Pagina 2 van 2
Geplaatst: 11.12.2007 - 20:52
door Fulaks
Wel snel zijn hé, want mijn nieuwe van 163 PK wordt vrijdag geleverd, en daar ga ik voorlopig niet mee racen ! In principe hangt de nummerplaat dan op de nieuwe en mag ik verzekeringstechnisch niet meer met de "oude" rijden.
edit : of ik rij eens in de jouwe, na 6 jaar in een 2.4D 130 PK denk ik dat ik wel vrij snel aanvoel of hij standaard is of opgekieteld. Kom maar af, ik woon in Merksem (noordkant van Antwerpen).
Geplaatst: 12.12.2007 - 00:51
door Darkness
Fulaks schreef:Wel snel zijn hé, want mijn nieuwe van 163 PK wordt vrijdag geleverd, en daar ga ik voorlopig niet mee racen ! In principe hangt de nummerplaat dan op de nieuwe en mag ik verzekeringstechnisch niet meer met de "oude" rijden.
edit : of ik rij eens in de jouwe, na 6 jaar in een 2.4D 130 PK denk ik dat ik wel vrij snel aanvoel of hij standaard is of opgekieteld. Kom maar af, ik woon in Merksem (noordkant van Antwerpen).
Ik stuur je een pm
Geplaatst: 30.12.2007 - 19:06
door Big Blue
Darkness schreef:Heb ondertussen ff gekeken en op het rose formulier staat 96kw .... orgineel zou het dus een 130pk motor zijn ... net daarom dat mijn vermoeden meer en meer de richting uit gaat van een chiptuning naar 163pk ...
wanneer ik 120 rijd en ik druk het gaspedaal plots in dan voel de wagen als een speer vooruit gaan ... de naald gaat dan in één vlotte beweging naar 220km/uur .... en dit is volgens mij niet haalbaar met 130pk ( ik kan natuurlijk fout zijn .... maar dan zou ik deze prestaties wel erg kras vinden )
Hoi,
Ikzelf rij met een V70 2.4D MY2004 die getuned is naar 198pk en dat "speer"-gevoel is exact wat ik ondervind.
Bij een recente software update bij de dealer hadden ze echter de eprom terug standaard gezet en ik moet zeggen er was geen sprake meer van een speer.........een tandenstoker in het beste geval......... :twisted: .
Gelukkig uitstekende service gehad van Optimex die 3 jaar eerder de tuning had uitgevoerd, waarna mijn ouwe getrouwe vlug genezen was.
Trouwens het verbruik is ook een goede indicator indien er hier sprake is van een aangepast motormanagement, ttz bij een vlotte rijstijl doe je steeds meer dan 900Km met 70L of ongeveer 7L/100Km op de BC.
Laat eens iets weten.
Geplaatst: 02.01.2008 - 18:46
door kmser
Om vlot 220 te rijden heb je meer dan 163 pk nodig in een V70.
Geplaatst: 02.01.2008 - 19:04
door Autogek
kmser schreef:Om vlot 220 te rijden heb je meer dan 163 pk nodig in een V70.
Ben ik het inderdaad mee eens. Ik heb nu zelf een 2.4D 163 pk en woon 10 km van duitsland af. Ik heb de v70 2.4.d. een aantal keren vol gas gehad en kom inderdaad niet verder dan 220.
Geplaatst: 03.01.2008 - 13:54
door eXite
Met 130pk kom je niet eens bij de 220km/h met een V70, dat haal je met een V50 al niet eens met 130pk.
Geplaatst: 03.01.2008 - 14:18
door euerw
de getunde 130 van mij naar 198pk zal niet veel sneller zijn dan 220km, maar het is de makkelijke manier waarop dit gaat, in NL mag je toch niet harder dan 120
Geplaatst: 05.01.2008 - 14:06
door Darkness
Kogel is door de kerk ... de wagen is naar de testbank geweest voor een vermogentest en het verdikt is gevallen ( 188pk / 396NW ) wat die NW nu is weet ik ook niet ... Nu alleen opletten dat de software niet overschreven word in de garage ... Inmiddels terug contact opgenomen met de vorige eigenaar en deze heeft nu toegegeven dat de wagen een software update heeft gehad in Dronten ( Nederland )
Geplaatst: 05.01.2008 - 16:32
door Big Blue
Darkness schreef:Kogel is door de kerk ... de wagen is naar de testbank geweest voor een vermogentest en het verdikt is gevallen ( 188pk / 396NW ) wat die NW nu is weet ik ook niet ... Nu alleen opletten dat de software niet overschreven word in de garage ... Inmiddels terug contact opgenomen met de vorige eigenaar en deze heeft nu toegegeven dat de wagen een software update heeft gehad in Dronten ( Nederland )
Mooi.......zoals we dus verwacht hadden.
Verder moet NW, Nm zijn = Newton meter = dit is een eenheid die je bekomt door het uitoefenen van een kracht van 1 newton op een afstand van 1m.
Bij verbrandingsmotoren is dit de kracht die vrijkomt bij de verbranding en omgezet wordt via de zuiger en drijfstang in een beweging van de krukas .

plaatje 1. Koppel K (= kracht Fk x lengte a Nm) werkt op een as. Het moment M (= kracht Fm x lengte L) werkt ook op een as, maar oefent daarbij tevens een dwarskracht Fd uit (die gelijk is aan Fm). Ter verduidelijking doet Fd hier de as buigen.