Pagina 2 van 2

Geplaatst: 30.11.2007 - 17:11
door Quota
Jongens, het probleem is al opgelost, ik heb vandaag de dealer gebeld en die zij kip en klaar dat zij het niet inbouwden omdat het geen officieel after market produkt is wat volvo zelf aanbiedt, dit ook in combinatie met de aanpassingen die gedaan zouden moeten worden om een goed lichtbeeld geprojecteerd te krijgen zou het veel te kostbaar maken. Ik gloei dus voorlopig gewoon nog even door....

Geplaatst: 30.11.2007 - 18:57
door Oceanracer
Je kunt natuurlijk nog wel even uitkijken naar een ander type H7 lamp. Deze zijn er in steeds meer varianten. Het nadeel is evenwel dat een grotere lichtopbrengst vrijwel altijd ten koste gaat van de levensduur. En ze zijn ook duurder. Kijk voor meer info even op de site van Philips.

Geplaatst: 11.01.2008 - 00:23
door Hasan
Ik heb sinds kort ok xenon in mijn S70 uit 97 zitten. Hij schijnt gewoonweg veel beter zicht dan een normale halogeen lamp. Ik heb de 6000K versie genomen. Keurig afgesteld en niemand die er last van heeft. (nog geen frootlicht of iets dergelijks gemerkt van andere weggebruikers)

Geplaatst: 22.01.2008 - 21:03
door Cas
ik heb zelf 2weken geleden xenon ingebouwd. dit onderwerp zwerft ook op ander forum rond.

De oudere types koplampen zijn hier gewoon niet op gemaakt en willen soms een afwijkend lichtbeeld geven. verstrooiing meestal.

ik heb hier geen last van, waarom niet? ik heb een nieuw type koplamp ( die met visseoog idee) gemonteerd en daarna xenon erin. allemaal zeer goed zelf te doen. deze geeft een perfecte lijn en geen irritant licht voor je medeweggebruiker.

kortom, nieuwe koplampen en dan xenon inbouwen als je andere niet wilt storen en optimaal gebruik wil maken van je xenon setje.

neem dan ook 6000 K. ga je hoger, dan ga je kleur in je lichtbeeld krijgen, blauw paars.... maar je leverd in op je lichtopbrengst.

hoop dat je hier wat aan hebt.

Geplaatst: 23.01.2008 - 21:58
door V70 Classic 2.5 Tdi
Hoi,
Ik volg dit zo een beetje, maar er rijst bij mij de vraag:
Is het niet zo, dat die vervangingsXenon gewoon dezelfde vorm lamp is als een halogeen fitting? Ik bedoel hiermee het 'traditionele' H4 lampje. Als dat namelijk zo is, kan ik me niet voorstellen, dat versterking van het licht of het veranderen van de kleurtemperatuur in graden Kelvin gevolgen heeft voor het lichtBEELD. Lampje zelfde vorm, fitting zelfde vorm, zelfde manier van monteren, maar alleen sterker licht met andere kleurtemperatuur. Als je dat goed afstelt, net als een normale Halogeen lamp dan kan dat toch nooit tot problemen leiden? Of wordt het strooilicht dat er altijd is ineens zoveel sterker? Strooilicht hoeft niet per definitie de tegenligger te verblinden. Dat is bijna altijd een te hoge afstelling. Dus...mijn logica vertelt me dat het wel zou kunnen. En dus ook veiliger is.

Wat vinden jullie?

Geplaatst: 23.01.2008 - 22:05
door bart simpson
het fittinkje is anders, de vorm van het lampje is anders en daardoor is plek van het brandpunt van lampje anders

Geplaatst: 23.01.2008 - 22:23
door V70 Classic 2.5 Tdi
Juist. Nou, als dat zo is dan gaat dat feest dus niet op, want verandering van brandpunt heeft dus zeker invloed op het lichtbeeld. Wel raar. Zie op diverse sites dat het er exact hetzelfde uitziet. Ook het brandpunt zit nagenoeg op hetzelfde punt.
Dan praat ik wel over setjes van 500 euro trouwens.
Het fittinkje kun je kiezen. Bijvoorbeeld H4, dus dat is niet perse anders.
Zie toch echt ook oudere auto's met Xenon rijden, maar die niet verblinden. Vandaar dat ik er zelf ook aan zat te denken.

Geplaatst: 23.01.2008 - 22:26
door V70 Classic 2.5 Tdi
Trouwens, onderstaand kwam ik tegen op www.xenon.nl:


Bij de ontwikkeling van onze xenon lampen is uitdrukkelijk rekening gehouden dat de positie van het brandpunt in de xenonlamp exact overeenkomen met de gloeispiraal van de halogeenlamp, hierdoor veranderd het lichtbeeld niet,

Geplaatst: 23.01.2008 - 22:38
door 945i
Dat zou ik ook schrijven als ik xenon.nl was...

Geplaatst: 24.01.2008 - 00:14
door Paul
Je krijgt heel veel strooilicht omdat de lamp gewoon meer lichtopbrengst heeft en de units zijn daar niet voor gemaakt

Geplaatst: 24.01.2008 - 00:23
door eXite
De logica is heel simpel, als je de hoeveelheid lumen meet van een halogeen lamp en vergelijkt met een xenon lamp, dan weet je niet wat je meemaakt. Xenon lampen zijn gewoon veel feller. Dit heeft tot gevolg dat conventionele reflectorlampen, zonder lenzen, ontzettend gaan 'strooien'. Niet alleen doet dit af aan de hoeveelheid klasse van een auto (m.i.), maar het is ook nog eens hoogst irritant voor de overige weggebruikers.

Devies blijft dus:
projectorlamp -> wel xenon
reflectorlamp -> geen xenon

Geplaatst: 24.01.2008 - 18:53
door asta
Al is de lamp hetzelfde dan kan je nog een ander lichtbeeld krijgen doordat het gloeien van het GAS op een andere plek en in een andere vorm plaatsvind en heviger is dan bij een halogeenlamp.
Een halogeen lamp heeft een gloeispiraal die gloeit, door het halogeengas kan de temperatuur verhoogd worden en bij dit proces repareert de lamp zichzelf.

Bij Xenon gebeurt er iets anders.
Het gas word tot gloeien gebracht door het bij een voltage van 20.000 op te starten en langzaam weer terug te voeren naar +/- 85 volt.
Er komt geen gloeidraad aan te pas.
Dit zorgt er mede voor dat de lamp (ongevoelig) is voor trillingen en hierdoor langer meegaat dan een halogeen lamp.