EGR D5 afsluiten: het kan +chiptuning. Een verslag.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Bover schreef:@Edraket en Ramon,

Goed verhaal en duidelijk.
@Gevanje ik zou naar Fasttech gaan en de klep zo mogelijk software matig laten sluiten.
Hou je de parameters beter op elkaar afgestemd!
He wat vervelend, weer een reisje naar Neede :wink: .
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb inmiddels de inlaatbuis weer opnieuw gereinigd. Er zat al weer een aardig laagje roet in het inlaattraject. Ongeveer een dikke bodem van een koffiebekertje. Ik heb ongeveer 20.000 km met de auto gereden sindsdien.
Ik zal het inlaattraject na hetzelfde aantal kilometers nog eens controleren, en kijken of hij nu netjes schoon blijft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
robertslaat
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 26.02.2006 - 16:03
Locatie: Twente

Zal de heren van Fasttech maar eens bellen want de twee e-mails die ik eraan heb gewaagd hebben niets opgeleverd helaas.
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

edraket schreef:Ik heb inmiddels de inlaatbuis weer opnieuw gereinigd. Er zat al weer een aardig laagje roet in het inlaattraject. Ongeveer een dikke bodem van een koffiebekertje. Ik heb ongeveer 20.000 km met de auto gereden sindsdien.
Ik zal het inlaattraject na hetzelfde aantal kilometers nog eens controleren, en kijken of hij nu netjes schoon blijft.
Waar kan je dit inlaattraject precies schoonmaken?
Denk dat er bij mijn D5 ook wel een aardig laagje in zal zitten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb alleen de buizen van de inlaat schoongemaakt. Als je het helemaal goed wilt doen moet je ook het inlaatspruitstuk schhoonmaken, maar het was mij er alleen om te doen om te weten hoeveel de inlaat vervuild is geraakt binnen die 20.000 km.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

robertslaat schreef:Zal de heren van Fasttech maar eens bellen want de twee e-mails die ik eraan heb gewaagd hebben niets opgeleverd helaas.
Geef het even de tijd, of bel gewoon. Dat werkt het beste.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vraagje, waar zit de EGR precies (en hoe is er makkelijk bij te komen), ik heb nu wat problemen en denk nu dat het door een flink vervuilde EGR klep wordt veroorzaakt...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De klep zelf is heel lastig schoon te maken. Ik wilde het zelf doen, maar heb de klep uiteindelijk dicht laten zetten mbv software.

Je koelwater moet afgetapt worden, accubak gedemonteerd, de nodige rommel wegslopen en dan nog kun je heel erg lastig bij alle boutjes. Ik denk dat je zeker een halve dag aan het sleutelen bent om hem te reinigen. Als je handig bent en het aandurft zou je het kunnen doen, maar het is een behoorlijke klus.

Als je voor de auto staat zit de klep aan de rechterkant van de motor en loopt naar de uitlaat. als je het uitlaatspruitstuk volgt zie je een aftakking, die gaat naar de EGR klep.

Wat ik eerst zou doen is de zwarte buis aan de voorkant loshalen en dan kijken hoeveel troep hierin zit. Als de doorlaat te klein wordt krijg je een melding in de computer. Het lambda lampje hoeft daarbij niet te gaan branden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vanmiddag even de slangen los gehaald om te zien of de EGR echt dich blijft staan, maar de boel is echt brandschoon. Ik heb nu ongeveer 8000 km gereden en er is geen roet bij gekomen. Dat betekent dus dat de EGR klep echt altijd dicht staat en dat dmv software. Het werkt dus echt en 100%!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Goedemiddag Ed,

Ik wil die klep ook laten dichtzetten?

Wat zijn de kosten hier ongeveer van als ik dit door Fasttech laat doen?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar...

Wat is overigens jullie mening qua chiptuning? Is een auto met 170dkm te laat om nog te laten kietelen? Er zijn er die stellen dat die motor dusdanige slijtage heeft dat het niet verstandig is daarna nog eens te gaan tunen. Het gaat hierbij om een D5 MY2004 met dus 163 pk.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

JSS schreef:Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar...

Wat is overigens jullie mening qua chiptuning? Is een auto met 170dkm te laat om nog te laten kietelen? Er zijn er die stellen dat die motor dusdanige slijtage heeft dat het niet verstandig is daarna nog eens te gaan tunen. Het gaat hierbij om een D5 MY2004 met dus 163 pk.
Lijkt mij geen probleem maar ben dan ook geen expert!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

chiptuning word me juist afgeraden , ea zou toch meer op z'n donder krijgen en zwaarder belast worden,vliegwiel etc...,zijn woorden :wil je meer vermogen ,koop een andere auto met meer standaard vermogen, de man had het erover dat het geen kwaad kan de egr softwarematig af te sluiten, deze zou dan voor 80% dicht zitten..... dit is mij verteld ,of dit juist is???

die 163pk is niet supersnel maar wel lekker..zou die ong 40pk meer zoveel verschil maken dan??
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Nee, maar het is net als met salaris: ik verdien op zich genoeg... maar meer is altijd fijn :P
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Denk dat die 40 pk zeker uit zullen maken! Dat is bijna een kwart meer vermogen!

Hij reageerd vooral veel alerter op het gas, en trekt wat feller op na chippen!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou even contact opnemen met fasttech voor de prijs. Hangt ook van het model af. Als je het gelijk met tuning laat doen kost het (in mijn geval) niets extra's.

Die 40 pk maakt een wereld van verschil. Mijn S60 werd van een sloom aanvoelende auto echt een snelle auto. na de tuning was deze net zo snel van 100-180 als mijn voormalige V70R met gemeten 240 pk!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Alles qua slijtage en "op zijn donder krijgen" hangt van je rijstijl af.
Warme motor, en niet vanuit stilstand, maar als je eenmaal rijdt gaat het prima.
Als je continue bij de verkeerslichten plankgas wegtrekt gaat het ook zonder tuning een keer mis ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Helemaal mee eens. Ik heb geen problemen met de motor gehad. Wel de koppeling. Ben wel een techniek behoudende rijder. Koppeling was anders ook stuk gegaan, misschien 20.000 km later.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
kremer20
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.06.2009 - 23:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

gaat de auto niet meer roken als je de erg klap laat aflsluiten?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

D5 zonder roetfilter rookt altijd wel een beetje met flink gas. Met roetfiler (achteraf) heb ik hem nauwelijks zien roken. Zowel voor als na fasluiting EGR klep. De auto kan wel gaan roeten als de EGR klep defect of vervuild is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”