Rijden op slaolie of ZBO

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
2.5D
1st Gear member

Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
euerw
5th Gear member

die HTS docent geeft wel duidelijk aan dat het minder verstandig is in de nwe comR diesel motor en volgens mij is een 2.4D/D5 dat ook, en dat wou ik even weten, duidelijk is wel dat het zeker goed kan met een2.5D als de meng verhouding maar goed is en niet meer dan 50/50!! dus "2.5D" je mag je met een gerust hart uitleven, let wel op de tips die gegevn worden betreft je olie en pomp.
je kan mooi aardig wat zonnebloem olie in gaan slaan bij de Lidl :drinking: :blueflowerface:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik heb hier een commonrail diesel staan ,die heeft gereden op 20% Bio meuk en 80% diesel,er is van de commonrailpomp niks meer heel en de injectoren zijn helaas ook overleden,al met al een schade post van rond de 3000 euro.

Een ander punt is,dat als ze je aanhouden en ze nemen een tankmonster,je dus flink de pineut bent wat betreft belastingontduiking.
Als het zo erg simpel zou zijn,maakte Volvo echt geen aparte Bio auto,s.
IkeV70
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Ik heb hier een commonrail diesel staan ,die heeft gereden op 20% Bio meuk en 80% diesel,er is van de commonrailpomp niks meer heel en de injectoren zijn helaas ook overleden,al met al een schade post van rond de 3000 euro.
Een 2.5D is geen commonrail diesel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V480-S60
Geartronic member

@Ramon&Ramon
Laat je maar aanhouden. Laat de mensen met een 2.5D motor gerust op PPO of een mengsel rijden.

Het eerste kan je aanvechten en win je. Onze regering is namelijk fout!

En een 2.5D is bijna zonder aanpassingen geschikt voor PPO. Volkswagen/Audi verleent daar in ieder geval in Duitsland gewoon medewerking aan.

De D5 Commonrail is inderdaad een ander verhaal. Ik hoop in dat geval ook dat de enige ons bekende V70 D5 rijder hier op het forum ons van zijn ervaringen op de hoogte blijft houden.
Maar TS heeft een 2.5D en dat moet je even in de gaten houden.

Voor meer info: Ik kan het niet vaak genoeg zeggen www.ppo.nu

En nog even een waarschuwing naar TS.
Formeel ben je in eerste instantie strafbaar maar omdat onze regering een rechtstreeks werkende Europeese richtlijn niet in de wetgeving heeft geïmplementeerd dien je voor de rechter vrijuit te gaan!
Je moet dan wel de moeite nemen een eventueel PV aan te vechten!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gast

V480-S60 schreef:Laat je maar De D5 Commonrail is inderdaad een ander verhaal. Ik hoop in dat geval ook dat de enige ons bekende V70 D5 rijder hier op het forum ons van zijn ervaringen op de hoogte blijft houden.
Ik ben ook heel nieuwsgierig of de D5 het uit houdt. De ombouw naar PPO en het laten rijden was nog niet zonder problemen.
Het is een technische man en hij heeft blijkbaar overal goed over nagedacht.
Ik weet hoe @Ramon&Ramon kan reageren op wat NIET volvo is, als het betreft onderdelen en de sleutelaars.
Ik zeg niet dat @Ramon&Ramon ongelijk heeft, maar ik neem het tot nu toe nog met een korreltje zout. :wink:
De praktijk zal het leren. :P
Ramon&Ramon
7th Gear member

Jij neemt wat mij betreft alles met een korreltje zout,maar daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt.
En ik moet je helaas teleurstellen,want ik ben geen Volvo freak,ik rij zelf VW.
Het is puur toeval dat ik aardig wat van een Volvo afweet,komt omdat ik graag lees.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Jij neemt wat mij betreft alles met een korreltje zout,maar daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt.
En ik moet je helaas teleurstellen,want ik ben geen Volvo freak,ik rij zelf VW.
Het is puur toeval dat ik aardig wat van een Volvo afweet,komt omdat ik graag lees.
Wist ik Ben. :P
Dus jij kan direct over op PPO? :lol:
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als ik moet gaan zeuren over een paar euro,s diesel,koop ik wel een fiets.:)
euerw
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Als ik moet gaan zeuren over een paar euro,s diesel,koop ik wel een fiets.:)
dan zou iedereen op benzine moeten blijven ? vind het een vreemde uitspraak :propellerhead:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik denk dat je het niet begrijpt wat ik wil zeggen.
Auto rijden is nu eenmaal een dure hobby,Lpg is een schone brandstof,maar het wordt zwaar belast door de regering en dat ga je ook krijgen met die Bio beweging,let maar op.
Een Volvo diesel is al vrij zuinig met brandstof,wat voor winst behaal je met een toevoeging van een paar liter Bio of slaolie,je haalt alleen maar ellende op je nek,maar ik zal het wel niet begrijpen denk ik.
Als je al hoofdpijn krijgt van een tankbeurt,dan kun je beter een heel klein autotje kopen die lekker zuinig is of inderdaad een fiets.:)
IkeV70
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Ik denk dat je het niet begrijpt wat ik wil zeggen.
Auto rijden is nu eenmaal een dure hobby,Lpg is een schone brandstof,maar het wordt zwaar belast door de regering en dat ga je ook krijgen met die Bio beweging,let maar op.
Een Volvo diesel is al vrij zuinig met brandstof,wat voor winst behaal je met een toevoeging van een paar liter Bio of slaolie,je haalt alleen maar ellende op je nek,maar ik zal het wel niet begrijpen denk ik.
Als je al hoofdpijn krijgt van een tankbeurt,dan kun je beter een heel klein autotje kopen die lekker zuinig is of inderdaad een fiets.:)
Volledig mee eens, in heel gunstige gevallen zul je een paar honderd euro aan jaarlijkse brandstofkosten kunnen besparen, in de regel waarschijnlijk hooguit 100,-. Om voor dat bedrag het risico van een nieuwe brandstofpomp en verstuivers te gaan nemen...
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Ik rij zelf met (gedeeltelijk) PPO in een oldtimer Mercedes, maar met een moderne diesel zou ik het absoluut niet doen. Ramon heeft gewoon gelijk daarin.

Bij de oude generatie diesels van vóór de common rail kan men zonder gevaar zonder aanpassingen tot ongeveer 30-50% gaan, afhankelijk van buitentemperatuur: 's winters weinig, 's zomers heel veel. Mét ombouw kan je bij die diesels tot 100% gaan, hoewel velen betwijfelen of de dieselpomp dat op de lange duur uithoudt.

Moderne inspuitpompen kunnen de PPO moeilijk verdragen, o.a. door de grotere stroperigheid van PPO t.o.v. diesel.

Afgezien van wat Ramon noemt, is er nog iets:

PPO mengt slecht met diesel. Als je bij een volle tank een paar liter slaolie oid bijmengt, denk je al gauw dat het geen kwaad kan. Maar omdat de vermenging moeizaam gaat, kan het dus gebeuren dat je enkele tientallen kilometers op pure slaolie rijdt. Dat is niet goed voor de moderne dieselpomp.

En zo'n ding is duuuuur! Daar kan je een paar duizend kilometer van rijden.....op diesel.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

trompetje schreef:de olie in je carter smeert je brandstofpomp niet......

:roll:
Ramon&Ramon schreef:Sorry hoor,maar je dieselolie smeert je brandstofpomp en alles wat er bij hoort,
verdiep je eerst is in de werking van een Dieselmotor.
Is die voor mij? :(

Je hebt toch geen diesel in je carter? :?
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Ramon&Ramon
7th Gear member

een diesel is geen Solex.:)
2.5D
1st Gear member

IkeV70 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Ik denk dat je het niet begrijpt wat ik wil zeggen.
Volledig mee eens, in heel gunstige gevallen zul je een paar honderd euro aan jaarlijkse brandstofkosten kunnen besparen, in de regel waarschijnlijk hooguit 100,-. Om voor dat bedrag het risico van een nieuwe brandstofpomp en verstuivers te gaan nemen...
En daarom zou iedereen standaard (indien dat kan) in het buitenland moeten tanken, al is het maar om onze overheid te zieken.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Moest in september in Duitsland voor een liter dieselolie € 1.37 afrekenen... zal onze overheid vast ziek van worden
Volvo for life
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het beperkt ook de Co2 uitstoot niet,er staat een artikel over die bio beweging in de nieuwe autoweek.
2.5D
1st Gear member

bart simpson schreef:Moest in september in Duitsland voor een liter dieselolie € 1.37 afrekenen... zal onze overheid vast ziek van worden
Toch tank ik liever in België, laten we trouwens ook even een discussie voeren over broeikasgas en CO2......
Ik heb daar eens een documentaire over gezien...
Gast

2.5D schreef:laten we trouwens ook even een discussie voeren over broeikasgas en CO2......
Ik heb daar eens een documentaire over gezien...
Volgens mij hebben we die hier al ergens gehad!
@ben, HELP......
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”