Pagina 2 van 3

Geplaatst: 06.08.2005 - 06:48
door bart simpson
vfroem schreef:Mijn vraag was: kan het kloppen dat een 2.4 benzine begrensd is op 230km per uur.
De Auto liep erg netjes en vlot door naar 230km per uur en stopte er ineens abrupt mee; dit viel de eigenaar van de bank ook op.
Ik denk dat het niet zo zeer de snelheid is die begrensd is bij deze motor maar dat het meer met emissiewaarden te maken heeft waardoor hij inhoudt.
De enige Volvo's die echt begrenst zouden zijn stoppen (volgens afspraak van de gezamenijke fabrikanten) bij 250km/uur.

Geplaatst: 08.08.2005 - 10:25
door fluz
bart simpson schreef:
vfroem schreef:De enige Volvo's die echt begrenst zouden zijn stoppen (volgens afspraak van de gezamenijke fabrikanten) bij 250km/uur.
Bij mijn D5 lijkt het ook of deze begrenst is op 210. Dit is ook de officiele top. Getest in duitsland loopt hij vrij vlot naar de 210 (gps-waarde) en stopt dan plotseling. Deze waarde blijft gelijk als de weg dan vervolgens iets omhoog of naar beneden loopt.
Naar mijn mening zit er op de hoogste versnelling een toerental begrenzer.
Dit leid ik af uit het gegeven dat mijn auto met de vorige set banden, die een kleinere afrolomtrek hadden, bij het zelfde toerental maar een lagere snelheid, in de begrenzer liep.
Dit toerental is volgens mij bij ±4500 rpm.
Ach, en in de meeste gevallen is die 210 ook snel zat ... ::D

Geplaatst: 08.08.2005 - 10:39
door fluz
bart simpson schreef:
Afbeelding

Zeg Bart slaap jij wel eens???? :sleepy2:

Geplaatst: 08.08.2005 - 10:56
door menjo
Dat moet toch echt 6:48 zijn. Niet dat ik wel zo vroeg wakker ben, maar dat is toch al wat normaler dan 5:48 :)

Geplaatst: 08.08.2005 - 12:51
door bart simpson
Sommige mensen werken (soms) :lol:

Slapende leden

Geplaatst: 15.08.2005 - 10:52
door Lucien
En sommigen reizen veel (zoals ondergetekende) waardoor ze in andere tijdzones komen... Het forum ziet dat alsof je midden in de nacht aan het schrijven bent, wat dan voor de lezers in Nederland ook klopt.

en 214kmh is gelijk aan verwachtingen. Ik zou zeggen naar DSL of het circuit op en uitproberen als je echt wil weten of hij daar stopt en toch nog 'over' lijkt te hebben. Ik kan me niet indenken dat er een snelheidsbegrenzing op 214 zit, wel een emissiebegrenzing.
Dat kom je dan ook weer tegen door bij verschillende temperaturen te testen. Kortom je hebt hier nog wel een half jaartje werk aan.

PS deze week wordt het weer warm, wellicht de laatste kans in de komende 10 maanden om bij hoge temperatuur te testen...

Geplaatst: 15.08.2005 - 10:58
door racerken
Heb toch ook al die indruk gehad.
trekt m vrij vlot door naar de 4500t/min & dan wil m precies niet meer

Nou ja, vind t wel snel genoeg :shock: , maar is altijd leuker dat je aan de bar kan vertellen dat jouw auto wel 250 doet :evil: :wink:

Geplaatst: 16.05.2007 - 19:31
door Johan s60
Het verhaal van Marinus klopt wel

Je meet immers aan de wielen dus het rendement van de (bak + wiellagers + aandrijfassen + rolweerstand/slip banden) is dan 152/170=0,894 ofwel 89,4 % niet verkeerd denk ik zo .

Een beetje rollenbank kan het verlies is de aandrijving redelijk nauwkeurig bepalen maar niet exact omdat op dat moment de rollenbank de aandrijving van de auto aandrijft maar nu staat er dus minder koppel op.

Ik denk niet dat je riemen niet goed staan anders had je de topsnelheid (225 Km/ uur voor 170 pk met h.bak) zowieso niet gehaald.

Geplaatst: 16.05.2007 - 22:11
door Aantje
Daarnaast, bandenspanning en de getankte brandstof maakt ook een wereld van verschil. Weleens een V70R of S60R op zo'n bank gezet. Die komen meestal maar rond de 250pk uit. Als je daar vervolgens Shel V Power of Euro 98 indoet en je zorgt dat de banden precies de juiste spanning hebben dan komt er zo 20 pk meer uit. Het klint raar maar het is waar!! Wrijving van de banden, koeling spelen allemaal een rol.
Bij 200km/H blaast er wel even wat meer lucht langs de intercooler dan dat er gebeurd bij zo'n meting. Ze blazen altijd wel wat, maar nooit zoveel als de auto zou krijgen als de auto zelf zou rijden.

Geplaatst: 16.05.2007 - 23:21
door liquid_force
zoooo ;) hoe bedoel je even een oud topic (2 jaar oud) de lucht in trappen ...

Geplaatst: 16.05.2007 - 23:23
door Aantje
Ik niet, geef alleen reactie. Iemand anders wil er duidelijk nog eventjes duidelijk zijn en ik voeg nogmaar wat toe. Pas anders een Lockje toe.

Geplaatst: 17.05.2007 - 08:02
door DrRossi
Het zou zo maar eens kunnen dat de auto electronisch begrenst is.
Bij de diesels is dat zeker het geval.
Elke tuner kan deze begrensing voor je verwijderen.
Vraag de boys bij Fasttech maar eens.

Geplaatst: 25.05.2007 - 22:17
door Campy
Volgens mij wordt het "begrenzingseffect" dat je merkt veroorzaakt door de toerenbegrenzer. Omdat er op de rollenbank geen luchtweerstand is, draaien de wielen de maximale snelheid. Hoogste versnelling & maximaal toerental is dan 214 km/u? Omdat er geen luchtweerstand is, zal de teller vrij makkelijk naar de 214 km/u gaan, maar als je dan tegen het maximum toerental aanzit, houdt het plotseling op.

Geplaatst: 01.06.2007 - 12:29
door Pikantje
De auto is inderdaad elektronisch begrensd, dit is ook op duitse forums al uitgebreid besproken. Ook de D5 is op die zelfde snelheid begrensd.

Volgens mij is de begrenzing in 2005 verhoogd.

Geplaatst: 10.06.2007 - 20:50
door volvo-4life
Ik ben aantal weken geleden naar duitsland geweest en de S60 met (origineel) 170pk op top gehad.... 225km op de klok, zat nog niet aan zn maximum toerental. Het hield simpelweg op, maar had nou niet echt het idee dat ie nog wel even door zou kunnen gaan.

Geplaatst: 13.08.2007 - 23:17
door ceppie
Afgelopen weekend uit nieuwsgierigheid ook even naar Duitsland geweest om daar te cruisen. En inderdaad, ook die van mij ging niet verder dan 225km/u bij 4400 toeren.... Gaspedaal tot op de bodem, maar harder ging ie niet.
Moet er wel bij zeggen, dat 225 hard zat is :-) (alhoewel, daar dacht die mercedes die mij inhaalde met 250 anders over)

Geplaatst: 13.08.2007 - 23:43
door arnoud
Hier eenzelfde laken ende pak. 170pk benzine, max op de teller 225km/u, op de TomTom op dat moment 214km/u, precies zoals de topic starter aangaf. En het kan niet anders zijn dan dat de auto begrensd is, want het hield er iets te abrupt mee op om de fysieke top te zijn.

Aan de andere kant, het was ook snel zat, en het slurpen achter in de tank overstemde bijna alles :D (22.5l/100km volgens de boordcomputer)...

Wel vreemd dat jij bij 225km/u pas 4400 toeren maakte? Bij mij deed ie 5500rpm op die snelheid?

Om nog een heeeeele oude reply er bij te pakken:
bart simpson schreef:Maar Volvo claimt de 170pk's toch bij 6.000t/min? ik verwacht dat het ook in de hoogste versnelling is.
In de 5e versnelling haal ik dus de 6000toeren/min niet, dus nee... Volksverlakkerij :P

Geplaatst: 14.08.2007 - 16:48
door volvo-4life
Zal er nog verschil zitten in het feit dat Ceppie een automaat heeft? Die van mij draaide ook wel meer dan 4400rpm, ik rijd handgeschakeld...

Geplaatst: 14.08.2007 - 17:36
door JosS80
Arnoud zei:
Wel vreemd dat jij bij 225km/u pas 4400 toeren maakte? Bij mij deed ie 5500rpm op die snelheid?
Volvo-4life zei:
Zal er nog verschil zitten in het feit dat Ceppie een automaat heeft? Die van mij draaide ook wel meer dan 4400rpm, ik rijd handgeschakeld...
Ik ben heel benieuwd of een automaat inderdaad zo'n groot verschil geeft, ik heb dan wel een S80 automaat 5v 170 pk maar ook die geeft bijna hezelfde resultaat als de S60 van Ceppie, bij mij is 4000 toeren in de hoogste versnelling 200 km/u (op teller) dus voor allebei geldt grofweg: elke 1000 toeren in hoogste versnelling komt overeen met 50 km/u.
Probeer het volgende eens uit: ga 2000 toeren rijden in de hoogste versnelling en noteer de snelheid, bij mij is dat precies 100 km/u. Als het klopt wat Arnoud zegt dat hij 5500 toeren nodig had om op 225 km/u te komen dan zouden die 2000 toeren in hoogste versnelling bij hem ongeveer 80 km/u als resultaat moeten geven en dat lijkt mij wel een heel groot verschil.
Bij Ceppie en mij komt dan 120 km/u overeen met 2400 toeren en die van Arnoud zou dan bij die snelheid 3000 toeren draaien en dus ook meer motorlawaai maken en dat lijkt mij sterk.

Geplaatst: 14.08.2007 - 20:54
door plim
Ik heb twee weken geleden in Duitsland met mijn S60 iets meer dan 225km/h op de teller gehad. De auto kon nog iets harder wanneer die meneer niet plots naar links zou zijn gegaan.
Ik heb een automaat (gewone automaat, dus geen geartronic). Maar mijn auto is een getunede 140 pk versie ( nu meer dan 170pk, aldus de tuner).
Origineel is er idd. toerenbegrenzer in de hoogste versnelling.

Ik kan niet meer zeggen welk toerental bij deze snelheid hoorde.... de weg en de snelheidsmeter hadden mijn volledige aandacht.