hulpveren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Brandje
2nd Gear member

Werkt heel goed. Vorig jaar heb ik ze onder een V40 gezet, een caravan van 1200 kg. erachter en gaan met die banaan. Tikte ik vroeger bijna elke verkeers drempel aan vanaf die tijd geen problemen meer gehad. Ik hoop dat mijn S60 zich ook zo zal gedragen. Als ik nu op de trekhaak ga staan met m'n bijna 100 kg. zakt hij nauwelijks in ik heb dus goede hoop. Veel geluk en fijne reizen toegewenst.
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
dieselpower
4th Gear member

Ik heb ook al eens gekeken naar die hulpveren van MAD. Ik rijd toch ook twee vakanties per jaar met een 1500kg caravan. Natuurlijk hangt mijn D5 dan ook wat door achter, hoewel dit niet overduidelijk is, dat valt eigenlijk reuze mee. Het enigste wat ik zou willen is dat de achterkant van mijn auto wat stabieler aanvoelt dan. Zo'n caravan vangt toch wel een bak wind en je voelt de auto dan wel eens onrustig worden met een snelheid van ±90km/u en daarbij wat wind. Ik hoop dat dat met verzwaarde veren minder wordt. Wat denken jullie.....zou dat helpen?, of moeten er dan ook zwaardere schokbrekers onder. Kogeldruk is en blijft 75 kg, onafhankelijk van de grootte van je caravan, dar hoeft het dus niet zozeer voor bij mij, het gaat mij alleen om de zijdelingse beweging, of in ieder geval het gevoel daarvan, eruit te halen. Ik redeneer zo, een hardere/stuggere vering zorgt voor een stabielere kogel, gevolg, een minder nerveuze caravan. Correct me if i'm wrong.

Dan nog een vraag, hebben jullie die MAD hulpveren zelf besteld en daarna bij je dealer laten monteren, of heeft je dealer die zelf besteld en gemonteerd?
Henkvdz
3rd Gear member

Hi Dieselpower,
Zoals ik al eerder geschreven heb, ben ik er via Marktplaats.nl aan gekomen en heb er €75 voor betaald maar ze waren dan ook gloedje nieuw, in de doos met rekening en montage voorschrift.
Normaal kosten ze rond de €210.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
dieselpower
4th Gear member

Henkvdz, sorry, ik heb niet goed genoeg gelezen.

Ik heb zouist de sleutel afgegeven van mijn auto voor de beurt van morgen. Meteen eens nagevraagd bij de balie of ze iets hebben voor het stugger maken van m'n achterveren. Er is dus zoiets op de markt voor een S60.
De hoofdveer van de achterschokbreker (die is standaard lineair gewonden) word dan vervangen door een progressief gewonden veer. Zonder belasting een normaal veergedrag, hoe zwaarder belast, hoe stugger het veergedrag. Is gewoon bij mijn volvodealer te koop. Deze aanpasing zou uitkomen op ±400 euro, incl montage en btw.
Dat vindt ik een stuk acceptabeler als het bedrag van ±1100 voor nivomats, dat was het alternatief wat ze me opgaven.
De spulletjes moeten wel besteld worden en de afspraak nog gemaakt dus nog even wachten voor ik het resultaat kan posten.
Henkvdz
3rd Gear member

Nu je het zegt; de oplossing van ''omwonden schokbrekers'' ken ik nog van een vorige auto uit het verre verleden, dat waren toen ''load adjusters'' van Koni. Toen die tijd een dure maar goede oplossing, jammer dat ik daar niet eerder aan herinnerd ben, dat had in mijn geval ook een goede optie geweest.
Groet Henk
Henkvdz
3rd Gear member

Ik heb gisteren wat kilometers op de snelweg gemaakt en het is me opgevallen dat de auto beter op de weg ligt dan voor dat ik de zwaardere veren eronder had. Ik heb het op dit forum niet geuit, maar sinds dat ik de gasinstallatie erin had zitten, leek het me dat in lange bochten met kuiltjes/bultjes de auto ietsje los kwam. Misschien was het verbeelding, maar in iedergeval was dat gevoel gisteren niet aanwezig.
Groet Henk
symf
1st Gear member

Ga over 2 weken met de sleurhut op weg, zonder hulpveren, zal mijn bevindingen op het forum melden
s60 2.4 benzine 140pk black sapphire metallic 2003

eerder oa: 144S,244DL,740GL,850,S70
Henkvdz
3rd Gear member

symf schreef:Ga over 2 weken met de sleurhut op weg, zonder hulpveren, zal mijn bevindingen op het forum melden
Best Symf,
Volgens mijn berekening moet je onderhand terug zijn van vakantie en de vraag is dan ook: hoe is het bevallen?
Groet Henk
symf
1st Gear member

Klopt, echter wat later weg, nu weer terug. Wat een verschil met mijn vorige Volvo (s70), niet te vergelijken. In een woord TOP. Voor mij GEEN hulpveren. Combinatie stond zeer strak ( bijna horizontaal) Kofferbak en achterbank vol spullen, voorin 2 volwassenen een kogeldruk van 80 kg en totale caravanbelading ong. 1350 kg.Ging zelfs zo goed, dat ik ongemerkt (??!!!) tegen de 110 km reed, zonder enige vom van protest door auto en/of caravan. Toch maar de cruise-conrol ingeschakeld om vette boete's te voorkomen.
Groeten van een happy "hulpveerloze" s60-caravanner
Symf
s60 2.4 benzine 140pk black sapphire metallic 2003

eerder oa: 144S,244DL,740GL,850,S70
cagiva
1st Gear member

hallo,
heb onder mijn s60 d5 hulpveren van mad zitten omdat hij vroeger wat doorhing onder volle belading en caravan erachter. nu gaat dit prima en hangt hij niet meer door. het enige nadeel was dat mijn auto niet door de keuring ging raken. dus heb ik ze moeten laten spuiten in matzwart zodat dit niet opvalt tijdens de keuring. gek dat deze veren niet gekeurd raken in belgie!!!??????????
s60 24d 163pk bouwjaar 2005
dieselpower
4th Gear member

Ik herken het probleem.

Ik heb sinds twee zomervakanties mijn veren die rond de schokbrekers zitten, door mijn volvo-dealer laten vervangen door "powersprings" van het merk MAD. Had ik het jaar daarvoor nog last van zijwind en daarmee een beetje dweilerig aanvoelen met het trekken van een 1400kg knaus, met die veren is het een verademing. Geloof het of niet, het rijdt als op rails. Niks doorhangen, toch tussen de 85 en 100kg op de kogel (voorschrift van knaus) en nog wat belading in de kofferbak. Super gevoel, een aanrader. Ik wil het nooit meer anders.
Ik heb het vervangen laten doen bij mijn volvo-dealer en was totaal met de veren (ook betsled door mijn dealer) montage etc net geen €400,- kwijt. Meteen je koplampen opnieuw laten afstellen, de auto staat nu achter ong. 2 vm hoger zonder belading.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”