Pagina 2 van 3
Geplaatst: 07.12.2007 - 10:45
door Waitangi
Let er ook eens op of je niet toevallig een dikke portemonnee hebt (en dan bedoel ik met veel klein geld en eventueel sleutels erin) waar je voor een gedeelte op zit. Ik haal 'm nu bijna standaard uit mijn achterbroekzak en dat zit gewoon beter.
Geplaatst: 07.12.2007 - 11:13
door Bart
plim schreef:De "Manta" rijders maakte helemaal de kachel aan... die zaten bijna in het midden van de auto.
Prachtig verwoord
Ik heb ook even moeten zoeken naar de juiste instelling van mijn stoel in de V50. Het duurt ff, maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen. Zoals hier al gezegd, veel variëren met de hoogte (ik ben 2 meter, maar zit niet in de onderste/achterste stand), de hoek van de rugleuning en de lendesteun. Succes!
Geplaatst: 07.12.2007 - 11:26
door arnoud
Waitangi schreef:Let er ook eens op of je niet toevallig een dikke portemonnee hebt (en dan bedoel ik met veel klein geld en eventueel sleutels erin) waar je voor een gedeelte op zit. Ik haal 'm nu bijna standaard uit mijn achterbroekzak en dat zit gewoon beter.
Klopt ook helemaal. Sinds ik mijn S60 heb doe ik dat ook, in de stoelen van de V40 had ik hier geen 'last' van. Ik denk dat vooral de stuggere zitting hier debet aan is.
Ik merkte ook dat ik een beetje scheef ging zitten als ik de portemonnee in mijn broekzak liet zitten.
Geplaatst: 07.12.2007 - 13:00
door trompetje
arnoud. schreef:Waitangi schreef:Let er ook eens op of je niet toevallig een dikke portemonnee hebt (en dan bedoel ik met veel klein geld en eventueel sleutels erin) waar je voor een gedeelte op zit. Ik haal 'm nu bijna standaard uit mijn achterbroekzak en dat zit gewoon beter.
Klopt ook helemaal. Sinds ik mijn S60 heb doe ik dat ook, in de stoelen van de V40 had ik hier geen 'last' van. Ik denk dat vooral de stuggere zitting hier debet aan is.
Ik merkte ook dat ik een beetje scheef ging zitten als ik de portemonnee in mijn broekzak liet zitten.
idd, in de V40 had ik geen last, nu haal ik 'm er altijd uit als ik meer dan 5 km moet rijden.
Geplaatst: 07.12.2007 - 13:05
door Oceanracer
trompetje schreef:...nu haal ik 'm er altijd uit als ik meer dan 5 km moet rijden.
Dit staat er nu wel een beetje raar... :oops:
Maar ik heb al jaren geen beurs meer in m'n kontzak. Ik had het gevoel dat ik niet alleen in de auto, maar ook thuis op de bank steeds scheef zat. Dat zal trouwens ook wel het geval zijn geweest. Je gaan immers ook niet op de afstandsbediening van de TV zitten, en die is welhaast net zo dik als een doorsnee portemonnaie.
Geplaatst: 13.12.2007 - 22:04
door Bover
plim schreef:Kijk ook eens op:
http://www.prodrive-training.nl/popup/ ... 03&week=38
Ik ben zelf 1.75, reed heel veel km's per jaar (in veel verschillende autos) en kreeg veel last van zowel armen, benen als rug. Bij een rijvaardigheidstraining bij Paul Maaskant
werd mij op mijn foute zitpositie gewezen en daarna.... helemaal happy.
Wil je die foute zitpositie uitleggen, of beter hoe zit je goed volgens deskundigen?
Geplaatst: 14.12.2007 - 08:11
door plim
Bover, Volgens de deskundigen zat ik te passief in de auto. Iets te ver naar achteren, rugleuning te schuin en mijn armen niet gebogen genoeg.
Toen ik het volgens hen helemaal goed had, zat ik naar mijn mening als een "omaatje" in de auto. Maar ik heb die dag wel prima gereden met de auto (was een rijvaardigheidstraining).
Ik zie nu dat de link niet meer werkt...
Je moet dus je stoel zo instellen dat:
je met een bijna gestrekt been de koppeling kunt indrukken, terwijl je je polsen bovenop het stuur kunt leggen. Dit alles terwijl je rug gewoon gesteund wordt. De hoogte moet je zo instellen dat je goed overzicht hebt in de auto ( en de rally rijders onder ons: zo laag mogelijk).
Geplaatst: 14.12.2007 - 08:56
door oudegroen
( en de rally rijders onder ons: zo laag mogelijk).
???
Een rallyrijder zit zo hóóg mogelijk, zijn bijrijder zit zo laag mogelijk (en zo ver mogelijk naar achteren). Zo kan de rijder altijd de motorkap zien en óver zijn navigator heenkijken.
Geplaatst: 14.12.2007 - 09:00
door plim
kijk, zelfs dat had ik fout. vandaar dat de her instructie van Paul Maaskant wel zinvol was voor mij.
Geplaatst: 14.12.2007 - 10:50
door oudegroen
mwah...
misschien had Maaskant nog iets over circuitrijders; die zitten doorgaans namelijk wél zo laag mogelijk
Geplaatst: 14.12.2007 - 18:23
door plim
Nee, de cursus die ik deed ging echt over echte situaties zoals je die op de weg ook tegenkomt. Dus zaken als: uitwijken en remmen. Wat te doen als je in de slip geraakt enz.
Een juiste zitpositie helpt bij het goed rijden.
Geplaatst: 17.12.2007 - 23:26
door niles
Mijn stoel staat inmiddels 2 tandjes terug van de achterste stand. Dat is iets verder naar achteren dan ik gewend was, maar zorgt er voor dat je benen iets vlakker liggen en daarmee beter ondersteund worden.
Voor staat de stoel op de een na hoogste stand, achter op de twee na hoogste stand (dus licht achterover), dan blijf ik met de eerder genoemde "knar" net los van het plafond.
Ideaal vind ik het nog niet en ik heb ook wat twijfel of het ideaal voor mij gaat worden. Inmiddels heb ik twee collega V70 rijders in mijn Volvo plaats laten nemen en vice versa en de heldere conclusie is dat het zitvlak in mijn V70 (ik meen dat het sport select stoelen zijn) minimaal een vuist korter is. Daarnaast dwingt de kuipvorm ook je benen bij elkaar te houden. Maar vooral dat kortere zitvlak t.o.v. de "standaard" stoelen was opvallend en kan de verklaring zijn.
Ik verwacht dat een meerderheid van de posters hierboven niet de sport select stoelen hebben in hun V70?
Geplaatst: 18.12.2007 - 07:10
door Oceanracer
Ik heb in elk geval wel de sportstoelen. Zie bijgaande foto.

Geplaatst: 18.12.2007 - 15:47
door josas
Waar herken je de sportstoelen aan, eigenlijk?
Op de foto ziet het er uit als elke andere Volvo stoel

Geplaatst: 18.12.2007 - 16:02
door V70Rene
josas schreef:Waar herken je de sportstoelen aan, eigenlijk?
Op de foto ziet het er uit als elke andere Volvo stoel

Sportleder
http://www.auto-mark.nl/dbfotos/auto_image2/92628.jpg
Selectleder
http://www.auto-mark.nl/dbfotos/auto_image2/90717.jpg
Grtz
Geplaatst: 18.12.2007 - 16:20
door oudegroen
Dít zijn sportstoelen:
Geplaatst: 18.12.2007 - 16:53
door josas
Ja..ha ha.
Ik zie weinig verschil in de foto's van V70Rene.
Alleen het leder verschilt qua uitstraling.
Geplaatst: 18.12.2007 - 17:04
door V70Rene
josas schreef:Ja..ha ha.
Ik zie weinig verschil in de foto's van V70Rene.
Alleen het leder verschilt qua uitstraling.
Moet je maar eens op gaan zitten, of in de folder kijken. Volvo sportstoelen hebben veel hogere zijwangen op de zitting , die van de select leder stoel is nagenoeg vlak.
http://www.auto-mark.nl/dbfotos/auto_image2/72427.jpg normale stoelen
http://www.auto-mark.nl/dbfotos/auto_image2/68181.jpg normale stoel in leder
http://www.auto-mark.nl/dbfotos/auto_image2/75991.jpg sportstoel leder
http://www.auto-mark.nl/dbfotos/auto_image2/84304.jpg sportstoel half stof/leder
Mocht je het echt niet zien , is een bezoek aan de opticien een optie . Zie hier voor de link
http://www.specsavers.nl.
Grtz
Geplaatst: 18.12.2007 - 18:32
door Oceanracer
Waar het toch direct aan moet opvallen zijn de twee doorlopende naden van de voor- tot aan de achterkant van de zitting (in de rijrichting). Bij de "normale" stoelen is deze naad halverwege onderbroken en loopt er een ronde naad van de linker- naar de rechterkant van de voorkant van de stoel. Ik kan het niet eenvoudiger uitleggen.
Geplaatst: 18.12.2007 - 18:55
door oudegroen
En bij échte sportstoelen zit er een FIA-label in...
Maar nu begin ik te drammen :bigsmurf: