Pagina 2 van 5
Geplaatst: 25.07.2005 - 21:08
door Denktank
Menjo slaat de spijker op de kop.
In Belgie zitten er dus heel veel "onverstandige" dealers.
Ze bieden het het chiptunen zelfs aan! Of ik moet ze niet goed begrepen hebben
Denktank
Geplaatst: 25.07.2005 - 23:09
door Ludo
Denktank schreef:
In Belgie zitten er dus heel veel "onverstandige" dealers.
Ze bieden het het chiptunen zelfs aan!
mooi toch.
vraag je ook even een geschreven en ondertekende garantie?.

Geplaatst: 26.07.2005 - 07:41
door bart simpson
gesteld dat je als dealer op chiptunen nou eens € 200,-- verdient, daar loop hij dan een risico van duizenden euro's op, domdomdom
Geplaatst: 26.07.2005 - 09:40
door V480-S60
Ik weet niet hoe het met de D5 motoren zit, maar in Nederland wordt (werd) bij verschillende dealers ook aangeboden de 115 pk 1.9D uit de S/V40 te chiptunen tot circa 140pk, en ruim 320 Nm, alles onder garantie. Bij een mij bekende dealer reed zelfs een verkoper met een op die manier getunede V40 als bedrijfsauto.
Blijkbaar zit er toch voldoende potentie in de blokken zodat in ieder geval de dealerorganisatie er achter staat (stond).
Overigens;
VOLVO geeft zelf ook wel eens toe dat de blokken meer aankunnen maar dat ze het vermogen en koppel bewust wat lager houden. (Safety first)
Geplaatst: 26.07.2005 - 11:19
door Battlecruiser
bart simpson schreef:Denktank schreef:Dus ik geloof er wel in...
De garantieafdeling van Volvo niet.
Maar.... zoals je het ons voorrekend kun je het hen natuurlijk ook voorrekenen.....
Inderdaad, er is misschien wel een héééél klein kansje dat ze bij de garantieafdeling in een dronken bui zijn en stoned bovendien: in dat geval zou je hen wel eens kunnen overtuigen.
Je kunt ook gaan zoeken op de talloze tuningsforums. Mij valt elke keer weer op dat de trend als volgt is; razend enthousiast over chippen vlak vóór en vooral vlak na het chippen. Na een tijdje komen er wat bedenkingen omtrent de veel rauwere motorloop, maar voor jongeren is dat niet zo'n probleem: comfort telt niet. En na een paar maanden (afhankelijk van rijstijl en kilometers) komen de klachten en de brokken. Meestal moet er van alles vervangen worden aan het onderstel om het motorvermogen beter kwijt te kunnen en in vele gevallen is er zelfs grote motorschade.
Ik zou zeggen: chip gerust en wij hier wachten leuk af. We hebben je gewaarschuwd en we misgunnen je die paar maanden ultiem rijplezier niet.
O ja; je gechipte auto later inruilen bij een dealer wordt wat lastiger..... (dus weer voor veel geld laten ontchippen dus).
Geplaatst: 26.07.2005 - 11:32
door Reitse
Gek... ik hoor toch vooral andere dingen... Motor trekt beter, loopt zuiniger ( :shock: ) en de auto lijkt soepeler te rijden. Verder gaat er vrijwel niks stuk zolang je maar met een beetje beleid blijft rijden en je een goeie chip erin hebt zitten (dus niet één die alle vermogen bij 1800 toeren afgeeft...

)
Comfort verandert niks aan, dat gebeurt pas bij 18" velgen, KW-coilovers in de hardste stand en sportstoelen.
Geplaatst: 26.07.2005 - 11:42
door Battlecruiser
Dat ie zuiniger zou worden, ben ik bijna nergens tegen gekomen.
Comfortvermindering door een rauwere motorloop is heel wel mogelijk, hoor. Comfort zit 'm niet alleen in het onderstel , maar óók in de manier waarop een krachtiger motor met dat onderstel omspringt. Een motor die plotseling veel bruter aan de aandrijflijn trekt (of juist bij gas los ophoudt met duwen) kan veel meer onaangename bewegingen doorgeven.
Maar ja, dat is immers ieders persoonlijke voorkeur. Laatst las ik hier ergens immers ook dat de veelbejubelde Subaru Impreza toch een beetje gaat tegenvallen als je hem dagelijks voor het woon-werkverkeer gebruikt, dan verlang je naar een comfortabel afgestelde Volvo.
Dus misschien moeten die chippers maar een Subaru gaan kopen? Hoef je meteen niet meer zoveel te chippen...
Geplaatst: 26.07.2005 - 12:01
door Ludo
Battlecruiser S80 schreef:Dat ie zuiniger zou worden, ben ik bijna nergens tegen gekomen.
motor word idd zuiniger, dat je dat nergens tegenkomt kan ik wel inkomen.
je gaat immers niet zuiniger rijden, het gaat lekkerder, sneller... het pedaal trap je dus nog wat dieper in.
ga je echt rijden zoals je voorheen gewoon was, word ie wel degelijk zuiniger, de pret is dan minder...

Geplaatst: 26.07.2005 - 12:50
door Marinus
Battlecruiser S80 schreef:Dat ie zuiniger zou worden, ben ik bijna nergens tegen gekomen.
Comfortvermindering door een rauwere motorloop is heel wel mogelijk, hoor.
Met alle respect, maar dit klopt gewoonweg niet. Van chiptuning, of je nu voor of tegen bent, wordt de motor soepeler. Hij gaat dus comfortabeler rijden, hij gaat niet rauwer worden.
Het is waar dat allerlei veiligheidsmarges in het motormanagement wat verder worden afgezwakt waardoor je meer de limiet kunt opzoeken, langer kunnen doortrekken, betekent echter niet dat de motor rauw wordt.
Als je helemaal geen sportieve rijder bent, dan is een gechiptunede wagen merkbaar zuiniger. Maar normaal chippen mensen voor het extra vermogen. En als je extra vermogen gaat gebruiken, dan ga je ook extra verbruiken.
Geplaatst: 26.07.2005 - 13:29
door Battlecruiser
Dus hij rijdt inderdaad NIET zuiniger...
Geplaatst: 26.07.2005 - 13:40
door Battlecruiser
Als de auto niet beschikt over een variabele turbo wordt het niet veel. Er zit veel verschil in turbo's. Meestal zit er op de minder sterke motoren een niet-variabele turbo en dan wordt de vermogenswinst marginaal en een soepeler motorloop al helemaal niet bereikt.
Geplaatst: 26.07.2005 - 13:46
door Reitse
Battlecruiser S80 schreef:Dus hij rijdt inderdaad NIET zuiniger...
Jawel, alleen rijden de mensen niet zo dat het zuiniger wordt
En voor zover ik weet hebben 850's geen variabele turbo maar het motorvermogen gaat toch aardig hard de lucht in... geruchten over 400 pk zijn er inmiddels (nog niet op papier overigens, maar de
Swede demon zat al wel over de 300 heen daar waar een standaard T5 uit m'n hoofd ergens bij de 225 blijft steken. Lijkt me wel enige winst.....
Geplaatst: 26.07.2005 - 19:23
door Denktank
Vandaag was ik in de buurt van Rica in Wateringen en ben dus maar even binnengesprongen. Direct bij de bron dus.
Ze wisten mij daar het volgende te vertellen.
Het zal in principe zuiniger zijn, maar dan moet je ook niet sportief gaan rijden. Het verdient zelfs aanbeveling de auto direct bij aflevering te laten chippen en van begin af aan flink de sporen te geven. Dus niet netjes inrijden of zo. Dat heeft een moderne D5 motor helemaal niet nodig. Volvo levert zelf in basis al 185pk en 226pk is volgens Rica nog steeds geen enkel probleem voor die motor. Er werd mij zelfs een proefrit aangeboden - ze hadden er een staan - maar ik had daar helaas geen tijd meer voor.
Er zijn verder geen technische aanpassingen noodzakelijk. Alle uitvoeringen zijn hetzelfde, behalve de AWD en de R. Wel geschikte banden blijven gebruiken.
Hun belgische "subdealer" is trouwens kind aan huis bij de Belgische Volvo dealers.
Denktank
Geplaatst: 26.07.2005 - 19:42
door Battlecruiser
En Rica is een onafhankelijke bron?
Geplaatst: 26.07.2005 - 19:47
door Denktank
Battlecruiser S80 schreef:En Rica is een onafhankelijke bron?
Nee, zuivere verkooppraat natuurlijk. Chiptuning is natuurlijk gewoon een doodzonde (of dood zonde zo u wenst):twisted:
Geplaatst: 26.07.2005 - 22:19
door Ludo
Denktank schreef: Volvo levert zelf in basis al 185pk en 226pk is volgens Rica nog steeds geen enkel probleem voor die motor.
ah, dit is wel iets anders als waar dit topic oorspronkelijk over ging.
Denktank schreef:... mijn nieuwe V70 met 126pk / 300Nm diesel.
Nu is die voor 922 inc BTW via RICA te tunen naar 226 pk /460 Nm
Geplaatst: 26.07.2005 - 22:30
door bart simpson
Volgens Volvo verschillen de motoren constructief het nodige,
wie heeft de motor ontwikkeld en gebouwd Volvo of Rica?
wie zou het daardoor kunnen weten Volvo of Rica?
en wie moet als het fout gaat voor kosten opdraaien, Volvo of Rica?
Optimaliseren is volgens mij nog steeds doodordinair opvoeren.
Geplaatst: 26.07.2005 - 23:28
door Denktank
Moraal van dit verhaal:
Topic is een typisch gevalletje van pro en contra.
...en die van "de wens is de vader van de gedachte".
Er zijn intussen voldoende argumenten geformuleerd, zowel voor als tegen.
Ik lees in zijn algemeenheid eigenlijk niet zoveel over concrete negatieve ervaringen op het gebied van chiptuning. Dit kan echter betekenen dat men liever posititeve ervaringen deelt in plaats van negatieve. Ik neem in ieder geval de gok. De maanden oktober tot en met december ga ik hoe dan ook "ongechipt" inrijden. Vanaf januari 2006 gaat het dus pas echt gebeuren. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte (ook als er negatieve ervaringen zijn!).
Denktank
Geplaatst: 27.07.2005 - 18:11
door juweeltje
wauw, wat zie ik veel voor en tegenstanders van chiptuning zeg....
wat ik er over kwijt wil:
ik vind de 226pk wat te hoog gegrepen hoor. Je kan het er natuurlijk wel uithalen maar of het wel verstandig is ,hmmmmm
alles hangt ook een beetje af van je rijsltijl. Iemand met een zware voet, die van een 2.4 er 226 paardtjes maakt, zal volgens mij de levensduur van de motor flink laten inkorten.....
Ik heb nu een proefrit gedaan met een kersverse (2900km) gechipte 2.4D.De garagist zei dat hij tussen de 170 en 180 pk had.
Dat ding ging al heel goed vooruit.
Je moet ook weten wanneer je meer dan 190 pk eruit haalt, het niet ALTIJD prettig rijden zal zijn. VAn het minste dat je de padaal indrukt zal de wagen nerveus reageren, en dat is niet leuk wanneer je eens gewoon wilt cruisen.....
Ik heb een afspraak gemaakt .hij mag binnen 14 dagen gekieteld worden tot een 180pk.ik heb dan nog marge genoeg,en rij alvast met een vlotte wagen.
In Belgie zijn trouwens 90% van de 2.4 gechipt.dit om natuurlijk de BIV wat lager te houden......maar dat weten al vele forumgangers ondertussen.
ik hou jullie op de hoogte wanneer hij gechipt is
groeten uit Belgie
Geplaatst: 27.07.2005 - 18:47
door Marinus
Als tuningsbedrijven je boel belazeren, dan vallen ze vanzelf door de mand en raken ze hun klanten kwijt.
Het voordeel van een bedrijf als RICA is dat ze zelf software schrijven en als de standaard software niet werkt, zij de auto gewoon op de rollingroad zetten, ook 4-wielaangedreven auto's want ze hebben een vierwielbank, en dan de software met de laptop tijdens het rijden kunnen herschrijven.
De bedrijfjes die software 'lenen' of standaardsoftware verkopen zullen je vaak niet verder kunnen helpen.
En wie is betrouwbaar??? Volvo????
RICA was het bedrijf wat een zaak hielp aanspannen met de eerste R's omdat de fabrieksopgave van 300pk en 400Nm gewoon niet haalbaar was.