkeren met een schroef en voila ;)
Dit versta ik even niet. 2 laspuntjes en motor blokkeren???
Als je de klep er van tussen doet moet je toch niets meer blokkeren.
En welk motortje????? waar zit dat op de kep of zo.
En wat doe je dan met de stekker.

Toch alvast bedankt voor de tip :P
ja, ik vond het ook raar eigenlijk, de klep zelf was vastgelast zodat deze gegarandeerd dichtblijft, en het motortje kon maar een beperkt stuk draaien totdat het tegen de schroef aandraaide...
B@ssie schreef:Bij Autotune Heinz in Aalst in Belgie zeer bekent in deze streek.
collega van me gaat na de winter zijn BMW 320D touring laten doen daar, ze schatten een winst van 30pk...

hoeveel extra pk zouden ze uit de volvo 2.0D halen?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
B@ssie
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25.10.2007 - 13:49
Locatie: Vlaamse Ardennen

Ik heb van iemand vernomen dat ze tot 175 PK kunnen tunen. En 2.0 D met 136 PK
Dus zo'n 39 PK bij is niet niets hé.
Maar ze zetten hem telkens op de testbank met wind simulatie zo dat de auto precies echt op de weg rijd.
Want hoe vlugger en auto rijdt des te meer lucht in de inlaat komt en er een onderdruk in het luchfilterhuis komt en dat willen ze simuleren.
En zo stellen ze hem perfect af.
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”