Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20.02.2008 - 22:59
door MartijnEV
Gaaf - ben benieuwd hoe jouw gloednieuwe C30 gaat bevallen! Hoe veel dagen nog aftellen?

Geplaatst: 20.02.2008 - 23:37
door Paul87
bart simpson schreef:
Paul87 schreef:Ook nog gedacht aan Gas?
G3 installatie is slechts ongeveer 30% duurder dan bezine, gasprijs ongeveer € 0,57 verbruik is dan wel hoger dan bij benzine maar is al snel voordeliger.
Ik heb altijd zonder problemen gas G3 gereden, zelfs in Franse leasebakken.
Volvo heeft ook een naam hoog te houden wat betreft goed rijden op gas. Bij gebruikte XC's kom je ze echter minder vaak tegen.
Enige echte nadeel is korte actieradius en verlies van bagageruimte
(ook bij gasonderbouw met je nl reservewiel weer kwijt).
Volvo heeft niets, Volvo ondersteund gas in het geheel niet en laat zelfs garanties varen als je het er toch inzet, Volvo's op gas zijn doorgaans onverkoopbaar, graag even met feiten komen aub
Honderdduizenden km (Volvo 240 350.000, Volvo 740 320.000 alle op gas) zonder problemen. En dan ook nog de bi-fuel modellen.
Volegens mij was Volvo daarmee een van de weinige merken die op die manier aktief inspeelde op autogas.

Geplaatst: 21.02.2008 - 11:03
door HSRN850
Klinkt stom, maar wellicht is het echt toeval dat zoveel blokken dus zo probleemloos liepen op gas. Volgens mij wordt er buiten NL nog veel minder op gereden, dus ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze er zo actief mee bezig waren, voor een beperkte afzetmarkt als Nederland.

Maar feit blijft, dat alom bekend is, dat veel Volvo motoren het goed doen op gas.

Geplaatst: 21.02.2008 - 11:09
door bart simpson
Paul87 schreef:
bart simpson schreef:
Paul87 schreef:Ook nog gedacht aan Gas?
G3 installatie is slechts ongeveer 30% duurder dan bezine, gasprijs ongeveer € 0,57 verbruik is dan wel hoger dan bij benzine maar is al snel voordeliger.
Ik heb altijd zonder problemen gas G3 gereden, zelfs in Franse leasebakken.
Volvo heeft ook een naam hoog te houden wat betreft goed rijden op gas. Bij gebruikte XC's kom je ze echter minder vaak tegen.
Enige echte nadeel is korte actieradius en verlies van bagageruimte
(ook bij gasonderbouw met je nl reservewiel weer kwijt).
Volvo heeft niets, Volvo ondersteund gas in het geheel niet en laat zelfs garanties varen als je het er toch inzet, Volvo's op gas zijn doorgaans onverkoopbaar, graag even met feiten komen aub
Honderdduizenden km (Volvo 240 350.000, Volvo 740 320.000 alle op gas) zonder problemen. En dan ook nog de bi-fuel modellen.
Volegens mij was Volvo daarmee een van de weinige merken die op die manier aktief inspeelde op autogas.
ik leef in het heden op dat vlak... en daar is de realiteit exact zoals ik hem hier schets

Re: Kiezen voor occasion XC70 2.5T of D5 (wat is voordeliger

Geplaatst: 19.03.2008 - 21:21
door darkyduck
Xc70-reiziger schreef:Sommetje voor verschil tussen diesel en benzine heel simpel
Ik heb veel sommetjes gemaakt tussen XC70 2.5T en D5 voor mijn keuze. Excel programma is dan heel handig.
Meerkosten diesel zijn in iedergeval de verzekering (ietsje duurder en ook zwaarder) en de wegenbelasting. totaal is dat zo'n €700,-/jaar
Hmm, je gebruikt wel een heel andere Excelsheet dan ik...

Cataloguswaarde XC70 Kinetic of D5 zat een verschil van 3.700€
Afhankelijk van je percentage afschrijving schrijft de diesel harder af, afhankelijk van je hoeveelheid km's.
De wegenbelasting verschil is 696,- Dus het verscil op jaarbasis is echt wel meer dan 700 €.

Uitgaande van een prijsverschil van 2.500€ in het voordeel van de benzine kom ik uit op een omslagpunt van rond de 17.000km

Persoonlijk vind ik de 2.5T fijner rijden en 2e hands diesels kennen vaak hoge km standen. Dat kan de motor vaak makkelijk hebben maar het interieur/exterieur heeft vaak wel te lijden gehad. In mijn 2e hands zoektocht zagen de benzine motoren er eigenlijk altijd beter tot veel beter uit dan hun dieselbroeders.

Als je meer dan 20.000km rijdt is er geen enkele twijfel, daar beneden zou ik toch eerst goed kijken maar dat zijn mijn 2 cents...

Geplaatst: 20.03.2008 - 13:15
door Wim J
MartijnXC70 schreef:Benzine - 2.5T - vind ik veruit de lekkerste!

Hoe hoogwaardig en fraai de diesel (D5) qua ontwerp ook is, niets kan op tegen de stilte en het "zoeven" van de prachtige (2.5T) benzinemotor in een XC70. En de zalige vijfcylinder grom bij flink gasgeven.
Ik vind deze motor een meesterwerk van Volvo. Met maximaal koppel in bijna het gehele toerenbereik, dus tractie op zijn best. Net een diesel :wink:
Rijd zelf ook met een xc70 2.5T. Het meest opmerkelijke is toch de enorm stille werking integenstelling tot de D5 wat toch een brombeer is.
Verder heeft de 2.5T tussen de 1500 en de 4500 rpm zijn max koppel ter beschikking. Dit maakt het soepeler rijden dan met de D5, ondanks het hogere koppel van de D5.
320nm (1500-4500rpm) voor de 2.5T en 340/400nm (1750/2000-2750rpm)voor de D5 163/185pk.

Zet dit eens uit op een grafiekje en je ziet onmiddellijk waar de voordelen van de 2.5T zitten. Voor mij heeft de 2.5T meer smile per miles :D

Geplaatst: 20.03.2008 - 19:40
door tonschaa
Ook ik ben een half jaar geleden voor de 2.5T gegaan, terwijl ik toch echt 20dkm per jaar denk te gaan rijden.
Ik vond/vind benzine fijner rijden punt.

Toen ik zoekende was viel het mij inderdaad ook op dat veel dieselversies een meer uitgeleefde indruk maakte. (veel lease?)

Als er excel sheetjes aan te pas moeten komen om omslagpunten te kunnen berekenen denk ik al snel dat het uiteindelijke verschil geen duizenden euris per jaar zal zijn.

Geef mij dan maar het plezier van die heerlijke 5 man aan tafel....

Geplaatst: 20.03.2008 - 21:09
door darkyduck
tonschaa schreef:...
Als er excel sheetjes aan te pas moeten komen om omslagpunten te kunnen berekenen denk ik al snel dat het uiteindelijke verschil geen duizenden euris per jaar zal zijn...
Nou, het gaat wel hard met de huidige brandstofprijzen en ik denk dat dat alleen maar erger wordt. Lekker zakelijk kachelen met 50.000km op jaarbasis scheelt bijna 150,- euro in de maand = 1.800 € per jaar... Kun je toch leuke andere dingen voor doen :)

Daarnaast is een diesel beter te verkopen met meer dan 200.000km op de klok dan een benzinemotor...

Geplaatst: 20.03.2008 - 21:39
door tuftuf
...Lekker zakelijk kachelen met 50.000km op jaarbasis...
Met 50.000km per jaar op benzine ben je dief van je eigen portemonee

Geplaatst: 20.03.2008 - 23:02
door Polarbaer
Bij 50.000 km. per jaar wel. Da's duidelijk.
Maar bij 20.000 is het al minder duidelijk. En kom je onder die grens dan is het nog maar de vraag of voordeliger is. Ik heb het berekend op mijn kilometrage (17500) in het geval van V70 classic. Ik kwam uit op ca. 100-200 euro voordeel per jaar voor diesel, maar daar zaten de extra 3 ct. heffing van juli a.s. nog niet bij in en ook de extra kosten voor roetmeting bij de APK nog niet.
Het dieseltij keert momenteel (in ieder geval in NL) wel wat.

Geplaatst: 21.03.2008 - 00:07
door tonschaa
50dkm per jaar.....
Allicht is diesel dan goedkoper ja.

Polarbear is realistischer. Bij 20dkm is het verschil misschien 500,-
Nou dat heb ik er in ieder geval voor over

Geplaatst: 21.03.2008 - 01:29
door Wolfs XC
tonschaa schreef: Polarbear is realistischer. Bij 20dkm is het verschil misschien 500,-
Nou dat heb ik er in ieder geval voor over
Het blijft natuurlijk altijd je persoonlijke voorkeur/keuze.

Ik heb ipv een XC70 D5 een XC70 2.5T gekocht. Voorkeur ging uit naar de D5 echter na veel zoekwerk kwam ik erachter dat ik voor zo'n 4 a 5000 Euro minder een 2.5T kon krijgen met heel wat minder kilometers (zelfde bouwjaar/uitvoering).

Met mijn kilometrage (22.000) is de 2.5T op jaarbasis zo'n 700Euro duurder (diesel vs loodvrij vs wegenbelasting (onderhoud en afschrijving niet megenomen)). Verekend met het verschil in aanschaf speel ik de komende 4 jaar quit tov de D5. Daarna pas wordt de D5 goedkoper oftewel; dat zien we dan wel weer.

Ongetwijfeld zullen enkele van jullie het helemaal niet eens zijn met deze berekening maar zoals ik hierboven al aangaf, het blijft altijd je eigen voorkeur/keuze waarbij jij je happy voelt.

Dit gezegd hebbende ben ik eigenlijk ook wel weer benieuwd naar jullie reacties :)

Geplaatst: 21.03.2008 - 10:10
door Polarbaer
V70-D5 schreef:Ik heb ipv een XC70 D5 een XC70 2.5T gekocht. Voorkeur ging uit naar de D5 echter na veel zoekwerk kwam ik erachter dat ik voor zo'n 4 a 5000 Euro minder een 2.5T kon krijgen met heel wat minder kilometers (zelfde bouwjaar/uitvoering).
Het eigenaardige met Volvo's is dat diesels aanzienlijk duurder zijn dan benzine-uitvoeringen. Dat is zo voor de Classic en dus kennelijk ook voor nieuwere typen. Als dat niet zo zou zijn, zou het omslagpunt lager liggen. Maar - hoewel ik een D5 een prachtige diesel vind - met een 2.5T is helemaal niks mis...

Geplaatst: 21.03.2008 - 10:19
door Wim J
waaaw,
plots wel heel veel 2.5T aanhangers op een hoopje hier!
Ik reken mezelf er ook bij.
Toegegeven, ik overweeg de 2.5T op LPi te zetten want met 30d km/jaar en de huidige prijzen wordt dit wel heel aantrekkelijk.

W

Geplaatst: 21.03.2008 - 11:00
door Wolfs XC
Met een 2.5T is zeker helemaal niets mis. Hij is ook nog eens hand geschakeld en dat maakt 'm ook vlotter dan de automaat of geartronic. Hij hangt beter aan het gas zogezegd.

Over gas heb ik ook wel na zitten denken maar dat is toch ook weer een investering van zo'n 2400Euro meen ik. Tegelijk ben ik er ook niet weg van aangezien Volvo er niet achter staat in tegenstelling tot andere autofabrikanten.
Er is uitgebreid over geschreven op het forum dus informatie all over.

Geplaatst: 21.03.2008 - 22:49
door MM
MartijnXC70 schreef:Benzine - 2.5T - vind ik veruit de lekkerste!

Hoe hoogwaardig en fraai de diesel (D5) qua ontwerp ook is, niets kan op tegen de stilte en het "zoeven" van de prachtige (2.5T) benzinemotor in een XC70. En de zalige vijfcylinder grom bij flink gasgeven.
Ik vind deze motor een meesterwerk van Volvo. Met maximaal koppel in bijna het gehele toerenbereik, dus tractie op zijn best. Net een diesel :wink:
Helemaal mee eens! Ik heb mijn 2.5T ingeruild op een D5 en heb spijt.....
D5 rijdt prima, niets van te zeggen. Maar trillen en brommen krijg je d'r wel bij. Die 2.5T is stil soepel krachtig: alles! Ben stilletjes al weer een beetje aan kijken om weer in te ruilen. Ik rijdt maar 20.000 per jaar, maar dieselen liever niet meer dus.

Geplaatst: 24.03.2008 - 20:44
door Bover
ha ha zoveel rijders zoveel meningen.
Geef mij maar een diesel. Los van kosten kilometers prijs..
Met 60dkm pj is de keuze trouwens niet moeilijk



Maar klopt, ik heb als verstokte D5 rijders in een T gezeten.....naar dusseldorff retour. Inderdaad andere beleving:
lichter geluid intern, meer aan het gas.. het klopt allemaal.
en toch

dat geluid van die D5
en dan met een beetje extra koppel door tuning
dat smaakt dan toch weer meer.. dan een T voor mij..

Geplaatst: 25.03.2008 - 21:04
door Wim J
Bover schreef:ha ha zoveel rijders zoveel meningen.
Geef mij maar een diesel. Los van kosten kilometers prijs..
Met 60dkm pj is de keuze trouwens niet moeilijk



Maar klopt, ik heb als verstokte D5 rijders in een T gezeten.....naar dusseldorff retour. Inderdaad andere beleving:
lichter geluid intern, meer aan het gas.. het klopt allemaal.
en toch

dat geluid van die D5
en dan met een beetje extra koppel door tuning
dat smaakt dan toch weer meer.. dan een T voor mij..
Al eens in een getunede 2.5T gezeten???


WJ

Geplaatst: 25.03.2008 - 22:19
door Bover
Al eens in een getunede 2.5T gezeten???

@WJ:
Natuurlijk altijd baas boven baas.. :lol: .
Geniet er maar van. :D
Ben tevreden met getunede D5 :wink:

Geplaatst: 28.03.2008 - 21:05
door MM
Ben tevreden met getunede D5
Hm, misschien moet ik ook eerst eens kijken of ik met beetje tunen meer lol van mijn D5 krijg. Heb ergens gelezen dat jij (bover) voor deze Xc een V70 hebt gehad van zelfde type als ik en dat je heel tevreden bent over Fasttech. Zal er eens gaan kijken....
Waarschijnlijk goedkoper dan inruilen :-k