Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26.01.2008 - 19:34
door gevanje
Bover schreef:@Edraket en Ramon,

Goed verhaal en duidelijk.
@Gevanje ik zou naar Fasttech gaan en de klep zo mogelijk software matig laten sluiten.
Hou je de parameters beter op elkaar afgestemd!
He wat vervelend, weer een reisje naar Neede :wink: .

Geplaatst: 14.02.2008 - 20:35
door edraket
Ik heb inmiddels de inlaatbuis weer opnieuw gereinigd. Er zat al weer een aardig laagje roet in het inlaattraject. Ongeveer een dikke bodem van een koffiebekertje. Ik heb ongeveer 20.000 km met de auto gereden sindsdien.
Ik zal het inlaattraject na hetzelfde aantal kilometers nog eens controleren, en kijken of hij nu netjes schoon blijft.

Geplaatst: 15.02.2008 - 04:25
door robertslaat
Zal de heren van Fasttech maar eens bellen want de twee e-mails die ik eraan heb gewaagd hebben niets opgeleverd helaas.

Geplaatst: 15.02.2008 - 09:08
door Fredhead
edraket schreef:Ik heb inmiddels de inlaatbuis weer opnieuw gereinigd. Er zat al weer een aardig laagje roet in het inlaattraject. Ongeveer een dikke bodem van een koffiebekertje. Ik heb ongeveer 20.000 km met de auto gereden sindsdien.
Ik zal het inlaattraject na hetzelfde aantal kilometers nog eens controleren, en kijken of hij nu netjes schoon blijft.
Waar kan je dit inlaattraject precies schoonmaken?
Denk dat er bij mijn D5 ook wel een aardig laagje in zal zitten

Geplaatst: 15.02.2008 - 22:50
door edraket
Ik heb alleen de buizen van de inlaat schoongemaakt. Als je het helemaal goed wilt doen moet je ook het inlaatspruitstuk schhoonmaken, maar het was mij er alleen om te doen om te weten hoeveel de inlaat vervuild is geraakt binnen die 20.000 km.

Geplaatst: 15.02.2008 - 22:51
door edraket
robertslaat schreef:Zal de heren van Fasttech maar eens bellen want de twee e-mails die ik eraan heb gewaagd hebben niets opgeleverd helaas.
Geef het even de tijd, of bel gewoon. Dat werkt het beste.

Geplaatst: 31.03.2008 - 18:25
door Fredhead
Vraagje, waar zit de EGR precies (en hoe is er makkelijk bij te komen), ik heb nu wat problemen en denk nu dat het door een flink vervuilde EGR klep wordt veroorzaakt...

Geplaatst: 31.03.2008 - 22:57
door edraket
De klep zelf is heel lastig schoon te maken. Ik wilde het zelf doen, maar heb de klep uiteindelijk dicht laten zetten mbv software.

Je koelwater moet afgetapt worden, accubak gedemonteerd, de nodige rommel wegslopen en dan nog kun je heel erg lastig bij alle boutjes. Ik denk dat je zeker een halve dag aan het sleutelen bent om hem te reinigen. Als je handig bent en het aandurft zou je het kunnen doen, maar het is een behoorlijke klus.

Als je voor de auto staat zit de klep aan de rechterkant van de motor en loopt naar de uitlaat. als je het uitlaatspruitstuk volgt zie je een aftakking, die gaat naar de EGR klep.

Wat ik eerst zou doen is de zwarte buis aan de voorkant loshalen en dan kijken hoeveel troep hierin zit. Als de doorlaat te klein wordt krijg je een melding in de computer. Het lambda lampje hoeft daarbij niet te gaan branden.

Geplaatst: 07.06.2008 - 23:38
door edraket
Vanmiddag even de slangen los gehaald om te zien of de EGR echt dich blijft staan, maar de boel is echt brandschoon. Ik heb nu ongeveer 8000 km gereden en er is geen roet bij gekomen. Dat betekent dus dat de EGR klep echt altijd dicht staat en dat dmv software. Het werkt dus echt en 100%!

Geplaatst: 07.05.2009 - 21:13
door Salaridebrito
Goedemiddag Ed,

Ik wil die klep ook laten dichtzetten?

Wat zijn de kosten hier ongeveer van als ik dit door Fasttech laat doen?

Geplaatst: 09.05.2009 - 15:47
door JSS
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar...

Wat is overigens jullie mening qua chiptuning? Is een auto met 170dkm te laat om nog te laten kietelen? Er zijn er die stellen dat die motor dusdanige slijtage heeft dat het niet verstandig is daarna nog eens te gaan tunen. Het gaat hierbij om een D5 MY2004 met dus 163 pk.

Geplaatst: 09.05.2009 - 16:05
door Wolfs XC
JSS schreef:Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar...

Wat is overigens jullie mening qua chiptuning? Is een auto met 170dkm te laat om nog te laten kietelen? Er zijn er die stellen dat die motor dusdanige slijtage heeft dat het niet verstandig is daarna nog eens te gaan tunen. Het gaat hierbij om een D5 MY2004 met dus 163 pk.
Lijkt mij geen probleem maar ben dan ook geen expert!

Geplaatst: 10.05.2009 - 08:58
door zwolly
chiptuning word me juist afgeraden , ea zou toch meer op z'n donder krijgen en zwaarder belast worden,vliegwiel etc...,zijn woorden :wil je meer vermogen ,koop een andere auto met meer standaard vermogen, de man had het erover dat het geen kwaad kan de egr softwarematig af te sluiten, deze zou dan voor 80% dicht zitten..... dit is mij verteld ,of dit juist is???

die 163pk is niet supersnel maar wel lekker..zou die ong 40pk meer zoveel verschil maken dan??

Geplaatst: 10.05.2009 - 10:48
door JSS
Nee, maar het is net als met salaris: ik verdien op zich genoeg... maar meer is altijd fijn :P

Geplaatst: 11.05.2009 - 12:27
door Thijs
Denk dat die 40 pk zeker uit zullen maken! Dat is bijna een kwart meer vermogen!

Hij reageerd vooral veel alerter op het gas, en trekt wat feller op na chippen!

Geplaatst: 15.05.2009 - 22:45
door edraket
Ik zou even contact opnemen met fasttech voor de prijs. Hangt ook van het model af. Als je het gelijk met tuning laat doen kost het (in mijn geval) niets extra's.

Die 40 pk maakt een wereld van verschil. Mijn S60 werd van een sloom aanvoelende auto echt een snelle auto. na de tuning was deze net zo snel van 100-180 als mijn voormalige V70R met gemeten 240 pk!

Geplaatst: 15.05.2009 - 22:50
door VolvoTech
Alles qua slijtage en "op zijn donder krijgen" hangt van je rijstijl af.
Warme motor, en niet vanuit stilstand, maar als je eenmaal rijdt gaat het prima.
Als je continue bij de verkeerslichten plankgas wegtrekt gaat het ook zonder tuning een keer mis ;-)

Geplaatst: 15.05.2009 - 23:11
door edraket
Helemaal mee eens. Ik heb geen problemen met de motor gehad. Wel de koppeling. Ben wel een techniek behoudende rijder. Koppeling was anders ook stuk gegaan, misschien 20.000 km later.

Geplaatst: 02.07.2009 - 09:20
door kremer20
gaat de auto niet meer roken als je de erg klap laat aflsluiten?

Geplaatst: 02.07.2009 - 16:08
door edraket
D5 zonder roetfilter rookt altijd wel een beetje met flink gas. Met roetfiler (achteraf) heb ik hem nauwelijks zien roken. Zowel voor als na fasluiting EGR klep. De auto kan wel gaan roeten als de EGR klep defect of vervuild is.