Pagina 2 van 4

Geplaatst: 20.11.2007 - 20:00
door Gast
Sander_S60 schreef:
...als ik de licht schakelaar dan ook op 0 (uit) zet, dan wil ik ook dat de lampen uitgaan.
Daar is het mij ook om te doen. Zeker met deze koudere dagen
als de temperatuur 's nachts onder nul is
gaat de capaciteit van de accu sneller achteruit.
Ik mag toch wel hopen dat je ALTIJD met de verlichting aan rijdt? ::wink:

Geplaatst: 20.11.2007 - 20:55
door toppertje
kontakt op stand1 is radio aan, dimlichtuit. toch? :-k

Geplaatst: 20.11.2007 - 21:09
door Fredhead
toppertje schreef:kontakt op stand1 is radio aan, dimlichtuit. toch? :-k
Klopt helemaal.
Maar is volgens mij de bedoeling dat de motor blijft draaien en de lampen uit gaan.

Geplaatst: 20.11.2007 - 21:26
door Rogier64
In de duitse modellen (mijn import V70) gaan de lampen volledig uit in stand 0 van de lichtschakelaar. Bij de ingeschakelde stand gaat alles netjes automatisch, zo hoort het voor mij.

Geplaatst: 20.11.2007 - 21:49
door Sander_S60
Ik mag toch wel hopen dat je ALTIJD met de verlichting aan rijdt? ::wink:
Bij korte stadsritjes overdag heb ik ze toch wel regelmatig uit staan.
althans had, met de vorige auto's, nu staan ze vooralsnog altijd aan. :laughing6::williamshatter:

Geplaatst: 20.11.2007 - 22:07
door BlackSapphire
Mijn V70 heeft ook germaanse roots, maar ik maak van zijn mogelijkheid om het licht uit te zetten nooit gebruik. Met licht aan rijden is altijd zoveel veiliger.

Geplaatst: 20.11.2007 - 22:14
door Paul
Ik rij heel vaak met de XC met lichten uit hoor, bespaar de xenon ;-)

Vooral in Spanje rijden we met lichten uit, anders gaat iedereen zo seinen!

Geplaatst: 20.11.2007 - 22:28
door BlackSapphire
Inderdaad: Fransen hebben daar ook een handje van. Ze hebben daar al nauwelijks Volvo's en als die dan de lampjes aan hebben vinden ze het raar. Rare jongens, die Galliƫrs.

Overigens, mijn xenon hoef ik niet te sparen; halogeen begeleidt mij nog steeds op 's heren wegen.

Geplaatst: 20.11.2007 - 22:57
door toppertje
wat mischien ook een mogelijkheid is, om zelf een schakelaar
plaatsen vanaf de draad die vd 0 stand afkomt.
deze kun je dan als het jou uitkomt
gebruiken.

Geplaatst: 21.11.2007 - 08:39
door bart simpson
Het grappige(?) is dat als het licht uitkan je ineens tot de categorie Volvorijders behoort die in donker zonder licht op rijden, zaken in eigen hand hebben betekend nog niet dat het dan ineens goed gaat

Geplaatst: 21.11.2007 - 09:53
door Fredhead
Rogier64 schreef:In de duitse modellen (mijn import V70) gaan de lampen volledig uit in stand 0 van de lichtschakelaar. Bij de ingeschakelde stand gaat alles netjes automatisch, zo hoort het voor mij.

Zo gaat het bij de S60 van mijn ouders ook. Deze komt ook uit Duitsland

Geplaatst: 21.11.2007 - 19:15
door Gast
bart simpson schreef:Het grappige(?) is dat als het licht uitkan je ineens tot de categorie Volvorijders behoort die in donker zonder licht op rijden, zaken in eigen hand hebben betekend nog niet dat het dan ineens goed gaat
Grappig is dat als mensen niet meer nadenken, dat er meer fout gaat. :P
Auto rijden is nadenken en concentreren. :wink:

Geplaatst: 21.11.2007 - 19:45
door Battlecruiser
En dat laatste kun je maar aan weinig mensen overlaten...

Geplaatst: 21.11.2007 - 19:47
door Oceanracer
En voor die mensen zorgt een autofabrikant er voor dat ie (mede voor zijn eigen veiligheid) in elk geval niet meer kan vergeten zijn verlichting in te schakelen. :D

Geplaatst: 21.11.2007 - 20:01
door Rogier64
toppertje schreef:wat mischien ook een mogelijkheid is, om zelf een schakelaar
plaatsen vanaf de draad die vd 0 stand afkomt.
deze kun je dan als het jou uitkomt
gebruiken.
Die vlieger gaat niet op. De lichtschakelaar is een electronica module met canbus communicatie. Daar zitten maar 3 dunne draadjes aan! Via canbus worden de dimlichten, mistlichten voor, mistlichten achter, hoogteverstelling koplampen en dashboarddimmer geregeld. Kan echt alleen maar via software van de dealer.

Geplaatst: 21.11.2007 - 20:08
door steven460
Wat ook werkt
is de schakelaar tussen 0 en parkeerlicht zetten :happy3:

Geplaatst: 22.11.2007 - 08:04
door MichelV70
Bij mij gaan de lichten uit in stand 0 zoals het hoort (duitse import),
echter met contact aan brandt wel alle dashboard verlichting.
Dat laten we dan maar lekker zo.

In Duitsland rijdt iedereen overdag zonder verlichting, daar letten de automobilisten nog op!
Gelukkig hebben wij rijkswaterstaat die voor ons nadenkt.......................... :wink: .

Geplaatst: 22.11.2007 - 12:39
door Rogier64
Klopt, dashboard verlichting is altijd aan indien contactslot op stand 1 of hoger.

Geplaatst: 22.11.2007 - 13:20
door Oceanracer
En daar doelde Bart dus ook op, dat er daarom van die dombo's zijn die in de veronderstelling zijn dat ze hun licht aan hebben en vervolgens zonder het te weten zonder licht in het duister rondrijden!

Zie hier:
bart simpson schreef:Het grappige(?) is dat als het licht uitkan je ineens tot de categorie Volvorijders behoort die in donker zonder licht op rijden, zaken in eigen hand hebben betekend nog niet dat het dan ineens goed gaat

Geplaatst: 22.11.2007 - 16:05
door gjburg
Hier kan je natuurlijk nog pagina's vol mee schrijven en ieder zijn eigen mening. Ik erger mij in ieder geval dezer dagen vooral 's ochtends aan auto's zonder licht. auto's in de mist zonder licht ect..

En mogen ze wat mij betreft, permanet dag- of dimlicht best verplicht stellen bij nieuwe auto's, en met te toekomst van LED zal alle slijttage en benzineverbruik ook geen issue meer zijn.

Het maakt het er gewoon veiliger op, vooral tweebaanswegen zijn soms levens gevaarlijk bij schemer, slecht of bewolkt weer.

Die paar liter die het meer zo kosten per jaar en lampen die eerder stuk gaan is het mij wel waard om beter gezien te worden, en hierdoor een mogelijk frontale aanrijding te voorkomen op de polderweg die ik dagelijks moet rijden.

En ben tenslotte geen taxi dus lang stilstaan doe ik niet.. :)