Pagina 2 van 2

Geplaatst: 28.01.2008 - 22:23
door Iroll
Die oude meters kunnen flink afwijken door ouderdom. Eigenlijk zou je de sensor eens in een waterkoker moeten hangen met een kookthermometer dan weet je of je je onnodig ongerust maakt of dat het terecht is.

Geplaatst: 29.01.2008 - 09:01
door Jordos
@ dopdebouwer
Oh ok, zo bedoel je het. Lijkt me alsnog niet ideaal. Een motor die koud blijft bij draaien, ondervind meer slijtage.

Maar dan heeft Iroll weer een goed punt, t zijn oude metertjes :D

(Toch zou ik eens controleren of er nog een thermosstaat in zit)

Geplaatst: 22.03.2008 - 13:25
door mielo
bij mij ook een koelings probleem! als ik hem start vlieg hij als een speer het rood in! zet hem dan maar gelijk uit want dat is natuurlijk nooit goed. wat denken julie? gewoon de thermostaat? vloeistof zit er genoeg in! en blijft er ook in!

Geplaatst: 22.03.2008 - 17:48
door hesened
Als hij bij het starten al meteen het rood in vliegt dan is je sensor niet in orde. Of de electrische aansluiting van dat ding.
Als hij hiervoor goed heeft gereden en hij werd niet te heet dan kan je er nu ook gewoon mee rijden hoor. Ik zou wel de sensor vervangen want van de zomer is het wel prettig te weten wanneer hij heet wordt.

Geplaatst: 23.03.2008 - 08:51
door jos244245
hesened schreef:De nieuwe radiator is een tweede hands, gekocht in scherpenzeel bij volvoclassics.
Wel en stelletje klunzen daar dan.
Iemand die er verstand van heeft zou toch moeten kunnen zien wat de conditie van een radiateur is.
Misschien hebben ze gedacht: als die radiateur het niet houdt dan zien we wel weer :-(

Geplaatst: 23.03.2008 - 10:33
door ferdy
Ik heb bij mijn volvo de thermostaat vervangen voor een exemplaar die opent bij 82 graden. Tijdens normaal bedrijf staat de meter net voorbij de scheiding koud en groen. Wanneer deze naar het midden toe loopt slaan mijn electrische fans aan :D

Geplaatst: 23.03.2008 - 16:54
door mielo
hesened schreef:Als hij bij het starten al meteen het rood in vliegt dan is je sensor niet in orde. Of de electrische aansluiting van dat ding.
Als hij hiervoor goed heeft gereden en hij werd niet te heet dan kan je er nu ook gewoon mee rijden hoor. Ik zou wel de sensor vervangen want van de zomer is het wel prettig te weten wanneer hij heet wordt.

Ik weet niet of hij daarvoor goed liep, ikheb hem zo gekocht. waar zit die sensor?zou het niet de thermosstaat zijn dan ?

Geplaatst: 23.03.2008 - 22:36
door Jordos
Mielo, wat is meteen? Na bijvoorbeeld een minuut, of echt al ogenblikkelijk/na een paar seconden?

Geplaatst: 24.03.2008 - 09:23
door Iroll
waar zit die sensor?
De watertemp.sensor zit op de heetste plek van het blok, achter de 4e cylinder bovenop de kop.

Geplaatst: 24.03.2008 - 16:15
door mielo
Jordos: met meteen bedoel ik gewoon binnen enkele seconden! hoe meet ik of die sensor werkt?

Iroll: Bedankt!

Geplaatst: 26.03.2008 - 11:54
door Jordos
Dan is het inderdaad je sensor. Ga maar na, je motor kan nooit zo snel heet worden.
Als het je thermosstaat is, gaat de temp pas na een minuut / paar minuten omhoog.
Je kan eerst even kijken met een multimeter of er genoeg stroom bij de sensor en je metertje in je dash komt.

Geplaatst: 26.03.2008 - 14:32
door Iroll
Kan ook aan de bedrading van de sensor liggen. Als de bedrading beschadigd is en ergens massa maakt dan schiet de temp. meter in het rood. De sensor zelf kost iets van €15,00 nieuw.

Geplaatst: 26.03.2008 - 17:14
door mielo
hmm weer iets nieuws, nu komt hij helemaal niet meer omhoog! welke waardes moet ik meten bij de sensor? want ik vind het zonde om daar een nieuwe voor te kopen en er dan achter te komen dat het de meter is!

Geplaatst: 26.03.2008 - 21:56
door hesened
Komt de meter nu helemaal niet meer uit de hoek? Ook niet na een stuk rijden?
Of heb je dat niet geprobeerd... Wat de waardes zijn zou ik ook niet weten.
Maar voor die 15 euries zou ik gewoon die sensor vervangen. Baat het niet, schaad het niet toch? het ishet eenvoudigst te vervangen en je sluit daarmee iig een mogelijke oorzaak uit.

Geplaatst: 27.03.2008 - 22:11
door Jordos
Ik denk dat die sensor gewoon 12v krijgt? En dan geeftie bepaalde power door aan de hand van de temperatuur. Dus zou m ook eens warmrijden en dan meten. En meet achter je dash, bij de meter.
Ik ben geen elektroman, dus verbeter me als ik wartaal uitsla :)

Geef anders je waardes, kan iemand er iets over zeggen hier.

Geplaatst: 27.03.2008 - 22:18
door hesened
Volgens mij is die sensor een warmte gevoelige weerstand die na mate hij warmer wordt veranderd van weerstand en daardoor een andere spanningsval krijgt. Het restant van de spanning staat dan over de meter in je dash en afhankelijk van die spanning slaat de meter uit.

Dat is volgens mij de werking van het geheel

Geplaatst: 28.03.2008 - 11:28
door Jordos
Ja, makes sense to me.